hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprøyte hesten i brunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Sprøyte hesten i brunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  22:42:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal nå bedekken hoppa mi, men hun får bare gå tre dager med hingsten av hingsteholderen. Dermed må jeg være helt sikker på at hun er i brunst når hun kommer dit. Men.... etter min regning blir blir det kanskje noen dager før brunsten kommer, og jeg har ikke mulighet for å kjøre henne senere, pga jobbsituasjon + barn. Dermed har jeg fått anbefalt å sprøyte henne i brunst. Noen som har erfaringer med dette?

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:24:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, det pleier å gå helt greit sett bort i fra at noen hopper svetter noe helt forferdelig en stund etter sprøyten.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:44:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har også sprøytet den ene hoppa vår i brunst,det gikk helt fint;)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  08:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jepp, det pleier å gå helt greit sett bort i fra at noen hopper svetter noe helt forferdelig en stund etter sprøyten.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Slik reaksjon de får ved dop? Jeg var med på en kastrasjon for en måneds tid siden og den svetta no helt enormt pga dopet..

Må legge til at det er helt normalt å sprøye frieseren i brunst da alle blir inseminert og det er viktig det "klaffer" med egget.
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  11:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det vanlig å bruke hormonsprøyte ved naturlig bedekking da? såvidt jeg har forstått løsner bare egget slik at det kan bli befruktet,men det er ikke sikkert hoppa vil stå for hingst likevell, visst hun ikke er brunstig allerede. det er vel også ganske hardt for hopper å få slik hormonsprøyte? nesten som kolikk..

noen som har rått peiling på dette eller?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  11:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det vanlig å bruke hormonsprøyte ved naturlig bedekking da? såvidt jeg har forstått løsner bare egget slik at det kan bli befruktet,men det er ikke sikkert hoppa vil stå for hingst likevell, visst hun ikke er brunstig allerede. det er vel også ganske hardt for hopper å få slik hormonsprøyte? nesten som kolikk..

noen som har rått peiling på dette eller?

Opprinnelig postet av pølsa

Men det er vel det som er poenget, når hoppa får sprøyta går hun i brunst og egget løsner. Om det er vanlig med naturlig bedekking, who knows, ikke hvis man tar nabohingsten men skal man kjøre et stykke for å finne hingst, har jobb, barn, transport osv osv.. er det ikke altid sikkert hoppa gidder den dagen du kan, så da planlegger man med sprøyte. Det er av samme tidsmessige årsaker man sprøyter hester som skal insemineres, da sæden er er veldig kostbar, man får 1-2 doser og det må klaffe.

Har ikke hørt at det skulle gi kolikk/smerter, hvor har du hørt det? For det er jo litt interessant å vite om det er smertefullt da min egen hest og må sprøytes den dagen hun skal insemineres.
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  12:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det er vel det som er poenget, når hoppa får sprøyta går hun i brunst og egget løsner.

det jeg mente var at hoppa allerede må være i brunst når hun får sprøyta,hvis hun skal bedekkes naturlig. hvis hun skal insimineres blir det vel en annen sak. det er det jeg har hørt iallefall,kan godt være det ikke er helt riktig. hadde vært kjekt om noen visste 100%.

Kopi av melding:
Har ikke hørt at det skulle gi kolikk/smerter, hvor har du hørt det?

det har dyrlegen sagt,så det stoler jeg på alstså ikke kolikk i ordets rette forstand,men symtomene var like. jeg spurte om akkuret dette, om hoppa kunne sprøytes i brunst,men i følge henne var det liksom ikke så lettvint som jeg trodde.kan jo legge til at dette er en hestedyrlege med egen avlstasjon,ikke en skrudd kudyrlege
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Men korleis blir dette viss du er usikker på om ho er i brunst, kan ein ta sprøyta for å vere sikker på at ho er brunstig? Kor lang tid tar det før sprøyta virker? Merra mi, som resten av morsslekta, viser ufatteleg dårleg at dei er brunstige. Ikkje skvetter ho, eller noko. Akkurat for ein månad sidan var eg i konfirmasjon, og då holdt åringshingsten min på å øydelegge paddocken, for merra var brunstig, men ein merka det nesten ikkje på ho. Diverre gjekk me glipp av bedekkingmogelegheitene den månaden, for me var usikkre på om ho var brunstig. Må berre leggje til at eg trur ho er brunstig no, pga oppførsel, men merkar ingen ting på hingsten.. huff, for eit styr..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  14:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
man sjekker hvor hoppa er i brunstsyklusen ved ultralyd. ser an størreslen på eggene osv. da får man også sjekket alt alt står bra til "inni der",ingen syster eller andre feil.

hormonsprøyte virker etter ca en dag.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hormonsprøyte virker etter ca en dag.

Opprinnelig postet av pølsa

hørte det var 4 dager..
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:39:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ok, men viss det er "så masse styr" sett eg ho heller berre på hingsteslepp ein månad, så får det gå som det går.
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  18:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
2 av hoppene vi tidligere har hatt til bedekning, har blitt sprøytet opp i brunst.
Men sånn vi har fått forklart det av veterinæren, kan man ikke bare sprøyte i gang en brunst midt mellom 2 sykluser.
Klarer ikke huske når, men disse hoppene ble sprøytet innen en viss tid etter forrige brunst.
Så de kom opp til vanlig tid, men bare med en "bedre" brunst.
Veldig greit med hopper som viser så liten og kort brunst at den ikke står ordentlig for hingst.

Nå er dette 4 år siden.
Har det kommet nye preparater man kan lage brunst når som helst liksom?
Det vil jo forenkle mye for de som kommer langveis fra, og ikke ønsker å oppstalle hoppa hos hingste-eier over en lengre periode.

Det som er viktig å huske på når man skal gjøre som Torhild, er at hoppa normalt ikke står for hingsten før 3. dags brunst.
Vi pleier å bedekke fra 3. dags brunst og så lenge hoppa står, normalt til 7. dags brunst.
Dette er neppe annerledes om man sprøyter den i brunst, i hvertfall ikke etter vår erfaring.
Kjedelig om man ikke får det til å klaffe liksom.

Anette Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/06/2006 :  18:44:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her sprøyter vi ofte hoppene i brunst, da vi bruker kunstig inseminering endel, og er avhengig av at hoppa er brunstig den dagen vi får inn spermen.

Man kan sprøyte dem i brunst ganske snart etter forrige brunst, 4-5 dager går fint. Da får de en dose prosteglandin som setter igang en ny brustsyklus, det tar ca 4-5 dager fra hoppa er sprøyta til hun igjen er i full brunst og kan bedekkes. Vi sprøyter stort sett på torsdager, for da begynner de ofte å komme i brunst på mandager så vi har bedre tilgang på veterinær, dumt å sprøyte på tirsdag og få brunst i helga liksom, hehe.. "Tima og tilrettelagt!"

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  18:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her sprøyter vi ofte hoppene i brunst, da vi bruker kunstig inseminering endel, og er avhengig av at hoppa er brunstig den dagen vi får inn spermen.

Man kan sprøyte dem i brunst ganske snart etter forrige brunst, 4-5 dager går fint. Da får de en dose prosteglandin som setter igang en ny brustsyklus, det tar ca 4-5 dager fra hoppa er sprøyta til hun igjen er i full brunst og kan bedekkes. Vi sprøyter stort sett på torsdager, for da begynner de ofte å komme i brunst på mandager så vi har bedre tilgang på veterinær, dumt å sprøyte på tirsdag og få brunst i helga liksom, hehe.. "Tima og tilrettelagt!"

Opprinnelig postet av Anniken B.

Akkurat dette jeg hadde hørt og, og blir praktisert på friesere nesten uten unntak da hingstene står i Holland.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  21:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelige greier dette her! Ringte dyrlegen i dag, at han var i mot det sa han, og da måtte jeg isåfall finne en annen dyrlege. Javel... hva gjør jeg da??? Vurderer en annen hingst hvor hun får gå lenger hos, men har ikke fått ja av de enda.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/06/2006 :  21:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Da mistenker jeg dyrlegen din for å ikke vite helt hva han driver med, for det er ingen grunn til å være "mot det" egentlig. Finn deg en anna dyrlege du!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.