hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rar ved innhenting!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Rar ved innhenting!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  22:32:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Daytona vil ikke komme når jeg skal hente henne inn fra luftegården, om jeg ikke har med kraftfôr. Dette kan erge med grenseløst om jeg har dårlig tid. Jeg slipper henne uten grime da jeg ikke har tilsyn på henne om natten og hun lar meg komme til slik at jeg akuratt ikke greier å legge leietauet rundt halsebn på henne. Da stikker hun.
Jeg har prøvd å komme med noe godt for så å gå igjen etterpå så hun ikke skal forbinde det at jeg kommer og henter henne fra luftegården med trening, og ja, det er forbedring, men det virker ikke som om hun kommer av tillit. Hun har masse tillit til meg ellers men ikke her nei. Spekulerer på om det kanskje bare er for at hun er sta. Venninna mi fåreslo et såkallt "horsemanshipknep" (personlig ville jeg ikke ha kallt det det men) der det gikk ut på at jeg skulle jage henne rundt til hun ble så sliten at hun kom frivillig, men jeg men min gode kondis er jo halvdød før hun i det heletatt begynner å puste raskere en gang. oen tips??

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  22:52:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå inn og still deg med ryggen til. Ikke se på henne. Hun kommer nok Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  23:31:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Eller bare sitt der noen timer og gå igjen.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  00:36:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som BirreogVickie sier, gå inn, still deg med ryggen til og ikke se på hesten i det hele tatt...Hadde samme problemet med ene gampen min en periode, ville ikke inn og snudde bare rumpa til på boksen når han skulle ut. Da snudde jeg meg bare og overså helt hesten, da ble han etterhvert veldig nysgjerrig på hva som egentlig foregikk og kom...Nå kommer han når jeg roper.. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 13/06/2006 :  18:43:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan også hjelpe og sette seg ned på huk og se en helt annen vei. Fikle litt med leietaut på bakken e.l Da blir hvertfall hesten min veeeldig nysgjerrig og kommer tuslende ganske kjapt Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Tusen takk. Har prøvd det en del ganger før, og får fortsette med det
Hun er snillere om sommeren enn vinteren utrolig nok.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  22:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annet tips jeg har er å sette henne på boksen når du kommer inn i stallen og gjerne at det ligger litt høy der klart La henne stå en liten stund på boks før du begynner å gjøre henne klar for trening Drikke litt vann, tisse ol.
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/06/2006 :  22:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et annet tips jeg har er å sette henne på boksen når du kommer inn i stallen og gjerne at det ligger litt høy der klart La henne stå en liten stund på boks før du begynner å gjøre henne klar for trening Drikke litt vann, tisse ol.

Opprinnelig postet av Molly

Hvorfor det?
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  19:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote][/Hvorfor det?quote]Så hesten ikke forbinder innhenting med ut å jobbe MED EN GANG! Få tid til å slappe LITT av før trening

Tenk selv: Hadde du latt deg fange i gjerdet hvis du visste at du med en gang skulle jobbe/trene? Ikke tid til å drikke litt vann og gå på do...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/06/2006 :  21:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har det seg vel slik at de fleste hester, friske vel og merke, liker å jobbe og å bruke kroppen sin. Det er min erfaring i alle fall. Hadde hesten min erfart at hun havnet rett på boksen når jeg hentet henne fra utegangen sin, så tror jeg hun hadde blitt en smule fornærmet på meg.
(Nå når det er fint vær og deilig temperatur).

Gjøre fra seg trenger de vel ikke å gjøre innendørs?

Men nå fikk jeg jo svar på hva du mente
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gulrøttene - ikke glem dem!
Beste bestikkelses- og lokke-middel som finnes.
Ha noen biter med gulrøtter i lomma, de færreste hester kan motstå det. Og hvis det i tillegg vanker noen biter under stellet, så blir hesten blid som en sol...
(En epleskrott kan også gjøre susen.)
Gå til toppen av siden

sivkjersti

Skrevet - 16/06/2006 :  00:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det du bør gjøre er å ikke bare gå til hesten når du skal trene. gå inn og prat med hesten, lek litt, kom med godsak, børste litt. og så gå din vei igen, og også etter trening bør du gå noen ganger inn til den..

om hesten forbinder deg med trening eller å bli lurt til å fanges så er det ikke rert den stikker! hester er late dyr, og vil helst ha livet så lett og ukomplisert som mulig. men de er glede i dem som gir oppmerksomhet, og om du hver gang du går til hesten finner på noe den liker, vil den syns det er gøy, morsomt og koslig å komme

jeg vil ikke på noen måte anbefale deg å jage hesten til den blir sliten! det har på ingen måte noe med natural horsemanship å gjøre!
nh bør bare utføres av folk som kan grunnprinsippene eller mer.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 16/06/2006 :  11:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det du bør gjøre er å ikke bare gå til hesten når du skal trene. gå inn og prat med hesten, lek litt, kom med godsak, børste litt. og så gå din vei igen, og også etter trening bør du gå noen ganger inn til den..

om hesten forbinder deg med trening eller å bli lurt til å fanges så er det ikke rert den stikker! hester er late dyr, og vil helst ha livet så lett og ukomplisert som mulig. men de er glede i dem som gir oppmerksomhet, og om du hver gang du går til hesten finner på noe den liker, vil den syns det er gøy, morsomt og koslig å komme

jeg vil ikke på noen måte anbefale deg å jage hesten til den blir sliten! det har på ingen måte noe med natural horsemanship å gjøre!
nh bør bare utføres av folk som kan grunnprinsippene eller mer.

Opprinnelig postet av sivkjersti

Jeg ser ikke logikken ved å jage hesten rundt til den ikke orker med, for så å belønne og kose med den. Nå har jeg ikke satt med særlig mye inn i NH, og skal derfor ikke uttale meg om ting jeg ikke har greie på. Det jeg har fått med meg er at det grunner på å møte hesten på dens egne prinsipper?

Hvor kommer da metoden om å jage rundt inn? Noen som kan svare meg på det?
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  14:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan skal jeg få til å forklare dette raskt og enkelt da.. (birreogvickie)
Med å jage hesten fra deg, sier du til den "ok, vill ikke du komme til meg vil jeg ikke ha deg her" da bestemmer du at du vil ikke ha hesten der i "ditt rom" og du gir ham låv til å springe i fra deg.
Når du har gjort dette noen ganger finner du på noe nytt, men ikke se på hesten... sett deg ned lek med en stein eller et gress strå.. hesten vil da bli nyskjærrig å komme bort til deg... gi den kos for at han viste interesse for deg.. la han prøve å se om han følger deg... kos med ham å gå ut, kom tilbake en time senere å se om han kommer da, viss ikke la dette gjenta seg.

Når du jager ham se etter visse sær trekk... Øre mot deg, slikking/tygging og senking av hode..
ting som beviser at hesten har go tatt deg..
og her må man feile og prøve i gjenn... :)

Det er ikke snakk om å jage hesten til den blir klar.. da må man jo ha kondis selv å... ;)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/06/2006 :  12:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvordan skal jeg få til å forklare dette raskt og enkelt da.. (birreogvickie)
Med å jage hesten fra deg, sier du til den "ok, vill ikke du komme til meg vil jeg ikke ha deg her" da bestemmer du at du vil ikke ha hesten der i "ditt rom" og du gir ham låv til å springe i fra deg.
Når du har gjort dette noen ganger finner du på noe nytt, men ikke se på hesten... sett deg ned lek med en stein eller et gress strå.. hesten vil da bli nyskjærrig å komme bort til deg... gi den kos for at han viste interesse for deg.. la han prøve å se om han følger deg... kos med ham å gå ut, kom tilbake en time senere å se om han kommer da, viss ikke la dette gjenta seg.

Når du jager ham se etter visse sær trekk... Øre mot deg, slikking/tygging og senking av hode..
ting som beviser at hesten har go tatt deg..
og her må man feile og prøve i gjenn... :)

Det er ikke snakk om å jage hesten til den blir klar.. da må man jo ha kondis selv å... ;)

Opprinnelig postet av Mocca21

Jeg har setty Monty Roberts i aksjon en gang eller to på TV, og det er jo beundringsverdig det han driver med. Men før man begynner med slik trening, er det jo som du sier, at man må være bevisst på hestens kroppsspråk. Kan man ikke det, da er vel NH trening totalt bortkastet?

Men jeg forsto forklaringen din
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 20/06/2006 :  05:57:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ja, synes også det blir bortkastet.
Man bør ha ting litt mer "på stell" før man plutselig begynner å jage hesten i gjerdet når man ikke får tak i den...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.