hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tung rytter!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Tung rytter!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 21/10/2003 :  21:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt dette tema oppe her en gang før, men føler at jeg gjerne tar imot flere innspill ang tema.
Det som er problemet mitt er at jeg er en tung rytter på vel 115 kg.. jeg har nå tenkt å kjøpe meg hest. Jeg er 167 cm og 26år.
Jeg lurer på hvordan en Varmblods ridehest(norsk) på 11år og 154cm vil passe for meg.
Jeg lurer litt på om den vil klare med meg?
Kan jeg evt. venne den til meg etterhvert? Bygge mer muskler på den ?

Jeg blr glad for alle innspill.

Oslojente

Skrevet - 21/10/2003 :  22:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes i utgangspunktet en varmblods på 1.54 er lite for en rytter på 1.67,uavhengig av vekt.
Og mht hest og belastning er det stor forskjell på hva du skal bruke hesten til.Er det en hest som skal tusle på tur,eller er det en hest som skal jobbes med?
Uansett er det viktig å finne en hest som før har jobbet riktig og opparbeidet muskelmassen i ryggen og dermed blitt sterk,en hest som går bra i selvbæring ville være en fordel.En sterk hest er også en veltrent,og riktig trent hest og dette har ofte stor innvirkning på prisen.Det er vanskeligere å gå andre veien,hvis man finner en hest som er svakere i ryggen,få den til å jobbe riktig å så bygge muskler,det vil i så fall kreve mye longering,og bygge muskler tar tid.Hvis man overbelaster en hest i forhold til styrke kan du få langvarige belastningsskader.
En annen ting som spiller inn er hvor lett du rir.Jeg har sett tunge personer ri veldig fint og fordelt vekten bra,og også sett lette personer ri veldig tungt,og deiset all vekt i salen.Det vil være en fordel hvis man er tung å få fordelt så mye som mulig vekt via bøylene,for et jevnere press.Men det har jo som sagt med ridestil å gjøre.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/11/2003 :  12:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig i at en hest på 154 generelt er for liten til en person på 167...det kommer an på hva man føler seg vel med og hvordan ens kropp er proposjonert også synes jeg. Jeg er 165 pg har en hest på 155, hun er kraftig tpe da, så det er litt og sitte på. jeg har ikek spesielt lange ben foreksempel, og jeg er på ingen måte for lang til den hesten, ingen ben dingler langt nedenfor eller noe som helst.

Ang om denne hesten kan passe for deg, det kommer an på hvordan den ser ut.. .. jeg er ganske tung selv, og min erfaring er at jeg vil ikke ri en spinkel hest, og hester med lange rygger kan fort få mer problemer med mye vekt enn en med kort rygg... samtidig må hesten ha lang nok rygg til at du får plass til en sal som har den setestr du trenger, så her må man vurdere litt. Hvis hesten så ut til å være en sterk type som kan bære mye vekt ville jeg prøveridd den. Hva sier hesten? Hadde det ved prøveridninger virket som om hesten hadde problemer med å bære ville jeg sett meg om ettr noe annet.

Noe jeg synes er veldig viktig med tunge ryttere (Altså praksis jeg bruker selv) er at har hesten hatt fri over en periode, og mistet muskulatur, så rir jeg ikek hesten før den har satt muskler igjen. da jobber jeg fra bakken, kjører, har den som håndhest etc til den setter muskler,også begynner jeg og ri fosiktig:) Bare en tanke:)

men iallfall, umulig og si noe større utfra rase og str, du må se på selve hesten.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/11/2003 :  03:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg synes denne hesten blir i minste laget.Den er jo bare 6 cm.over ponni-grensa...Hadde det vært en grovbygd kaldblodshest,ville jeg nok ha re-vurdert "saken".

Dagens Halvblodshester er nokså nette og elegante,da det blandes inn mer Fullblod enn tidligere.Som nevnt,spiller bruken også en vesentlig rolle pga slitasjen.Det er så mye hest å velge i dag,at å finne en hest som harmonerer bedre,er null problem!
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 23/11/2003 :  02:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg syns ikke at en rytter på 167 er for lang for en hest på 154 cm. Venninden min som har islandshesten min stående hos meg er 166 og hesten hennes er kun 135 cm i mankehøyde.
Hetsen tåler deg nok, men jeg ville heller satset på en hest som var litt større...
Lykke til videre
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  09:40:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En varmblods på 154cm er nok litt for lav for en rytter på 1,67cm, men som flere har nevnt ville en kraftigere type av samme høyde passet bedre. Selv har jeg en kaldblodshest på 148cm, og er 1,69 selv, men jeg ser "større" ut på min venninnnes varmblods på 1,57 enn på min egen lille "ponni", så det er igrunn typen hest som avgjør, ikke høyden.
Men hesten tåler nok vekten din, selv en shetlandsponni kan godt bære en voksen person!!

Redigert av - Natalie_S den 23/11/2003 09:43:12 Gå til toppen av siden

LinnRenathe

Skrevet - 07/12/2003 :  16:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg personlig syns ikke du er for høy for en hest på 154..
vet om en hel del folk som har hester rund 135 og er rundt 1.60 selv. Og det fungerer fint så lenge hesteryggen ikke blir belastet for mye! Og det kommer jo an på om det er en hest med sterk rygg også..men jeg vil si at han helst sikkert vil klare å bære deg!Lykke til :)

*LINN*
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  17:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på 155 sier egentlig ikek så mye. Er den kraftig eller spinkel? Godt muskelsatt? Har den pinglebein eller solide, kraftige bein?

Hvis hesten ellers er stor og sterk, er 155 sikkert greit nok hvis du selv føler at du sitter godt på hesten. Selv er jeg ganske høy, og føler ofte at jeg ikke sitter godt på så små hester. På den annen side har jeg ridd lave hester som har virket større på grunn av kraftig kroppsbygning.

Men hvis hesten ser normalt sterk ut kan du jo alltids prøve den, og se an om du føler deg vel på hesten, og om det virker som den føler seg vel med deg.

Lykke til, håper du finner drømmehesten :).
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  21:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Er enig i at hestens høyde og rase egentlig er irrelevant. Er den veltrent og helst en solid og kraftig type så er utgangspunktet godt.
Det viktigste er ikke om den klarer å frakte 115 kilo "dødvekt" fra A til B, det vil de fleste hester klare, men om den fungerer med dine 115 kilo "levene vekt" og dine krav som rytter.
Hvis hesten er trent omtrent slik du regner med å trene selv, vant til å bære en vekt tilnærmet lik din, og du er en nogenlunde kompetent rytter, bør det ikke by på problemer.
Men for en hvilkensomhelst hest så vil en vektforskjell på feks 10-15 kilo utgjøre ganske mye hvis den ikke blir tilvent over tid.
Hesten kan bli ekstra sliten og øm i ryggen, og hvis den ikke får bygge opp musklatur for å kompensere for ekstra vekt over tid, kan den få permanente smerter og/eller problemer med bena.
Bare forestill deg å få 4 liter melk ekstra i bæreposen hjem fra Rimi sånn helt uten videre... Etter noen uker i treningsstudio, og med ryggsekk istedenfor de kjipe posene derimot
Med andre ord, vekten din stiller andre krav til både hesten, utstyret og deg som rytter. Men med riktig hest, utstyr og trening er det duket for mange fantastiske opplevelser som hesteeier!
Du får ha lykke til - med denne eller en annen hest - for det finnes helt sikkert en perfekt hest for deg der ute!

Redigert av - elx den 07/12/2003 21:27:32 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  23:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten ble det nevnt noe veldig viktig her, nemlig det at hesten har en rygg som er lang nok for en sal som passer deg. Det er veldig viktig at salen er stor nok til ditt sete, både for hesten og for deg selv. Samtidig må salen få plass på ryggvirvlene, og den må ikke klemme på lendevirvlene som kommer bak ryggvirvlene. Men nå er vel ofte varmblodshester brukbart lange i kroppen, i motsetning til for eksempel arabere og fullblodshester. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.