hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaksinering og trening..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Vaksinering og trening..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

marte+quicky

Skrevet - 20/06/2006 :  20:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble vaksinert for kort tid tilbake, veterinæren min sa at jeg ikke skulle ri hu svett noen dager etterpå. Da fikk vaksinen best virkning å no greier, sa hu.
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:05:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Syntes veterinærene sier ganske mye forskjelligt jeg... Min sa sist gang at siden hesten min er så "gjennomvaksinert" (har to grunnvaksiner + de vanlige vaksinene) og godt trent trengte jeg ikke ta hensyn til vaksinen.
Jaja, det viktigste er vel og høre hva de forskjellige veterinærene sier og også følge magefølelsen. Kan jo være litt forskjelligt fra hest til hest kanskje?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:12:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
De nye vaksinene er veldig sikre i forhold til å trene hesten etter vaksinering. I dopingforskriftene står det at det er 4 dagers karantene etter vaksinering, og det kan man bruke som en veiledning på hvor lenge man skal vente før man lar hesten yte maksimalt. Det betyr at normal ridning er helt greit fra dagen etter at den er vaksinert, men man bør spare hesten for de ekstreme belastningene som hurtigarbeider og harde treningsøkter. For en vanlig ridehest er det uansett sjelden at man lar hesten yte maksimalt. Ubarberte hester blir fort svette nå som de har satt vinterpels uten at det enda har blitt så veldig kaldt. Det gjør ikke noe om hesten blir litt svett, det er hvor hardt du rir som er viktig.
fra

http://hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=16666&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=15#question

Forholdsregler etter vaksinering
Du bør unngå kraftige og stressende anstrengelser for hesten din 24 til 48 timer etter vaksineringen. Dette vil redusere risikoen for bivirkninger av vaksinen.

fra

http://www.dyrlegenett.no/Vaksinasjon.htm

Edit:*Eva roter*

Redigert av - Eva V den 20/06/2006 21:18:22 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for viktig informasjon, Eva!! Godt og finne ut av det en gang for alle
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  05:32:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sånn i mitt hode er det som andre her sier bare tull at hesten kan svette ut vaksinen. Derimot er en vaksine et lite angrep på immunforsvaret. Så hesten bør få tid til å bygge seg opp igjen og bekjempe vaksinen før den bes om å yte max. Immunforsvaret kan også bli litt svekket så det er greit å unngå at hesten fryser slik at den blir syk (kan bli lettere syk).
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 21/06/2006 :  20:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke at hesten kan "svette ut" vaksina, men hvis dyrlegen sier "ikke ri hesten svett", så tenker jeg på det som et uttrykk for å si at hesten ikke skal gå noe veldig hard jobb.
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/06/2006 :  20:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye merkelige dyrlegeuttalelser her .

Når man vaksinerer så sprøyter man virus inn i kroppen, svekket virus. Når man vaksinerer, kan man få en lett infeksjon i kroppen. det sier seg selv at ved hard trening , som er en belastning på et immunforsvar, kan gjøre at man risikerer syk hest om man kjører den for hardt etter vaksine.

Men å ri en tur er ikke å kjøre hesten hardt.

Jeg pleier alltid , uten unntak, å gi hesten fri vaksinedagen. Både før og etter sprøyte.

Dagen etter får den en lett og kort skritte tur,

også tar jeg det med ro noen dager til, før jeg øker treningsmengden igjen. ser an på evt reaksjoner etc.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:00:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco fikk vaksine i dag, og hesteveterinær (fra Jarlsberg hesteklinikk) sa tre dager rolig mosjon. Timelange skritteturer var veldig fint. Opp og ned og overalt. Det var bare å gjøre. Men ikke noe tungt arbeid. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.