hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er realistisk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva er realistisk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:08:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Sa du at den Famous Surprise står heeelt rolig nå? Som at den ikke blir brukt? For jeg tror da at jeg så den på stevne forrige helg, hvertfall var det noen som sa at det var den det stod om i Ridehesten. Og rytteren ligna på hun i bladet også.. Kul hest
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  00:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kark Junior kom vel helt til Gran Prix også, kalblodstraver som var teknisk sett helt overlegen selv om han hadde noe stakato gang... Trine Lise Greni red vel han mens han var på topp. Nydelig skapning
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  00:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sa du at den Famous Surprise står heeelt rolig nå? Som at den ikke blir brukt? For jeg tror da at jeg så den på stevne forrige helg, hvertfall var det noen som sa at det var den det stod om i Ridehesten. Og rytteren ligna på hun i bladet også.. Kul hest

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Hehe, nei har nå retta opp. Det sto rolig i topplokket om hvor høyt den gikk. Ja Famous Surprise var på Lykseth i helga:-) Og jeg syns han var fin å se på:-) Ikke gangen til de store brune kanskje, men mye sjarm og utstråling :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  01:51:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare ta utgangspunkt i Ibbusen min, så ser man hvor langt man kan nå. Hele mitt syn har blitt forandret etter at jeg møtte han. De fleste har sikkert sett bildene, men legger de ut igjen;

Ibbus da jeg kjøpte han.

Ibbusen min idag

Jeg kjøpte han for 20.000 (og han var ekstremt overpriset), mens han nå er forsikret for det tredoblede. Han kunne ikke engang galopp. Jeg var ekstremt heldig med denne hesten, og for oss to går det bare en vei - oppover!

Jeg har blitt ekstremt positiv og ser et lys i alle tunneler, men det er ene og alene Ibbus sin fortjeneste. Jeg tror ikke man må ha all verden med penger for å kunne bygge opp noe, men penger er jo i hestesporten en kjekk ting å ha.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  08:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har blitt ekstremt positiv og ser et lys i alle tunneler, men det er ene og alene Ibbus sin fortjeneste.

ÅÅÅhhneidu, den får du ikke snike deg unna- du skal nok ha din del av æren for at han ser så fantastisk ut som han gjør

*heier på dere*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  09:29:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Trine Lise Greni red Kark Jr til LA. Så solgte hun ham. Han har vel gått JR-programmene (F.E.I.), d.v.s . M.B. Grand Prix er nok noe overdrevent. Man han var bra ja, men ikke noen G.P. hest. T.L.G. sto på en stall ved siden av der jeg var mens hun hadde han, og hun brukte ridehuset der jeg var for å trene. Så jeg husker denne ekvipagen. Den Fjordingen jeg har nevnt, som går St. Georges er mye bedre enn det Kark Jr noengang har vært, så det er sagt. Ikke noe negativt om K.jr, men det finnes dem som har gjort det bedre enn den. Rytterne deres har nok den største æren for det, så det er sagt.

Som tidligere nevnt, så kan de aller fleste hester trenes til å gå St. Georges. Vel og merke med en rytter som vet hva som skal gjøres og hvordan. Og så er man nødt til å ri. De fleste som vil 'gå veien', finner ut at det ikke er nok å ri en hest per dag - man må ri to. Rett og slett for å få nok ridefølelse i kroppen. Hvor mange er det ikke som har en hest, og som ikke trener den hver dag engang? Her ligger nok svaret for hvorfor ikke flere 'når opp'. De er ikke selvdisiplinerte nok til å 'ta' den treningen og det arbeidet som skal til. Teori og instruksjon er bra, men det har ingen verdi om man ikke selv er disiplinert nok til å gå ut og arbeide med seg selv og hesten(e), hver dag, dag etter dag, år etter år. Kombinerer man dette med en hest som er god nok; et generøst temperament opphever nært sagt alle eksteriørfeil, og hold unna kroniske skader og høy alder (det kan man ikke gjøre noe med), legg til jevnlig instruksjon - så kommer resultatene. Ikke 'vips' med en gang, men sakte og sikkert.

Lykke til med hestene og ridningen deres. Jeg håper å få se dere ute på konkuransebanen snart.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  11:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Også har man Famous Surprise, som det sto om i det nyeste nummeret av Ridehesten. Den må vel kunne betegnes som en "vanlig" hest? (For alle som ikke leser Ridehesten: Famous Surprise er resultatet av en kaldblodshingst som brøt seg ut og en sportsponnihoppe)
Den går jo høye klasser (står heeelt rolighvor høye nå) men jeg mener det sto i ridehesten at hun har ridd hesten i senior NM.

<klipp>

Opprinnelig postet av Guro

Den fikk totaltsett 5. plass i NM for senior i fjor. NM går i intermediaire SB 1. Jeg tok et par bilder av den under NM i Haugesund i fjor: Her og her. Gikk også Lillerunden under NGP i fjor, som også går i Intermediaire/VB. Har egentlig bilder av den derifra også, men de har jeg ikke på nett

I serien av "uegnede hester" som har kommet langt, har man også Rai Rapp. Han gikk også senior NM, men på den tiden gikk vel senior NM i Prix St. George mener jeg å huske. Han var kaldblodstraver som både hadde gått løp, hatt et liv som skolehest og i tillegg vært konkurrert i sprang, feltritt, distanse (tror jeg) og kjøring.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/06/2006 11:03:31 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  11:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Destrier, jeg liker deg! Du får satt ord på alt, du vet hva du snakker om, og du gjør så jeg får lyst til å dra på stallen med en gang for å trene. Og trene. Og trene. Jeg kjenner nå at jeg virkelig brenner for dressurridningen, det er det her jeg har lyst til å vie livet mitt til. Ja, nå har jeg bestemt meg. Det blir en utdannelse innen hest!

Kopi av melding:
Lykke til med hestene og ridningen deres. Jeg håper å få se dere ute på konkuransebanen snart.

Jeg tar den til meg og sier tusen takk! I morgen er neste stevne, da skal jeg gjøre alt jeg kan for å lykkes, og hvis jeg ikke gjør det skal jeg ta det som erfaring, og tenke på tingene som faktisk gikk bra!

Fytti katta så inspirert jeg er akkurat nå!!!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  12:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!!
Morro at akkurat dette blir tatt opp, siden det faktisk er et så aktuelt tema for mange i dagens samfunn..
Flere og flere i Norge begynner og interessere seg for konkurranser, men mangler både hest og penger. Dessverre.. Dette er vel noe av grunnen til at Norge ikke hevder seg så bra internasjonalt!

Men trenger man egentlig masse penger og en fantastisk hest for å kunne konkurrere? Det er vel spørsmålet de fleste har svart på her!! Og jeg vil også gjerne komme med noen kommentarer til det.
Selvfølgelig er det lettest om man har masse penger, men det er ikke eneste mulighet, som så mange sier her.

Det viktigste for alle som rir er viljestyrke, selvtillit og pågangsmot, men også ikke minst hjelp. Har man en ridelærer som er villig til å hjelpe deg, kan man komme lenger enn man aner.

Som IbrahimK hadde et eksempel på sin hest (Flott han er forresten)
så har jeg også et eksempel på det. Jeg kjøpte en ponni, en liten kat. 3 ponni, uten noe potensiale... For det første kunne jeg nesten ikke ri dressur (hadde bare ridd shetlandsponni før), for det andre var dette en gal, uridd ponni og ikke minst den var så liten at den hadde jo ABSOLUTT ikke noe steg... Men etter mange år med hard trening, i alle varianter, så kom det faktisk et resultat ut av det.. Det var ikke lett, og vi hadde våre nedturer, men hvis man bare ikke gir opp, så klarer man til slutt!!! Kan jo legge ved noen bilder jeg også

Da jeg fikk henne:

4 år senere:

Så alle sammen: UANSETT hvordan hest dere har: IKKE gi opp, få hjelp og tilslutt så klarer dere det dere vil!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  12:35:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei alle sammen!!
Morro at akkurat dette blir tatt opp, siden det faktisk er et så aktuelt tema for mange i dagens samfunn..
Flere og flere i Norge begynner og interessere seg for konkurranser, men mangler både hest og penger. Dessverre.. Dette er vel noe av grunnen til at Norge ikke hevder seg så bra internasjonalt!

Men trenger man egentlig masse penger og en fantastisk hest for å kunne konkurrere? Det er vel spørsmålet de fleste har svart på her!! Og jeg vil også gjerne komme med noen kommentarer til det.
Selvfølgelig er det lettest om man har masse penger, men det er ikke eneste mulighet, som så mange sier her.

Det viktigste for alle som rir er viljestyrke, selvtillit og pågangsmot, men også ikke minst hjelp. Har man en ridelærer som er villig til å hjelpe deg, kan man komme lenger enn man aner.

Som IbrahimK hadde et eksempel på sin hest (Flott han er forresten)
så har jeg også et eksempel på det. Jeg kjøpte en ponni, en liten kat. 3 ponni, uten noe potensiale... For det første kunne jeg nesten ikke ri dressur (hadde bare ridd shetlandsponni før), for det andre var dette en gal, uridd ponni og ikke minst den var så liten at den hadde jo ABSOLUTT ikke noe steg... Men etter mange år med hard trening, i alle varianter, så kom det faktisk et resultat ut av det.. Det var ikke lett, og vi hadde våre nedturer, men hvis man bare ikke gir opp, så klarer man til slutt!!! Kan jo legge ved noen bilder jeg også

Da jeg fikk henne:

4 år senere:

Så alle sammen: UANSETT hvordan hest dere har: IKKE gi opp, få hjelp og tilslutt så klarer dere det dere vil!!

Opprinnelig postet av *Arissa&Wilas*

WOW!

*Renate er imponert*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  12:39:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis man beveger seg litt mer tilbake til starten her, så kan jeg jo si at flere av de som er på toppen i Norge i dressur, da sikter jeg i størst mulig grad mot de som starte f.eks. senior NM (siden man først som voksen vanligvis tar mer hånd om seg selv), i lille- og storetur ved ulike internasjonale stevner i Norge (f.eks. OHS, NGP, AEG), så kommer jeg frem til at cirka halvparten (kanskje litt i underkant) av dem i utgangspunktet er "normale folk" (ok, alle er vel normale) som har en ikke (direkte) hesterelatert fulltidsjobb ved siden av, og som har normale forpliktelser ellers (ok, hestefolk har vel også normale forpliktelser, men dere skjønner.. Folk som ikke jobber med hest fra morgen til kveld, på en slik måte at også dette påvirker rytterkarrieren, f.eks. beriderjobb). Uten at jeg kjenner livshistorien til hver enkelt, så har de nok vært aktive i sin hobby og antagelig hatt endel støtte både under oppveksten og etterhvert. De har nok likevel satser mye, og kanskje mer enn normalt, men likevel har de et liv utenfor. Noen har nok hatt litt flaks, og også fått mye ut av relativt "dårlig" (evnt som i utgangspunktet iallfall var billig, de er vel stortsett ikke "dårlige" når de når opp til dette nivået) hestemateriale. I tillegg til at man kommer ikke langt uten talent.. Men du skal nok klare å plukke ut endel ryttere der, med både ikke-hesterelatert jobb, hestemateriale som langt fra ligger i millionklassen, og som ellers på mange måter lever ette forhold som "oss dødelige".

Man kan i samme sammenheng diskutere hva er egentlig målet med å ha et mål? Er det en gevinst å ri høyest mulig klasse for enhver pris? For oss som er hobbyryttere, vet at mye begrenser seg av ulike grunner. Er det da noe poeng å streve mye for å f.eks. ri den MA'en (et vilkårlig eksempel, om man ser på det som et mål). For enhver pris.. Som hobby ser iallfall jeg på ridningen som at man rir på nivået man er, man setter seg delmål, og kan oppleve mye glede i hester og ridning likevel. Jeg har absolutt mål og ambisjoner, men lever mer med små delmål, og synes gleden i å oppleve fremgang, og glede i hverdagen, for meg som likevel har begrenset tilgang på hestemateriale og muligheter for å satse fullt, er langt viktigere enn og en dag ri MA. Jeg synes man absolutt skal være satsende i sin hobby, men når ting begrenser seg, synes jeg fokuset kanskje er mer riktig å legge på et annet plan. Vi kan ikke vente oss at alle skal få en fjording opp i St. George. Da vil nemlig svært få av oss nå målene våre Også, selv om vi er aldri så talentfulle..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/06/2006 12:48:02 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  13:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Man kan i samme sammenheng diskutere hva er egentlig målet med å ha et mål? Er det en gevinst å ri høyest mulig klasse for enhver pris? For oss som er hobbyryttere, vet at mye begrenser seg av ulike grunner. Er det da noe poeng å streve mye for å f.eks. ri den MA'en (et vilkårlig eksempel, om man ser på det som et mål). For enhver pris.. Som hobby ser iallfall jeg på ridningen som at man rir på nivået man er, man setter seg delmål, og kan oppleve mye glede i hester og ridning likevel. Jeg har absolutt mål og ambisjoner, men lever mer med små delmål, og synes gleden i å oppleve fremgang, og glede i hverdagen, for meg som likevel har begrenset tilgang på hestemateriale og muligheter for å satse fullt, er langt viktigere enn og en dag ri MA. Jeg synes man absolutt skal være satsende i sin hobby, men når ting begrenser seg, synes jeg fokuset kanskje er mer riktig å legge på et annet plan. Vi kan ikke vente oss at alle skal få en fjording opp i St. George. Da vil nemlig svært få av oss nå målene våre Også, selv om vi er aldri så talentfulle..

Opprinnelig postet av spoff

Dette syns jeg var gode velfunderte både tanker og spørsmål Spoff :-)
å skulle nå et mål kan fort gå på bekostning av flølelsen av mestring og glede ved å ri. Samtidig kan mangelen på mål gå på bekostning av utvikling og mestringsfølelse det også. Hvis man ikke har et mål med sin ridning, være seg stort eller lite blir kanskje inspirasjonen deretter, og dermed ridningen deretter.
Men når jeg sier dette så tenker jeg på de små målene som spoff prater om. Og jeg tror at selvom det overordnede målet er å kunne starte en MA så bør alle de små målene på veien dit være viktigere, ikke bare fordi de oppnås først, men også fordi det er viktig å "klare" ting innimellom (tror jeg da)

Og selvom det Lisa egentlig spør om er hvor langt det er realistisk å tro at man kommer så har det kanskje noe å gjøre med det virkelige ambisjonsnivået å gjøre (litt relatert til det Destrier skriver i grunnen). For hvor lystne er vi på å trene? Hvorfor har vi hest? For å bli best? eller rett og slett fordi vi syns det er koselig og ganske artig, og at trening og starting gir krydder i hverdagen?

Og jeg tror det viktigste å huske på er at samme hva så bør man leve etter at "selv en reise på ti tusen mil begynner med et skritt"

Guro
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  13:53:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Huff jeg blir oppgitt over meg selv når jeg leser denne debatten. Sitter jo egentlig på faktisk to gullgruver og en liten bryne seg på oppgave her hjemme, men har ikke nok energi eller pågangsmot til å ta tak i ting eller begynne.

Sitter heller å ser på STORE dressur hester på nett og drømmer... Drømmer og drømmer.. *sukk*

Grunnen til dette er nok den knekken jeg fikk i vinter, da jeg fikk høre at jeg var for tung til alle hestene mine, og at jeg burde skaffe meg noe stort kaldblodig noe... Drømmer har etter det vært en svær kjørehest jeg kan ri og konkurranse lysten tok kvelden rett og slett.

Legger ved noen bilder jeg også:

Tigergutt første gang jeg sitter på han:

I Fjor:

Vet jeg sitter fremover lent på det siste bildet, sliter med det!!

Lady før vi kjøpte henne, ikke innridd, ikke leid, ikke tatt hover ingenting:

I mellom:

I fjor:

Aliba:
Med planer om å kjøpe:

Vårt første stevne:

Utstilling:

Desverre har ikke vi kommet noe langt innen ridningen siden hun har vært mye skadet etter feilskoing som 3 åring. Men jeg ser det ligger i henne, hun hadde nok nådd langt innen dressur. Håper på at bra avkom en dag.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 16/06/2006 13:56:29 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  13:57:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom man først er kommet dit hen at man ønsker å komme ut å prestere så må man innse at det krever mye tid og ofring av andre ting og det krever økonomi som skrevet tidligere.

Tid og økonomi brukt på dette forsaker mindre tid og økonomi på andre ting som er vel så betydningsfullt sett i det lange løp.

Jeg for min del har brukt utallige timer og tusenlapper på fast instruksjon i mange år, dratt hit og dit på kurs og ridd for mange forksjellige intruktører rundt om, gode som dårlige. Jeg har likevel aldri vært sugen på å prestere noe slik at andre kan se...men mer for min egen og hest sin del... Jeg føler vel egentlig alikevel at jeg nok burde ha vært ute å startet litt mer mens vi var i form og i full trening, men nå er jeg 30 år og interessen ligger et annet sted.

Har en sart men grusomt tøff unghest å oppdra, noe som er meget spennende og har en snill og fresh hoppe som kun fortjener det beste i livet og en realt god ferie etter en hard vinter med et føll ved foten. Så får vi se hva høsten bringer..... Kanskje begynner vi å trene litt igjen...og får jeg lyst til å starte så gjør jeg det...hvis ikke så er det ikke noe tap... Det er så deilig å ha et avslappet hesteliv..vertfall på sommeren.

Men, jeg vil ønske alle konkuranse spirer lykke til.....
og jeg håper dere får lønn for det strevet det innbærer å jobbe en ekvipasje helt til toppen

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 16/06/2006 13:58:46 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  20:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, enig med Guro:
Veldig godt innlegg av Spff

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.