hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan kommunisere med/håndtere en hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvordan kommunisere med/håndtere en hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:58:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kjøleskapsmagnet.. hehe!

Ellers så kan man kanskje si at artikkelforfatteren har UNDERVURDERT sine lesere heller enn overvurdert dem? ;-)

Eller.. kanskje jeg bare er kravstor til hva man skal publisere og kalle en artikkel?
Kanskje den er himla bra til svensk å være for hva jeg vet??

Line (hehe)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  23:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjøleskapsmagnet.. hehe!

Ellers så kan man kanskje si at artikkelforfatteren har UNDERVURDERT sine lesere heller enn overvurdert dem? ;-)

Eller.. kanskje jeg bare er kravstor til hva man skal publisere og kalle en artikkel?
Kanskje den er himla bra til svensk å være for hva jeg vet??

Line (hehe)

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 22/06/2006 :  12:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Artikkelen var kanskje litt vag, men den er vel ikke ment som bruksanvisning heller? Poengene er gode og virker på alle hester, men det er hvordan man utfører det som er individuelt for hva som virker på hver hest. Da måtte man vel ha skrevet en hel bok om emnet.

Når det gjelder å ha hesten i langt tau er det bla. å gi den tillit og en sjanse til å respektere deg som leder. Hesten skal gå der du bestemmer i slakt tau. Mange tør ikke dette og holder hesten stramt eller nær grima. Med langt tau har man faktisk(!) mye mer kontroll på hesten enn om man leier i eller nær grima. Dette fungerer på alle hester, men metodene må bli forskjellige da man har med forskjellige individer å gjøre. (en måte er feks: birre sin pisk med plastpose på)

En "buffig" hest altså en som buser og ikke respekterer din sone kan fort bli farlig. Alle hester han en sone rundt seg som de forsvarer. Hester går aldri inn i sonen til en hest som er høyere på rangstigen uten at den har blitt invitert, da blir det bråk!Metodene her er jo også forskjellige alt etter hvilken hest du har. Klarer du å fortelle hesten rolig og bestemt at den skal spørre før den kommer inn i din sone har mye av lederskapet allerede blitt opnådd.

Ellers står det litt om å kontrollere bevegelser, det er de små tingene som gjør stor forskjell. Feks: hesten din snur rumpa mot deg og du hopper unna...da har du fortalt hesten at jeg har respekt for deg, du er sterkere enn meg og høyere på rangstigen. Dersom hesten derimot får en kraftig reaksjon på slik oppførsel har du fortalt den det motsatte, og den vil respektere det.

Denne artikkelen er basert på forfatterens studie av hester og hvordan de kommuniserer sammen i hagen. Jeg synes den er interessant fordi det er hestene som har lært meg dette også, ved å studere de og omgås me de flere timer daglig, og jeg har erfart gang på gang at det virker.

Personlig skal jeg la være å kalle dette eller noe annet for horsemanship heretter da mange tydeligvis har misforstått begrepet.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/06/2006 :  12:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen!

-og artikkelen er ingen tvang å verken lese eller kommentere.
Synes man den er dårlig er det vel bare å surfe videre...

Redigert av - xxxx den 22/06/2006 13:10:35 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  13:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg som aldri har satt meg inn i NH, (meg om det), er artikkelen interessant og jeg setter pris på slike innlegg. Om noen vil bruke tid på å diskutere NH eller ei er for meg ikke like spennende som selve artikkelen.

Som flere har nevnt her er ikke dette en bruksanvisning, men en liten innføring i hestens kroppsspråk. Lærer man seg å tyde dette og å spille på lag med hesten har man kommet langt!

Om vedkommende som har skrevet artikkelen ikke er viden kjent som andre i det svenske hestemiljøet, så har artikkelen uansett verdi for mange. Det er flere enn Ingrid Espelid Hovig som kan lage mat i dette landet...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  13:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Birgitte! Hesteholdet er som en pose twist, vern om dine favorittbiter og la resten ligge (-;
Jeg skjønner meg ikke på denne NH diskusjonen, dette som står i denne artikkelen er i grove trekk det jeg lærte på NH-kursene jeg har vært på...
Men vil man kverulere så gjerne for meg; Porchert torsk er uansett bedre enn kokt!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  13:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig Birgitte! Hesteholdet er som en pose twist, vern om dine favorittbiter og la resten ligge (-;
Jeg skjønner meg ikke på denne NH diskusjonen, dette som står i denne artikkelen er i grove trekk det jeg lærte på NH-kursene jeg har vært på...
Men vil man kverulere så gjerne for meg; Porchert torsk er uansett bedre enn kokt!

Opprinnelig postet av Harneshaug

Å fy katten! Alt er bedre enn kokt torsk...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  13:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hi hi... ja man det er jo akkurat det samme! Porchert = kokt, bare et mer fancy ord.... det var det som var poenget mitt, om noe blir forklart lettfattelig og forståelig uten for mange flotte ord og innviklede setninger - nei - da er det ikke grundig nok (-; Synes artikkelen var helt ok jeg !

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  14:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hi hi... ja man det er jo akkurat det samme! Porchert = kokt, bare et mer fancy ord.... det var det som var poenget mitt, om noe blir forklart lettfattelig og forståelig uten for mange flotte ord og innviklede setninger - nei - da er det ikke grundig nok (-; Synes artikkelen var helt ok jeg !

Åh, dumme meg. Ja, der kan du se hvor lite fisk jeg får i meg... Godt poeng Harneshaug!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  14:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare vent du Birgitte, du skal få lettdampet torskefilet kryddret med salt og pepper, surret inn i tynne baconskiver stekt på panna, kokt ut i fløtesaus med smørdampet brokkoli og nypoteter....nam nam..
Og her sporer vi av...unnskyld....

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  14:19:37  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er ikke NH å møte hesten på dens egne prinsipper da? Og å vektlegge kunnskap om hesten og dens tankegang? Hvis ikke ovennevnte artikkel er basert på hestens eget kroppsspråk så vet ikke jeg... Og jeg vil da tro at artikkelen kan kategoriseres innunder NH.

Det virker på meg som om enkelte ikke vil kalle noe NH så lenge det ikke kommer fra en anerkjent persom fra dette hestemiljøet. Etter min mening kan enhver lese seg til NH som alt annet innen hest...

Redigert av - nn den 22/06/2006 14:21:54 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  14:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare vent du Birgitte, du skal få lettdampet torskefilet kryddret med salt og pepper, surret inn i tynne baconskiver stekt på panna, kokt ut i fløtesaus med smørdampet brokkoli og nypoteter....nam nam..
Og her sporer vi av...unnskyld....

OT: Åhhh, skal du lage sånn når du kommer i oktober??? Nam, nam...
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 22/06/2006 :  15:19:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Er ikke NH å møte hesten på dens egne prinsipper da? Og å vektlegge kunnskap om hesten og dens tankegang? Hvis ikke ovennevnte artikkel er basert på hestens eget kroppsspråk så vet ikke jeg... Og jeg vil da tro at artikkelen kan kategoriseres innunder NH.

Det virker på meg som om enkelte ikke vil kalle noe NH så lenge det ikke kommer fra en anerkjent persom fra dette hestemiljøet. Etter min mening kan enhver lese seg til NH som alt annet innen hest...

Birre og Vickie, vet ikke om det er meg du siktet til her men les mitt forrige innlegg på denne debatten også så ser du at vi faktisk er enige denne gangen.

Kopi av melding:
Her kjenner jeg meg igjen. Det er dette jeg baserer min omgang med hestene på og som i mine øyne bør betegnes som horsemanship. Ikke 7 games eller andre treningsmetoder

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/06/2006 :  15:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brum: Jeg siktet ikke til deg i mine uttalelser Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.