hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min er uselvstendig
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min er uselvstendig
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kjers

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  13:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! hesten min er en Nordlandshest vallak på 9 år. Jeg kjøpte han for 1 år siden, og da jeg prøvde han der, var han helt fin å ri alene med, eieren red alltid alene med han, og han var "lederen" i flokken der, over 2 hopper. Vi fant ut at vi skulle kjøpe han, og vi kjøpte også en annen nordlandshest, men ikke fra samme stall. De sto sammen på hestebil fra oslo til harstad, og ble satt i samme paddock, noe de har gjort siden. De er blitt veldig knyttet til hverandre. den andre nordlandshesten er sjefen, og Bork Lynet (som min hest heter) er alltid bakerst når vi er på tur, og slike ting. men det hender selfølgelig at jeg må ri alene på tur med Bork Lynet. Men det er lettere sagt en gjort.

Når jeg skal leie han ut av stallen, er han veldig motvillig, og jeg må omtrent dra han ut av stallen. Når jeg har steget på, og skal ha han til å gå bort fra stallen, steiler han først en gang, og hiver seg runt. Da sitter jeg tilbake, og styrer han tilbake. Når jeg gir skjenkler igjen, så steiler han å bukker. så kaster han seg runt igjen. Og når jeg da vil ha han frem, så rygger han fort bakover. Sånn holder han på en stund, men tilslutt så gir han seg. Og når jeg endelig får han til å gå fra stallen, driver han å ser runt seg,og går med ørene rettfram. Han skvetter av alt, selom han har gått forbi der minst 100 ganger. Det rare er at han er bare sånn når han er alene. Når han er sammen med den andre hesten, er han helt rolig, og skvetter ALDRI. Er det noe jeg kanb gjøre for at han skal sutte med dette?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det holder å poste 1 plass...
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/06/2006 :  17:41:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hihi, man går raskt over fra å være nybegynner til å bli forumpoliti!
You go girl!!!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  19:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he... var fordi jeg akkurat hadde svart på innlegget under NH!
Nybegynner du... prøh...! Vært her siden jan-05... (-;
MEN jeg vet jo at det er du som er forumpoliti!!!! Sorry... hi hi

Helt OT men skal du på OHS? Vært så kjekt å treffe deg...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  23:26:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Harneshaug da, nå tok du fra carambee jobben hennes. FY! Neida :P
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  00:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm - har jo hatt nl-hester selv i 23 år, men heldigvis bare hatt "gull-unger". Snille som lam, gjør "alt" jeg vil osv. (skryte, skryte...)

At han var 9 år da du kjøpte ham KAN jo være en årsak, men så kjøpte jeg min første nl-hest da hun var 18 år...
De senere hester har jeg oppdrettet selv, og dermed kunne oppdra på egen hånd.

Men så er det like stor forskjell i hesters personlighet som på folk. Noen er "modige", andre mer engstelige og usikre, og har da aldri vært "lederhest" som kan gå først. Det er rett og slett utrolig skummelt å være "leder".

Men så kan han jo også mistenkes for å være mer enn vanlig "smart", og vil gjøre det meste for å unngå å gå alene på tur.

Nl-hesten har nemlig det "problem" at den har for "mye" av personlighet, dvs. er for "lur". Som oftest får man da en hest som gjør "alt", men man kan også oppleve at man får en hest som gjør "ingenting" hvis den finner ut at den kan slippe unna.

Du er ikke alene om å ha dette problemet med din nl-hest.

Prøv å skrive inn på "Rimfakse", som er nl-hestens eget forum. Der kan du kanskje få flere råd.

Lykke til med din "lurifaks"!
Gå til toppen av siden

Wintherpijah

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  20:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hetsen jeg red før var også sånn. Det eneste som hjelper er å ri masse på tur, prøv gjerne å ri først når du har med andre hester, det kan ta litt tid, men etterhvert vil han synes det er ok å gå først. Etterhvert vil det også bli lettere å ri han på tur alene. Dette fungerte fint med hesten jeg red. Han er veldig fin å ri på tur nå. Det gjelder å være tolmodig.
Lykke til
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  22:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette hjelper men jeg kan jo prøve å dele min erfaring med deg.

Jeg hadde en araber før som var nesten lik din når det kom til det å gå på tur alene. Hun var veldig avhengi av andre hester. På tur ville hun alltid gå bakerst og å ri på tur alene kom ikke på tale.
Jeg startet med å leie henne på en del turer alene.
Var vi sammen med andre hester på tur,så tvang jeg henne til å gå først for at hun skulle bli sikker på seg selv. Var bestemt uten å være brutal. Du bør være ops på hvor langt du kan presse hesten hver gang. For vær tur dere tar presser du den litt lenger. Det tok litt tid å venne henne til det,men til slutt kunne vi ri på tur alene uten problemer.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  00:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jivi var også sånn en stund, steila og snudde rundt og var helt forferdelig. Det bedret seg etterhvert, rett og slett fordi at vi ridde på tur alene OFTE.. Rir også helst først på tur. Kan da fremdeles finne på å stoppe, men da bare "pusher" jeg på henne til hun går. De andre hestene får ikke gå forbi. Dette tok tid, og tar fremdeles litt tid, men stor forbedring.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  04:47:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mulighet til å holde dem adskilt en stund?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 03/07/2006 :  11:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg ville prøvd å kreve mindre av han enn en hel tur. Så lenge han steiler eller kaster seg rundt og oppfører seg dårlig kan man jo ikke gi seg. Det er helt uakseptabelt. Men, så snart hesten går av gårde på tur, anspent, men han har tross alt gitt seg for dine krav, - så hadde jeg konsentrert meg om å gjøre det koselig for han og ikke kreve så mye mer. Kanskje gjort turene nokså korte.
Det er så lett å tenke at "nå har jeg endelig kommet meg ut av gården alene, nå må jeg gjøre mest mulig ut av det og ri langt mens jeg har muligheten". Det er jo ikke måten å belønne god oppførsel på.... :-)
Egentlig bør man jo snu etter at hesten har gått pent 100 meter uten steiling eller annet tull. Så kan man slappe av litt ved stallen noen minutter og så gå en liten tur igjen. Dermed oppdager hesten at når han må gå over sin "komfortsone" vekk fra kameraten, så kommer han snart tilbake og det er ikke så ille. Det er kanskje ikke verdt det for han og lage et helvete og bruke masse krefter for en 5 minutters tur. Hvis hesten ikke vet om han skal være borte 5 minutter eller 2 timer vil han kanskje ikke sette seg sånn på bakbena.
Det er viktig å ikke gi seg, men hesten skal heller aldri vite akkurat hva som kommer til å skje og hvor mye du egentlig ber om. Hvis du ofte ber om noe "lett" vil den kanskje få en bedre innstilling til det du ber om. Noen ganger kan du kanskje DRA han ut av stallen som du forteller om, ferdig oppsalet og alt tyder på at dere skal på tur, men så får han bare en god bit og blir leid i sirkel 5 minutter og så kommer han tilbake inn i stallen igjen.
Det er ikke noe fristende for rytter å gjøre de "vanskeligste" tingene ekstra mange ganger, uten å engang få en skikkelig tur som "belønning" for strevet, men det kan lønne seg i lengden.
Hvis du jobber med hesten i forhold til andre ting og trener bakketrening o.l. slik at han etterhvert ser deg som en leder og som en av flokken vil han også bli mindre avhengig av den andre hesten i flokken sin. Noen ganger hjelper det å ikke bare fokusere på problemet, men gjøre litt andre ting, og plutselig er ikke problemet så stort som man trodde.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  13:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Veldig bra innlegg frkelin! Enig med deg der

Hadde ei kaldblodshoppe på for eit år, som ikkje for alt i verden skulle på tur åleine fyrste vekene. Ho rygga og rygga..til slutt rygga eg ho berre ein liten tur, ut av tunet, og nedover vegen (såg sikkert kjempelurt ut!) Der nede snudde eg ho og ho gjekk fint ca 50 meter, så snudde eg og gjekk tilbake, sala av, og ho fekk fri. Til slutt fann ho ut at rygging og tulling berre var travelt, og at det uansett ikkje var noko big deal å gå på tur. Rei berre små korte turar fyrste tida, var vekke i 15-20 min. Ho vart ein engel etter kvart, og elska å gå på lange turar, både åleine og saman med andre.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.