hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Manen på en side?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Manen på en side?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

kjers

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  17:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten min har veldig tykk og lang man, og siden utallige hester går å biter i manen hans hele tiden (nederst på rangstigen) så er den kort oppe, og lang nede, "gradert". Jeg nappen manen hans på "mansiden" men jeg få aldri manen til å ligge på en side.. ;S Noen tips? :)

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  19:38:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Sett strikk i manen og fest de sammen med håret på den siden du vil ha manen. Etter en tid vil hele manen ligge på en side :) Altså gre manen over på den siden du vil ha den, og fest strikker sånn at håret holder seg sammen på den siden...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  19:43:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Når manen deler seg, er det et tegn på at han er likt muskelsatt i begge sidene av halsen.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  21:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når manen deler seg, er det et tegn på at han er likt muskelsatt i begge sidene av halsen.

Hvordan er egentlig det der? Har hørt at når manen ligger på "den" siden, så er hesten best muskelsatt på "den" siden. Skriver kanskje litt uforståelig nå men.
Hvis hesten har manen på f.eks venstre side, hvilken side er da hestens beste?

Er det da ikke bra å flette manen over på den siden man helst vil ha den?

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  21:11:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Sånn som jeg har forstått det (og som jeg syns er ganske logisk) er at hesten er best muskelsatt på motsatt side av hvor manen ligger. For da "presser" musklene manen over på andre siden. Så hvis manen ligger på høyre side, er hesten best muskelsatt på venstre side, og motsatt.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  21:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
njaa... er ikke helt med på den teorien.. Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  21:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Har hørt d jeg også...Håper det, for da er hesten min likt muskelsatt hehe...

Men det jo som sakt ann å "tvinge" manen til en side, ved å flette manen over til den siden man vil ha manen, og la de stå i noen dager...:) hehe

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  21:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
det vil da si at de fleste islændere er mer jevne enn "ridehester" eller varmblodshester.. At de fleste hestene som burde være likt muskelsatt (bare for å ta et eksempel, blue hors hestene) burde ha mitterskill allesammen??

nope kjøper ikke den..

for å ta et annet seksempel som jeg tror kan ha noe med manens side å dette på, virvler i pelsen er medfødt og er unike for hver hest. Det kan heller ikke "trenes" vekk..
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:11:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Den teorien der tror jeg ingenting på. Da ville vel en god trent hest automatisk hatt midtskill? Nei, hester har nok naturlige verver og midtskiller som oss mennesker

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også har hørt at hvordan manen ligger, sier noe om musklene, men vet ikke om jeg tror på det:) På en annen side, har jeg sett at manen til hester har endret seg selv, uten innvirkning. Så hvorfor skjer dette?
Hege Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:56:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det vil da si at de fleste islændere er mer jevne enn "ridehester" eller varmblodshester.. At de fleste hestene som burde være likt muskelsatt (bare for å ta et eksempel, blue hors hestene) burde ha mitterskill allesammen??

nope kjøper ikke den..

for å ta et annet seksempel som jeg tror kan ha noe med manens side å dette på, virvler i pelsen er medfødt og er unike for hver hest. Det kan heller ikke "trenes" vekk..

Opprinnelig postet av Lopke

Nå vil jeg jo si at isisene har ganske mye mer man enn de fleste andre "store brune", så det er vel fysisk umulig for den manen å ligge på en side? Det blir jo for mye!

Jeg er ikke sikker på denne teorien selv jeg, men jeg har ikke slått den fra meg!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  23:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva da med hester som har midtskill motsatt vei (altså vannrett og ikke loddrett)???? Min hest har ca 30 cm av manen på ene siden og resten av manen på den andre siden...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  00:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at hester i utgangspunktet får manen til den siden de har ligget "krøllet" til under svangerskapet - dvs. innsiden.
Da får man hester som er "myke" på innsiden og stivere på "utsiden".
Så spørs det mye om hvordan hesten oppvekst, trening osv. hvordan manen legger seg - eller blir liggende.

Har selv en hest med mana på høyre side, og hvis hun ikke er trent på noen dager, har hun vanskeligere for å fatte venstregalopp - og tar da "kontragaloppen" så det holder. Noen runder med trening og tydelige galoppfatninger gjør susen. - Men mana har aldri skiftet side på henne.

Mor til denne hesten hadde midtskill, og hun gikk like godt til høyre som til venstre. En drømmehest.

Har også hørt av dressurryttere at mansiden til hesten veksler.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Husker og ha lest i boken " Lær ridning med Kjersti og Alex", at manen til Alex delte seg etterhvert som han ble likt muskelsatt på begge sider.
Men som de fleste her sier, så er jeg også usikker på om dette stemmer.

Syntes det T.Boysen skriver høres fornuftigt ut jeg. Og syntes det ringer ei bjelle "langt der inne", som om jeg har hørt det før selv også. Men husker bare ikke hvor..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husker og ha lest i boken " Lær ridning med Kjersti og Alex", at manen til Alex delte seg etterhvert som han ble likt muskelsatt på begge sider.
Men som de fleste her sier, så er jeg også usikker på om dette stemmer.

Syntes det T.Boysen skriver høres fornuftigt ut jeg. Og syntes det ringer ei bjelle "langt der inne", som om jeg har hørt det før selv også. Men husker bare ikke hvor..

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Har den boken jeg også og leste dette med manen.
Er veldig usikker på om alle disse "teoriene" stemmer * grublegruble*
Horton sin man har nå de siste månedene begynte å dele seg slik at noe av manen legger seg på hans høyre side, men hva det kommer av er jeg litt usikker på ja

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 15/06/2006 09:13:02 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  09:46:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Etanec sin man er bare delt nede ved manken, der ligger "starten" av manen på den ene siden og resten oppover ligger på andre siden.
Tenk om vi kunne funnet "fasitsvaret" på dette da? Det hadde vært kjekt og funnet ut av hva og hvorfor

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.