hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rar ved innhenting!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Rar ved innhenting!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  08:20:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hele dealen med å jage hesten fra seg er vel tanken om at hos meg er det fristed. Kommer du hit skal du få være i ro. Om du ikke kommer hit frivillig må du løpe. Siden hester er late dyr, vil de antagelig ganske kjapt velge deg. Teorien er fin i seg selv, men problemet er fort at beitene er ofte ganske store, og hesten har rimelig mye bedre kondisjon enn hva vi har. Om vi må fly rundt på beietet etter hesten og jage den fra oss vil vi antagelig bli slitne som bare det, og ikke har vi mulighet til å ha et gjevnt press på hesten heller, da hesten lett kan løpe til et annet hjørne og få "fri" der. Så, fin i teori, men funker mindre bra i praksis. Såsant man ikke har enormt bra kondis. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  05:39:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Min tanke bak å "jage hesten rundt" er å kontrollere bevegelsene til hesten. For meg er det like viktig at hesten ikke beveger seg når jeg sier det, som at den beveger seg når den for bekjsed om dèt.
Men det blir jo også litt som ragnhild sier at hesten finner ut at det er bedre å komme til deg istedet for å måtte springe rundt...
Og ja, noe upraktisk å gjøre dette når man har veldig stort gjerde. Det er jo derfor rundpasocken brukes, for at vi skal slippe å løpe oss halvt ihjel

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/06/2006 :  09:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt noe lignende på min hest, selv om målet aldri var å slite henne ut. Så lenge hesten ser på meg, eller står stille snakker jeg rolig og snilt til den. Ser ikke på hesten, går i en halvsirkel mot skulder. Prøver å være bevisst på at kroppsspråket mitt ikke skal være målbevisst eller snikete. Jeg har all tid i hele verden og skal bare bort en tur og hilse på. Så snart hesten begynner å bevege seg vekk fra meg hiver jeg leie tauet mot henne, hiver armene ut og kommer med sint lyd så hun får en litt ubehagelig overraskelse og det å bevege seg vekk fra meg er dumt. Jeg beveger meg mot henne hele tiden (løper kanskje de første meterne og så går, jeg har heller ikke kondis) - så lenge hun beveger seg vekk fra meg. Det sekundet hun stanser og ser på meg stopper jeg og setter meg kanskje på huk, ser bort og har masse tid igjen, men vil gjerne hilse på.
Brukte denne metoden på en åring som hadde stukket gjennom gjerdet ut på et stooort jordet. Det tok tre ganger og så ville han gjerne snakke med meg og bli fanget. Han var IKKE sliten! Prinsippet er bare: - går du er det kjipt - står du er det fint!
Gå til toppen av siden

-Diva-
» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  07:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
bestikkelse på jordet er en dum ting hester er smarte og skjønner altfor fort den dagen du glemmer det og nekter og komme.

noe jeg altid har gjort er og legge noe i krybba litt kraftfor eller gulerot. har hatt litt mange hester og litt lang veg så gidder jeg ikke og gå så mage ganger. jeg leia altid den som var mest drittal sjefen over alle sjefer (skjønner). de andre gikk eller løp opp til stallen. dette er ganske moro og se på for ingen trode på meg får dem så det. Bare husk lokk stald døra slik at det bare går inn en og en hest i kontorlerte former.

veldig enkelt og greit.

men lykke til.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  21:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes sikkert flere teorier rundt dette med å jage hesten. Noen går visst ut på å slite hesten ut til den ikke klarer mer, men det finnes også en annen, og langt mer fornuftig, og skal prøve å forklare den i korte trekk.
Når hesten går bort fra deg i paddocken, gjør den jo noe "galt". Da jager du den bort fra deg, slik lederhesten ville gjort. Akkurat nå er det DU som er hestens flokk. Du sier "Visst du ikke kan oppføre deg pent får du ikke være her sammen med flokken, da får du være et stykke unna, alene. Det er straffen din." Og som alle sikkert vet, å være utstøtt fra flokken alene er det ingen hester som liker!

Hold hesten på en viss avstand, og etter en stund vil den gjerne be deg om å få komme tilbake til flokken, med hodet litt senket, den tygger gjerne litt. Da kan du jo f.eks prøve å gå litt mot den, og går den fremdeles unna deg da, så jag den bort igjen. Da får den være alene. Målet er at hesten ihvertfall skal søke mot deg ved å snu hele kroppen eller i det minste kun hodet, mot deg, eller i beste fall komme til deg. Jeg lover dere at denne typen jaging er en "straff" som hesten skjønner! Bare se når man setter nye hester sammen, f.eks, eller dersom hester "ypper" i rangordningen. Det er slik lederhesten opererer. Er det en ting vi alle kan være enige om at hester skjønner, så er det jo sitt eget språk, ikke sant?
Etter ikke lang tid vil jeg tippe at hesten lar seg hente inn, og da får den kos og oppmerksomhet.

Så har jeg personlig hatt mye ut av å trene det som Monty Roberts kaller "join up" i rundpaddock, fordi jeg etter litt trening kan styre hesten (presse ham opp i fart, bremse ham og snu ham) selv på lang avstand i beitet, og det gjør saken mye enklere hvis han får "raptus" og ikke vil la seg fange en dag. Da presser jeg ham opp i fart, snur ham et par-tre ganger og letter så på presset, og vips, så vender han hodet mot meg og står stille, eller kanskje kommer han tilogmed imot meg! Hvis jeg da snur ryggen til og går, så følger han etter meg. VELDIG kjekt!

Men det er klart at det kan nok være en fordel å få noen som har drevet litt med dette før til å hjelpe deg i gang, dersom man aldri har prøvd noe lignende.

Jaja, nå skal jeg ikke hoilde på i evigheter her. Men det var ihvertfall mitt tips! Har prøvd denne metoden på mange forskjellige hester, og har enda ikke møtt en hest som det ikke har virket på!

Hei og hopp!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  00:33:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
enig med mange her. godbiter er dumt, man får ofte bortskjemte, innpåslitne og slitsomme hester. Blir slitsomt i lengden at når du skal hente din egen, kommer en annen (som er "bortskjemt") bort og dytter på deg og skal ha godis. Nei, er mer enig i det mocca, ragnhild og spendas sier.
diva: på stallen vår kommer også hestene inn av seg selv vi åpner porten til beitet og stalldøra (det er bare en liten paddock imellom, så de slipper ikke ut, så finner de alle sin egen plass. veldig praktisk når man har over 30 hester! (alle blir sef ikke sluppet inn/ut samtidig )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  01:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godbiter og godbiter i massevis er to forskjellige ting, og det må selvfølgelig brukes i en periode, slik at hesten får belønning for god oppførsel. Etterhvert er det vel best at belønningen ligger inne i boksen. Poenget er bare å få hesten til å skjønne det.

For ikke å risikere å få hele flokken på slep etter en liten stund, må jo dette avveies nøye. Ja, det er farlig med en drøss tiggende hester, er fullstendig klar over det. Man bør derfor ha med seg en dressurpisk eller kjørepisk for å sette seg i respekt, og for egen sikkerhets skyld.

Og så har jeg selv hatt veldig lite av slike problemer. Hesten kommer når jeg roper.

Gå til toppen av siden

sivkjersti

Skrevet - 27/06/2006 :  12:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvordan skal jeg få til å forklare dette raskt og enkelt da.. (birreogvickie)
Med å jage hesten fra deg, sier du til den "ok, vill ikke du komme til meg vil jeg ikke ha deg her" da bestemmer du at du vil ikke ha hesten der i "ditt rom" og du gir ham låv til å springe i fra deg.
Når du har gjort dette noen ganger finner du på noe nytt, men ikke se på hesten... sett deg ned lek med en stein eller et gress strå.. hesten vil da bli nyskjærrig å komme bort til deg... gi den kos for at han viste interesse for deg.. la han prøve å se om han følger deg... kos med ham å gå ut, kom tilbake en time senere å se om han kommer da, viss ikke la dette gjenta seg.

Når du jager ham se etter visse sær trekk... Øre mot deg, slikking/tygging og senking av hode..
ting som beviser at hesten har go tatt deg..
og her må man feile og prøve i gjenn... :)

Det er ikke snakk om å jage hesten til den blir klar.. da må man jo ha kondis selv å... ;)

Opprinnelig postet av Mocca21

dette er vel litt feil vel?

eller er det dette du har lært?

vel: grunnen til at vi 'jager' hesten (noe vi ikke gjør, vi bare sender den bort) er at dette er naturlig for de fleste flokkdyr å gjøre, det er mange grunner til dette, men gidder ikke ta med de her.
vi sender hesten i ring rundt oss, og bruker kroppen til å fortelle hvilken vei, og når hesten løper fort rundt kan vi gå rolig rundt i en mye mindre sirkel. dette vil da for hesten virke som at vi er mye sterkere og mer utholden enn den siden den tror at begge løper like langt.
hesten vil løpe i ca 500m før den finner ut at: ok, du er raskest og du har best kondis, like greit å la deg bestemme litt her..
og hester er som sagt veldig late! det vil ike si at de er i dårligform, men de vil helst tusle rundt og bare spise.
så når du har fått alle signaler om underkastelse (hode ned, øre mot deg, lager mindre sirkel og tygger/slikker), vil du si til hesten at greit: nå skal du få slippe å løpe mer om du kommer inn. her vil vi stille oss i en rolig, avslappet og uintressert stilling. hesten vil da stoppe og kikke mot deg, om du beveger deg vekk ifra hesten vil den følge etter deg, til den kan puste deg i nakken (den føler seg nå trygg hos deg, fordi den vet at du vil kune beskytte den), etter at du har stoppet skal du ikke se mot hesten før den er borte hos deg, da skal man rolig snu seg og klø den i pannen, dette er belønning på et av de mest utsatte stedene på hele hesten, får du lov til dette så har du gjort en god jobb (eller du har bare en svært kosen og rolig hest;))

men! hesten skal ikke få lov til å komme bort til deg når den selv har lov! da trenger den inn i ditt område og undertrykker deg. det er viktig at du bestemmer når dette er lov.

dette handler ikke om jaging av hesten til den blir sliten.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  23:30:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vil ikke på noen måte anbefale deg å jage hesten til den blir sliten! det har på ingen måte noe med natural horsemanship å gjøre!
nh bør bare utføres av folk som kan grunnprinsippene eller mer.

Det var det jeg trodde...

Faktisk går dette mye bedre. Har gått ut i innhegningen bare for å kose og gi noe godt, og dervet med morsom ridning sm hesten liker så nå vrinsker hun ofte til meg når jeg kommer. eller om jeg bare sykler/går forbi. koslige hesten:)
Takk for masse gode råd:)

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.