hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

-Korak-

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  11:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv har ikke noe i mot skoing, men så lenge hesten min fungerer uten er jeg storfornøyd.
Som jeg har lest i en bok om barfot (er under opplæring) er at når man skor hesten, holder hoven oppe er den i sin sammentrukne tilstand, altså det er ikke blod i hoven (Ihvertfall ikke mye som kommer til i hoven). Så setter de på disse skoene "spikrer" dem fast, når som sagt hoven er i sin sammentrukne tilstand...Så når den da setter ned foten, kommer det ikke mye blod til hoven siden den holdes sammen av skoen. Mens for en barfothest når den setter ned foten får den masse blod i hoven (litt ekkelt å tenke på :P) Altså blodet sirkulerer gjennom hoven og du får en frisk og fin hov.
Når jeg tenker meg om kan man nesten sammenligne det med en hånd....Strammer man et strikk rundt håndleddet hardt nok får man jo selfølgelig ondt og man blir blå....Altså hånden blir ikke helt fri for blod men mangler mye og kan da ikke brukes som den ble brukt....
Kanskje det er derfor flere hester blir haldt...Skader eller mangel på blodsirkulasjon?
Håper ingen blir sur på meg for at jeg sa dette da !! :)

Klem

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/07/2006 :  12:43:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei korak! ingen som blir sure her! Ikke vær redd for å skrive innlegg her av den grunn!

Ville bare påpeke at LITT blodomløp er det nok i en skodd hov også, bare det ikke blir skodd for trangt. Vår hovslager er meget dyktig, og legger skoene (på de hestene det går an på, i alle fall) noen millimeter utenfor hoven, og godt bakover utenfor drakta, nettopp for å gi hoven mulighet til hovspill.

Ellers bruker vi ofte såkalte flappsko på unghestene første vinteren, og de er vel kanskje å regne for en mellomting mellom sko og ikke sko. Det er solide plastsåler med riller og gjerne pigger i,også, om vinteren. Disse festes ikke helt bakover påhoven, men kun med noen få sømmer heltforan slik at skoen/sålen "flapper" når hesten løper. Dette gir også bra hovspill og sunn utvikling av unge heste høver.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  13:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har også barfotlista, men det er til tider ganske utrilvelig der inne pga en konge på haugen med et noe ustabilt lynne. Men de aller fleste som skriver der inne er svært oppegående på barfot, og kommer med gode svar på det meste.

Asbjørg

Hi hi hi hi hi..... er du der du også da?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  13:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vi har også barfotlista, men det er til tider ganske utrilvelig der inne pga en konge på haugen med et noe ustabilt lynne. Men de aller fleste som skriver der inne er svært oppegående på barfot, og kommer med gode svar på det meste.

Asbjørg

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jo da, har vært medlem der i over to år nå Får ikke lagt inn noe for tiden, pga min adresse is bounching eller noe i den duren der. Så jeg er en av de snylterne som bare er inne og leser, og dermed irriterer moderator noe grenseløst ved å ikke bidra, hehe
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  14:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi: Ja selfølgelig kommer det jo blod inn til en skodd hest og, men ikke så mye som en barfothest får inn når den setter ned hoven...
Så flink hovslager dere har da! Veldig bra at han legger skoen litt mer ut her og der....;)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  14:09:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Meget interessant debatt *leser og lærer*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  16:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Asbjørg

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jo da, har vært medlem der i over to år nå Får ikke lagt inn noe for tiden, pga min adresse is bounching eller noe i den duren der. Så jeg er en av de snylterne som bare er inne og leser, og dermed irriterer moderator noe grenseløst ved å ikke bidra, hehe

Opprinnelig postet av Asbjørg

Samme her, ikke fordi jeg "bouncer" men fordi det er så intense debatter om flisespikkeri og oppvisning i hvem som kan flest fremmedord at svetter bare ved å lese innleggene...
Skrev en del i begynnelsen da der var en del som etterlyste "solskinnshistorier" ang barfothold, de sytes alt ble så negativt vinklet. Fortalte om mine 6 hester, overgangen sko/barfot, hvordan jeg holder de, hva jeg gjør, forer med, stell/verking av høver og hvorfor JEG trodde dette fungerte for mine hester men ble bare totalt neglisjert og fikk tom tilbakemeld. på at forumet var for å diskutere og løse problemer! My ass...
Synes også "kjenning-faktoren" er litt vel høy der inne men men.. er kanskje bare meg?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

farris

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  15:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
våger å stikke hånden inn i vepsbolet!for 1 år siden var jeg en lykkelig kjøper av en barfot hest på 4 år.den hadde aldri vært skodd,hovene hadde en"erfaren"barfot trimmer tatt seg av.la merke til at hesten hadde problemer med å gå på grusen å trakk seg mot gress kanten,helt normalt var svaret fra selger.1 uke etter kjøp begynte han å halte.jeg kontaktet opp til flere barfot folk å fikk til svar at det var hovbyll helt vanlig og ufarlig det gikk over av seg sjøl.2 uker etter kjøp var hesten så dårlig at han lå rett ut på bakken,dyrlege konstanterte hovbyll å behandlet den deretter.hovslageren vi kom i kontakt med praktiserer både barfot og skoing.han kunne fortelle at hovene var beskjært feil slik at hesten hadde fått feil belastning å nå holdt på å bli forfangen...valget mitt ble da enkelt såler å sko.røntgen i etter tid viser at forfangenheten har stoppet opp å hesten er frisk meldt i dag han stor koser seg å løper som en folunge.jeg merket godt under veis at det er fanatikere på begge sider.hva med å bruke sunn fornuft å tenke på hestens ve og vel?jeg er fortsatt positiv til barfot å syns det er hyggelig å lese om dere som har lykkes den andre veien! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/07/2006 :  17:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Farris: det er interessant å høre om forskjellige erfaringer. For at en barfothest skal fungere må det mere til enn bare beskjæring. Jeg bare lurer på om oppstallingen på denne hesten ble anderledes enn den var vant til når du kjøpte den? Ble den stående mere stille og kanskje på våtere underlag? Dersom den fikk et brått forskifte og kanskje kraftigere beite eller mer kraftfor kan det ha ødelagt de gode bakteriene som bryter ned grovforet i tykktarmen, og det kan føre til forfangenhet. På en barfot hest ser man symptomer på forfangenhet svært tidlig.
Jeg tror det er viktig å fortelle om de gangene det ikke virket som det skal også for å kunne lære mer om hva som kanskje manglet og gjorde det vanskelig eller umulig å gjennomføre.
Når man leser om barfothester og stell av dem kommer man ofte borti begrepet "holistisk". Det er kanskje et moteord, men det betyr vel at alt henger sammen og at man må se på helheten og behandle helheten - ikke bare et enkelt symptom.
Det gjør hestehold veldig utfordrende og spennende og man må lære seg mye. En fordel er jo da at man kan vurdere f.eks høvene på en nyinnkjøpt hest og selv ha en mening om den er trimmet feil eller riktig. Som innenfor alt annet er det ikke alle barfottrimmere som er dyktige, så her må eierne selv ta ansvar. Det hadde vært interessant om du kunne sagt mer om hvordan han hadde blitt trimmet før og hva hovslageren din mente og hva han forandret på. (i tillegg til sko.)
Gå til toppen av siden

farris

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  19:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
det skjedde ingen forandringer ang beite eller oppstalling.der han ble født og var til jeg kjøpte han,drev de med naturlig heste hold så han gikk ute året rundt og har aldri fått annet for enn høy og gress.hovene hadde blitt behandlet etter strasser metoden.jeg kjøpte boken til strasser for å prøve å få mer kunnskap.hovslageren som behandlet hesten driver som nevnt med begge metoder men han bruker den amerikanske?metoden?før han startet behandlingen med hovene ville han ha røntgen for å se skadene,der kom det frem at beina inni hovene hadde begynt å vri seg.men fordi veterinæren som trodde det var hovbyll hadde skjært inn i hoven og satt han på antibiotika kur hadde væske samlingen som hadde trykket på gått tilbake(det reddet sannsynligvis livet hans).hovene ble da beskjært å sko satt på med såler imellom for å ta av for presset.han ble så hyppig trimmet en periode.hovslager og veterinær som tok røntgen sa begge at skaden ikke var kommet brått den hadde startet før jeg kjøpte den. jeg ble som mange andre fortalt at det er både billigere og mindre jobb med barfot det stemmer overhodet ikke.en må trimmes oftere,enkelte hver 14 dag avhengig av veksten,må gå på variabelt underlag(asfalt,grus,gress osv)hver dag +at hovene må ha vann for å få fuktighet.dette er ikke ment for å skremme å være ekkel men det viser bare hvor vanskelig det kan være å prøve noe "nytt"å finne frem til rette folk i jungelen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 31/07/2006 :  09:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda. Jeg er veldig skeptisk til Strasser og jeg har ennå ikke hørt noe som får meg til å skifte mening. Jeg anbefaler deg å kjøpe boka til Pete Ramey. Den synes jeg er veldig bra. På www.barfothest.com står det en oversikt over forskjellene mellom hans teorier og Strasser sine og mellom de to trimme metodene. Det er oversatt fra en dame som først ble sertifisert av Strasser men ikke var fornøyd og gikk over til den amerikanske metoden.

Dessverre er det hardnakkede rykter om at barfot er billigere og mindre jobb. Det er det mange her inne som kan skrive under på at det IKKE er! Jeg er fornøyd om jeg går i null økonomisk og antagelig går jeg litt i pluss. Når det gjelder tid og bekymring jeg bruker på høver går jeg stort i minus, men det er greit fordi jeg synes det er interessant. Jeg lærer masse og har fått en ny dimensjon i forholdet til hesten med alle de stundene vi bruker sammen på høvene hennes.

Når jeg spurte om forandringer i beite og oppstalling mente jeg om du gjorde det på samme måten som de du kjøpte hesten av? Det høres jo ut som de trekker det "naturlige hesteholdet" litt langt. Jeg er tilhenger av fri tilgang på gress/høy og utegang, men jeg vil gi vitamin/mineraltilskudd og til en unghest også ekstra proteiner. De som er overbevist av Strasser har en tendens til å dra det hele litt langt. Det er så mange bastante regler... Det er klart det er viktig å være klar over hva som er "naturlig", men det er jo lov å tilpasse det litt etter egne forhold og den individuelle hest og nærme seg det naturlige så godt man kan.
Alt er jo ikke enten svart eller hvitt. Hvis du har lest nok om barfot til at deler høres interessant og fornuftig ut kan du jo undersøke om det passer for deg å bruke Hippogrip sko? Og så kan du lære hvor viktig det er å sko ofte og ha en dyktig smed og gjerne ta av skoene noen måneder på beite og selv kunne se om høvene er i ferd med å utvikle seg unaturlig og skadelig.
Når barfothøver trimmes bra er de mye mer motstandsdyktig mot forfangenhet og hovbyller m.m. Men når sålen blir tynnet slik den ofte gjøres i Strasser metoden og hovveggen i tåa blir utsatt for momentkrefter som trekker den vekk fra hovbenet er det klart at hoven blir svekket.
Når hesten da i tillegg blir utsatt for stress ved flytting og endring i foret (selv om han fortsatte på kun høy/gress er det jo forskjell på innholdet fra sted til sted) kan dette fort forstyrre fordøyelsen og være utløsende faktor for at hovproblemene blir akutte.
Håper ikke denne erfaringen gir deg helt avsmak på alle nye tanker rundt naturlig hestehold og hovpleie, men god erfaring i å skille skitt og poteter. :-)
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.