hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan kommunisere med/håndtere en hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvordan kommunisere med/håndtere en hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  11:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
-Denne artikkelen (synes jeg ihvertfall), beskriver meget godt hvordan en bør kommunisere og håndtere hest på bakgrunn av hestens tenkemåte og adferd.
Derfor vil jeg gjerne dele denne med flere, nå som hestepsykologi/adferdsproblematikk og NH er så ofte oppe til diskusjon her.
(Beklager at den er på svensk men de fleste forstår det vel..;)

Sakset artikkel fra agria.se:

Hur pratar du med din häst?

Hästar ”pratar” mycket genom blickar.
Roland Bååth har ett stort intresse för hästars kommunikation och rekommenderar alla att studera hur hästar interagerar i hagen.

– Hästarna bestämmer rangordning genom att flytta på varandra.
Den som är ledarhäst tillåts flytta på alla andra hästar, förklarar Roland.
Roland tycker det är viktigt att förmedla kunskap om hur man på bästa sätt umgås med hästar.
Här får du därför hans tips på hur du kan tänka och göra i lite olika situationer.

* När du leder hästen i grimma.
Våga gå med långt grimskaft så kan du tillrättavisa hästen om den försöker sätta sig över dig.

* Se aldrig en rädd häst i ögonen.
En gång kom Roland i kontakt med en häst som var rädd för män.
Han närmade sig då hästen genom att backa emot den och undvika ögonkontakt.
Han ledde den runt i stallet och lät den gå bakom honom.
Till slut lugnade hästen ner sig så pass att han vågade ta kontakt med en liten buff på Roland.
I det här fallet hade Roland förtjänat hästens respekt genom att kommunicera på hästens sätt.

* Låt inte en bufflig häst komma för nära.
En häst som tränger sig före gör det för att sätta sig upp mot andra ”flockmedlemmar” oavsett om de är människor eller hästar.
Låter du dem ta över förlorar de respekten för dig.
Första gången i hagen på våren går mycket kraft och energi åt till rangordning.
I människors öron kan det låta odemokratiskt men för hästar är det ett sätt att nå harmoni.

* Om hästen håller huvudet högt och är märkbart orolig visar den ett flyktbeteende. Närma dig den därför med from blick så att du inte riskerar att skadas om hästen flyr.

* En häst kan också vägra gå in i transporten för att den tycker det är lågt i tak.
Det beror på att hästar som blir rädda vill hålla huvudet högt. Om den inte kan det blir den ännu räddare. Har du möjlighet så kan du därför pröva att byta transport.

* Prata med oförskämda hästar på ledarhästens sätt.
Att hästen vänder rumpan mot dig i hagen och inte låter sig infångas är ett tydligt tecken på bristande respekt.
Gå emot den och se till att den flyttar på sig.
Ibland kan du bli tvungen att mer eller mindre jaga iväg hästen.
Men det är ingen fara att den blir lite skrämd för det blir den av ledarhästen också.
När du ser på hästen att den ”ger sig”, till exempel genom att sänka huvudet, ska du respektera det och omedelbart vända bort blicken. Inom kort kommer hästen fram till dig, även om du står med ryggen emot.

* Om du är ute och rider och hästen skyggar för något är det bäst att låta hästen ta sig den tid den behöver för att undersöka föremålet. Vänta lugnt men försöker hästen vända om säger du bestämt ”nej. Så småningom lugnar sig hästen och sänker huvudet lite grann.
Då ska du berömma och uppmuntra.

* Var vaken på oförskämdheter eftersom hästar testar hela tiden om det går att vara ledare.

Kilde: http://www.agria.se/agria/index.nsf/link?readForm&id=4565&menu=

(Text: Susanna Martell)

*Thumbs up*

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 11:21:47

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  11:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra artikkel Nancy- takk for at du delte den
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/06/2006 :  13:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig interessant lesing. Vi, (les jeg, men sikkert mange andre også), mottar gjerne flere slike innlegg med stor takk Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  13:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig. Flott artikkel. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 20/06/2006 :  14:48:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Her kjenner jeg meg igjen. Det er dette jeg baserer min omgang med hestene på og som i mine øyne bør betegnes som horsemanship. Ikke 7 games eller andre treningsmetoder.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  14:54:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke få sagt meg mer enig Brum,derfor jeg ville dele den med flere.
Denne sier det som det er -og alltid har vært...
Ikke noe "dulle-fjas" eller "fancy" nye ord og ideer.

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 15:06:15 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  15:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fin sak! Fin sak!
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  15:36:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dette var en "Ultra Light"-utgave med noen råd som egentlig ikke var så godt forklart..

"* När du leder hästen i grimma.
Våga gå med långt grimskaft så kan du tillrättavisa hästen om den försöker sätta sig över dig."
Øhh.. Jaha? Og hvordan tillrättavisar man hesten, da? Har man sagt a bør man si b..

"* Om hästen håller huvudet högt och är märkbart orolig visar den ett flyktbeteende. Närma dig den därför med from blick så att du inte riskerar att skadas om hästen flyr. "
From blick?? Englefjes, eller? Og da blir man ikke skadet om hesten rømmer?? Ehh.. Den der skjønte jeg ikke i det hele tatt..

"* Se aldrig en rädd häst i ögonen.
Han ledde den runt i stallet och lät den gå bakom honom. "
Joda, forsåvidt både rett og greit og det fungerte.. Bortsett fra at man ikke alltid kan bare rygge innpå en hest som er sky og redd.. Da kan den fort være et helt annet sted, for å si det sånn..
Så det som fungerte med nettopp denne hesten nettopp denne gangen kan bli totalt feil med en annen hest... Han kunne rygget i timesvis om hesten hadde vært skyere enn denne viste seg å være, og hesten ville hele tiden tatt det som en kommando på å flytte seg vekk.

Alt i alt endel gode poeng, men slett ikke hverken ypperlig beskrevet eller spesielt høyt nivå på læringsverdien... Greit nok hverken fancy eller dullefjas, men dette funker ikke på alle hester.

Det er mulig jeg er blitt kravstor på mine gamle dager, da.. ;-)

Line.

Edit; glemte en "i".

Redigert av - Cowgirlchris den 20/06/2006 15:37:46 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/06/2006 :  16:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor må alt sånt være på svensk Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  19:02:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Takk Nancy!
Bra det er flere som får opp øynene for denne måten å behandle hester på. Da jeg mener det er den beste måten for hestene å forholde seg til oss på. Trodde lenge det bare var jeg som hadde forstått dette prinsippet. Begynner å lure litt når man ser så mye rart rundt seg..
Sier ikke at den måten jeg trener mine hester på er den eneste rette, men mine hester er så mye mer veloppdragen og lett håndterbar enn de andre hestene rundt meg. Så hvorfor skulle jeg ville forandre noe?
Har fremdeles ikke møtt på et problem som horsemanshipen ikke har kunnet "fikse". Men så har ikke mine hester fått mulighet til å skaffe seg unoter, og det gjør hesteholdet så mye mer trivelig.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/06/2006 :  19:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har fremdeles ikke møtt på et problem som horsemanshipen ikke har kunnet "fikse".

Bare hyggelig <Musken>.
Forfatter kaller ikke dette "horsemanship" da,men kun å kommunisere med hesten,og det liker jeg.
(Hvorfor kalle det noe spesielt,ser liksom ikke poenget jeg da.)

Artikkelen er ikke beregnet på helt "nybegynnere" da eller de som sjeldent tar i en hest.
Og som det står i introen presenteres kun noen generelle tips.
Så for oss som har håndtert litt hest før (både på godt og vondt),gir den mening.
Man forstår hva som menes,kjenner seg kanskje igjen på noen områder eller får en liten vekker.
Tycker nu jag då..

(edit pga.sitat.)

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 19:35:41 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/06/2006 :  19:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette var en "Ultra Light"-utgave med noen råd som egentlig ikke var så godt forklart..

"* När du leder hästen i grimma.
Våga gå med långt grimskaft så kan du tillrättavisa hästen om den försöker sätta sig över dig."
Øhh.. Jaha? Og hvordan tillrättavisar man hesten, da? Har man sagt a bør man si b..

"* Om hästen håller huvudet högt och är märkbart orolig visar den ett flyktbeteende. Närma dig den därför med from blick så att du inte riskerar att skadas om hästen flyr. "
From blick?? Englefjes, eller? Og da blir man ikke skadet om hesten rømmer?? Ehh.. Den der skjønte jeg ikke i det hele tatt..

"* Se aldrig en rädd häst i ögonen.
Han ledde den runt i stallet och lät den gå bakom honom. "
Joda, forsåvidt både rett og greit og det fungerte.. Bortsett fra at man ikke alltid kan bare rygge innpå en hest som er sky og redd.. Da kan den fort være et helt annet sted, for å si det sånn..
Så det som fungerte med nettopp denne hesten nettopp denne gangen kan bli totalt feil med en annen hest... Han kunne rygget i timesvis om hesten hadde vært skyere enn denne viste seg å være, og hesten ville hele tiden tatt det som en kommando på å flytte seg vekk.

Alt i alt endel gode poeng, men slett ikke hverken ypperlig beskrevet eller spesielt høyt nivå på læringsverdien... Greit nok hverken fancy eller dullefjas, men dette funker ikke på alle hester.

Det er mulig jeg er blitt kravstor på mine gamle dager, da.. ;-)

Line.

Edit; glemte en "i".

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Det finnes vel ikke den metode som fungerer på ALLE hester? Som oss mennesker er hester også forskjellige individer...

Jeg synes artikkelen var super lesing, og for å svare deg på det med å leie på langt leietau: ta med en pisk med en plastpose festet i enden. Kommer hesten for nærme snur man seg og vifter/viser pisken. Jeg tør påstå at de fleste hester innordner seg etter dette og holder seg bak.

Ikke missforstå svaret mitt nå, du har flotte innlegg som jeg suger til meg når jeg leser, og dette var ikke ment som kritikk av DEG, jeg vill bare kommentere
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  20:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forfatter kaller ikke dette "horsemanship" da,men kun å kommunisere med hesten,og det liker jeg.
(Hvorfor kalle det noe spesielt,ser liksom ikke poenget jeg da.)

kunne ikke sagt meg mer enig i det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  21:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
For det første så spurte jeg ikke hva artikkelforfatteren BURDE ha svart, jeg bare sa han sa a og burde sagt b.
For øvrig så jubler jeg ikke over at en ukjent svenske uttaler seg middelmådig om kommunikasjon med hest når Sverige tross alt har Stefan Forsman å vise til.
Hvor himla jublende skal man være over en middelmådig svensk artikkel?

Var det fraværet av uttrykket "nh" som henrykket dere, eller det høye nivået over kunnskapen som ble formidlet? Jeg bare spør!

Line, som slett ikke synes dette er noe å skryte av sammenlignet med f.eks. vår egen Ellen Ofstad på hest.no.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:00:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det første så spurte jeg ikke hva artikkelforfatteren BURDE ha svart, jeg bare sa han sa a og burde sagt b.
For øvrig så jubler jeg ikke over at en ukjent svenske uttaler seg middelmådig om kommunikasjon med hest når Sverige tross alt har Stefan Forsman å vise til.

Var det fraværet av uttrykket "nh" som henrykket dere, eller det høye nivået over kunnskapen som ble formidlet? Jeg bare spør!

Line, som slett ikke synes dette er noe å skryte av sammenlignet med f.eks. vår egen Ellen Ofstad på hest.no.

Enig her. Syntes det så ut som et utkast eller en kladd til noe som muligens kunne bli til noe en gang. Syntes folk bør begrunne påstandene sine mer.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 21/06/2006 22:50:47 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er forsåvidt enig med deg i at det mangler en del vesentlige B`er her Line, for hva gjør man egentlig når man har A men ikke aner rekkefølgen på resten av alfabetet.
Om den kan kalles middemådig, eller ikke er vel kanskje en diskusjon om hvorvidt artikkelforfatteren har overvurdert sine lesere eller hur
Ergo vil man kanskje kunne si at det forventes at man har litt kunnskap om atferd på forhånd før man kan juble over artikkelens nivå?

Mulig den best egner seg som en litt stor "kjøleskapsmagnet" som en påminnelse om den evige kommunikasjonen mellom hest og menneske?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.