hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

:o)

Skrevet - 23/06/2006 :  12:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt morro år folk sier at hvor naturlig er boots da?? =) Nei slett ikke,finner man en vill hest med boots så rop ut!
Ville heller ha sammenlignet det med beinbelegg jeg,og ikke sko. Hoven er jo like naturlig inne i bootsene..

Ang ømming så kan du tenke på deg selv når du er i syden. Hvor ubehagelig er det ikke å gå barbeint de første dagene mot de siste?
Og hvis hesten skulle ømme på enkelte underlag,så trenger det ikke nødvendigvis være ren smerte hesten føler.. (les;TRENGER IKKE.. =)
Ponnien min tråkker forsiktigere på knust fjell(stooore skarpe steiner) og da skal han få lov å gå litt saktere evt i kanten på den strekningen..Men en skodd hest ville også ha kjent de da de er store nok til å passere skoa å stikke i hovens såle..

Endelig en saklig debatt hvor man kan "prate" litt fram og tilbake

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  20:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For å svare enkelt på spørsmålene vil jeg si at jeg har min hest barfot fordi jernsko er skadelig for hesten. Om hesten er sårbeint, tar jeg på boots. De har alle fordelene til sko (med såler) men ikke ulempene, så da skjønner jeg ikke hvorfor folk skor? Om jeg mot all formodning skulle komme i en situasjon der hesten trenger noe mere permanent beskyttelse, velger jeg hippogrip. Jernsko kommer aldri i verden til å komme på tale. Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  21:21:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Ponnien min er 3 år og har aldri hatt sko! Å ha ham barfot fungerer godt for oss begge! Skal jeg ri på mye grus og steinete vei, tar jeg boots på frambeina (bruker ca. 10 sek * 2 å ta på Easy Boots Bare) Jeg har mer kontroll over føttene hans, og følger de jevnlig opp med verking og generell vedlikehold! Bruker også Keratex hovprodukter forebyggende i perioder med mye tørke eller fukt. Slik det er per. idag kunne jeg aldri tenkt meg noe annet Jeg kjenner også flere velykkede og aktive barfothester i hard og mye trening! Skjønner allikevel arrgumentene til de som velger å ha sko på hestene i stevnesesongen! Tar man disse av for å prøve barfot, bør en velge en trimmings strategi, og gjøre en del forarbeid... Noen hester klarer overgangen supert, mens andre kan bli ømme... Veldig individuelt med tanke på hovfasong, - kvalitet og generelt underlag. Det får bli opp til hver enkelt hva man velger Men jeg vil allikevel oppfordre til å prøve barfot, så sant det blir gjort med riktig trim og oppfølging Må også legge til at jeg for inntil 2 år siden var 100 % motstander av barfot... Men etter å ha lest, og ikke minst sett, er jeg ikke i tvil om at enkelte hester fungerer supert uten sko Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  13:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
dette forumet burde egentlig hatt en egen hovedtråd om het "barfot vs. skoing" og smalet alle trådene om emne der. Debatten ser aldri ut til å dø. Jeg for min del er åpen for begge deler, altså sko og barfot. Gamle rideksolen min var alle ponniene barfot, men sder jeg har holdt til i det siste er alle skodd. Kjenner til hester som funker ypperlig som barfothester, og dårliugere med sko. Men kjenenr også til hester som ikke har det gdot uten sko. Det kan hende skoingen er grunnen til at de ikek kan gå uten (flere år med skoing) med samtidig er det nå en gang slik og ser ikek grunnen til at disse hester skal gjennom mye smerte og halthet før de evt. kanskje blir bedre av å gå uten sko.
Det som gleder meg er at denne debatten foreløpig ikek har blitt fantatsisk og barfotfolket har komemt med gode og utfyllende innlegg:) glad glad, barfot er spennende:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/06/2006 :  08:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ikke helt kritikken mot boots. Min erfaring så langt er at det burde brukes mye mer og kjøpes automatisk når man tar av skoene på en hest som har vært skodd. Bevegelse er så viktig for rehabiliteringen av høvene, og det klarer man ikke å gjennomføre dersom hesten er sårbeint. De nye innleggsålene som selges til Boa og Easyboot fungerer glimrende og hjelper til med å fordele tyngden under hele hoven slik at hesten ikke bare går på de høyeste punktene under hoven.
Hva er det som er så provoserende med at vi bruker boots på underlag der hesten ikke kan ris helt uten sko?
Er det fordi boots ikke gjør oss "ekstreme og fanatiske NOK"? Fordi det er en myk og gradvis overgang som tar fordelene fra en skodd hest sammen med fordelene fra en barfothest og hele tiden tar hensyn til at hesten ikke skal bli sår. Er det fordi vi ser at overgangen fra jernsko til barfot ikke er så raskt og enkel for alle individer, men ikke gir opp allikevel?
Det jeg virkelig har lært og prøver å lære mer av er; hvordan jobbe MED hestens naturlige forutsetninger slik at den fungerer best mulig til det jeg ønsker å bruke den til. Og da tenker jeg 24 timer pr døgn, 365 dager i året. - Hvordan gir jeg hesten et best mulig liv og best mulige forutsetninger for god helse og full insats og et langt liv. Hvis hesten kan gå uten sko i 22 timer i døgnet, og med sko de to timene jeg rir, så synes jeg det er bedre enn sko 24 timer i døgnet. De 22 timene pr døgn jeg ikke rir hesten vil jeg fortsatt at hesten skal "ha et liv", oppleve ting, se soloppgangen og solnedgangen, leve i flokk med en eller flere andre hester, bevege seg fritt på størst mulig område. -I mitt tilfelle er ikke det så veldig stort, men 100kvadratmeter er bedre enn 10kv.m. Når hesten går ute hele døgnet vil den jo bevege seg noen kilometer i døgnet på egen hånd og hele tiden har den bare høver som hjelper blodsirkulasjonen og øker veksten av ny hov.

Spørsmål: Hvis en hest er sårbeint når man rir den på grusvei, men ikke viser noen tegn til sårbeinthet når den beveger seg uten rytter på beite eller i paddock. - Er hesten da sårbeint på beite og paddock? Er det synd på hesten som ikke får jernsko på, fordi den ikke kan ris på grusvei uten boots? Har den smerter når den lunter rundt i eget tempo med de andre hestene på beite?

Mange sier at hestene ikke viser at de har vondt før de virkelig har vondt. Fordi de er et byttedyr og ikke ønsker å vise svakhet eller skade. Det argumentet kan jo da brukes mot hester med jernsko som ikke akkurat halter men som har et veldig dårlig steg og stadig snubler. Disse samme hestene har også litt rare vinkler på høvene og veldig lange hovkapper, kanskje med litt lange intervaller mellom hver skoing. En hest med jernsko som beveger seg slik er ikke noe å gjøre noe med, men hvis en barfothest beveget seg på samme måten vil alle be en om å ta på sko.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  10:37:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Bra innlegg Frkelin
Så lenge man tar hensyn til hesten og ikke presser den til å gå der den synst det er vondt å gå, så har den det bra selv om ikke høvene er rustet til å tåle grovt underlag. Har sett enkelte hardnakket påstå at hesten bare later som om den har vondt hvis den vegrer seg og man ikke ser noen galt på høvene(forumet på dyrenett i fjor en gang) Håper og tror at dette ikke er vanlig praksis!

Jeg blir selv i tvil om hvor ille hesten synst det er noen ganger. Av og til er han litt forsiktig på grusveien, og ungår å tråkke på de spisseste steinene. Hvis han går over i lyst-til-å-løpe-modus derimot, som han veldig ofte gjør, så kan han dundre i vei på det samme underlaget uten å bekymre seg det minste. Det er vanskelig å vite hvor grensa går for hva man skal tåle av ømming. Å reagere på en og annen stein gjør de fleste i ny og ne, men så lenge han går godt fram uten å spenne seg og tydelig mislike underlaget så rir jeg stort sett uten boots. Skal vi langt, er bootsa med i salveska for sikkerhets skyld.
Hesten min har vært barfot i to år nå, men bootsa er veldig kjekke å ha i bakhånd. Å gå over til barfot uten boots ville vært uaktuelt, da jeg vil kunne ri hvor som helst uten å måtte snu på grunn av sårbeint hest

Mange mener at en skodd hest som snubler bare er sånn, men det går an å gjøre noe med det. Kortere tær og skoløse høver gjorde hvertfall susen for Ikaros, som i sin tid som sko-hest snubla hele tiden
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  15:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger meg på FrkElin og Asbjørg. Det er synd at så mange henger seg opp i dette med å bruke Boots. Vitker som de som er mot barfot fokuserer mest på at hesten kan bli sårbeint? Det jeg savner fra "sko-folkene" er at de viser mer kunnskap om hoven, funksjon, oppbygging og virkningen av sko som de har valgt å bruke istedenfor å kritisere andre.
De fleste skor ikke hestene sine selv og de overlater til sin hovslager som ikke kjenner hesten å sko. Jeg synes det er like skummelt med tanke på at der er mange selvlærte og ikke utdannede hovslagere.
Målet for alle med hest må vel være at hesten fungerer optimalt og smertefritt enten man har valgt det ene eller det andre?
Kunnskap er alfa&omega, for meg i alle fall (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  15:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
skulle ønske noen kunne skrive litt mer om hippogrip og andre flexisko merker.. pris og forhandlere og for og imot.. synes norge er laaangt tilbake på bruk av slike sko. Anyone??? Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  16:16:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ja når vi først snakker om barfot hester. Jeg vurderer å gjøre hesten min om til en barfot hest.
Plukket av henne skoene i går,men derfra er jeg ganske grønn.
Hva gjør jeg nå??
Skal jeg la høvene slipe seg ned natturlig eller skal jeg tilkalle en hovsmed som kan fiks på det?
Hva slags underlag skal vi gå på for å styke høvene?
Hørt at asfalt er bra?
Hva med grusveier med fin grus?
Hørt at det er som sandpappir før høvene?
Bør høvne smøres inn med hovolje?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/06/2006 :  17:14:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jernsko - Boots - Barfot - Smed - Barfottrimmer.
Jeg synes det er viktig å ikke gjøre frontene steilere enn de er.
Dersom man velger å ha hesten med sko, men den skal på beite å ha ferie noen uker, så er det mange som tar av skoene og lar den gå uten de ukene. Med god trim før og etter kan dette styrke høvene og dette anbefales av de fleste smeder. Faren ved at mange blir så fryktelig imot barfothester er at de ikke engang vil gjøre dette - fordi de da "gir" seg for barfothestenes argumenter.
Jeg har ikke hørt noen som kan noe om høver, mene at hestene ikke har godt av perioder uten sko. Det diskusjonen dreier seg om er jo om den kan brukes slik rytteren ønsker, når den ikke har sko. Og det vil jo variere veldig. Både pga "rytterens ønsker" og på hesten og dens historie og hov-helse. Mange som kunne tenke seg å prøve hesten barfot venter med å ta av sko fordi de er redde for en sårbeint hest i lang tid, og fordi de ikke har en barfotpleier de kan få hjelp av.
Det har nå kommet stadig bedre boots på markedet som er et greit alternativ til jernsko, og forhåpentligvis lærer hovslagerne seg knepene som skal til for å gi hestene uten sko god hovpleie slik at man slipper å utdanne seg selv.
Alle er jo enige om at hestene trenger best mulig hovpleie. Noen mener de får det av en smed som er dyktig, andre gjør det selv, andre får en barfottrimmer. Mange her inne (bl.a jeg) gjør mye av hovtrimmen selv. Men, for at det skal være vellykket trenger man å lære seg en hel masse, bruke mye tid, og få hjelp av en mer erfaren hovpleier en gang i blant. Dette kan også være smed, hvis du har en du kan snakke med som ikke "ser rødt" når han hører barfot.

Jeg har dessverre sett noen eksempler på at skoene har kommet av uten at eier/rytter har satt seg inn i alt som skal til for at hesten skal ha det best mulig uten sko. Det er mange ting å tenke på å vurdere i forhold til hele hesteholdet for at det skal være best mulig for hesten og gjøre det enklest mulig for hesten å fungere uten sko.
Skal hesten bare gå på beite en stund er det jo ingen stor fare, men man kan ikke regne med at den kan brukes helt som før hvis man bare prøver seg frem og ikke vet så mye om emnet.
Renate: jeg vet ikke hvor mye du kan eller om du har noen til å hjelpe deg, men jeg vil anbefale at du leser alt du kommer over fra forskjellige kilder og at du får en erfaren hovpleier/smed til å trimme høver frem til du kan nok. Det er fint med varierende underlag, så lenge hesten kan gå komfortabelt og ikke er øm. Slitasje fra underlaget er ikke nok til å trimme og rehabilitere høver til barfothøver.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/06/2006 :  17:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke, jeg har brukt Hippogrip. Har du linken til hjemmesiden deres? www.softlife.se
Skoene er veldig holdbare og kan brukes minst to "skoinger", men det bør ikke være mer enn 3-4 uker mellom hver gang skoene taes av og høvene trimmes. Fordi de er så fleksible får høvene lettere sleng når hovveggen blir lang.
Vinterskoene har for dårlige brodder, men de kladder ikke.
Ellers er skoene veldig bra! Hestene blir ikke sårbeinte og det kan være en grei start på å vurdere barfot. De kan være vanskelig å få tak i og de koster litt mer. Det er vel min oppsummering.

Harneshaug , og andre også, kan dere ikke gå inn på den diskusjonen der jeg la ut bilder av høvene til hesten min og kommentere? Nå har jeg kjøpt Keratex Nail Hole Disinfectant mot WLD så nå håper jeg det blir bedre. Vil gjerne ha fleres erfaringer med WLD.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frkelin; - det kan jeg godt men bildene var så enormt store, var vanskelig å se hele hoven på en gang og så var de tatt litt for nærme. Kunne du prøvd en gang til?
Om du tar fra bakkenivå av en fot; midt forann, litt ovenfra, fra bakken på begge sider (innside/utside) og et under (ikke for nært) blir det enklere å se tydelig. Merk med en liten papirlapp HF (høyre fremfot) VF, VB og HB (-:
Du kan også sende de på mail til meg, adr står på VIPen min...
Nå reiser jeg på ferie i 14 dager men om du vil legge ut/sende vil jeg gjerne se og svare så fort jeg kommer hjem!
Jeg har forresten kjøpt Hoofhardner og gel fra Keratex jeg også, gleder meg til jeg kommer hjem og får sette i gang. Har endelig fått balansert hovene til Ulskaug, var litt klurr da jeg og høvene måtte inngå et kompromi he he... nå vokser de i en blanding av hans naturlige form og min fremprovoserte (-: Han var ihelskodd før han kom hit og nå først har hælene begynnt å Åpne seg.
Spennende! Han er slett ikke sårføtt men jeg ønsker å holde de i den formen som har begynnt å vokse ned nå. Utrolig å se hvordan vekstretningen forandrer seg etter en stund uten sko.

RENATE; jeg vil på det sterkeste anbefale at du får hjelp fra noen som kan dette ellers er det slett ikke sikkert det går så bra (-: Er litt trist om din barfot-erfaring blir dårlig pga feil trimming osv.
Kjøp boka til Jamie Jackson de selger den på TOF feks. og så har de en til av Pete.
Les de grundig før du gjør noe som helst. Du vil kanskje ikke skjønne så mye av de i begynnelsen men om du får noen til å hjelpe deg som kan barfothov vil plutselig alt det du har lest "make sense" (-;
Dessverre er det mange som tror at det er "enkelt" å gjøre hesten barfot. derav mange dårlige resultat, mens de som har flinke trimmere og som kan anatomien og funksjonene til de forskjellige leddene i hoven skjelden får problemer.
Lykke til!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  22:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svarene.
Nå skal hesten min gå på sommerbeite i noen uker. Skal bruke ferien på å sette meg mer inne i dette med barfot hester grundig.
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  16:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann
Dere som ikke har barfothester skjønner ikke dette!
Før jeg kjøpte hesten min som jeg har nå, hadde jeg ridd han i 2 år allerede. Første gang gammeleireren tok av skoene på Korak (hesten min) var dette litt mislykket...Korak forble skodd, hadde store problemer på vinteren ....Når jeg skulle ri han kunne jeg bare skritte...Tenk nesten en hel vinter med bare skritting på grunn av at han fikk så store kladder med snø under føttene.
En gang utpå sommern/høsten i 2003 ble Korak haldt...Vi vet enda ikke hvorfor han ble haldt, men på denne tida var Korak skodd...
Så kjøpte vi han i November 2003....Tok av han skoene. Gikk kjempefint, brukte Swiss Boots med brodder om vinteren når det var glatt.
Nå 3 år etter rir jeg ham nesten hver dag, hopper uansett underlag...Har hoppet opptil 1 m med han, men med kapasitet for mer!
Rir i skog og mark, dressur...Både på bane, mark, vei og tur på asfalt.

Min mening er at skoing er ikke naturlig for hester, dette er noe noen fant på fordi at når hesten skulle gå over isen, det var det glatt og den måtte ha noe å ha brodder i...Altså sko.
Det er jo lov å prøve å ha barfothest, blir hesten haldt kan det hende at den er for myk i hoven... La hesten gå med Boots en stund og jeg kan si ganske sikkert at det kommer til å gjøre underverker! Trimming av hover er veldig lett å lære og selv jeg på 14 år gjør det selv....Koster jo heller ingen ting.

Men dere som synes skoing er mye bedre enn barfot, tenk dere om en stund før dere sier noe til oss om at hvor domt dere synes barfothest er!
Men det er heller ikke meningen i følge meg å si at å sko er å mishandle hester..For hvis man sier det tror jeg at man overdriver en god del!

Jeg er veldig fonøyd og skal aldri aldri sko hesten min igjen, heller ikke hestene jeg kommer til å ha når jeg blir større.
Feilskoing er jo noen av årsakene til at hester blir haldt...
Men følg ditt eget hjerte så finner du nok fort ut hva du vil gjøre

Mvh Sara Kanstad

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/07/2006 :  14:15:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke satt meg spesielt inn i barfotverden, og vet strengt tatt ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.

Men interessant er det! Det som slår meg, og som mange sier her på tråden også er at hvis barfot faktisk er så mye bedre for hesten enn å gå med sko, hvorfor blir det i det hele tatt skodd? HVorfor begynte man i det hele tatt å sko hesten?

For å være helt ærlig, så blir våre hester brukt så mye på all slags underlag, at for hestenes del blir det mest stabilt å gå med sko hele tida, i alle fall de voksne hestene. Sko gir jevnt grep på flere typer underlag enn barfot høver gir, og store hastigheter i treninga gjør at det er viktig at hestene ikke sklir eller glipper for ofte, da det gir stor risiko for skader på hestene. Det må fungere! Vi har ikke anledning til å stå over en treningsøkt fordi underlaget ikke passer idag...

Ellers er det vel et godt kjent "triks" i travverdenen å ta av unghestene (toåringene) skoene i sommerhalvåret, og trene videre selv om de ofte blir litt sårbeinte utover sommeren? Da blir ofte hovkvaliteten litt tøffere, og blodomløpet i beina på hesten gjør at de vokser på en sunn måte.

Men det at vi har en meget dyktig hovslager som verker høver og skor og balanserer igjennom vinteren er uvurdelig når det gjelds å oppdage feil/ skjevbelastninger, usunnheter i hoven, dårlig vitaminopptak- u name it! Denne fordelen frykter jeg vil bli borte om en skulle hatt hestene barfot?

I mange tilfeller (f. eks i et jeg nettopp så, skal forklare senere) mistenker jeg at ønsket om å holde hesten "barfot fordi det er så naturlig" like gjerne bunner i et økonomisk forhold om å ønske å slippe å bruke en dyr hovslager ? Å gå noen kurs for deretter å skulle trimme høvene selv er for meg helt uhyrlig useriøst ovenfor hestens bein. HVordan skal jeg noen gang få samme kunnskapen som den gode hovslageren vår, liksom? Og høver er jo så viktig! Alle har vel hørt uttrykket "ingen hov-ingen hest"?

Og det at hestene til tider er sårbeinte og at det da er "bare" å endre bruken litt, eller gi dem fri etc- for mange av de hestene jeg har sett, vil det medfølge at hestene ikke kan brukes i store deler av sommerhalvåret! LITT sårbeint er en underdrivelse for mange av de jeg har sett,- og eierene smiler og sier at det er helt normalt, og det går snart over, og at de bruker boots når de trener og alt det der,- men f***n,- dyrene har jo vondt når de går i luftegården jo! ER det naturlig hestehold, liksom?

Var med og hentet en hest her for litt tid siden, som hadde stått borte på fôr, og som hadde blitt "barfothest" mens han var borte. Når vi vel hadde fått hesten hjem, og skulle slippe ham ut, fikk jeg nesten tårer i øynene, for han klarte nesten ikke gå! Eller, han skjønte jo at han måtte gå, men det var som å se en katt på et varmt blikktak, du kunne formelig se hvordan hesten ømmet seg for hvert steg, og ikke fullførte hele gangen sin. Kort, løftende skritt, og like ille på alle fire beina....
Og nei, den var IKKE sårbeint nå, kunne den gamle forverten fortelle, for nå hadde den hatt fri i nesten en mnd! Herregud, tenkte jeg da- hvor ille har stakkaren egentlig vært?

Å påføre hesten så store smerter- og for oss som var tilstede når hesten ble lastet av var det åpenbart at den hadde store smerter ved å gå på fint grusunderlag som er LAGET for hester,- kan jeg bare ikke forstå skal være bra. Og det verste er at jeg mistenker at denne gamle forverten ikke engang forsto at hesten hadde vondt. "Nei, han går bare sånn han" . "Det er gangartene hans som ER sånn".
I dette tilfellet tror jeg i alle fall at det lå et økonomisk motiv om å slippe å sko bak, og i tillegg alt for lite kunnskap, både om bra barfothestehold, og om hest gengerelt.

Men det skremmer meg, for jeg tror slett ikke at dette er det eneste tilfellet, og det at barfothest blir en bølge som det er lett å hoppe på, også for slike hesteholdere tror jeg vil påføre ganske mange hester mye smerte. OG om det ikke er bra for hesten å gå med jernsko, så kan det umulig være særlig bra for dem å gå med slike smerter heller!

Det finnes sikkert mange flinke også, som får dette til, men se dere ikke blinde på hestene deres i forhold til om ting gjør vondt eller ikke. Ikke aksepter at hesten har vondt fordi det blir bedre etterpå etc- vi har tross alt tatt på oss ansvaret for et dyr, og det er vår plikt å sørge for at de ikke har vondt! Og hvis man ikke har anledning til å droppe trening om hesten blir sårbeint, eller kanskje bare trene på dager hvor underlaget er mykt etc etc, da hadde jeg væt i stor tvil om barfot hest er særlig egnet.

Fin tanke men mye tvilsom utførelse er kanskje en kort oppsumering?

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.