hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sta hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sta hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 21/09/2003 :  18:20:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Fjordingen jeg nettopp har gått til anskaffelse av viser seg å være en ganske sta sak. Han står på beite for tiden sammen med to shettiser og jeg prøver å dra opp dit hver dag for å ta ham med på en liten gåtur. Problemet er at han nekter plent å gå ut gjennom grinda. Han går pent i leietauet sammen med meg helt til vi kommer til den åpne grinda, men da blir han som limt fast i bakken. Har prøvd med noen klaps på rompa og det har funket noen ganger, men stort sett bruker vi ganske lang tid på å ta det ekstra lille skrittet ut av beite-området. Jeg blir litt oppgitt. Hva skal jeg gjøre?

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  10:34:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Er det greit å lokke ham med mat hver gang, eller blir det helt feil?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/09/2003 :  11:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville ikke lokket han med mat, da får han nok bare andre uvaner istedenfor. Ta med deg en pisk. Du kommer kansje ikke til å trenge å bruke den en gang når han ser den. Bryr han seg ikke så la han få et klaps, så gå han nok.
Ikke ta den med deg når du henter han men la den ligge ved grinden.
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  13:10:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Det er forsøkt, og den første gangen funket det fint. Neste gang funket det ikke. Han nektet fremdeles å gå og ble i tillegg veldig grinete. HUff, føler meg litt hjelpesløs akkurat nå. Jeg har ikke lyst til å bruke pisken veldig hardt, det blir litt feil synes jeg, men jeg tok i nok til at han kjente det.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/09/2003 :  15:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å rygge ham ut. Bruk eventuelt pisken til å dytte (ikke slå) under halsen. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  15:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kanskje det hjelper å lure han til å velge å gå gjennom grinda selv? Gi han to alternativer:enten får han gå gjennom grinda, eller han kan få lov til å gå rundt og rundt mens du jager rompa hans. Å stå i ro og være "esel" må ikke være et alternativ. Stopp denne runddansen etter et par runder og tilby han å følge deg gjennom grinda Nekter han, så fortsett å "plage" han rundt.Prøv å vær tålmodig og ikke sint. Sannsynligvis synst han etterhvert det er pyton å måtte gå rundt og rundt seg selv hele tiden, og foretrekker heller å gå ut grinda. Og det beste av alt, hesten vil tro at han var veldig smart som fant en måte å unslippe sirklingen på

Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  18:30:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Har du støm på tråden rundt beitet ??? I såfall kan du jo ha med deg en som går bak stumpen til hesten med "port trådene".lærer fort at det er lurt å gå ut da...
Trenger somregel ikke være nær hesten, de veit somregel hva strømtråden er ;)
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 22/09/2003 :  19:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er snakk om å ikke gi seg... Det er noe med at man skal legge på så lite trykk som mulig, men så mye som er nødvendig, og det kan tenkes du må ta litt i ham noen ganger...Ikke gi seg om han blir litt grinete liksom.... Si fra om du føler for at noen andre skal prøve da;) KJedelig han skal krangle sånn med deg.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  00:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"Dagros" har mye fint å foreslå. Hennes anbefalte framgangsmåte brukes med hell på en god del "problemer" med hest. Dette funker på hester som ikke kan stå stille, ikke vil på henger, ikke vil gjennom grinder/over bekker/over grøfter etc. etc. etc...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  18:53:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Prøv å rygge ham ut. Bruk eventuelt pisken til å dytte (ikke slå) under halsen.

Å rygge ham ut av grina fungerte veldig bra. Han ble en smule snurt når han skjønte at han plutselig befant seg på den andre siden ;-)

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  09:02:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hvis/når rygge-trikset ikke fungerer lenger, tror jeg Dagros har et poeng. Det virker! Hver gang. Men ikke bli irritert, hold deg tolmodig. Kan hende du må drive på lenge første gangen, men det vil gå kortere og kortere tid før hesten skjønner tegninga. Tilslutt finner den ut at det er lurest å følge deg, for da slipper den de teite rundene rundt og rundt og rundt... he he
Hester er late dyr!!
- Olrun -

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  10:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder Dagros sitt forslag vil nok det hjelpe på en del hester, mens andre vil lære at det betyr stress når du prøver å få den til å gjøre noe den ikke vill på denne måten. En stressa hest er verre en en sta hest.
Men hester som er kalde i hodet hjelper det ofte bra på.

Ellers er forslaget til weee en enkelt og grei metode som hesten garantert vil forstå raskt uten stress.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  15:36:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Forslaget til "weee" er sikkert fint det, der og da. Men hva tror du det gjør med hesten sin tillit til deg da?
Jeg personlig liker ikke sånne metoder, men det funker sikkert fint på noen hester.
Bare et lite spørsmål: Hva gjør du med et sånnt problem den dagen du ikke har en venn og en strømtråd i nærheten da?
Og jeg tror ikke at "Dagros" mente at hesten skulle stresses,jeg ville trodd at hun mente den skulle bes om å gå rundt, gjerne bitte litt fortere enn den selv ville, men ikke stresse rundt.
Det du gjør er rett og slett å gi hesten ett mildt ubehag ved å be den gå litt fortere enn den selv vil i ring til den finner ut at det er faktisk lettere å gå gjennom grinda frvillig. Minst mas da liksom...
- Olrun -

http://www.morganhorse.no

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/09/2003 :  19:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg forstår poenget med det du skriver Lille my, men jeg er ikke helt enig i Dagros sitt forslag likevell.

Kopi av melding:
Og det beste av alt, hesten vil tro at han var veldig smart som fant en måte å unslippe sirklingen på

Greit nok, du får kansje hesten ut til slutt. Men er ikke poenget at hesten skal gå ut av porten fordi du vil det, ikke fordi hesten tror den har gjort noe bra selv. Da har jo hesten fremdeles ikke respekt for deg og vil sette seg opp mot deg i en annen situasjon neste gang.
Kort sagt: hesten skal ut der og da fordi du vil det, ikke fordi den ikke gidder i gå i ring i noen timer og tror den har gjort det bra selv med å til slutt gå ut for å slippe.

Kopi av melding:
Har du støm på tråden rundt beitet ??? I såfall kan du jo ha med deg en som går bak stumpen til hesten med "port trådene".lærer fort at det er lurt å gå ut da...
Trenger somregel ikke være nær hesten, de veit somregel hva strømtråden er ;)

Denne metoden har jeg brukt et par ganger selv uten noen med meg til å hjelpe. Holder hesten i ene hånden og håntaket i andre, mens jeg strekker hånden bakover. Hesten flytter seg raskt fremover og det hele er over på et par sekunder.
Høres kansje brutalt ut, men de få gangene jeg har måtte prøvd dette har ikke tråden vert borti hesten, og om det skulle skje tåler hesten et støt.

Hester har en veldig enkel psykologi, alt den ikke skjønner eller kan løpe fra oppfatter den som stress. Hesten må ha ting kort og enkelt "forklart".

Når det gjelder tillit har du ikke gjort noe som skremmer hesten, bare minnet den på hvem som er bestemmer slik en leder hest hadde sendt ut et spark. Dette skjønner hesten godt.

Men i carcary sitt tilfelle ville jeg holdt meg til ryggingen så lenge det går bra.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2003 :  22:03:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Bør det ikke være et poeng at hesten anser oss som dens leder????? Da er man tilbake til "hesteflokken" igjen da - hva ville lederhesten ha gjort hvis en flokkmedlem var ulydig?

For mine hester gjelder følgende regel; "når mor sier GÅ, da mener hun GÅ". Jeg forventer at de adlyder, og har aldri laget noe hokus pokus ut av det.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2003 :  03:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Til Bruna33:

Det hesten lærer av dette å bli "jaget" rundt er at det lønner seg å høre etter deg. Den må ikke få lov til å unslippe med å stå og være sta, men få et alternativ som den ikke synst er noe gøy slik at den heller velger å gjøre som du vil. Når hesten ikke får lov til å stå i ro bidrar dette til at hesten får mer respekt til deg. Å få andre til å flytte seg/vike unna er det mest brukte virkemiddelet blant hester for å sette seg i respekt.
Hvis hesten blir stresset av at du driver den rundt, da har du lagt for mye press på den. Noen hester må du nesten være stygg med for at de skal respektere deg og flytte seg, andre trenger du bare å peke på. Det viktigste er, som flere har nevnt her, å aldri bruke sterkere press enn nødvendig.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.