hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er påbudt under transporten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hva er påbudt under transporten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 02/08/2006 :  17:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hva med dette at man skal ha et skytevåpen, i tillfelle alvorlig ulykke, og hesten må avlives,, er det ikke noe sånt?

Opprinnelig postet av ulldotten

Har ikke hørt skytevåpen, men en kniv som man kan skjære løs hesten hvis den sitter fast i noe, ikke alle som har lov til å ha våpen, eller kan bruke det!

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 02/08/2006 :  20:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal laste min hest for første gang nå, og har bandasjer jeg vil sette på de fire beina hennes.. Har ikke halebestytter, eller lærgrime.. Det har jeg rett å slett ikke råd til nå.! Men holder det ikke med disse bandasjene da? som jeg har fått skt at kan brukes som transportbandasjer!! Jeg hadde faktisk trodd at nylongrimer osv var svakere en lærgrimer :p hihi, men så feil kan en tydligvis ta.. Gå til toppen av siden

Venia.

» VIP

Skrevet - 05/11/2006 :  14:39:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at folk flest diskuterer hva slags grime det er best å bruke, men en enkel løsning er jo å bruke leietau med panikkrok til å binde opp med inne i hengeren. Da vil hesten komme seg løs med grimen intakt.

Men det er jo såklart i ideelle tilfeller. Når det gjelder lær versus nylon, så er det jo opp til hver enkelt hesteeier å avgjøre, men min anbefaling ville vært en sikkerhetsgrime i nylon (har ikke sett dem i lær) De er jo tross alt lagd til det formålet.

Sikkerhetsgrime er det jo egentlig greit å bruke i stallen og på beite også, hesten kan jo bli hengende fast når man selv ikke er til stede, og da er det greit med en grime som garantert ryker...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/11/2006 :  01:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste lærgrimer er laget med en "sikkerhets-svakhet", så de ryker ved stor belastning.
Min erfaring er at en god grime og leietau med sikkkerhetsknute (evt. panikkrok som festes i ringen/bommen - ikke under grima) er det beste.
Bruker ikke beinbeskyttere, da min hest står helt stille, med sprikende bein og skinka støttet mot midtveggen.
Men erfarte under siste transport at en innsurret hale kan være en fordel, da bakbommen "gnagde" på haleroten hennes, og hun kom ut av hengeren med en "kost" øverst på halen. Men så er hun en liten hest, så bommen lå akkurat der på henne.

Og hvis vi skal på utstilling eller stevne, kan det være greit å surre inn bakbeina, så man slipper å vaske "kjørebæsj" når man kommer frem.
Gå til toppen av siden

Safro

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  13:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at folk flest diskuterer hva slags grime det er best å bruke, men en enkel løsning er jo å bruke leietau med panikkrok til å binde opp med inne i hengeren. Da vil hesten komme seg løs med grimen intakt.

Men det er jo såklart i ideelle tilfeller. Når det gjelder lær versus nylon, så er det jo opp til hver enkelt hesteeier å avgjøre, men min anbefaling ville vært en sikkerhetsgrime i nylon (har ikke sett dem i lær) De er jo tross alt lagd til det formålet.

Sikkerhetsgrime er det jo egentlig greit å bruke i stallen og på beite også, hesten kan jo bli hengende fast når man selv ikke er til stede, og da er det greit med en grime som garantert ryker...

Takk:) hehe... Leste og leste her og lurte på om ingen hadde hørt om sikkerhetskrok.
Grime har ingen betydning, men leieteu og kroker har. Ellers så skal man jo ta vare på dyret man har. Så transport bandasjer eller transport beskyttere bør hesten ha på uansett hvor langt man skal.

Gå til toppen av siden

Safro

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  13:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Venia

skulle vell vært sånn her tror jeg:) hehe...
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 22/11/2006 :  17:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på en ting. Skal flytte hesten til en annen stall om en måneds tid, har aldri transportert hest før, men jeg skal jo heldgvis får hjelp. Men det jeg lurte på var om det går ann å bruke stallbellegg som transportbeskyttere? Det ser jo utsom om de beskytter ganske bra, selv om de egentlig er for å holde bena varme. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  03:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din ikke er vant til transportbandasjer, kan den nok få seg en overraskelse når disse "dynene" settes på, og den ikke kan gå normalt. bare det kan få den til å bli rimelig skeptisk til hele greia - transporten altså.
Du bør derfor enten trene den til å få på slike "dyner" i god tid før flyttingen.

Selv har jeg sjelden brukt noe på beina til hestene mine - BARE når vi skulle på utstilling eller stevne, og jeg av "latskap" ikke gadd tanken på å vaske bakbein og hale når vi kom frem. De fleste vet jo at en hest som er lastet på en henger slipper en "kjørebæsj" omtrent umiddelbart...
Da har jeg ganske enkelt bare surret inn bakbeina og halen med vanlige elastiske bandasjer (stallbelegg), så jeg ved ankomst til stevneplassen kan surre av møkkete bandasjer, stappe dem i en plastpose - og så vaske disse når vi kom hjem til vaskemaskinen.

Og du som skal frakte hesten din om ca. en mnd.: Bruk tiden på hengertrening!!!

Det har her vært mer enn mange "gode råd" om hvordan man skal få selv den villeste unghest til å "trippe på"... Lykke til! (- Meeen - det er ikke alltid at teorien stemmer med praksis....)

Ehh - hadde hesten din stått i vår stall, skulle du gjerne fått låne min hest til treningen, da hun går rett på - og da VISER den andre hesten "hvordan det skal gjøres".....

Og - siden jeg leste gjennom hele tråden nå i kveld, og noen spurte om våpen: Jeg tror IKKE det er så mange av oss som har LOV eller noen som helst grunn til å ha noe sånt tilgjengelig.

Men i bilen HAR jeg alltid en meget skarp kniv i førstehjelps-bagen, like selvfølgelig som refleksvester, lommelykter, sterkt tau, idrettstape og ellers annet førstehjelpsutstyr. Ja, selv uten hester på slep kan slikt komme til nytte...

Ja, siden den dagen jeg kjørte på en elg, og det heldigvis kom en slakter etter bare et par minutter, så har jeg vurdert å ha liggende en diger hammer og en skarp meisel - som han hadde, og da kunne ta livet av den stakkars elgen i løpet av et minutt. - Bilen min hadde tross alt knekt tre av beina dens, og den slapp å lide lenge...

Så altså: Hvis noen av dere blir liggende bak i køen etter en hestehenger, så KAN det være meg, da jeg alltid kjører pent og - for andre traffikanter - aaaltfor sakte.... - men jeg kjører jo til side så ofte jeg kan, og da uten at det blir en bråstopp i en busslomme - og så bråstart ut igjen når det blir en liten luke i trafikken.

Pjuhhh - det er ikke så greit å kjøre med hest - for at HESTEN ikke skal oppleve transporten som et mareritt.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  14:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er 24 år gammel, og har ganske god erfaring med å være på henger, men det er jo ca 3 år siden sist han var på en henger, så er ikke sikker på om hvordan han reagerer nå. Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  19:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha bestandig en skarp kniv i bilen eller i striglekofferten ol. Da jeg var på stevne i mars så sto det en hest bundet til hengeren uten oppsyn. Hesten fikk til å vri seg inn i leietauet den var bundet og den fikk panikk. Jeg og hesten min sto 10 meter unna den hesten, og jeg hadde heldigvis en kniv i striglekofferten min. Pappa så dette her og tok kniven ut av striglekofferten. Han fikk til å skjære hesten løs heldigvis.. Å en ting til! Ha bestandig på beskyttelse på hesten din under transport. Selv om det er verdens snilleste hest, og står helt rolig på hengeren så kan det skje noe uventet en eller annen gang. Gå til toppen av siden

Kathlinka

Skrevet - 26/11/2006 :  00:44:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier altid og bruke et hodelag utenpå grima, men det er bare for at pappa sier at jeg må det. For hvis vi krasjer eller noe sånt og det skulle skje hesten noe får man ikke igjen forsikring på hesten hvis den bare har stått med grime. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:41:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg pleier altid og bruke et hodelag utenpå grima, men det er bare for at pappa sier at jeg må det. For hvis vi krasjer eller noe sånt og det skulle skje hesten noe får man ikke igjen forsikring på hesten hvis den bare har stått med grime.

Opprinnelig postet av Kathlinka

Det var faren din som kjørte hesten min til meg, og han hadde bare på seg grime når han kom.. Hehe..
Aldri brukt eller sett noen bruke hodelag under transport..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 27/11/2006 :  14:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øhhh... hodelag inne på hengern?
Ja jeg synes jeg ser det ja, at hesten på lange reiser skal stå med hodelag i 7-8 timer på hengeren.

Hvilke forsikringsselskap er det som liksom forlanger dette?
For noe sprøyt!

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  05:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei - ikke hodelag inne i hengeren - bare ved pålasting.

Når hesten er vel på plass, bommen og bakluka på, så fester man hesten i grima, og tar AV hodelaget.

Så må man vurdere om hvor stramt man skal binde hesten(e) i grimetauet. Det kommer an på om det er to hester i hengeren, og om de evt. "krangler" - da må de ha minst mulig sjanse til å "hogge" til hverandre, særlig hvis den ene er "bøs" mot den andre, dvs. at de da må være stramt bundet på hver sin side.

Når det gjelder fòr-nett, så bruker jeg personlig ikke dette hvis turen tar mindre enn to-tre timer - og hesten "overlever" uten høy, men jeg henger det på HVIS jeg merker at hesten roer seg ved å ha høy å nappe til - UTEN å måtte "sloss" med en evt. nabohest i hengeren.

Da er det viktig å henge det HØYT nok opp, OG feste det godt nok, så det IKKE er mulighet for at hesten med beina kan sparke opp i nettet - OG bli hengende fast!!! DET vil kunne føre til katastrofe under transporten!!

Siden jeg har kjørt hester i så mange år, og har opplevd "det meste...", så har jeg lært meg en del "regler".

Når altså dyra er vel ombord, så skal man kjøre omtent som om man har et fullt badekar bakpå - OG at ikke en dråpe skal spilles over kanten - om dere skjønner hva jeg mener.

ALLE svinger, sakning av farten og andre manøvere MÅ gjøres i "forkant" av ferden! TENK deg at du står bundet fast i hodet, med bind for øynene, og i en henger - SÅNN må en heste-transportør tenke - OG kjøre!!

Og da må du gi "F...." i alle andre biler - la dem få plass, la dem passere osv. Det er HESTEN(E) du har ansvar for som er det viktigste!

At JEG har (og har hatt) de snilleste hester å laste og transportere skyldes at de STOLER 100 % på meg - uansett. Men jeg har full forståelse for at mange hester har den ALLER største skepsis til å bli lastet og kjørt rundt forbi.

Å kjøre hest er et STORT ansvar, og krever at man KAN kjøre med hest! Da hadde kanskje ikke så mange hester hatt "skrekk" for en kjøretur....

Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  21:16:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var i danmark og hentet et føll i helga. Siden dette var et lite føll, laget vi hele hengeren om til en boks, med masse halm og høy! Føllet sto løst uten grime hele turen til norge, hun spiste og koste seg! Snakket litt med han vi hadde kjøpt føllet av og han sa at dersom du kjører henger uten halm/flis i, og blir stoppet, kan du få 5000 kr i bot!!! Det var ikke jeg klar over!! Men nå vet jeg det heldigvis! Pleier ikke kjøre uten flis i hengeren men det hender dersom vi bare skal en svipptur eller noe!! Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.