hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ingrid dk

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  21:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
tipper denne diskusjonen har vært oppe flere ganger,men jeg prøver meg igjen... =)

BItt...har har hørt det skal stikke ut 5mm på hver side så ikke bittet klyper,dette gjelder særlig tredelte med runde ringer,men at 2 delte kan være litt kortere så de ikke går opp i gangen...men har også hørt at bitet skal ligge helt inn til hestensmunn, sånn at d ikke ligger så urolig!

lurer derfor på hva slags erfaringer dere har og hva slags str dere som driver med islandshest bruker på dere heste?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  21:17:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har lært at det skal være noen milimeter fra munnviken til hesten og til bittringen så ikke hullet der bittringen går ned i klyper. Bruker 13,5 på Norlandshesten min, brukte 12,5 før, men synes det ble for trangt. Nå synes jeg nesten 13,5 også er litt lite, munnvikene hans ligger jo fortsatt oppå dette hullet.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  23:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittet skal ligge helt inntil munnvikene.

Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  01:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les litt her om ulike bitt typer, den uhyggelige innvirkningen noen av de har men også om tilpassing.... Meget nyttig link.

http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/plass.htm

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/06/2006 :  10:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Les litt her om ulike bitt typer, den uhyggelige innvirkningen noen av de har men også om tilpassing.... Meget nyttig link.

http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/plass.htm

Opprinnelig postet av oleo

Den siden er kjempefin, alle burde bookmarke den nettsiden. Masse nyttig informasjon om bitt.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  12:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har lært at det skal være noen milimeter fra munnviken til hesten og til bittringen så ikke hullet der bittringen går ned i klyper. Bruker 13,5 på Norlandshesten min, brukte 12,5 før, men synes det ble for trangt. Nå synes jeg nesten 13,5 også er litt lite, munnvikene hans ligger jo fortsatt oppå dette hullet.

Opprinnelig postet av Roxira

??????????
13,5?? Det er det som brukes på grove døladyr det...den må ha litt av ett hode!

Anbefaler ellers videoen/dvd'n "Betsling".

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 13/06/2006 :  12:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på tannhelse og bitt tilpasning til hest. Det resulterte i at jeg gikk ned en str fra 11,5 til 10,5 på islandshesten min. Eneste haken ved det er at det er jo umulig å få tak i litt spesielle bitt i denne str, sånn som pelham med tungefrihet, myler, sprenger osv. Er det noen som vet hvor man kan få bestillt slike bitt i mindre enn 11,5??? Gå til toppen av siden

-Stalin-
» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  13:27:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eneste haken ved det er at det er jo umulig å få tak i litt spesielle bitt i denne str, sånn som pelham med tungefrihet, myler, sprenger osv. Er det noen som vet hvor man kan få bestillt slike bitt i mindre enn 11,5???

Dette leter jeg også desperat etter. Har lagt ut en tråd på islandshest om dette, kanskje noen der vet noe....
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  13:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Globus og Heimer har bitt i alle typer og størrelser. På Bjerke og hos Fossum salmakeri fører de disse merkene. Globus har utrolig mange fine bitt, helt ned i shetland størrelse.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  13:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker 11,5 på varmblodshoppa mi.. jeg hadde 12,5 før men synes dette ble for stort.. det ble så mye som stakk ut ... men nå er jeg litt usikker på om 11,5 er litt lite.. men nå skal jeg gjøre som det stod på den siden her.. så får man se..
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Ingrid dk

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  14:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
den nettsiden var bra og takk for masse tips!de lærde strides jo om d meste har jeg skjønt, for jeg har spurt både dyrleger,tannleger og "proffe" heste folk! alle sier jo forskjellig! har variert mellom 11,5 og 12,5 på min hest, og aldri hatt noe sår eller problemer med det, men hører om folk som bruker bitt ned i 9,5 på islandshest så da blir hjernen min veldig forvirret! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  14:50:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skader fra for lange bitt trenger ikke være synlige for det blotte øyet. Hesten kan ha store tannskader som bare oppdages ved en skikkelig undersøkelse av tannlege. Og så er det veldig ustabilt og ubehagelig for hesten å ha et bitt som glir frem og tilbake i munnen dens.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  15:03:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Muddy har 13.5:p hehe

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Ingrid dk

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  19:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hatt hesten til tannlege skjekk med lys og greier inne i munnen, og hun sa d så fint ut! skjønner at for store bitt sklir rundt omkring,men jeg innbiler meg at d må være vondt med bittringer som klyper! så på nettsiden som er nevnt over her og har sett mange hester med "skader" som vist der! derfor har jeg kommet frem til at muffe bitt må jo være bra!siden det har faste ringer...?Noen som har erfariger med et sånn bitt? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  19:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil bare igjen anbefale Sprenger sitt RS Dynamic muffebitt på det sterkeste!! anatomisk korrekt tredelt muffebitt med auran og 45 graders vinkel på mitterleddet. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.