hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er påbudt under transporten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hva er påbudt under transporten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  01:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Panikk-kroker løser seg IKKE ut selv, selv om hesten rykker i den. Den løser seg bare ut når en person rykker den NED i festet. En hest klarer ikke det.

Så hvis man skal ha utstyr som HESTEN selv kan fri seg fra, så er det en lærgrime (eller tilsvarende nylongrime) med et "svakt punkt" eller et dårlig leietau, evt. en dårlig karabinkrok som brister.

Jeg bruker å binde opp hester i henger (og på alle andre steder) med en såkalt sikkerhetsknute, som i løpet av et sekund kan dras (røskes) ut, og da har hesten enda hengende et nyttig leietau i grima, som man kan få fatt i, uten å måtte gå heeelt oppi hodet på en evt. redd hest - som da ikke er helt løs, i bare grima.

NB! Noe man må forsikre seg om, er at hesten IKKE kan få tak i nettopp den tauenden som utløser tauet! Da kan man fort ha med en løs hest å gjøre - som IKKE bør være løs.

Det "problemet" har jeg måttet løse, siden min hest er "knute-ekspert", og temmelig raskt fant ut hvor på tauet hun skulle dra, når hun ønsket seg fri... Ja, vi kan binde henne til pussebommen, snu ryggen til for å hente en børste i pussekassa, og sekundet etter har hun dratt ut "sikkerhetsknuten" og står egentlig helt fri - men hun leer seg ikke - bare kaster et muntert blikk på oss....
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/01/2007 :  13:40:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Disse transportsokkene har jeg egentlig ikke noe forståelse for, de sklir jo ned alikevel om en hest i forbindelse med trafikkulykke skulle bli liggende og kave mot en eller annen skarp kant som kan oppstå. Med bandasjer fra hoven og godt oppover er hesten mye bedre sikret.

Og disse tingene er ikke ment for å beskytte hesten mot "selg selv" i betydning at den tuller på hengeren. Jeg antar forsikringsselskapene tenker på nødbrems-situasjoner, trafikkulykker etc.
Og da er det greit å ha noe beskyttelse på beina, som ikke tåler så mye. Skal ikke så mye til før ei sene ryker om hesten blir kastet mot en skarp kant etc i en sånn situajson, og da kan skikkelig bandasjering faktisk være forskjellen på liv og død for hesten.

At din hest er snill på hengeren, garanterer vel ikke for at den aldri kan havne i en ulykkessituajson?

*Lisa Ikke forstå argumentasjonen*

Redigert av - LisaFi den 24/01/2007 22:27:54 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/01/2007 :  02:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig i det du skriver LisaFi - når jeg tenker etter. Sånne klumpete transportsokker, som mange hester ikke liker i det hele tatt, fordi de er ubehagelige å ha på seg og hindrer bevegeligheten - er kanskje ikke det beste allikevel.

Selv bruker jeg ikke så mye "klær" på hesten når den skal transporteres, men surrer inn halen og bakbeina med bandajer - bare for å slippe å vaske hesten for "kjørebæsj" når vi kommer frem.

Men jeg er helt enig i at bandasjer egentlig må være bedre for hesten å ha på enn disse klumpete sakene. - Og da vurderer jeg dette i forhold til at jeg er fysioterapeut, og at en støttebandasje er bedre enn en tjukk og løs sak som det er ubehagelig å bevege seg med.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  21:43:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Ej tru de e opp til hesten, er den veldig ustødigig på hengeren bør man bruke trannsportbeskyttere men er de en heste som tåler mye og står fint trenger man ikkej soo mykkje, ej he ei 4 år gammel fjroding hoppe som står ganske soo urolig, ej bruka bendasja,dekken og hlebeskytter.
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

bea78

» VIP

Skrevet - 31/01/2007 :  10:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ikke transportbeskyttere når jeg transporterer unghestene uten sko på sia de ikke er vant å ha noe på beina å det kan stresse dæm mere enn det hjelper. Har hesten sko så er det på med beskyttelser. Halebeskytter er bestandig på. Hørte rykter om at det er krav om nødslakterkurs for å kjøre med hestetransport?? Er det noen som vet noe om dette?
Beate
Gå til toppen av siden

eirinn&surprise

» VIP

Skrevet - 07/02/2007 :  12:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg og Surprisen reiser ganske mye på treninger. der er vel en tur på ca. en time med ferje. Det som oftest er med i hengeren da er høynett, transport beskyttere, halebeskytter og som oftest et dekken.
Reiser i lærgrime og har panikk kroker..
Surprisen er jo en engel å frakte men jeg er like nervevrak vær eneste gang.. hehe..
Gå til toppen av siden

ann-elen

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  19:41:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med vanlige bandasjer med transportbeskytter oppå da? Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  13:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har alltid transportbeskyttere på hesten min under transport.

min hest står som et lys, men hvis han av en eller annen grunn skulle miste balansen (ikke alle andre trafikkanter har forståelse for at man ikke kan bråstoppe med hest i hengeren feks!) så er det greit å vite at beina hans er beskyttet mot å bli tråkket på osv.

jeg tror ikke transportbeskyttere hjelper særlig i en kollisjonsulykke. men jeg vet om mange hester som har fått skader på transport, vet ikek om noen som har kollidert. sjansen er nok større for å få kutt, tråkk-skader, skader på senene, osv enn at man skal kollidere!

jeg bruker også halebeskytter, hesten min foretrekker tydeligvis å "sitte" litt på bakbommen når vi kjører
Gå til toppen av siden

toffermannen

» VIP

Skrevet - 12/05/2007 :  23:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Har tidligere jobbet innen forsikring og er nå stallsjef. Når det gjelder transportregler i Norge, er det faktisk ingenting som er pålagt. Du må lese vilkårene i din forsikring. Men det beste for hesten (og det er jo det som er viktig), er å leie av/på i hodelag over lærgrime. Lær ryker før nylon, derfor alltid lærgrime under transport. Transportbeskyttere har noe med hesten selv å gjøre. Enten har han for vane å tråkke seg, eller den gjør det ikke. Har du faste brodder vil jeg anbefale det. Uhell kan jo skje. Men som sagt, ingenting er påbudt i Norge, men det er opptil hvert og enkelt forsikringsselskap Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  00:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Extol, hvorfor skal man binde hesten i bommen?

Selv har jeg henger med utvendig bomutløser, og har man det, skal man ikke feste hesten i bommen.
Om man da løser ut bommem, vil den om den i det hele tatt faller, gjøre at tauet blir adskillig kortere, noe som ikke er gunstig i en slik situasjon.
Hva skjer om man løser ut bommen, med en panisk hest i andre enden av tauet?
Huff, tør ikke tenke på det engang...

Og hele vitsen med en bomutløser er etter mitt syn at man i krisetilfeller ( feks hesten har gått over bommen ) løse den ut, og dermed få løs hesten UTEN at hesten er løs.

Men klart, har man en henger uten slikt utstyr, er det vel samme hvor man binder den...

Opprinnelig postet av anettex

Om ikke man binder den I bommen, så ved siden av e.l. Ikke alle hengere har faste fester til tau e.l. Og noen hengere har kun en ring fremme. Det kam virke naturlig å feste tauet i den-helt til hesten dingler over bommen. Ikke alle hengere har utvendig bomutløser heller...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  07:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei. Har tidligere jobbet innen forsikring og er nå stallsjef. Når det gjelder transportregler i Norge, er det faktisk ingenting som er pålagt. Du må lese vilkårene i din forsikring. Men det beste for hesten (og det er jo det som er viktig), er å leie av/på i hodelag over lærgrime. Lær ryker før nylon, derfor alltid lærgrime under transport. Transportbeskyttere har noe med hesten selv å gjøre. Enten har han for vane å tråkke seg, eller den gjør det ikke. Har du faste brodder vil jeg anbefale det. Uhell kan jo skje. Men som sagt, ingenting er påbudt i Norge, men det er opptil hvert og enkelt forsikringsselskap

Opprinnelig postet av toffermannen

Det stemmer ikke helt. Kanskje forsikringsselskaper ikke har, men mattilsynet har ganske strenge regler for dyretransport.. og det ville ikke overraske meg om et forsikringsselskap ville bruke dagens regler i en evt. tvist. Det er disse som gjelder for norge. Ikke dem et selskap setter..
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  14:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jamen ikke bare under transport ting kan skje. Men ved av- og pålasting, og da er det veldig greit å ha bandasjer på alle beina, godt ned over høvene og over knærne! Mi hoppe er en engel å laste, og står som en engel på transporten, MEN kan finne på å snubble både på og av, og har en liten tendens til å gå litt skjeivt av, for det er såååå gøy å se hvor vi er når vi går av. Hun reiser ingen steder uten å ha fleecebandasjer på. Teppe får hun bare ha på når det er kaldt ute og vi kjører henger, ikke når hun står på lastebil, for da er det så varmt! Gå til toppen av siden

felix-martha

» VIP

Skrevet - 16/05/2007 :  12:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heihei!

Jeg og Surprisen reiser ganske mye på treninger. der er vel en tur på ca. en time med ferje. Det som oftest er med i hengeren da er høynett, transport beskyttere, halebeskytter og som oftest et dekken.
Reiser i lærgrime og har panikk kroker..
Surprisen er jo en engel å frakte men jeg er like nervevrak vær eneste gang.. hehe..

Opprinnelig postet av eirinn&surprise

Jeg og Felix også! Hehe! Han er atskillig roligere når han har høyet med seg på turen. Da slapper han mer av og får faktisk bedre balanse! Jeg stopper også i ny og ne for å møkke slik at han ikke sklir i "kjørebæsjen" sin. Og for å snakke med ham og se at han har det bra. Og på ferjer o.l. Går jeg ned med litt vann til ham.
Jeg har på ham beinbeskyttere fordi han ikke har så god beinkontroll kjennerelt.. Så han har en tendens til å trø på seg selv å få sår. Halebeskytter har jeg også siden han støtten seg på bommen og lager sår og river av halve halen vis ikke..
Felix går rett inn på hengeren han også! Vi kjører rolig, og stresser ikke. Og en regel vi har når vi kjører med henger er å ALDRI se på ferjerutene!! Ellers slipper vi forbi biler som kommer bak oss. Og kjennerelt synes jeg det er lurt å trene hesten i ny og ne med hengertrening om du ikke kjører så ofte.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/05/2007 :  22:53:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at det nok er mer funksjonelt med bandasjer istedetfor sokker. Men bruker det også jeg da, sokker som sitter godt på og ikke sklir.
Skal jeg bare en svipptur på en halvtime så pakker jeg ikke hesten så godt inn, men skal det være noen timers kjøring er det på med sokker el. bandasjer (kommer ann på hvilken hest), hale og evt. teppe.
Vært litt dårlig på lærgrime, men nå har jeg skjerpet meg, nå kjøres det kun i lær. Det er panikkroker, og jeg binder i front (har enkelthenger, så stiller seg jo litt annerledes i dobbel).
Høynett er et must, stopper ikke for ofte, ca.1 gang i timen.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  00:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei. Har tidligere jobbet innen forsikring og er nå stallsjef. Når det gjelder transportregler i Norge, er det faktisk ingenting som er pålagt. Du må lese vilkårene i din forsikring. Men det beste for hesten (og det er jo det som er viktig), er å leie av/på i hodelag over lærgrime. Lær ryker før nylon, derfor alltid lærgrime under transport. Transportbeskyttere har noe med hesten selv å gjøre. Enten har han for vane å tråkke seg, eller den gjør det ikke. Har du faste brodder vil jeg anbefale det. Uhell kan jo skje. Men som sagt, ingenting er påbudt i Norge, men det er opptil hvert og enkelt forsikringsselskap

Opprinnelig postet av toffermannen

Det stemmer ikke helt. Kanskje forsikringsselskaper ikke har, men mattilsynet har ganske strenge regler for dyretransport.. og det ville ikke overraske meg om et forsikringsselskap ville bruke dagens regler i en evt. tvist. Det er disse som gjelder for norge. Ikke dem et selskap setter..

Opprinnelig postet av Lopke

Mattilsynet har strenge regler for dyretransport, ja, men de har da vel ingen påbud om at hesten skal pakkes inn i dette eller dette...? Tolket det ihvertfall dithen at det var det Toffermannen snakket om...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.