hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sette igjen føllet hjemme?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Sette igjen føllet hjemme?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  09:25:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har endelig ferie nå, og har så lyst å bruke dagene på å få trent opp igjen hoppa mi etter fødselen.
Det er nå 5 uker siden, og har prøvd å sette føllet inn i boksen og lukke igjen stalldøra slik at han ikke ser mammaen sin.
Det har gått veldig bra, og ingen av dem har reagert noe på det.

Men, om jeg setter han igjen hjemme når jeg tar ut med hoppa, er jeg jo ikke der om noe skulle skje.

Bør jeg vente litt lenger før jeg begynder å skille dem, eller må jeg bare krysse fingrene for at det går bra mens jeg er borte?

Redigert av - Sassy69 den 19/06/2006 09:25:54

nala

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  10:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje du kan få noen til å se til han, når du er ute?

eller så kan du være borte bare en kort stund, som et kvarter eller noe sånt..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  11:39:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri funnet på å prøve å skille et 5 uker gammelt føll fra moren. Kan du ikke ri med føllet ved siden av, alternativt ta med noen som passer på føllet mens du rir? Synes absolutt ikke et 5 uker gammelt føll, og kanskje spesielt ikke et som har vært så mye sykt, skal skilles fra moren.

Et føll bør ikke skilles fra mor før det er 7-8 måneder gammelt.
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  11:42:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde føll på hoppa mi for 4 år siden lot jeg føllet gå ved siden av på tur. Han var med helt til han var 4-5 mnd... Om han ikke fikk løpe løs alltid hadde jeg han i ett leietau. Etter hvert måtte han stå inne alene, med tilsyn. Men skilte han ikke av før han var ca 3-4 mnd første gang. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  11:51:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hadde alltid Speedy med på ridetur da han var liten, ingen problem det. Han var over 6 mnd da han første gang ble alene hjemme. Man må jo begrense treningen når føllet er med, men en hoppe med føll bør heller ikke trenes så hardt så tidlig etter en fødsel, synes jeg. Mener ikke at et føll ikke kan være alene hjemme før den er 6 mnd, men jeg hadde han like godt med da det ikke gjorde noe om han var med, og det var bra miljøtrening for han. Men 5 uker synes jeg uansett er altfor tidlig.
Og som Silje sier, spesiellt ikke om føllet har vært mye sykt.
Har man satt føll på hoppa må man bare forholde seg til konsekvensene av det, som for eksempel at hoppa ikke kan gå som topptrent.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:29:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har ingen mulighet for å ha ham med på tur, rett utenfor stallen er traffikert veg, og den lille rakkeren skal undersøke allt og greier ikke gå fint på siden av moren.

Har heller ikke noen andre en samboeren min som kan leie ham ved siden mens jeg rir, men han arbeider overtid hver dag nå og er ikke hjemme før seint på kveld og er da dausliten.

Det er absolutt ikke noe mål å trene hoppa hardt og få henne topptrent.
Det jeg vil er å kunne ta noen rolige skritteturer med henne i skogen, da hun mistrives veldig av å stå i den lille luftegården hele tiden.

Kan heller ikke slippe henne på beite, da føllet enda går med bandasje og kan ikke risikere at den faller av og han får fremmede bakterier i såret.

Husker bare at på en islendingsstall jeg tidligere jobba litt, setter de igjen følla mens hoppene rides på tur, allerede fra de er 4-5 uker gammle!
Og dette er profesjonelle og respekterte folk i islandshest miljøet.. Ville nå tro de visste hva de dreiv med..?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:52:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om du allerede har gjort deg opp meningen at det er OK, når folk foreslår at det ikke er det, hvorfor spørre da? ;-)

-Jeg- ville ikke dratt fra et føll på 4-5 uker. Smak på setningen. 4-5 uker. Det er ikke mye. 4-5 måneder, joda. Men ikke uker.

Hvor lenge skal føllungen stå med bandasje? Kan du ikke vente med trening til etter det?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  12:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes også dette er for tidlig. Dersom det er problem å ha ham løs ved foten så kan du jo ha han i en line rundt der det er trafikk. Oleo var med på tur og trening til han var 6 månder, tror han var alene i boksen første gang da han var 4 månder mens jeg var på ridebanen rett utenfor, og da hadde jeg folk til å se til han, berolige og kose med han om han skulle blir urolig og redd. Han hadde vært i boks før men da hadde moren stått i boksen ved siden av og med mulekontakt langs hele veggen. Først da han var 6-7 månder sto han helt avslappet og spiste opp høyet sitt mens vi var ute på tur. Da kunne han også stå helt alene inne. Jeg har tro på sen avenning og Oleo ble ikke helt skilt fra moren sin før han var 11 månder....men tror den gradvise og meget forståelsesfulle prosessen han fikk har gjort han til en trygg og sikker åring som i dag er på hingstebeitet.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  12:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke glem hoppa heller, ikke sikkert hun klarer å konsentrere seg om å jobbe/trene dersom hennes lille står igjen urolig og redd. En annen ting er at folen kan skade seg om den skulle bli redd og desperat.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  14:29:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har ikke sagt at jeg allerede har gjort meg opp en mening, det var liksom derfor jeg stillte spørsmålet i begyndelsen.
Det jeg mente med det jeg skreiv er at JEG har liten erfaring med føll og unghester, dette er vår første. Men der jeg jobba tidligere skillte de dem så tidlig, så jeg trodde dette var normalt!!

Som sagt, har liten erfaring med dette, og det er derfor jeg spør.
Synes det er greit å høre andre sine meninger og synspunker, slik at jeg kan bruke dette som litt veiledning når det gjelder ting som f.eks denne saken.
Det er vel derfor det finnes forum som dette, for å utveksle erfaringer og meninger.

Tar nok ikke sjansen på å ha ham med i tau. Kunne nok gjort det om hoppa var litt mindre, men når hun er 170 høy synes jeg det ville være uansvarlig av meg, og hvertfall STOR sjanse for at den lille villstyringen ville skade seg når vi må forbi diverse hindringer som feks den traffikerte vegen.

Reiner med at bandasjen må HVERTFALL sitte på i 5 uker til.
Han har fremmdeles litt infeksjon, og såret er dypt og midt i et muskelfeste, så det gror seint!

Hoppa bryr seg ikke noe særlig om føllet. Han får patte på henne, og det er det eneste. Slik har det vert helt siden han ble født.
Alle problema hans starta jo ved fødselen, da hun avviste ham og sparka ham i betongveggen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  15:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding

da hadde jeg kanskje ventet med å ridd henne litt ennå. Det er viktig hun knytter seg til føllet. hva med å longere inne på samme området som føllet er litt ennå?? Behøver du å skille?

Jeg red veldig lite i starten da jeg fikk første føll. Hadde føllet med meg til det var 4-5 mdr før den måtte bli igjen under oppsyn.

Behøver du å ri så mye?? eller ri vekk fra stallen?
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  15:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du mulighet til å ri i luftegården/ havnehagen da? Da får hun ihvertfall rørt litt på seg og føllet kan være med. Det vil jo være en god mulighet til å venne føllet til å gå sammen med moren, først løs, og så med tau. Bare en liten tanke. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  15:29:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Luftegården de går i er er desverre veldig liten, og har en del trær og greiner som henger utover, slik at det er ganske vanskelig å enten få longsjert henne eller ri der inni.
Kan som sagt ikke flytte dem til en større plass heller, pga bakteriene.

Menmen, får vel bare utsette ridninga og fortsette med leieturene kl 22 på kveldstid
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  20:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å leie føll og mor over den trafikerte veien og deretter ri i skogen med mor og føll? At mor er høy syns jeg egentlig ikke skal bety så veldig mye så lenge hun er styrbar og føllet kan leies i leietau...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  23:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siste forslag var kanskje ikke så dumt? - Altså leie over veien og så en hyggelig LITEN tur i skogen.

Synes nok også at 5 uker var vel tidlig for en liten tass å være alene.
Siden det har vært poblemer med mor/barn, er det viktig å prøve å styrke disse.
Et føll trenger mamman sin i minst 6 - 8 mndr.

I vår stall var det for noen år siden en hoppe som ikke tok seg av føllet sitt. Bare såvidt det fikk die bitte lite grann. Det ble så tynt og skranglete at det fikk kallenavnet "Belsen".
Det som faktisk reddet det, var at en av mine hopper også hadde føll, og hun hadde masse melk. Hennes føll var en liten tjukkas.
Vi kunne derfor melke vår hoppe, ha det i kopplam-tåteflaske, og den lille stakkaren fikk noen ekstra liter melk hver dag. (Vi prøvde om hun ville være amme, men det ville hun ikke.)

Bare for å ha spurt: Har du en ridebane i nærheten? Der kunne de kanskje gå sammen når banen er ledig.
Har du en hage? Da kan du kjøpe mobilt elektrisk gjerde, og få gratis plenklipp...
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  00:55:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med å leie føll og mor over den trafikerte veien og deretter ri i skogen med mor og føll?

Opprinnelig postet av Molly

Ja, det må da gå fint?? :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.