hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hackamore
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hackamore
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:50:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anette, det er ikke det jeg mener at en må være supergod for og kunne ri med hack. Men som du skriver; vite hvilken virkning hacken har på hesten, og også vite litt om bruken av den.
Jeg har ikke noe imot hack, har en selv faktisk, men syntes det blir feil og bare se bort fra evnt. andre ting som kan være årsaken til at denne hesten gjør som den gjør..
Og legge på en hack for så og om mulig rive og dra, ser jeg ikke som noe hjelp for hesten.
Opprinnelig postet av Bente71

Skjønner ;) Tror vi er ganske enige...!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding

[/quote]

Skjønner ;) Tror vi er ganske enige...!

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

[/quote]

Det tror jeg også

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:59:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
AMEN!

Her var det mye bra å hente for en som vil vite hva man skal gjøre.
Men Karentuppah fikk meg til å lure litt da hun skrev:
"du skulle ri han mest mulig frem og ikke være redd for å legge sjenklene inntil, og bruke godt med sete, sammtidlig som du holder han igjen."
For meg høres dette ut som "overload" med signaler...
Hvor skal hesten gå hvis du driver den frem med sete og skjenkler og holder den i munnen samtidig? Da må den jo gå "igjennom" bittet for å komme noe sted (dersom den ikke velger å rygge, som er det naturlige..)?
For meg er det helt ULOGISK å gjøre dette, da jeg er opptatt av at hesten skal ha enkle kommandoer som er enkle å forstå.
Forståelse gir rett respons og belønning som gir mestring+trygghet for hesten.

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

eller det jeg egentlig mente var:
han er/var sky/het, så du kan jo ikke legge mye skjenkel, men nok til at han faktisk må tenke på hva rytteren skal gjøre..

det ble litt feil skrevet..

men det kan være en annen tanke at hesten har noe annet som "plager" den..?!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  17:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
HALLO? snart burde du begynne å lese ALT ikke bare noe av det jeg skrver..... munne hans er perfekt, men han får kontroll hvis han tar bittet mellom tennene, dette syntes han er morro, for da kan han løpe og gjøre akkuratt det som han selv vil.... vær gang jeg rir på tur alene, så stikkert han med bitt, et sterkere bitt vil gjøre det verre...... prøvde hack i går... da kunne de andre hestene galloppere, selv om jeg bare travet...... og jeg fikk stoppet han med bare et lite drag i tøylen.... PS: jeg snakka om en som rev og slet i en hest, altså ikke MEG... skjønner?!?!? jeg har ikke gjort det..... men hun jeg kjenner sa hun måtte det..... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  18:10:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Han burde uansett få av seg den uvanen å stikke av. Få hjelp av noen voksne, erfarne. Om du rir for instruktør kan sikkert vedkommende hjelpe deg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sagt at det var du som rev og dro med hacken heller, syntes du burde lese innleggene bedre selv jeg
Men om munnen hans er perfekt så går jeg ut ifra at du har hatt hestetannlege til og gå over munnen hans?
Ganske vanskelig og prøve holde seg saklig her når du ikke svarer på spørsmålene?

Hvorfor spør du oss andre om hva vi mener om hack, når du likevel ikke vil høre hva vi har og si?? Hvorfor spør du f.eks. om den korte hacken kan gjøre skade, når du likevel sier at den ikke kommer i nærheten av nesebenet?? Oh hvorfor spør du hva du kan gjøre, og at du trenger råd når du likevel ikke vil ta imot de rådene vi andre har og gi??

Nei vet du hva; dette blir så dumt at det nesten bare er til og le av!! Slike useriøse innlegg gidder jeg ikke bruke krefter og energi på og svare på mer
Om du er like hissig mot hesten når du rir, som du er her inne på dette emnet så kan ikke annet enn si :
Stakkars hest!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:48:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, man må tåle å høre folks meninger når man legger ut spørsmål.
Synes svarene fra Bente var gode og utfyllende, men de hjalp visst ikke for deg. Men jeg leste dem nøye jeg Bente, og lærte litt om hack jeg ikke kunne fra før :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:52:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Godt og høre noen leser dem nøye, hehe

tebj0

Skrevet - 24/05/2006 :  23:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kupper tråden her litt for og spør et par spørsmål ang hack.
Når og hvorfor kan man bruke hack? Hvordan fungerer den og hvordan skal man håndtere den?
Hva kan man gjøre feil? Konsekvenser?

Har aldri brukt hack før så jeg vet ikke hvordan det fungerer, men ei vennine red med dette en periode. Virket som om hesten syns det var veldig greit. Alltid interesant å lære litt om nye ting:) Virker som om det er delte meninger om hvor "farlig" hack egentlig er..
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  00:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Her er en gammel tråd om hackamore som jeg fant, mulig du finner noen svar her, tebjo :o)
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=12026&SearchTerms=Bitless,bridle

ked

Skrevet - 25/05/2006 :  00:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Bra svart Bente.

Marthe: Du burde dra til en flink innstruktør og lære og dressere hesten din innenfor ett inngjerdet område før du legger ut på tur, En hest som løper ut er til fare for andre og seg selv, og svært lite gjennomtenkt fra rytterens side. Ettersom du ikke er eldre er det jo klart du (som alle oss andre) også må få lære av egne feil.. Det å legge på ett skarpere bitt ELLER bytte til hack, vil bare løse problemet på kort sikt, kun dressering og trening av lydighet vil hjelpe, og da trenger man hjelp. Uansett om man er 15 år eller 50 år...

Hilsen rytter som rir 3 ganger i uka for innstruktør, og trener hesten også på tur til å være lydig....

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 25/05/2006 :  10:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Høres ut for meg som det er rytteren som er problemet og ikke hesten, hvor har du hørt at tinkere har flere tenner enn andre hester?
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 27/05/2006 :  12:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok.... men da kanskje der kan fortelle meg dette? hvorfor har vi en lang og en kort hack hvis de har samme funksjon? fortell litt om dette..... og seffffffff vil jeg hjelpe hesten min på en skånsom måte, men hvordan dere sier bare få en til å sjekke det ut, en hestetanlege...... ikke lenge siden jeg hars hatt munnsjekk... og får 10000000 ganng munnen hans er i skjønneste orden, så hva sier dere da? har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  12:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Les gjennom alle innleggene så finner du massevis av råd og forslag vi alle har gitt deg

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:25:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
du er jo så sikker på deg selv du, at du blir jo sur på oss når vi sier meningene våre.
du spurte om råd, du fikk mange svar.

jeg har det i bakhodet at det fortsatt kan være f.eks salen som klemmer, eller noe annet ekkelt..

men du trenger ikke å si i mot på det jeg sa, for jeg vet hva du kommer til si.
... det samme som før, men herre gud, det er en tanke, kanskje du bør skjekke hasten, at den ikke har vondt i ryggen, føtter ol.

bente: bare fortsett slik du!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.