hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Luftsluking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Luftsluking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  23:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen si litt om luftsluking her. Jeg lurer på¨det meste ang dette. Jeg er blitt tilbudt en hest på 15 år som luftsluker.
Er det skadelig for hesten?
Kan han slutte med det? osv..

xxxx

Skrevet - 20/10/2003 :  00:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hadde "styrt unna" en slik hest,mye jobb og tilrettelegging.Tror vi har diskutert dette under "hestekjøp"-spalten.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  21:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk ei hoppe på 15 år som er luftsluker. Hun er heldigvis ikke av de fanatiske, men ille nok hvis ting ikke tilrettelegges for henne. Måten jeg selv forebygger problemet på, er ved å gi henne fri tilgang på grovfôr, da det sannsynligvis er magen som er problemet. Hun er så og si fin nå, men ikke 100%. Kommer nok også til å forsøke syrenøytraliserende, siden problemet trolig er for høy konsentrasjon av magesyre - derav magesåret (- som enda ikke er påvist, men som jeg er så og si sikker på at er der..)

Noen hester begynner å sluke rett og slett av kjedsomhet eller stress, mens andre (flesteparten) er som min, og gjør det for å redusere smerter i magesekk, som somoftest er forårsaket av magesår, som igjen er forårsaket av høy syrekonsentrasjon eller stress. Omtrent i alle tilfeller hjelper mye utegang, samt fri tilgang på grovfôr.

Uansett ville jeg nok ikke anbefale å kjøpe en slik hest, da det er mye ekstra bry. Men var det en veldig god hest, som jeg hadde veldig lyst på, så ville jeg vel heller ikke latt luftslukingen ene og alene avgjøre handel kontra ikke handel. (Ehmm, bare ta meg selv som eksempel, også i denne sammenheng.... )

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  22:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en hest på stallen vår som er luftsluker. han "fikk det2 gjennom moren, som da også slukte luft. hun som eier han har en luftslukerreim, men det virker ikke (bombe). han har stått på en "liten" gård i Mosvik, hvor de drev avl på fjordinger, men ikke en eneste hest på stallen er blitt "smittet"

ja, luftsluking kan være skadelig, og vanskelig å bli kvitt. hesten på stallen vår står ute absolutt hele dagen, hele døgnet på sommeren, men sluker ennå. men til mange kan det faktisk være så enkelt at hesten trenger å komme seg mer ut

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  17:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har kjeeeempelyst på den hesten, og det kommer av at den ikke får komme nok ut, og derfor kjeder seg ville nok jeg ha kjøpt den. Tror det er skadelig, er ikke helt sikker på det, men det er d sikkert... Men hvis det kommer av kjedsomhet ville jeg ha go for it =)
lykke til!

.sPikE-
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.