hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min stikker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min stikker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  07:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan klare å takle hesten når han stikker. Han er en kladblods på 5 år, vært 98% engel siden jeg fikk han i oktober/november. Men i de siste ukene har han vært stri, hatt problemer med å stoppe han, men det har da gått bra. Tenkt at det bare har vært glede over at det er våren og har synes det har vært gøy å løpe.
Men så i går kom vi oss ikke på tur engang for han bare snudde med meg og gikk i høggende gallopp hjemover. Dette skjedde uansett hvilke veier jeg prøvde. Og jeg klarer ikke å stoppe han når han er sånn :(
Han løp faktisk inn i stallen fordi dørene sto oppe den ene turen tilbake.

Fryktelig frustrerende!!!!
Så om noen har et tips blir jeg glad!!

Snerten, Ajax og Laila

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Hei Snertis!

Er her også jeg vet du....

Kom til å tenke på en ting, er det lenge siden han fikk sjekket tennene sine?

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:36:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, skal vi se, det ble overflate sjekket når jeg kjøpte han. Og han ble vel raspet til sommeren i fjor. nesten et år siden da. Tanken har slått meg også. For når jeg sitter å leser dagboka så ser jeg jo at det har kommet ganske gradvis...
Snerten, Ajax og Laila Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  10:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta en riktig grundig tannsjekk og gi det en ukes tid til å stabilisere seg etter det,er det ikke bedring,så skriv igjen,så finner vel mixerfolket noen lure løsninger tenker jeg.

Men ta en titt på disse tennene du.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  11:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så godt å få litt hjelp til å tenke. Blir jo litt rådløs til slutt selv, bare lyst til å gråte :(

Lene.

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  14:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om ryggen,tenner,bein og annet fysisk er sjekket ut...så har jeg bare et ord til deg...

One Rein Stop!

Har enda ikke slått feil på noen utflygere jeg har lært det,de blir,om ikke annet,mulig å stoppe... og etterhvert enklere å regulere farten på også...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  15:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om ryggen,tenner,bein og annet fysisk er sjekket ut...så har jeg bare et ord til deg...

One Rein Stop!

Har enda ikke slått feil på noen utflygere jeg har lært det,de blir,om ikke annet,mulig å stoppe... og etterhvert enklere å regulere farten på også...

Opprinnelig postet av Lene.

hva er one rein stop?

Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  16:23:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
vil han ikke stoppe når han gallopperer, så sving kraftig til høyre eller venstre. da må han stoppe, ellers løper han i grøfte. hold deg godt fast selv da, så du ikke mister ballansen og detter av. sånn ville jeg gjort det hvertfall. fungerer alltid.. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  16:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
One rein stop er en "nød-stop" man lærer hesten fra bunnen av. Når det skikkelig innført,vil man kunne stoppe hesten omtrendt på femøringen dersom den løper ut,ved hjelp at et kontant tøyletak. Men det er viktig at det læres inn skikkelig!

Dersom du bruker søk-funksjonen på One rein stop eller nød-stop finner du flere emner om dette,også en omfattende forklaring på hvordan du går frem for å lære hesten det fra bunn...

Edit for å legge til at jeg først og fremst hadde fått en skikkelig helse-sjekk på denne hesten,da det høres ut for meg at han prøver fortelle deg han har vondt et sted...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 22/03/2006 16:39:56 Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  20:59:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil han ikke stoppe når han gallopperer, så sving kraftig til høyre eller venstre. da må han stoppe, ellers løper han i grøfte. hold deg godt fast selv da, så du ikke mister ballansen og detter av. sånn ville jeg gjort det hvertfall. fungerer alltid..

Opprinnelig postet av Hayke&Dirkje

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  21:10:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil han ikke stoppe når han gallopperer, så sving kraftig til høyre eller venstre. da må han stoppe, ellers løper han i grøfte. hold deg godt fast selv da, så du ikke mister ballansen og detter av. sånn ville jeg gjort det hvertfall. fungerer alltid..

Opprinnelig postet av Hayke&Dirkje

Har prøvd på det utallige ganger, men det er helt umulig å få til når han har kommet opp i fart. Han låser nakken og jeg klarer ikke å få vridd hodet i det hele tatt. Kan sitte med to hender på ei tøyle og dra alt jeg orker uten at det er noe reaksjon :(

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  21:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
One rein stop er en "nød-stop" man lærer hesten fra bunnen av. Når det skikkelig innført,vil man kunne stoppe hesten omtrendt på femøringen dersom den løper ut,ved hjelp at et kontant tøyletak. Men det er viktig at det læres inn skikkelig!

Dersom du bruker søk-funksjonen på One rein stop eller nød-stop finner du flere emner om dette,også en omfattende forklaring på hvordan du går frem for å lære hesten det fra bunn...

Edit for å legge til at jeg først og fremst hadde fått en skikkelig helse-sjekk på denne hesten,da det høres ut for meg at han prøver fortelle deg han har vondt et sted...

Opprinnelig postet av Lene.

Hmm, det høres ut som en spennede utfordring!! Som kan være nyttig uansett, Takk for tipset

Skal ta en litt mer omfattende sjekk på han, har hatt en "usæriøs" tannsjekk i dag, av ei anna i stallen som har holdt på med hest i maaaange år. Var litt lange opp, men ikke lengre enn at det er nok ikke det som er problemet...
Håper det løser seg snart.
Men skal sjekke ut dette med One Rein Stop, høres skikkelig bra ut!!

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  14:07:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
kansje det er noe hesten din prøver å fortelle deg med måten han oppfører seg på?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Snerten

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  15:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har da finni ut at det eneste han prøver å fortelle meg er at han er bortskjemt.. Han vil nemlig ikke på tur alene.. Men det er jo da veldig greit å vite hva problemet er, lettere å jobbe med det da.

Men takk for alle gode forslag :)

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  17:28:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Om du finner en bra side med forklaring om hvordan man lærer dette ine rain stop hadde jeg blitt glad om du kunne lagt ut linken
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  20:33:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg husker jeg fikk anbefalt "nød stopp" for en av mine tidligere fòrhester. Hun også løp ut som bare det, men etter mye trening (bl.a. på nødstopp), bedret hun seg noe. Hun ble aldri helt rolig, men ihvertfall ganske kontrollerbar.
www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.