hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er påbudt under transporten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hva er påbudt under transporten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

extol

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  00:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg var i danmark og hentet et føll i helga. Siden dette var et lite føll, laget vi hele hengeren om til en boks, med masse halm og høy! Føllet sto løst uten grime hele turen til norge, hun spiste og koste seg! Snakket litt med han vi hadde kjøpt føllet av og han sa at dersom du kjører henger uten halm/flis i, og blir stoppet, kan du få 5000 kr i bot!!! Det var ikke jeg klar over!! Men nå vet jeg det heldigvis! Pleier ikke kjøre uten flis i hengeren men det hender dersom vi bare skal en svipptur eller noe!!

Opprinnelig postet av myrimann

I Danmark kanskje, men ikke her!

Sånn ellers er jeg aldeles oppgitt over folk som svelger påstander fra andre helt rått. Som feks hodelag under transport er påbudt, det er påbudt å kjøre med øverste luken på hengeren igjen, og så videre..."Fordi de har hørt det".

Har forøvrig fartet land og strand rundt med travere, og bruker nylongrime under transport. Løs hest i hengeren er ikke noe gøy! Ikke på hestebil heller-og jeg har opplevd begge deler.

Transportbeskyttere eller bandasjer på hest som aldri bruker det ellers, er ofte lik hest som står urolig hele veien, fordi den skal kvitte seg med ekle fremmedlegemer på beina...
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  00:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting som er viktig, er å binde hestene i bommen-ikke fremme i en evt ring i fronten av hengeren. Og såpass stramt at de kan rekke et evt høynett, men ikke noe mer enn det. Binder man for løst, eller i fronten av hengeren, har hesten tau nok til å komme seg over bommen, og det er heller ikke noe morro. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  03:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pjohh - ser ut til at "extol" nevner et par ting jeg i farten glemte.

Det er faktisk MYE man må huske på når man skal frakte hest - OG man må ha det meste "klart" FØR man overhodet tar hesten nær hengeren! Ja, man må ha tenkt på alle "eventualiteter" i forkant.

Selv "slurver" jeg så det holder når jeg skal kjøre min egen hest, da jeg VET at hun tusler snilt på, og står rolig på hele turen. Kan nesten gjeeespe når hun skal lastes på.....

MEN når jeg skal kjøre ukjente hester - så FORLANGER jeg ALLE hjelpemidler OG "kjentfolk" tilstede. Siden jeg selv er dårlig til beins, så MÅ folkene som har "bestilt meg" som sjåfør stille med mannskap OG det som trengs for å få hesten ombord i hengeren.

Opplevde i fjor sommer at det tok TO timer å få en hest inn i hengeren! Jeg KUNNE ha sittet passiv bak rattet og bare ventet på at folka skulle få "dyret" inn der bak - men jeg hadde jo et par råd å komme med, da - som etterhvert virket.... (Da var "hele pakka" nødvendig: Blinding, bakstropp og to STERKE folk til å dra, hodelag, kjørepisk, hengeren heelt inntil stalldøra, gulrøtter mm og mm.) OG - så ingen av dere skal bli "indignerte": Mærra var overhodet IKKE redd - hun bare "ville ikke denne dagen"......

Og - jooo da - jeg kan gjerne sitte og vente på at folkene som eier hesten prøver å få den inn i hengeren - for jeg KAN kjøre hest - pent og pyntelig for enhver hest som står i henger bak min bil, og de lider lite overlast på turen.

OG - hester lærer seg å kjøre - hvis de opplever positive kjøreturer. Kan vel bare beskrive det ved at "to-timers-hesten-å-laste" tok bare 5 minutter å laste da den skulle hjem igjen.... (Men DA stilte folket i stallen med ALLE remedier "i forkant".... - som de heldigvis IKKE fikk bruk for, men som jeg anbefaler å ha for hånden.)

OG - til alle som skal kjøre hest: Tenk deg at du har et fullt badekar bak i bilen - OG at du IKKE skal sløse ut en eneste dråpe!! - Ikke en brå sving, ikke en brå stopp, ikke en brå start!

Når ALLE hester har erfart at transport ikke er "livsfarlig" og ubehagelig, så er man en god transportør. Det KAN være at hester har opplevd ubehagelige transporter, og DERFOR er vanskelige å laste.
Ja, bare tenk dere å stå vinglende og ustabilt inni en "boks", hvor dere ikke kan se verken svinger eller lyskryss....

Jeg er like glad hver gang jeg, med to stokker, bare kan "si" til hesten min: "Nå skal du inn i hengeren" - og hun bare rusler snilt inn.....
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 02/12/2006 :  14:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opplevde i fjor sommer at det tok TO timer å få en hest inn i hengeren! Jeg KUNNE ha sittet passiv bak rattet og bare ventet på at folka skulle få "dyret" inn der bak - men jeg hadde jo et par råd å komme med, da - som etterhvert virket.... (Da var "hele pakka" nødvendig: Blinding, bakstropp og to STERKE folk til å dra, hodelag, kjørepisk, hengeren heelt inntil stalldøra, gulrøtter mm og mm.) OG - så ingen av dere skal bli "indignerte": Mærra var overhodet IKKE redd - hun bare "ville ikke denne dagen".....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg slutter aldri å undre meg over slike utsagn. Sorry altså, vet at tråden ikke handler om dette, men jeg kan ikke styre meg. Hvis noen ønsker å gjøre slik med sine hester har de jo full rett til det. Men jeg synes det er litt trist hvis man ikke finner en annen løsning.
Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  18:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg var i danmark og hentet et føll i helga. Siden dette var et lite føll, laget vi hele hengeren om til en boks, med masse halm og høy! Føllet sto løst uten grime hele turen til norge, hun spiste og koste seg! Snakket litt med han vi hadde kjøpt føllet av og han sa at dersom du kjører henger uten halm/flis i, og blir stoppet, kan du få 5000 kr i bot!!! Det var ikke jeg klar over!! Men nå vet jeg det heldigvis! Pleier ikke kjøre uten flis i hengeren men det hender dersom vi bare skal en svipptur eller noe!!

Opprinnelig postet av myrimann

I Danmark kanskje, men ikke her!

Sånn ellers er jeg aldeles oppgitt over folk som svelger påstander fra andre helt rått. Som feks hodelag under transport er påbudt, det er påbudt å kjøre med øverste luken på hengeren igjen, og så videre..."Fordi de har hørt det".

Har forøvrig fartet land og strand rundt med travere, og bruker nylongrime under transport. Løs hest i hengeren er ikke noe gøy! Ikke på hestebil heller-og jeg har opplevd begge deler.

Transportbeskyttere eller bandasjer på hest som aldri bruker det ellers, er ofte lik hest som står urolig hele veien, fordi den skal kvitte seg med ekle fremmedlegemer på beina...

Opprinnelig postet av extol

Ja det er bare i DK det er påbudt med halm/flis! Men mange kjøper jo gjerne hest i DK og da er det greit og vite!

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  20:22:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Får nesten dårlig samvittighet jeg... Kjører uten beskyttere, men med teppe og lærgrime. Forsikringselskapet gir også ikke noe til forsikring da uten transportbeskyttere, men vi har liksom aldri trengt det!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/12/2006 :  02:29:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at "gladhest" ikke har opplevd en hest som ikke "vil" - og slett ikke er redd - når den må på henger. Rett og slett en hest som vil "teste ut" hvor mye hun kunne gjøre - før hun MÅTTE på.
At det tok så lang tid, skyldtes at man ikke var forberedt på at den ikke "ville" - denne dagen.

Hesten hadde ingen plager, ble heller ikke "redd" - hun hadde et "lurt glimt i øyet" hele tiden - man skal ikke undervurdere en "lur og klok" hest. Hvis jeg hadde sett det aller minste av redsel hos hesten, ville jeg bedt folkene stoppe forsøkene på lasting.

Og - om man ikke fikk det med seg: Det tok under 5 minutter å laste samme hesten en uke senere - UTEN problemer, for DEN dagen "ville" hun faktisk kjøre henger...

Ehhh - så må jeg spørre: Hvilke(t) forsikringsselskap er det som ikke yter tjeneste hvis man kjører hest uten "innpakning" av bein (= transportbeskyttere)? NÅR ble DET "et krav"?

Skal jammen ringe mitt selskap på mandag og spørre om dette, for dette må være noe "nymotens greier". I alle de år jeg har kjørt hester, har de aldri blitt "pakket inn" på alle bauger og kanter hvis de skal kjøre en tur....

Jeg har trent og vent MINE hester til å bli transportert, så jeg omtrent bare trenger å peke på lemmen, så tusler de inn - ganske behagelig, ja!

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2006 :  08:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Tror vi bruker gjensidige. Begynte å glo litt da jeg så det skal jeg si deg. Skjønner at man bruker det hvis hesten kødder på hengeren, men hun står jo bare helt i ro. Så er det sikkert fordi hun er forsikret for mer enn, er det 50.000?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 03/12/2006 :  11:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser at "gladhest" ikke har opplevd en hest som ikke "vil" - og slett ikke er redd - når den må på henger. Rett og slett en hest som vil "teste ut" hvor mye hun kunne gjøre - før hun MÅTTE på.
At det tok så lang tid, skyldtes at man ikke var forberedt på at den ikke "ville" - denne dagen.

Hesten hadde ingen plager, ble heller ikke "redd" - hun hadde et "lurt glimt i øyet" hele tiden - man skal ikke undervurdere en "lur og klok" hest. Hvis jeg hadde sett det aller minste av redsel hos hesten, ville jeg bedt folkene stoppe forsøkene på lasting.

Og - om man ikke fikk det med seg: Det tok under 5 minutter å laste samme hesten en uke senere - UTEN problemer, for DEN dagen "ville" hun faktisk kjøre henger...

Ehhh - så må jeg spørre: Hvilke(t) forsikringsselskap er det som ikke yter tjeneste hvis man kjører hest uten "innpakning" av bein (= transportbeskyttere)? NÅR ble DET "et krav"?

Skal jammen ringe mitt selskap på mandag og spørre om dette, for dette må være noe "nymotens greier". I alle de år jeg har kjørt hester, har de aldri blitt "pakket inn" på alle bauger og kanter hvis de skal kjøre en tur....

Jeg har trent og vent MINE hester til å bli transportert, så jeg omtrent bare trenger å peke på lemmen, så tusler de inn - ganske behagelig, ja!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg snakker ikke om hvor lang tid det tok, men om metodene du bruker. Jeg sier overhodet ikke at den var redd, men jeg synes ikke at det at hesten ikke "vil" er en unnskyldning for dette. Et lite spørsmål: Får hesten mer respekt for deg når du "blinder" den og bruker to sterke menn til å dra den på??

Dette blir veldig OT men har du hørt hva Monty Roberts sier? "En god hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En stor hestetrener kan få hesten til å ønske å gjøre det".
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  02:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke "mine metoder" dette her, ikke min hest heller - jeg er rullestolbruker, og skulle bare være sjåfør.

Og - det ville bli litt kjedelig å leie hesten fra Oslo til Sarpsborg...

Og vel ombord i hengeren hadde hun et "muntert glimt" i øynene, stod helt stille under transporten og nappet høy og koste seg. Trippet pent ut da vi vel var fremme, og - som sagt - det tok bare få minutter å få henne på samme hengeren noen dager etter.

"Mine metoder" er å peke på hengeren, så går hesten min rett på - for å gjenta dette.

Det er mange i stallen som "låner" min hest for å vise andre hester at hengeren er helt OK.

Det er når jeg får høre at "hesten er nok litt vanskelig å laste", at jeg råder folk til å ha gooood tid, men også ha klar et par longetau, som altså krysses bak hesten, så den ikke gang etter gang får anledning til å hoppe ned av lemmen på sidene, og kanskje skader seg.
Også det å "blinde den" med en genser, gjør at mange hester roer seg helt, og rusler rett på. Det er bedre enn at den f.eks steiler opp inni hengeren og igjen kan skade både seg selv og folk.

Det er ikke "tvang" å ta noen sikkerhets-hensyn "på forhånd".

Har heldigvis ikke opplevd det selv, men har hørt nok av historier om folk som har fått skuldre av ledd, brukket armer og bein og hjernerystelser i episoder med lasting. Og også om hester som har skadet seg, hester som ikke har kommet seg til stevner osv.

Så jeg er også av den bestemte mening at henger-trening er en meget viktig del av hesteholdet, og har sørget for at mine hester hester var/er lette å laste. Hadde en unghingst en gang som LØP rett inn på hengeren - måtte bare slippe leietauet, og så stod han pent på plass.

Kan også fortelle om da stallen brant ned i 1994, og 28 hester måtte fraktes til vennligsinnede staller i området - noen kunne ta to hester, andre 4, og en stall kunne ta hele 10. Det ble mange turer med hengeren, og jeg kjørte de fleste turene - med to og to hester.
Da måtte vi vite/finne ut hvilke hester som var lette å laste, hvilke hester som var"venner" osv. Det var også et spørsmål om noen av hestene hadde blitt "redde for små, trange rom".
Vi visste at en av hestene var vanskelig, og det vi da gjorde var at vi lot denne hesten være igjen til siste tur, sammen med sin "bestis". Da vi lastet inn kameraten, og hesten fant ut at han var alene igjen - ja, så løp han inn i hengeren - noe han aldri hadde gjort før, og vi hadde vært redde for at denne hesten måtte leies de to milene til den stallen han skulle til...

Da stallen på rekordtid var bygget opp igjen, og hestene skulle hjem, så opplevde vi faktisk at denne "vanskelige" hesten var den aller letteste å laste. Han kjente lukten av "hjemme" i hengeren, og trippet glad og fornøyd inn i slakt tau - og han ble mye over 30 år gammel.

Ja, det er litt av hvert man har opplevd gjennom 36 år med hester....
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/12/2006 :  11:20:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nå har jeg "smertelig" fått erfare at halen må bandasjeres når man er ute og kjører, særlig hvis man skal langt. Sharmona kom hjem "uten" hale, og det tar sikkert evigheter før de vokser ut igjen. :(
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  11:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Extol, hvorfor skal man binde hesten i bommen?

Selv har jeg henger med utvendig bomutløser, og har man det, skal man ikke feste hesten i bommen.
Om man da løser ut bommem, vil den om den i det hele tatt faller, gjøre at tauet blir adskillig kortere, noe som ikke er gunstig i en slik situasjon.
Hva skjer om man løser ut bommen, med en panisk hest i andre enden av tauet?
Huff, tør ikke tenke på det engang...

Og hele vitsen med en bomutløser er etter mitt syn at man i krisetilfeller ( feks hesten har gått over bommen ) løse den ut, og dermed få løs hesten UTEN at hesten er løs.

Men klart, har man en henger uten slikt utstyr, er det vel samme hvor man binder den...

Anette Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/12/2006 :  05:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaau da - for å "spare" halen på gampen - surr den inn!
Fra roten til enden av håra. - DET har også JEG gjort, med en enkel bandasje....
Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  21:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Jeg bruker lær grime, siden den kan ryke i nødstilfelle, transportbeskyttere på alle bein, tau som er sånn at hesten rekker høynettet, men ikke så langt at hesten kan få hodet mellom beina. Han blir festet i en ring i veggen ikke i bommen. =)
If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  14:38:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Lærgrima mi røyk så skal sjekke om jeg får tak i den billige på hooks nå, men når jeg transoprterer har jeg på et slik derre transport leietau med panikkkrok, så den vil vel åpne seg oxo? trodde messom det jeg da... men den hengeren jeg transporterte i sist hadde ikke noe slik, bare en slik gummiting som funket bra, menneh hesten ga seg ikke å vips, landet nesten på panseret til sambis=( takk og lov for høye transportsokker da og dekken, nå har jeg korte da pga at hesten ikke klarer å stå med lange, men...

Jeg transporterer med transportsokker, halebeskytter pga hu gnager av seg håra og får sår, lærgrime, nå blir det vel mest sansynelig nylon, veit ikke, dekken samt har med ei ekstra grime i bilen og leietau.

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.