hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min stikker i galopp m meg...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min stikker i galopp m meg...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

NOPAGE

Skrevet - 15/06/2006 :  19:50:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelp.. har en kaldblods traver som har den uvanen når han feiler/ galopperer så stopper han ikke.. tar som regel 3-6 runder i galopp men det er ikke full fart ,men rolig nytter ikke å sitte å holde på han for da løper han fortere... har spurt de som har hatt han osv.. men han sier det er noe som han har vært utsatt for el noe... som regel har atartet 2 monteløp med han og han klarter bare å trave en galv runde så feiler han og galopperer.. har fått stopert hn men vi ble dg ...
hjeme er han så fin kan galoppere mile vis uten at han stikker...
tenna hans er fine.. han har mista mage premier i løp på grunn av galoppen han...
hjelp meg jære dere...

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Han har et psykologisk problem med løps-situasjonen som du må hjelpe han over.
Det du kan gjøre er å få med deg noen venner (trenger ikke være montehester) som dere kan trene sammen med på banen en dag. Alle trener sammen med deg på å fatte gallopp og ta ned til trav igjen.. Tar det en runde i gallopp og han når igjen de andre som traver sakte, så tar det den runden.. Opp og ned og opp og ned. Etterhvert vil han blir lettere å få ned i trav igjen.

Og så vil han etterhvert begynne å vente på ditt signal om gallopp før han slår over. (Husk at du skal BE om overgangen, ikke håpe på at den kommer eller ikke kommer..) Og så går ned igjen også på ditt signal. Husk å sette deg små mål for hver gang dere trener så du ikke legger lista for høyt for dere. Vær kjempefornøyd og bruk stemmen mye samt stryk på halsen når han går ned fra gallopp til trav fra første gang det skjer og hver gang senere. Han skal ha mye ros for det han gjør bra. Går han opp igjen så slutter du å rose til han går ned igjen. Snart skjønner han og forbinder travet med rosen som noe positivt du ønsker.

Små mål er f.eks. at han går tilbake til trav innen 100 meter. Da kan de andre stoppe sammen med deg, du hoppe av og gi han en pause der og da med en gulerotbit. Midt på travbanen, et sted han forbinder med mas og stress...

Små pauser med gressing etter kantene inne på baneområdet er også ting som demper spenning i hesten. Tusle rundt med han alene eller med en hestevenn og gumle litt gress med fullt utstyr på. Bryt alle de rutiner og forventninger han har til alt som har med travbane å gjøre, slik at han kan få startet på nytt sammen med deg.

Lykke til! Og fortell gjerne hvordan det går med dere!

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:18:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig ville jeg begynt fra bakken med en slik hest, fått kontroll over bremsen før jeg tråkket på gassen.
Jeg vil tro at nitidig og tålmodig trening fra bakken hvor fokuset er på bremsen og kontakten mellom hesten og deg vil føre til en endring i hestens psyke.
Ja den har nok et psykologisk problem med løpssituasjonen men jeg klarer ikke helt å følge din tankerekke, Cowgirlchris, ifht. hvordan du mener at slik type "konsentrert" konfrontasjon med situasjonen skal ha en slik umiddelbar god effekt som du beskriver.
Poenget, vil jeg tro, er mye at hestens fokus på rytter/ håndterer forsvinner i denne løpssituasjonen og at man på ingen måte gjør det enklere for hverken hest eller rytter å få kontakt med så mange forstyrrende elementer som det vil være på en bane med andre hester.
Jeg sier ikke at det er en dårlig metode, på ingen måte, men i mitt hode er det noe som sier at man går for fort frem og hopper over en viktig del: den grunnleggende kontakten man burde ha med hesten som er lettest å oppnå med minst mulig forstyrrende elementer.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:29:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det du glemmer er at hesten fungerer svært bra i andre settinger BORTSETT fra denne ene.
Det vil si at du sier eier må starte på grunntrening når hesten har ETT problem i stedet for å starte rett før problemet oppstår.
Jeg mener det ikke er nødvendig i dette tilfellet og at hesten vha hestevenner kan komme over dette sammen med sin nye eier som har tillitsforholdet i orden etter det som blir forklart.

Forøvrig viser jeg til min dagbok i vip hvor jeg valgte konfrontasjonsteknikk.
Trygghet og basisforhold var i orden der også..

Mvh Line.

(Og jeg skriver alltid under med Line, så det er altså navnet mitt. ;-) )

Redigert av - Cowgirlchris den 15/06/2006 23:34:31 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg syns begge har noen poenger her, og jeg har sant og si aldri testa måten Line vil gjøre det på. Så i grunnen fint om du kan forklare hvorfor dette skal fungere?
Er det fordi han føler seg trygg med de andre hestene? Og derfor vil være mer villig til å sakke farten når han når dem igjen? (innimellom føler jeg meg dum, men teskje metoden er ofte det som trengs her).

Sånn liten biting: mange hester som er dårlig balansert, og i særdeleshet traverne legger seg på for å få støtte når man holder hardt i tøylen over lengre tid. Ergo virker det som det motsatte av et stoppsignal. Ting to: det kan godt tenkes at hesten din ikke er sterk nok til å bære seg i galopp, og at det derfor ikke er noen vits å fokusere overmye på galoppen akkurat nå. Men jeg syns det er fornuftig å kunne starte og stoppe i alle gangarter selvom man ikke skal ri i dem kjempemasse. Så jeg anbefaler at du prøver å finne en løsning på problemet (kanskje prøve Lines måte hvis du føler at du har kontroll sånn ellers:-))

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Han har to støtter mentalt; hestene som hennes venner tilbyr som ekstra temporegulatorer og henne selv som kjenner hesten, eier hesten, og ikke har dette problemet utenfor banen.

Da jeg valgte å løse min forrige hests problem på konfrontasjonsmetoden gav jeg ham FLERE utfordringer. Han var ikke trafikksikker, og hadde ikke noe godt forhold til travbanen.
På en ettermiddag løste vi sammen begge problemene.

Noen ganger handler det om magefølelse basert på hva en blir fortalt om problemene...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  00:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Okei, men om de andre skal trave rolig, kan det ikke virke litt mot sin hensikt?
Altså at han løper av gårde i full fart, som da blir galopp for å "ta igjen kompisene"?

Enda en gang: teskje er noe som må til innimellom

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:40:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvis du løper ifra noen du i starten løp sammen med; hvor lang tid tar det før du skjønner at du er alene uten dem?
Når starter du å kikke bakover og saktne farten?
Dess mere framfokusert du er, dess lenger tid tar det.
Dette er en måte for henne å se nøyaktig hvor framfokusert han er, kontra hvor "felt"-fokusert han er. (Under løp heter det "felt" og ikke "gruppe" eller "flokk".)

Vet du hvor lang en travbane er med langsider og det hele? Hesten får GOD TID til å begynne å lure på de andre er på ett eller annet tidspunkt lenge før de er nådd igjen.
Da får han en vurderingssituasjon som rytter kan påvirke med stemme eller signal om traaaaaave slik at de andre når ham igjen. I denne tiden roser hun hesten mens han er i trav. Hvis han går ned. Hvis ikke, så la ham gå en hel runde om han må. Hesten skal selv få velge det tidspunkt hvor han begynner å lete etter en leder; nemlig rytter. Rytteren tilbyr løsningen på hestens problem hele tiden, og hesten kan enten velge den der og da eller velge den senere. Samme løsning. Samme tilbud hver gang.

Det er ikke gitt at hesten "må" løpe en hel runde. Det kommer an på hesten. Hester er "om de er løshester" aldri dyr som stikker av. De drar avgårde for så å tverrvende og enten vente eller komme tilbake.

Mvh Line.

Redigert av - Cowgirlchris den 16/06/2006 00:43:52 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  10:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida Line, glemte ikke at hesten var "helt fin" i andre settinger

Ettersom jeg har skjønt er dette en traver som starter travløp/ monteløp?
Jeg personlig vil ikke se på det slik at man bare kan ta dette ene problemet ut av hele sammenhengen og avgrense det til et "stikker- avgårde- i - gallopp" - problem.
Du skriver at hesten ikke er et dyr som stikker av, men denne gjør jo det?
Og hvorfor gjør den det?
Den stikker i det momentet hvor den feiler, min magefølelse sier meg at hesten føler den har en grunn til å fortsette å galloppere og at denne grunnen meget mulig er en instinktiv redsel for nettopp det øyeblikket den feiler og konsekvensene av det.
Forventer den kanskje fra tidligere opplevelser straff i det den feiler og vil stikke fra det?
Hvis tilfellet er at det er dette som skjer så blokkerer den for signaler fra rytter, ergo "den gode tonen" mellom hest og rytter er ikke godt nok etablert iom at hesten ikke vil/ tør adlyde.
Jeg ser heller ingen grunn til at man skal bruke andre hester til å få hesten til å slakke farten, dette er jo en traver som skal vinne løp(?) så jo mer uavhengig de andre hestene jo bedre.

Var forøvrig en interessant og lærerik debatt dette

En liten ting til slutt: er hesten villig til å alltid stoppe/ gjøre overgang til trav hjemme?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.