hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En håpløs hest.....råd??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 En håpløs hest.....råd??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  13:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Jeg har jo nå fått bytta stall til hesten min og alt virket helt perfekt... inntil i går...
Han har funnet seg godt til rette og trives godt i stallen..
MEN da jeg skulle ta han inn å stelle han i går kveld var han skikkelig jæ... han hoppet rundt, forsøkte å sparke etter meg, steilet mot meg, ja var helt gal! Jeg har aldri opplevet han slik før, og ble først halvredd før det gled over til irretasjon.. Uansett hva jeg forsøkte bare tullet han på denne måten
Jeg ga meg ikke på krava og fant ut at for min egen sikkerhet så skulle jeg ikke ri, men jeg ville longere han i stedet... Han var helt gal da vi begyne med dette også...hoppet og danset, men fikk han til å gå frem etterhvert.. Han løp og løp, men virket ikke til å bli særlig sliten, bare oppglødd... Jeg var selv helt utslitt etterpå..
Jeg så over hele han da vi var ferdige ( for fikk ikke gjort dette med en gang da jeg tok han inn pga galskapen)
han hadde ingen merker, alt var bra med tenner, rygg, bein ja hele hesten var i fin form, hadde bare denne galskapen. Fant også ut at det ikke skyldtes den brunstige hoppa heller, så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med han...

Noen som har gode ideer?

Har i grunn slitt med noe slikt hele tiden siden jeg fikk han til meg..
Respekt har han fått for meg, hadde ihvertfall det inntil han bytta stall...det er jo ikke slik jeg ønsket det...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

lino

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  13:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Husk at hester bruker litt tid på å bli vant med nye miljøer og rutiner osv. Selv om alt virket perfekt helt frem til i går, har han nok enda ikke slått seg til ro og blitt helt komfortabel med byttet.
Da jeg flyttet hesten min i mars, gikk det flere uker før hun ble helt selv igjen.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 31/05/2006 :  14:13:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lino. Du må nok gi hesten din litt mer tid. Det er nok nå reaksjonen kommer, og da tydeligvis i form av dustete oppførsel. Jeg synes du skal holde på som vanlig, gjør det du pleier å gjøre slik at rutinene hans ikke endrer seg for mye.

Selv byttet jeg stall for en uke siden i går, og selv om dette har gått smertefritt vet jeg at det tar mange uker før de er tilbake til der de var før de flyttet både i humør og form.

Dette ordner seg skal du se
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  15:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for råd... blir liksom så tiltaksløs føleer jeg da slik oppførsel blomstrer opp..
skal i stallen i ettermiddag så da får vi se:)
skjønner han godt da, nytt miljø og alt det der.. mye nytt å venne seg til...og teste ut eieren sin atter en gang..:)
eneste som jeg selv synes var ubehagelig var at han ikke lystret noen ting...

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  15:56:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hester er jo varierende i formen, akkurat som oss mennesker.
Jeg synes i alle fall det er kjempestress å flytte, selv den gangen jeg ikke gjorde noe annet enn å ta med meg klærne mine fra mamma og inn til min samboer. Det er en omveltning, og da kan man jo forstå at det er det for hester også, vi mennesker velger jo som regel selv når vi skal flytte, hvor vi skal flytte osv, og får tid til å forberede oss.
Hester får jo ikke det, de blir bare flyttet. Det er nok sikkert ganske forvirrende.

Bruk masse tid med hesten din fremover, så han skjønner at du er der fremdeles og ikke blir borte, selv om alt annet han er vant til og glad i er borte.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:28:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hesten min klikker helt mentalt på nye steder,senest i helga mått vi avlyse et westernshow:(
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:41:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Gamlehesten min ble flyttet endel rundt. Hun var stressa som bare fy de første dagene på nye steder, men etterhvert ble hun de samme gamle igjen.

Jeg merker det veldig godt med Miss når hun skal bytte beite om våren. Da flyttes hun fra ett beite til ett annet med henger, og er stressa ganske lenge etterpå, gjerne over en uke, og det til tross for at hun er godt kjent på begge steder, går sammen med hester hun kjenner og at hun har gått på de samme beitene i 3 år.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  10:11:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
da jeg var ved stallen i går, virket han mye roligere igjen. Jeg fant ut at han skal få lov å bli godt kjent med de nye omgivelsene før jeg begynner å ri han igjen.
Jeg trur kanskje jeg vet hva som gjorde han "gal" forleden dag også, for nabo hoppa hans er brunstig, og ingen av de andre vallakkene er intr i henne, untatt min hest. han går ute sammen med de andre hestene hele døgnet nå ( i egen innheining ved de andre) ved siden av denne hoppa. Der hun gikk, fulgte han etter.. var virkelig "hingstete". Jeg vet ikke når han ble kastrert, men han har hingste takter og har en meget tykk nakke så regner med han ble kastrert da han var 8 år.. og da henger det antakeligvis en del igjen ennå (han er 12 nå). Han var helt vill i går..viste seg frem på en super elegant måte. Jeg sto å beundret han der han løp i innheiningen.. Var utrolig elegant.. løftet beina høyt å greier.. Aldri sett han så "gentelmann" før.. Han hadde nesten ikke tid til å hilse på meg en gang... hehe... stakkar...trukke han har sett ei brunstig hoppe siden han var hingst.....

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  12:08:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da jeg var ved stallen i går, virket han mye roligere igjen. Jeg fant ut at han skal få lov å bli godt kjent med de nye omgivelsene før jeg begynner å ri han igjen.
Jeg trur kanskje jeg vet hva som gjorde han "gal" forleden dag også, for nabo hoppa hans er brunstig, og ingen av de andre vallakkene er intr i henne, untatt min hest. han går ute sammen med de andre hestene hele døgnet nå ( i egen innheining ved de andre) ved siden av denne hoppa. Der hun gikk, fulgte han etter.. var virkelig "hingstete". Jeg vet ikke når han ble kastrert, men han har hingste takter og har en meget tykk nakke så regner med han ble kastrert da han var 8 år.. og da henger det antakeligvis en del igjen ennå (han er 12 nå). Han var helt vill i går..viste seg frem på en super elegant måte. Jeg sto å beundret han der han løp i innheiningen.. Var utrolig elegant.. løftet beina høyt å greier.. Aldri sett han så "gentelmann" før.. Han hadde nesten ikke tid til å hilse på meg en gang... hehe... stakkar...trukke han har sett ei brunstig hoppe siden han var hingst.....

Opprinnelig postet av Angela^

Hei hei :)

Tror nok bare han vil tøffe seg litt ja :)

Den ene hesten min er også veldig veldig hingstete til tider. Han er 8 år gammel nå, men ble kastrert da han var 2 år! Han er også bygd veldig som en skikkelig hingst :) Da jeg først fikk han begynte jeg virkelig å lure på når han var blitt kastrert, he he... Snakka med de første eierene, og det viste seg at han hadde vært 2 år :) Han driver faktisk på å bedekker hoppa mi også når hun er brunstig :) He he..
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  18:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)

Svarten ble kastrert som åring, men nå på sommeren er han hingst.. tøff i tryne som bare det;) Og han bedekker:p

kan være noe ala d samme m din?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  01:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Oppdaget denne tråden nå,men regner med at det er aktuelt enda.

Dunjar ble kastrert da han var 1,5 år, og familien til kameraten min kjøpte han fra oppdretter like etter at han ble kastrert.
Han har ikke vist hingstete tendenser hos dem,og han har gått sammen med flere hopper.
De satte han bort på fôr en stund til en familie i nærområdet, før han ble solgt til hun som du kjøpte han av (som jeg også kjenner,dog ikke like godt).

Dunjar var en meget avbalansert og trygg hest hos de første eierne,de kunne kjøre han i all slags redskap,han var villig og snill å holde på med.
Jeg synes han virket mer motvillig etter at han flyttet fra dem, men fortsatt snill og med respekt for både voksne og barn. Litt sta og lur,men veldig snill.

Jeg synes det kan virke som om hesten din er veldig kontaktsøkende i forhold til andre hester,kanskje han hadde hatt godt av å gå sammen med en annen hest? Ikke bare ved siden av,men ha muligheten til fysisk kontakt og kameratskap?
Han var veldig oppspilt og gira når han ikke hadde hesten min inne på beitet,men skulle helst stå og kose og ordne hele tiden når de var sammen.
Er han grundig sjekket av veterinær? Kan jo være noe fysisk som plager han,og at han er redd for å bli påført smerter under trening,og forsvarer seg mot det. Synes det er rart at han har forandret seg så mye (mulig han forandret seg hos forrige eier og,men at det har forverret seg). Rart at han skal reagere så kraftig på et miljøskifte.

Ønsker dere lykke til!

Ps: Nå maser jeg fælt her,det er bare det at jeg liker hesten din veldig godt,og håper at dere kan finne ut av ting. Bare å sende meg en mail hvis du vil,har flere opplysninger om han hvis det er av interesse.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  03:32:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten sjekk for et pluteslig insektstikk??

Ellers er miljøet av stor betydning - så dette må utredes....
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar:)
Det har gått seg til nå bare han ble kjent, og dog bedre kjent med meg.
veterinær hadde jeg på han før jeg kjøpte han, og alt skulle være i orden..:) grunnen til at han ikke får gå sammen med de nadre hestene er fordi stalleieren er redd han skal sparke til en av de andre hestene, siden han gjør alt for å beskytte hoppen som nok er hans beste venn. ( han hadde visst forsøkt å sparke til den ene vallaken med ett resultat av at den andre hadde fått en kutt på beinet.. ingen som så dette slik jeg forsto, men dette var teorien(??) så synes litt synd på han der han tusler rundt alene..
i det siste jeg har tatt han inn for å stelle å sale opp, så står han nesten helt i ro og koser seg nesten, tydelig blitt tryggere på meg antakelig.. Vi prøver i hvertfall fortsatt å bygge opp tillitsforhold, noe som nå ser ut til å gå greit, da han ikke lenger gidder å teste meg noe særlig ut.
Eneste jeg bekymrer meg for fortsatt er at han har så lange høver bak. har hatt hovslager på han 3 ganger etter jeg fikk han (24mars) og fortsatt er det mye å ta av sa hovslageren, men at det må tas over tid selvsagt. tror dette kanskje er grunnen til at han ikke er særlig glad da jeg skal rense høvene, og han trekker til seg beient. så nå forsøker vi å gjøre dette hyggeligere for han.vet ikke om han har opplevd noe annet ubehag med beina før, og veterinær kunne ikke finne noe galt med beina heller. har hatt veterinær en gang til etter jeg kjøpte han fordi han snublet så fælt, men ikke noe funn.. så vi gir ikke opp å håper å tror alt ordner seg med masse tålmodighet:)
glad jeg nå har ferie for nå har jeg bedre tid til å trene han og virkelig lære han skikkelig å kjenne:)
fra forrige eier fikk jeg høre at han hadde løpt ut meg vogn, og derfor turte ikke h*n å kjøre mer..tenkte selv jeg skulle forsøke dette i det små når vi føler tiden er inne:)

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  11:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har hatt veldig vondt i venstre bakbein et par ganger, kan sende deg en mail ang. det. Vil ikke ta det her.

Det med vogna husker jeg,mulig den opplevelsen sitter i han enda. Uheldige omstendigheter..

Godt å høre at det går bedre! Var redd for at du skulle sende han videre.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:56:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
akkurat! ja for er det beinet han er litt skeptisk til. ja send meg gjerne en mail om det. Hadde vært intressant å høre om. fikk i grunn lite info fra selger om han.
Jeg vuderte det en stund, men fornuften sank inn om at jeg måtte forsøke for han er en hest jeg er kjempe glad i og ikke hadde klart å gitt fra meg nå så blir å fortsette å prøve og evt feile..uansett blir han hos meg:)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  01:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver igjen med forslag om en ytre "sjokkskade" som kan ha utløst oppførselen.

Brems? Klegg? Veps? Hoggorm? Et spark?

Et eller annet som får hesten til å få negative assosiasjoner - og som den "tar ut" på deg - eller prøver å fortelle deg på "sin" måte, ved å være sinna.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.