hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaksinering og trening..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Vaksinering og trening..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  13:10:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg vet at dette har vært oppe før, men hvordan gjør dere det etter vaksineringen? Kun skritter en uke, eller trener dere videre bare noe letter trening?

Jeg har vel vært en an dem som har holdt fast ved og skritte ei uke, men sist gang veterinæren var her og vaksinerte sa han at Etanec var så godt trent at det ikke var noen fare og bare fortsette slik jeg trener.
Jeg stoler på veterinæren min, det er ikke det, men lurer på hva dere andre gjør rett etter vaksinen?

Hva kan skje om en trener hesten for hardt f.eks.?
Jeg valgte og fortsette og trene ham, men litt roligere/lettere enn før. Litt kortere treningsturer og lettere arbeid for ham. Jeg vet jo ikke om det er nødvendig siden veterinæren sa det han sa, men jeg er et aldri så lite vanedyr da og liker og gjøre som jeg alltid har gjordt etter vaksineringer o.l.
Har liksom alltid lært at hestene skal helst ikke svette så mye den første tiden etter vaksinering, stemmer ikke det?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  15:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt vaksine samme dag som trening..Vetrinæren sa at det bare er en "myte" som, men at man kanskje ikke skulle ri hesten gjennomvåt...Så jeg rir som normalt, men tar litt hensyn...Tar det litt pent i svingene...
camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  13:33:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kenzo har fri dagen etter, og så skrittes han et par dager, før han settes forsiktig i gang igjen. Vaksineringsdagen pleier jeg å ri før vaksineringen, så jeg slipper å gi han fri to dager på rad.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  16:37:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg gir eventuelt hesten fri ein dag, og trener lett nokre dager der hesten ikkje blir ridd svett.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  19:46:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg trener Miss før veterinæren kommer, og gir henne fri dagen etter. Deretter blir det noen rolig skritteturer i terrenget, før vi etter 4-5 dager trener normalt igjen.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  20:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør som de over meg her. altså har fri dagen etter og trener rolig noen dager. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 18/06/2006 :  20:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vel noe med at hvis de svetter så skilles "vaksine-stoffet" ut igjen,og virkningen minsker.Så bare hestene ikke svetter så må det vel gå greit å tusle litt.Men det er ikke lett å ikke få dem til å svette i disse sommer dager...
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:32:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Gir hesten fri dagen ved vaksinering (på min tidligere hest)

Sist gang ble hesten tatt inn fra paddock å så sluppet ut igjen etter vaksinering. Dagen etter blir det kun en leietur. Sies at hesten skal trenes lett i ca 4 dager (ikke ris svett) men jeg tar dette utover på 1 uke jeg, da rir jeg som oftes på tur, etter ca 2-3 dager traver og galloperer jeg roligt på tur, men jobber ikke hardt før 1 uke. Sikkert ikke behov for å vente så lenge men sån gjør jeg det altid vertfall Hesten min fikk fri en del ganger på ca 1-2 uker til kun tur ridning for så trene normalt/hardt igjen etterpå-så denne avvekslingen prøver jeg å ta ved vaksinering

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:53:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Veterinæren min vår sier at jeg skal la hestene stå i ro ett par dager... Kan ta rolige skritte turer, men ikke mer... Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  21:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har fått fri dagen etter vaksinering og somoftest samme dagen også! Har tatt det rolig (skrittet) de neste 3-5 dagene.
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  01:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veterinæren min sier jeg bare skal ta det med ro de to neste dagene. Men kan fint ri hesten så lenge den ikke ris svett. Er bare at hvis den svetter så skilles vaksinen ut og mister sin virkning. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:27:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Spurte veterinæren min om det då eg hadde kaldblodstravar. Hoppa var nemlig godt svett etter berre ein skrittetur, da ho var temmelig gira! Så eg tenkte at da kunne eg jo ikkje ri i det heile tatt etter vaksine. Men ho sa at eg kunne ri normalt, og gjere det arbeidet hesten er vandt med. Ikkje overanstrengelsar. Det med svettinga var visst berre ei myte, og sikkert noko som har blitt sagt for at folk ikkje skal overanstrenge hesten etter ei vaksine.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Vaksinerte Stjerneskudd i dag, og veterinæren sa han ikke skulle svette. Gir han fri i morgen, etter det som normalt. Skritter ikke en uke etterpå.
Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  20:18:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det har vel noe med at hvis de svetter så skilles "vaksine-stoffet" ut igjen,og virkningen minsker.Så bare hestene ikke svetter så må det vel gå greit å tusle litt.Men det er ikke lett å ikke få dem til å svette i disse sommer dager...

Det er bare en myte. Det går ikke ann å "svette ut" en vaksine; den går rett i blodet. Dagens vaksiner, og kunnskapene om de, er bedre enn de som var før, og veterinærer sier at det ikke er nødvendig å gi hesten fri etter vaksine. Reglen er at hesten ikke skal utsettes for store påkjennelser (f.eks løp/stevner) i noen dager etter vaksinen. Det går fint ann å ri som vanlig, men gjerne ikke kreve så veldig mye de første dagene.

edit for å legge til noe.

Redigert av - Eva V den 20/06/2006 20:21:00 Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  20:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg følger reglen om å ta det litt easy 10 dager etter vaksine. Buser ikke på med trening. Men nå er nå jeg litt sånn at bedre å være ekstra forsiktig, koster ikke noe å ta hensyn.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  20:54:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Reglen er at hesten ikke skal utsettes for store påkjennelser (f.eks løp/stevner) i noen dager etter vaksinen.

Opprinnelig postet av Eva V

Er der ikke karantenetid fra stevner? Mener og huske at hestene må være vaksinert minst 14 dager før stevner/ritt..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.