hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  14:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke involvere meg i denne debatten, kun fortelle at jeg angrer bittert på den dagen jeg satte sko på min hest og glemte viktigheten ved kunnskap om høver
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  14:34:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Har null erfaring med barfot-hester, men av en eller annen grunn holder jeg meg til den vanelige hovslageren. Den andre hesten på stallen har akkurat gått over fra å være en "sko-hest" til en barfot-hest. Han ble sårbeint med en gang, men nå har de fått sånne boots som de bruker når de rir. Og da går det supert! De kan man også "brodde" om vinteren.
Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 16/07/2006 14:35:51 Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  11:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er sårbeint så kan han jo allikevel gå uten sko. Smett på den noen boots når den er ute, så slipper den å ha vondt hvis den i hele tatt har det da.
Men ingen hester er like, noen har harde hover mens andre myke da de er blitt skodd så å si hele livet. Men det hele er jo opp til deg selv hva du vil ha...

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  12:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Spørs vel på hesten hva som er best,og selfølgelig kor villig du er til å prøve(hvor god tålmodighet du har;).
Selv så har eg en barfothest,han har vært barfot hele livet og fungerer helt supert på det.Varmblodsen min derimot har vært prøvd som barfot hest 2 ganger,men det har ikke funket helt,så eg skodde han vel for en måned siden,og merket plutselig kor sprek han egentlig var,plutselig gikk han FORT!:)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  04:12:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hmm, er både for og imot skoing jeg Har selv hest som blir skodd, men det er ikke helt problemfritt dessverre, så jeg har mang en gang tenkt tanken på om hun ville fungert som barfothest. Hun mister nemlig sko i ett kjør, føler nesten det blir verre og verre. I beg. da jeg hadde henne satt de 6 uker, og hun mistet aldri før hovslageren kom altså hver 6.uke og skodde. Men så datt de av, gjerne etter turridning/bading (tilfeldig?) og spesiellt bakhøvene er blitt flyssete og stygge fordi di måtte skos så ofte (hele tiden nye sømmer/hull, får aldri tid til å vokse) I følge hovslageren er det så vidt plass til å feste sømmene, han må feste dem langt nede, og dermed går det ikke lange stunden før de detter av Uten at jeg har så mye peiling på det (overlater det til hovslageren, som er meget dyktig), så kan det virke som en "ond sirkel" der jo mer hun mister jo værre blir høvene og da mister hun enda mer fordi det er så dårlig feste! (dårlig formulert, håper noen forstår poenget:p) Altså hun mister fordi høvene er dårlig fordi hun blir skodd så ofte fordi hun mister (hehe, veeeldig godt forklart, eeh) Har t.o.m brukt et spesial stoff til flere hundre kr i skoingen, for å få bedre feste osv osv.. Utrolig tungvindt, ikke minst det at det ofte er problematisk å få tak i hovslageren. For å gå rundt med 3 sko i mange dager er i alle fall ikke bra. Dessuten lager skomisting i tide og utide problemer for trening, og ikke minst stevner Grrr...
Ok, nå skal jeg ikke bable i vei om alle problemene med skoing og misting, men gjerne komme til poenget
Hvis jeg skal ha henne som barfot-hest skal jeg selfølgelig sette meg inn i saker og ting (dvs lese, lese, lese, spørr osv) men lurte bare litt på.
Veldig kort sagt: Er det mulig for en konk. spranghest i full trening å bli barforhest uten at stevnesesongen ødelegges (er nemlig redd for å bli stående med en hest som ikke kan brukes til ditt og datt pga barfot)? Hun går i motsetning til mange andre konk.-hester, ute på gressmarker dagen lang, og etter som jeg har hørt er utegang viktig hvis en skal holde barfothest.
Nå i beitesesongen går hun uten sko på bakbeina og virker aldeles ikke sårbeint. Er likevel litt skeptisk til å ri tur på asfalt og grus *tenk om hun har vondt uten at jeg merker det*
Nå er det ikke lenge til første stevne etter beite, og en framsko er løs, hovslageren er vekkreist. Må i så fall skaffe en annen, som jeg ikke stoler fullt så mye på kan sakene sine (siden hun sliter litt med bakhøvene, ikke bare-bare å smelle på en sko) Lurer virkelig på å bare drite i skoene, la henne gå barfot. Noen som har litt greie på saker som tror det hadd fungert bra? (utifra slik som jeg har beskrevet hesten og situasjonen) Har alltid vært litt skeptisk til å ha en hest i full trening og stevner osv uten sko.
Rei av og til med boots før med gamle-hesten min, gjerne når en sko var mistet så var det veldig greit å hive på en slik og unngå sårbeinthet fram til hovslageren kan komme. Dessverre fikk han store gnagsår som ble betente pga disse Siden det har jeg holdt avstand til disse, samtidig som de er så vanskelige å ta av og på (kommer seg nok med trening altså... men må innrømme jeg syns det er tungvindt). Vil i alle fall ikke risikere å få slike sår igjen, det ødela masse av stevnesesongen og tok uker på å bli bra igjen Og disse bootsene passet i strl, hadde t.o.m bandasjer o.l for å fylle ut slik at de ikke flakset av i første sving (erfart det og:p) Gnagsåret var foressten etter den reimen på hovballene/der under kodeleddet (husker ikke nøyaktig hvor reimen satt:s)
Hmm, er som sagt veldig usikker til hva jeg skal gjøre! Enten sko henne igjen nå og håpe at høvene er vokst seg såpass sunne o.l nå på beite uten, at det er bedre feste slik at skoene i alle fall holder noen uker. Eller prøve uten, til tross for skeptisken ang. at hun ikke vil fungere på trening/stevner slik som nå pga evnt. sårbeinthet!
Beklager at jeg har skrevet så masse, burde kanskje vurdert å formulert problemstillingen litt kortere, hehe, men håper noen forstod poengene:)
Takknemlig for svar fra flinke folk her

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  10:03:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Hos oss har me nå 3 fjordingar uten sko...! Men me har ikkje ridebane og mesten ikkje grus...Så her går de fint! Før skodde me men fant ud at de ikkje va nødvendigt! Men hvis hestane har vont, så tar me på sko...MI hoppa e 5 år å har bare hatt på sko ein gång! Men de bare blei sånn...Men eg e verken barfot menneske elle må ha sko på eg e midt i mydlå...For hvis hesten har vondt syns eg de e rett å ta sko på!
ta en kikk på min vip...!
Redigert av - aspøylisa den 20/07/2006 10:04:21 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  22:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei det var mange spm. skal prøve å se hva jeg husker (-:

1. Om hesten fikk ganagsår av bootsene passet de IKKE. Slettes ikke om du fyllte de ut med bandasjer!!! Det skal det ikke være plass til. Om hesten får gnagsår av bootsene sitter de for løst, dvs de er for store.
2. Det går ikke å hoppe med boots!!! Småhinder ja, men om du konkurrerer er det snakk om noe helt annet. Det er ingen av bootsene på markedet i dag som anbefales å hoppe med.
3. Du kan ikke bare lese deg til barfottrimming du MÅ ha noen til å hjelpe deg. Det er mye jobb og ikke så lett som mange skal ha det til. derfor er det så mange som er mot barfot fordi de sier hestene blir sårbeinte. de blir ikke det om man gjør en god jobb med beskjæringen.
4. Hesten din høres ut som den hadde trengt seg en periode som barfothest men jeg ville ikke gjort i startende stevnesesong. Om du trenger akkutt hjelp nå anbefaler jeg hovproduktene til www.happyhorse.no
Hoof-hardener eller gel, de kan brukes både på skodde og barfothøver.

Når stevnesesongen er over vil jeg sterkt anbefale deg å vurdere å ha hesten din barfot, om ikke annet så for en periode slik at høvene får hvile seg. Nå vet jeg ikke hvor du bor men prøv å få tak i en barfottrimmer som kan hjelpe/veilede deg. I tillegg ville jeg snakket med Anne på www.TOFhesteutstyr.no for hjelp til å finne riktige boots. de nye modellene er slett ikke vanskelie hverken å ta av eller på og da har du som du kan brodde til vinteren om du trenger det.

Lykke til (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  09:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Frkelin: Du påstår at en hovslager er nok flink til å sette på metallbiter på beina til hesten, men ikke vet noe om hovens anatomi og oppbygging

Litt drøyt å påstå dette.. En ekte UTDANNET HOVSLAGER skal kjenne hoven ut og inn. og ha gått på skole i 2-3 år.
Jeg tror ikke de lærer om metallets anatomi og oppbygging for å si det sånn.
"å stole blindt på" også.. Klart man stoler på de! Det er fagmenn!
Det er som å la en kvalifisert snekker bygge huset ditt.
De er utdannede men du har ingen garanti for at det blir 100% men vesentlig større sjangse for at det blir bra enn dårlig. HVIS man bruker en kvalifisert person.

Jeg synes dette er mye bedre enn å lese på det for å så eksperimentere selv. ( Det er det ikke alle som gjør. Men vet at endel gjør det)
Du kan alltids få hjelp og slikt av barfottrimmere.
Men jeg håper at de har ett sted å utdanne seg de og!
Det vil nesten aldri bli like bra som ett trenet øye som jobber med slikt hver dag!

Dette er ingen oppfordring til sko. Men til bruk av kvalifiserte folk, da jeg synes det er utrolig skummelt å oppfordre folk til å lese seg til barfottrimming over nett.
Det kan utrolig lett oppfattes slik!

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  13:55:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
den ene hesten min har alltid gått barfot så han har ikke noe prob med det men den andre har aldri gått barfot så han skal aldri gå barfot.. men han har gjort det nå i 2 dager soden han skal til vetrinæren og de sa han måtte vere barfot til det han skulle men etter det skal han skos..

en islandshest er en islandshest, en araber er en araber.
sånn er det bare!

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  16:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endelig en debatt med stor takhøyde!

Det jeg reagerer litt på, er at det virker som om mange med barfothester ikke kan utstå tanken på å sette på sko, og mener at alle problemer kan løses på andre måter.
Jeg er overbevist om at det er viktigere for hestene å ha en nytteverdi og å kunne fungere i hverdagen, enn å gå uten sko. Selvfølgelig er det fornuftig men boots i overgangsperioder, men jeg ser ikke poenget i å holde hest barfot dersom den aldri vil fungere optimalt uten sko.

Jeg har selv barfote hester, og vil helst fortsette med det. Men dersom hestene får redusert livskvalitet pga. sårbeinthet og spenninger i kroppen, da fyker skoene på igjen.

Til slutt vil jeg legge til at mye av barfotlitteraturen vi har i Norge, er hentet fra steder med andre forhold enn her. Derfor mener jeg at ikke alt kan overføres direkte til hvordan hestene beskjæres og holdes her.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  16:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.

Min mening er at skoing er ikke naturlig for hester, dette er noe noen fant på fordi at når hesten skulle gå over isen, det var det glatt og den måtte ha noe å ha brodder i...Altså sko.
Det er jo lov å prøve å ha barfothest, blir hesten haldt kan det hende at den er for myk i hoven... La hesten gå med Boots en stund og jeg kan si ganske sikkert at det kommer til å gjøre underverker! Trimming av hover er veldig lett å lære og selv jeg på 14 år gjør det selv....Koster jo heller ingen ting.

Feilskoing er jo noen av årsakene til at hester blir haldt...

Mvh Sara Kanstad

Opprinnelig postet av -Korak-

Nei du,årsaken til at de for noen tusen år siden begynte med sko var fordi slitasjen på hoven var større enn etterveksten og for at hesten skulle være brukbar måtte den derfor skos.
Hestesko fra flere tusen år tilbake er funnet i områder der det aldri har vært hverken plagsomt mye sne eller is.

Tanken på at en 14-åring med dennes erfaring og evne til å se om en hest er mer eller mindre sårbent/halt skal ordne hovpleie på hester skremmer meg. Veldig!
Om det er så lett å lære trimming av høver kan jeg ikke skjønne at andre her inne bruker lang tid på å lære seg teknikken,anatomien og all den andre kunnskapen som trengs for å ha en fungerende barfot-hest.
Vet at feks Harneshaug ikke læret det hun kan på et kjapt helgekurs.

Sårbeinthet er også en vanlig årsak til halthet,men når hesten er halt på alle 4 beina er det kanskje ikke like lett å se?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  16:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drister meg til å slenge på en ting til...
Dette argumentet med at hesten ikke har vondt for den vil så gjerne løpe...
Har noen av dere sett galopphester kjempe seg til mål med begge ørene rett frem og en avslitt sene i et frambein?
Eller et splintret kodeledd?
Det har jeg.....De løp jo,så de kan vel ikke ha vondt da eller?

(NÅ var jeg sikkert altfor ekkel og skal snarest mulig krype tilbake i hullet mitt...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  19:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neimen Kurre da, trodde ikke du var innom disse sidene jeg (-; Det er kjekt å ha deg her! (her også)
Jeg tenkte det samme som deg da jeg leste innlegget du har kopiert men jeg turde ikke si noe, DET gjorde du så da slapp jeg (-: (at det er ENKELT! Å du tykje.... nei faktisk ikke om man aner omfanget og konsekvensen av det man gjør)
Jeg kommenterte det derimot under "Nyheter" og den engelske damen som var dømt for mislighold. Det er ikke enkelt med høver uansett om de er med eller uten sko.
Jeg har 2 ridehester som fungerer flott uten sko. Lilleponnisen blir jo ikke ridd men vi kjører en del på veien og hun er jo bare 2 år så hun klarer seg enda bra.

Problemet mitt, for å si det slik, er varmblodshoppa mi. Eks-traver, krysslammelse, knirk og knark, halt annenhver uke etter sprell på beite.... trenger jeg si mer?
Henne sliter jeg med. Jeg får ikke brukt henne slik jeg ønsker og får dermed ikke herdet høvene, hun går for mye på beitet og vi er kommet inn i en "ond" sirkel...
Det jeg ønsker, håper og tror kan fungere fint for henne er å sko med Hippo-grip eller Flex. Da slipper hun å ømme seg og hovmekanismen får likevel en del spillerom. Problemet er at hun har grusomme høver, som i alt for lange, feil fassong, helt ubalansert osv osv.. dette må jeg få rettet opp før jeg skor henne og det går IKKE fort.
Lamellranden er helt utsklidd, høvene er nesten sylinderform! og sukke meg... heldigvis har hun godt hornlag, de er sterke.
Hadde jeg enda kunne brukt henne litt mer slik at jeg hadde fått stimulert hoven riktig. Nå er hun dog endelig haltfri, forer inget kraftfor, kun litt havre og (drit)dyre urtetilskudd+vit selvf.
Har ikke hatt henne så veldig lenge men hun kommer seg fra uke til uke og har endelig fått "flyttet" den hvite linjen litt mer inn i hoven.

Jeg hadde aldri holdt hestene mine barfot om de hadde vondt! For det første vil jeg jo ikke de skal pines for det andre er det jævlig!! (unnskyld) mye jobb med å ha barfothest, så om det var bortkastet og jeg ikke trodde på det jeg gjorde, hadde jeg nok hatt mer fritid (-:
MEN jeg elsker å dille med dette, det er så spennende og interessant, ligger faktisk å tenker på hovene, ser de for meg og planlegger neste skritt før jeg sovner om kvelden...

Jeg bryr meg ikke om sko/ikke sko hva andre angår men for meg står fokuset og alt jeg prøver å få til på SUNN hov.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  21:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... Lærer så utrolig mye her! Må si jeg fikk en ganske trangsynt holdning til det med barfothester etter jeg hadde gått et par år uten hest og flyttet vestover og følte jeg ble møtt av et inferno av stive hester uten sko og mystiske forklaringer og ymse, innvikla tolkninger av hestevelferd som ikke ligna noe av det jeg hadde sett eller hørt om tidligere.... Bl.a. ei godt voksen hoppe som hadde så vondt i alle beina at hun stod og trakk de opp innimellom og stod bom-stille stort sett hele tida. Sånn var ho lenge... Ikke fikk ho flis i boksen heller for hun skulle tilvennes. Ble jo ganske vettskremt og følte meg veldig usikker på hva i alle dager som hadde skjedd de siste åra.

Heldigvis var forhåpentligvis dette bare et svært uheldig enkelttilfelle, men de hadde faktisk en såkalt barfottrimmer som kom jevnlig og visstnok oppfordret de til og fortsette....

Når jeg var liten stellte jeg noen islandshester uten sko. Det var det veldig lite arbeid med. Bare og file litt på kanten etter tur i skogen dersom vi ikke hadde ridd på asfalt og værke de innimellom av en god smed. Men det blir kanskje anderledes da disse aldri hadde gått med sko? Eller var det feil det og? Husker godt de høvene... Var nesten myke og helt glatte som hard gummi nesten...
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Neimen Kurre da, trodde ikke du var innom disse sidene jeg (-; Det er kjekt å ha deg her! (her også)
Jeg tenkte det samme som deg da jeg leste innlegget du har kopiert men jeg turde ikke si noe, DET gjorde du så da slapp jeg (-: (at det er ENKELT! Å du tykje.... nei faktisk ikke om man aner omfanget og konsekvensen av det man gjør)
Jeg kommenterte det derimot under "Nyheter" og den engelske damen som var dømt for mislighold. Det er ikke enkelt med høver uansett om de er med eller uten sko.
Jeg har 2 ridehester som fungerer flott uten sko. Lilleponnisen blir jo ikke ridd men vi kjører en del på veien og hun er jo bare 2 år så hun klarer seg enda bra.

Problemet mitt, for å si det slik, er varmblodshoppa mi. Eks-traver, krysslammelse, knirk og knark, halt annenhver uke etter sprell på beite.... trenger jeg si mer?
Henne sliter jeg med. Jeg får ikke brukt henne slik jeg ønsker og får dermed ikke herdet høvene, hun går for mye på beitet og vi er kommet inn i en "ond" sirkel...
Det jeg ønsker, håper og tror kan fungere fint for henne er å sko med Hippo-grip eller Flex. Da slipper hun å ømme seg og hovmekanismen får likevel en del spillerom. Problemet er at hun har grusomme høver, som i alt for lange, feil fassong, helt ubalansert osv osv.. dette må jeg få rettet opp før jeg skor henne og det går IKKE fort.
Lamellranden er helt utsklidd, høvene er nesten sylinderform! og sukke meg... heldigvis har hun godt hornlag, de er sterke.
Hadde jeg enda kunne brukt henne litt mer slik at jeg hadde fått stimulert hoven riktig. Nå er hun dog endelig haltfri, forer inget kraftfor, kun litt havre og (drit)dyre urtetilskudd+vit selvf.
Har ikke hatt henne så veldig lenge men hun kommer seg fra uke til uke og har endelig fått "flyttet" den hvite linjen litt mer inn i hoven.

Jeg hadde aldri holdt hestene mine barfot om de hadde vondt! For det første vil jeg jo ikke de skal pines for det andre er det jævlig!! (unnskyld) mye jobb med å ha barfothest, så om det var bortkastet og jeg ikke trodde på det jeg gjorde, hadde jeg nok hatt mer fritid (-:
MEN jeg elsker å dille med dette, det er så spennende og interessant, ligger faktisk å tenker på hovene, ser de for meg og planlegger neste skritt før jeg sovner om kvelden...

Jeg bryr meg ikke om sko/ikke sko hva andre angår men for meg står fokuset og alt jeg prøver å få til på SUNN hov.

Opprinnelig postet av Harneshaug

Tror vi har en ganske lik oppfatning av ting! Skulle ønske du bodde i nærheten jeg..
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.