hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hackamore
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hackamore
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  18:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg har en ponni, han har begynt å legge seg på bittet..... noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? neon har foreslått hack, andre sterkere bitt og noen innspenningstøyler....... hva mener dere om hack? det er også noen spørsmål om hack..... Noen mener at man kan knekke nesebeinet til en hest med å bruke hack... andre mener at nei det er umulig... og noen mener at det finnes to forskjellige en lang og en kort, og det er den lange som er farlig....... kan den korte også gjøre skade? noen som kan fortelle meg litt om havk og/eller hva jeg kan gjøre...... trenger noen råd.......

Leikas

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  18:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hack bør vel helst brukes av erfarne folk som vet akkurat hvordan den skal brukes..?

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  18:43:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er kanskje ikke alltid at hack, innspenning og sterkere bitt løser problemet. Prøv heller å finne ut hvorfor hesten din oppfører seg slik.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stall-Mykstu

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  14:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hack er et bra alternativ til bitt, men det må brukes med vett!!! Har to hester som går med hack etter å prøvd stangbitt, strikk mm. Skarpere bitt og innsapenningstøyler kan gjøre ting værre. Er du hard i hånden kan det hjelpe med strikk i enden på tøylene, har ponnien tannspisser? Sjekk ut hvorfor den legger seg på bittet og før du bestemmmer deg for hvordan du skal køse problemet ditt.
Frøydis Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  17:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jemen....... men hva er forskjell påp de to typene, lang og kort? noen sier jo at den korte ikke kan gjøre noen skade.....:) klem Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Den korte kan også gjøre stor skade om du ikke er forsiktig... Forskjellen på de to er at dess lenger parerstengen er dess sterkere innvirkning på hesten, og omvendt om parerstengene er kortere.

Men du bør vite hva du gjør, om du setter på hack uten og ha erfaring..
Jeg vil ikke anbefale og gå over til hverken sterkere bitt eller hack, om hesten legger seg på bittet. Prøv heller og finne ut hvorfor den gjør det.
Passer sal og annet utstyr som det skal, eller kan noe ligge og klemme?
Innspenning vil heller ikke fikse problemet til hesten din.
Det beste er og få hjelp til og gå over sal og annet utstyr, om alt er ok bør dere gå videre og se på ridningen. Om der kan være noe du som rytter gjør feil, slik at hesten din reagerer som den gjør.

Hva slags bitt rir du med nå forresten? Om du bruker vanlig trinsebitt, vil det jo også bli en stor overgang om du går til anskaffelse av hack?..

Har du mulighet til og trene dressur på bane f.eks.? Instruksjon evnt.? Ofte er et bare litt hjelp i dressuren som kan hjelpe også
Lykke til uansett, håper du finner ut av det.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  23:15:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
oi, nå fant jeg ett spørsmål som jeg kan svare på

for hesten min, Herkula legger seg på bittet og springer.
har fått tips av hun som har Herkula hjemme hos seg nå.
hun har nemmelig samme prob. (skepptisk, var/sky/het)

denne hesten (Glæsir) var nesten helt umulig (i begynnelsen).
så fort du kom deg oppå han, måtte du sitte rolig og minst mulig bevege deg, hvis du gjorde det, dro han til siden.

men trikset på han var:

du skulle ri han mest mulig frem og ikke være redd for å legge sjenklene inntil, og bruke godt med sete, sammtidlig som du holder han igjen.

men
Herkula kan du ikke legge til sjenkel på, for da drar hun, hvis jeg klarer å holde igjen henne så steiler hun..

men Glæsir hadde visst også vært slik.
Da trente hun på volter, masse volter. og litt små ting, f. eks. stilling, bøying, og fikk han ned på tøylen.
da fikk hun bedre kontakt med han. og han konsentrerer seg mye mer om rytteren.

for to dager siden dro jeg innover for å ri sammen med henne. da red hun på "gammle mærra" si, men hun var visst ikke så godt i form.
så det ble volter på banen med Glæsir.
da så jeg så fint han gikk, fin krumm på halsen og høyt med bein og hale.
han tøltet så fint. skikklig isishest

så svaret var volter og litt forsikktig dressur. ikke noe ekstra utsyr, eller noe.

jeg har ikke fått prøvd dette på Herkula enda, men tengte jeg skulle prøve på henne i morgen å se hvordan det fungerer.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  23:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.. har snakka med flere nå, de er ikke enige med deg...... hvordan skal jeg finne hva som er problemet??????????? munnen hans er i den skjønneste orden, men som du vet, så har tinkere flere tenner enn andre hester, så da er det kanskje ikke så digg å ha en stål stang inni kjeften!!! men han legger seg på bittet for å iritere meg, for han skjønner at da har jeg ikke kontroll, så stikker han!!!!!! en jeg kjenner har ridd med hack i maange år, og første gang var hun 14 år, og hun vet hva hun driver med.... og hun sier at de lange er farlige ikke de korte.. hallo? de korte er ikke ved nesebeinet en gang...... da hun var 14 år å prøvde hack hadde hun en gal hest, som hun mtte rive og dra i....... men hun hadde KORT HACK!!!!!! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  23:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en jeg kjenner har ridd med hack i maange år, og første gang var hun 14 år, og hun vet hva hun driver med.... og hun sier at de lange er farlige ikke de korte.. hallo? de korte er ikke ved nesebeinet en gang...... da hun var 14 år å prøvde hack hadde hun en gal hest, som hun mtte rive og dra i....... men hun hadde KORT HACK!!!!!!

Opprinnelig postet av gipsygutten

Eeeh, javel??? Stakkars hest sier nå jeg!!! Og lite vett i jenta da hun var 14 år
Men det virker somom du har bestemt deg for og bruke hack, så hvorfor spørre her inne hva andre mener om hack da?
Du må jo kunne godta andres meninger og ikke bli så irritert om vi sier noe du ikke liker?..

Jeg har selv en datter på 14 år som har ridd siden hun var 2 år. Da fikk hun begynne på rideskole og har fortsatt med det i mange år fremover. Hun har konkurrert i flere år, men selv om hun er en dyktig rytter hadde hun aldri fått ri ponnnien med hack. Av den enkle grunn at hun er i en alder med masse hormonsvingninger og tenåringstemperament, og jeg ikke ønsker hun skal ta noe slikt ut på munnen/hodet til ponnis med hack.
Det er ikke bare så enkelt at en kan "rive og dra" og så innbilde seg at hesten skjerper seg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  00:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra Bente! Tenkte akkurat det samme..
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  00:39:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Takk, Harneshaug

En annen ting jeg lurer på er, hvor ligger den korte hacken om den ikke ligger over nesebeinet??
Forskjellen på den korte og lange hacken er jo parerstengene, ikke den delen som ligger over nesebeinet til hesten!

oleo

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  02:35:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men han legger seg på bittet for å iritere meg, for han skjønner at da har jeg ikke kontroll, så stikker han!!!!!!

Hester gjør ikke ting for å irritere mennesker.... slike evner er det kun vi som har..... Han prøver å fortelle deg noe, da er det din oppgave som hans venn og forsørger å finne ut av hva det er, på en skånsom og klok måte.

Kan med en gang si at en Hack med lange parer stenger har en sterkere innvirkning ved samme tøyletak som på en hack med små stenger. Dette er helt innlysende logikk men dersom en bruker så mye krefter på å ri hesten at det kan være skadelig å ri med hack, kort eller lang, så har en faktisk ikke noe på en levende hesterygg å gjøre...

Tilkall en HESTETANNLEGE og gå grundig over tennene til hesten, få et perfekt tilpasset bitt som hesten liker. Kanskje bittet er for stort og da gjør det skrekkelig vondt for han når du tar i tøylene. Hester kan bli enda sterkere og oppleves enda hardere dersom det er vondt. Kanskje det klyper han eller rett og slett at han ikke liker det. Alle hester liker ikke tredelt, alle hester liker ikke muffe eller todelt...dette må tilpasses hver hest inviduelt. Få hodelaget tilapsset perfekt, dersom det er for stramt over nakken så vil han alltid gå med bittet stramt i munnen og får aldri mulighet til å reagere på ettergift eller slakk på tøylen. Passer ikke bittet da i tillegg og du kanskje er for hard og irritert på hånden så har man en hest med konstant ubehag og smerte og hesten får da også dårlige erfaringer/assosiasjoner om deg og ridningen..... Kanskje neseremmen er for stramm, kanskje du ikke trenger neseremm i det hele tatt, kanskje panneremmen er for trang osv osv.

Finn ut av alle slike ting før en skylder på hesten... Hesten din gjør så godt den kan...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  04:06:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
AMEN!

Her var det mye bra å hente for en som vil vite hva man skal gjøre.
Men Karentuppah fikk meg til å lure litt da hun skrev:
"du skulle ri han mest mulig frem og ikke være redd for å legge sjenklene inntil, og bruke godt med sete, sammtidlig som du holder han igjen."
For meg høres dette ut som "overload" med signaler...
Hvor skal hesten gå hvis du driver den frem med sete og skjenkler og holder den i munnen samtidig? Da må den jo gå "igjennom" bittet for å komme noe sted (dersom den ikke velger å rygge, som er det naturlige..)?
For meg er det helt ULOGISK å gjøre dette, da jeg er opptatt av at hesten skal ha enkle kommandoer som er enkle å forstå.
Forståelse gir rett respons og belønning som gir mestring+trygghet for hesten.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  10:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
hmm...
Må man nødvendigvis være supergod til å ri for å bruke hack? Poenget er vel heller at man bør vite hvilken virkning en hack har, og hvilken skade den kan gjøre dersom den brukes uvettig. Men gjelder ikke det alle typer bitt og utstyr?
Jeg synes ikke hack er en styggedom.. selv bruker jeg hack på min hest, av deg grunn at han tar tunga over bittet. Både jeg og han er mye mer fornøyd med hack enn med bitt.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  12:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja... enig.... men jeg er ikke sur selv om det virket slik..... men blir så irritert, når dere ikke prøver en gang å skjønne hva jeg sier..... HAN ER EN TINKER!!! HAN HAR FLERE TENNER ENN MANGE ANDRE TYPER HESTER!!!m så dette kan være hvorfor han har vondt av å gå med et bitt i kjeften...... ellers er munnen hans i den skjønneste orden. mener dere jeg skal trekke en hel haug med tenner eller da, i steden for å prøve hack....!?!?!? så an får vondt i munn av å gå med bitt, men hack er farlig, da spør jeg det enkle spørsmålet, hva skal jeg gjøre?! ikke si at jeg må finne ut problemet å rette det på en skånsom måte..... vet hva dete r... han gjør det for å få kontroll, fordi han merker at da klarer jeg ikke å holde han igjen..... og i tillegg er det det med de tennene... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Anette, det er ikke det jeg mener at en må være supergod for og kunne ri med hack. Men som du skriver; vite hvilken virkning hacken har på hesten, og også vite litt om bruken av den.
Jeg har ikke noe imot hack, har en selv faktisk, men syntes det blir feil og bare se bort fra evnt. andre ting som kan være årsaken til at denne hesten gjør som den gjør..
Og legge på en hack for så og om mulig rive og dra, ser jeg ikke som noe hjelp for hesten.

Og Gipsygutt, jeg har skrevet i andre innlegg her hva jeg mener du bør gjøre før du tenker på og gå til anskaffelse av hack.
Få en hestetannlege til og se i munnen på den da om der er noen problemer med tennene, for om dette er noe den har begynt med nå i det siste tror jeg den prøver vise deg at den har et problem en eller annen plass.
Alle tennene sine har den hatt hele tiden, men du skriver i ditt første innlegg som om den har begynt og legge seg på bittet i den senere tid?

Min hest la seg også på bittet før, så jeg vet at det trenger strengt tatt ikke være pga for mange tenner i munnen til hesten..
Jeg syntes du skulle lese gjennom de rådene og hjelpen du har fått her, og ta dem til etterretning.

Hvorfor vil du ikke fikse dette på en skånsom måte for hesten din? Og hvordan vil du da bruke hacken om enn ikke skånsom??
Hesten din prøver fortelle deg at noe er galt, hvordan skal den ellers greie det?.. Finn ut av hva som er galt og jobb med ham, ikke mot ham...
Lykke til, håper inderlig du finner ut av problemet.

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.