hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er realistisk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva er realistisk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  00:05:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Satt og funderte her om kvelden, og vil gjerne høre hva dere tror!

Hvor langt opp i klassene er det realistisk å kunne komme som hobbyrytter? I Norge, altså?

Med hobbyrytter mener jeg en som IKKE har det som yrke, kun som fritidsbeskjeftigelse. Nå tar jo hest som oftest det meste av fritida når en først driver med det, da men..

Jeg ser for meg en vanlig "Ola eller Kari Nordmann" med en vanlig jobb og vanlige forpliktelser, og med "vanlig" økonomi i forhold til hestehold. Ingen rik onkel i bakhånd altså, men en person som er villig til å satse det meste av "fritidsbudsjettet" på hest, hestehold, instruksjon og utstyr etc.

Hvor langt opp i klassene er det realistisk å nå med slike forutsetninger, og når begynner ridningen/konkurranser eventuellt å kreve så mye av rytteren at man må begynne å tenke på å drive med hest på heltid for fortsatt å ha framgang?

Jeg ser for meg at man da kanskje har råd til en- to hester om man skal ha dem oppstallet på et sted med topp treningsmuligheter året igjennom, og ikke ekstremt dyre hester heller da, kanskje..?

Selv tør jeg nesten ikke gjøre meg opp en mening om hvor høyt man kan komme (lett å bli demotivert...) , men jeg ville kanskje gjettet på at om man rir på over krets-nivå ville mange blitt fristet til å prøve å leve av heste-tilværelsen, i og med at det uansett tar mye tid? Krets- nivå vil da være Middels? "Lille tur" ?

Hva tror dere?

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:12:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg er så optimistisk at jeg tror det går an å komme helt til topps! Har man pågangsmot, viljestyrke og harmoni mellom hest og rytter, så har man kommet veldig langt! Det kommer jo selvsagt også litt an på hesten, og dens kapasitet, men er den tilstrekkelig tror jeg ikke det skulle være noe problem å komme seg helt opp.

Hvis man ikke vil/kan legge all verdens penger i en dressurhest, går det fint an å kjøpe seg en lovende unghest, siden disse ligger litt lavere i pris i forhold til det de ville gjort om de var 5-6 år. Da tar det selvsagt lengre tid, men så har man også kapasiteten man trenger.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  08:09:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ingvild, litt sånn OT, men apropos billig unghest så var det et føll tilsalgs for 60 000 blanke her en dagen. Det er litt.. ehrm. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  08:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
De aller fleste 'store brune' kan lett gå MA, d.v.s. Prix St. Georges. Ja, forresten - vi har vel en Fjording som går St. Georges her i landet også, om jeg ikke husker feil.

Det hjelper selvsagt å ha et flott talent, både med tanke på seg selv og hesten, men talent eller ikke, man må regne med mye arbeide.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingvild, litt sånn OT, men apropos billig unghest så var det et føll tilsalgs for 60 000 blanke her en dagen. Det er litt.. ehrm.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Ja, men så kan du kanskje tenke deg hva den hesten antageligvis kommer til å koste om 5 år?

Men for å være helt ærlig (i stor fare for at det høres ut som jeg er millionær, eller får alt jeg peker på, noe som IKKE er riktig) synes jeg ikke at 60 000 er så grusomt mye. Selvfølgelig er det dyrt for et føll, men skal man først betale så mye for en unghest har det nok også gode sjanser for å bli bra!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ingvild, litt sånn OT, men apropos billig unghest så var det et føll tilsalgs for 60 000 blanke her en dagen. Det er litt.. ehrm.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Ja, men så kan du kanskje tenke deg hva den hesten antageligvis kommer til å koste om 5 år?

Men for å være helt ærlig (i stor fare for at det høres ut som jeg er millionær, eller får alt jeg peker på, noe som IKKE er riktig) synes jeg ikke at 60 000 er så grusomt mye. Selvfølgelig er det dyrt for et føll, men skal man først betale så mye for en unghest har det nok også gode sjanser for å bli bra!

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Helt enig.. I Norge f.eks får du ikke mye frieserføll for under 60.000
Men det er da mye penger, det er jeg enig i.. Det kommer an på hesten.

Og papirer.. de fleste hestene stiger i pris uansett så det er ikke et tapsprosjekt.

Man kan jo diskutere om 500.000 er mye for en bil?? hvorfor Mercedes og BMW er dyrere enn Hyndai og Toyota?? Hvorfor en renavlet hest med potensiale ikke skal koste 100.000 osv osv..

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg er kanskje litt vel optimistisk, men jeg tror at hvis man virkelig vil noe og arbeider seriøst og målrettet, er det meste mulig. Men skal man komme noe sted, må man sette trening både av seg selv og hesten foran det meste annet. Man kan ikke la vær å trene en dag, fordi det er dårlig vær, eller man heller har lyst til å dra på kino med venner.
Og det med gode hester; ha med en eller flere erfarne personer og kjøp en unghest. Hvis du f eks har råd til å kjøpe to lovende unghester, kan det være lurt. Gode unghester stiger normalt i pris etterhvert som de blir utdannet. Hvis du kjøper to og utdanner begge, kan du senere (forhåpentligvis) selge den ene med overskudd, og bruke pengene på å komme videre med den andre hesten.
Lykke til!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  09:52:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes stammen på et føll med slik pris bør være MEGET bra, i tillegg til at eksteriøret på hesten bør være *feilfritt*.

Jeg synes det er veldig rart at ikke flere driver med oppdrett av ridehester her i landet, da det åpenbart er en etterspørsel. Det verste er at ridehestene er billigere å lage enn travhestene også, føllavgifter etc er jo latterlig lave, til og med på topphingstene! Og utgifter på for og dyrlege er jo likt, vil jeg tro...?

Hvis jeg kan sammenligne med f. eks Pine Chip, som er en populær og god travavlshingst,- føllavgifta er jo 90000! Ofte selger oppdretter avkommet med tap! Sprøtt!

Men det at føllet har en far som er god, garanterer jo ingenting. Og ikke eksteriøret heller, det finnes glansbildehester som slett ikke "vil" noenting. Og det finnes unghester med medfødte skader som ofte ikke opdages før hesten tas i bruk for alvor,- løse beinbiter etc etc. Og det finnes også hester med lite tiltalende eksteriør som tar det igjen på innsatsvilje og comittment..

En mor som selv har prestert på høyt plan, søsken som har prestert på høyt plan, far som har prestert på høyt plan, eksteriør uten åpenbare svakheter, ferdig røntget og fri for beinbiter etc... Kanskje jeg ville betalt endel for en slik, men det virker litt rart så lenge føllavgiftene på ridehestene er såpass lave. Du skal jo fore og sko og vaksinere og raspe og temme denne unghesten i tre år, minst før du kan begynne å bruke den! Og da må du sannsynligvis legge på 20000 for hvert år, i prisen! Hjelpe meg! Det blir en dyr hest til den dagen du kan ri i tre gangarter på den!

Men nå ødelegger jeg visst min egen tråd her gitt... ;)

Billigst å låne hoppe og avle selv, kanskje?

Uansett ikke flust med GP emner i heste -Norge, så det ligger kanskje en begerensning der også...? For å nå langt, altså... ?
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  13:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er faktisk endel gode hester i Norge, bare rytterne er i stand til å få dem frem. En ung hest (tre til fem år) som er klar til å settes igang, med gangarter utover det vanlige - ligger høyt i pris. D.v.s. i en prisklasse de færreste har råd til å gå ut med. En 'vanlig' heste-eier har da to muligheter; 1) Kjøpe samme kvalitet, men for å få råd til å skaffe hesten - så må man kjøpe den som føll. 2) Gå 'ned' på kvalitet, og finne det beste man kan finne til den prisen man har mulighet til å gi. Det finnes flere eksempler på dyktige ryttere som har funnet gode hester til en rimelig penge. Et eksempel er den siste hesten til Isabell Werth, den er en 'omskolert' spranghest. Nå går den Grand Prix internasjonalt. Hun brukte to år på å 'ri den til'. Men nå er jo hun ingen hvemsomhelst heller. Men det viser at det er mulig. Det er endel år siden den var i aksjon, men noen husker kansje Granat til Christine Stuckelberger. Han ble kjøpt inn som unghest, og da de fant ut at han var blind på et øye, så fikk de pengene tilbake. Han var i virkeligheten da en gave, og vant flere OL og VM medaljer, deriblant gull.

Det er ikke noe fint å se en god hest bli ridd middelmådig. Det er de færreste som er i stand til å ta fram en slik hest uten at den går 'ned' i kvalitet. Bare ta en tur på en utstilling, og legg merke til 3-åringene som viser fram flotte, frie, spenstige gangarter. Etter tre-fire år ser du kansje hesten igjen, og blir skuffet over den middelmådige måten hesten da beveger seg på. Dette er så utbredt at noen av eksteriørdommerne vurderer å sette fram forslag om å ikke kåre 3-åringer lenger, da denne praksisen fører til for mye og feil trening for tidlig.

Man er ikke garantert noenring med en god hest, men gjør selvsagt at man er kommet et godt stykke på vei. Men til syvende og sist, er det nok rytterens dyktighet som avgjør. Iallefall svært mye.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  14:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Synes bare egentlig at det er et tullete høyt prisnivå på ride(potensiell-konkurranse-)hest, uansett. Sammenlignet med hva andre hestetyper koster. Ofte gjenspeiler prisen slett ikke kvaliteten heller, kun det ene fakta at det er en "ridehest tenkt for konkurransebruk".

Forøvrig er jeg helt enig med Destrier om at det er rytteren som er den største utfordringen. Men hvorfor blir ikke norske ryttere bedre? Klarer vi ikke å lære nok? Finnes det for få, eller for dårlige undervisningsmuligheter der vi bor, hvis en skal nå toppen? Er det trenermangel fra middelsnivå og oppover?

Eller er det våre forfrosne nordboerkropper som rett og slett er for stive og ødelagte til å greie å opparbeide nødvendig kroppsbeherskelse og samspill?

Dvs... Hvorfor er det ikke flere som blir gode? Det er jo ikke så stor økonomisk forskjell å satse på lavere nivå og høyere nivå? Hest, trening, for, transport- dette må en jo ha uansett...

Edit for tyrkleif og et lite tillegg.

Redigert av - LisaFi den 15/06/2006 17:46:11 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  14:50:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Norge er en liten nasjon sett med rytterøyne. Det er få hester og ryttere sammenlignet med våre naboland, og ikke minst landene sentralt i Europa. I Tyskland har de mer enn 1,000 ekvipager på Grand Prix nivå. Her har vi i underkant av 10.

Når det gjelder økonomi, så har det desverre en meget stor rolle for å kunne nå til topps. De som gjør det best internasjonalt, tilbringer måneder av året med å trene, samt reise rundt på stevner sentralt i Europa. Hvem har økonomi til først å skaffe seg hester (må ha to-tre stykker) til flere hundre tusen per stk, og så tilbringe flere måndeder i Tyskland, Nederland, Sveits etc, hvor man kun trener og reiser på stevner?

Det forklarer hvorfor det er få som når opp til toppen. Og forresten, noen hundre tusen, er ikke noen hundre tusen kroner, men noen hundre tusen euro.

Når det er sagt, så kan man hevde seg på nasjonalt nivå her i landet, med en hest til langt under disse prisklassene. Og man kan ikke minst ha glede av ridning, å holde på med hest, utvikle seg selv og hesten - rett og slett kose seg med ridningen og ha det gøy, selv om man holder til i 'lille Norge'.

Om man ser bort fra hesten, så er ridning på høyt nivå svært vanskelig, og det tar lang tid for en rytter å bli god. Men det finnes gode ryttere 'der ute'. Og flere kommer nok i framtiden - det er jeg sikker på.

Når det gjelder prisnivået, så er det markedet som her som alle andre steder bestemmer prisen. En hest koster det noen er villig til å betale for den. Det regulerer seg selv. Det koster mye å oppdrette en hest, jeg synes ikke det er mer enn rett og rimelig at kvalitet skal lønne seg.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  15:25:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Men da er vi jo lit tilbake til der vi startet!?

Hvor langt er det realistisk å kunne nå med en "vanlig" hest (prisklasse 30-70000??) , "vanlige" trenere og "vanlig" jobb ved siden av -dvs man har ikke anledning til å reise rundt for å få ri for de aller beste i europa?

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  15:38:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har forresten (OT, I know.. ) en snikende følelse av at mye av rideskoledriften rundt om i dette landet faktisk undergraver elevenes muligheter til noen gang vireklig å bli gode til å ri.

Lite eller ingen opplæring i hva eller hvorfor, hesteteori altså på mange steder. Lite eller ingen ren sitstrening mange steder. Altfor tidlig "gassing" rundt i ridehus på egen hånd hvor det terpes i årevis på å ri på riktig diagonal i trav, fatte galopp med hester som knapt har lært det selv, og lirkelirke med tøylene så hestens nakke ser PEN ut... Relativt meningsløse ting, altså. Og det verste er kanskje at de får beskjed om at dette er bra, nå gjør du det riktig, nå er du flink! Hvorfor bry seg med å prøve å finne ut mer om ridning da? Jeg er jo flink?

For en intetanende elev å skulle komme seg ut av denne onde sirkelen og virkelig kunne lære noe, så MÅ man visst over i privatrytterenes rekker. Og det er egentlig sabla synd, og sabla unødvendig. Jeg er sikker på at vi mister mange som egentlig er store ryttertalenter fordi de ikke har råd til å kjøpe egne hester på et tidspunkt hvor de har bruk for det. (Der rideskolene svikter, altså.)

Kanskje opplegget på Starum bør revurderes også? Godkjennings opplegget for rideskoler, altså? Mer pedagogisk oppbygging av opplæringa, ikke bare godta at "kunden vil jo ri, ikke høre masse teori"?

Det er jo DYR vi driver med, og dyr som fortjener å ha det bra! Dyr som blir gasset rundt med i ridehus som nevnt ovenfor har det ikke spes. bra! Jeg har ikke hatt problemer med å forklare folk at "hestene våre skal kun rides av ryttere som har balanse nok til ALDRI å holde seg fast i tøylene", for eksempel.

Nå vet jeg jo også at det ikke er slik overalt, men at det er slik endel steder, det vet jeg. OG det kan jo ødelegge mye...

(edit for ivrige tyrkleifer..)

Redigert av - LisaFi den 15/06/2006 17:43:29 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  17:32:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg LisaFi. Helt riktig, grunnopplæringen skulle vært mye bedre, med mer tanke på akkurat hvorfor de gjør som de gjør, sits, hjelpere og balanse. Skal de ta i tøylene, skal de kunne si hvorfor. Skal de klemme med sjenklene, skal de kunne si hvorfor. Teori skulle nesten vært annenhver gang, hvertfall det første året. Jeg har faktisk litt lyst til å drive min egen rideskole, og hvis det skjer, skal jeg utføre dette!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Vi har iallefall en Fjording som går Prix St. Georges. Fjordinger kan man få fra 10,000 og oppover. Kansje enda mindre.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Også har man Famous Surprise, som det sto om i det nyeste nummeret av Ridehesten. Den må vel kunne betegnes som en "vanlig" hest? (For alle som ikke leser Ridehesten: Famous Surprise er resultatet av en kaldblodshingst som brøt seg ut og en sportsponnihoppe)
Den går jo høye klasser (står heeelt rolighvor høye nå) men jeg mener det sto i ridehesten at hun har ridd hesten i senior NM.

Den var nok heller ikke dyr;-) (all den tid det er eier av hoppa som fortsatt har han var han nok ekstremt billig).

Jeg tror det er mulig å hevde seg på nasjonalt plan i Norge uten å sitte på en hest som har gangarter til "en million" eller som har kostet det i innkjøp. Men man må vel fort ha ofret noen timer med trening og en god del penger til andre ting enn akkurat hesteinnkjøpet:-)

Og for den del: det er kanskje vi som ryttere, og vårt talent som setter stopperen før en god del av hestene gjør det.

Guro

edit for å lage det mer forståelig om hva som sto rolig, nemlig hodet mitt og ikke hesten;)

Redigert av - Guro den 16/06/2006 00:31:14 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.