hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sta hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sta hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 25/09/2003 :  10:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ville brukt forslaget til Dagros som en "ledetråd".En hest som ikke vil frem, må du drive frem- det ville en lederhest forlangt..Når den gjør det, om så bare et skritt, senk skuldrene dine og armen din som du har tauenden i.(bruk et tungt og langt fletta tau mot hestens bakpart og driv frem).Dette er belønningen når den lystrer.Få hesten til å forstå at det er "strevsomt" og være sta innenfor grinda, men at det er "fredelig og behagelig" ut gjennom grinda og på utsiden.Longer den gjerne innenfor så den må slite litt, for så og la den komme på utsiden å få slappe helt av og at du klør den litt osv.Hester tenker svart/hvitt altså godt/vondt, så tenk i de baner du også.Lykke til!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 25/09/2003 :  15:59:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Dagros

Det jeg prøver å fortelle er ikke at forslaget ditt er helt ubruklig, det er jo en grei nok ide når det fungerer. Men jeg ville brukt det som siste alternativ etter å ha prøvd enklere og raskere metoder først.

Har brukt det selv i lignende tilfeller. Den Gammle hoppen min var en vrien skrue. Hun kunne plutslig nekte å gå fremover på tur. Da red jeg henne i ring til hun fant ut hun ville fortsette. Bedre det en bruke pisken som hun hadde liten respekt for. Men hun hadde vilje av jern og nerver av stål.

Men nok om dette....
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  21:33:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Nå har jeg prøvd ut noen råd her, og ryggingen fungerte bra en stund, men nå nytter ikke det heller. Det var faktisk en periode han til og med gikk ut grunda uten at man måtte rygge eller gjøre andre ting, men så ble det helt stopp igjen. Nå har til og med de to shetlandsponnyene han står sammen med begynt akkurat med det samme. Det er kjempe frustrerende.

Jeg kan leie ham rundt på beitet og få ham til å gjøre det meste uten problemer, han er snill som et lam, men ut den j***a grinda vil han som regel ikke.

I går var jeg riktig uheldig for jeg var helt alene der og skulle ha min Rambo ut, de to shetlandsponnyene klarte jeg å holde unna selv om grinda var åpen. Plutselig kommer det en fyr byksende ut av skogen (en jogger), hestene fikk fullstendig panikk og sprang ut grinda alle sammen, så og si over meg. Det gikk heldigvis bra. DE løp til en gård et lite stykke unna, de kunne veien dit godt for jeg kjenner de som bor der og er der ofte med hestene. Jeg fikk hentet dem igjen med god hjelp av bonden.

Så i dag var det det samme problemet igjen, Rambo nektet plent å gå ut grinda, jeg prøvde å rygge ham - nyttesløst- jeg gikk med ham rundt og rundt til det kjedsommelige slik at han ikke skulle stå stille - nyttesløst det også. Han fulgte etter meg som et lam helt til vi kom til grinda, hver eneste gang.

Jeg kjente jeg begynte å bli litt forbanna, så da var det like greit å gi seg.

Kanskje det blir lettere når de settes inn i stallen neste uke og det blir fast rutine med inn og ut hver dag? Ikke vet jeg. Føler meg helt hjelpesløs og teit på de dagene han slår seg vrang.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  23:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Du nevner ikke noe om du prøvde rådet mitt å "jobbe" hesten rett innenfor på beite, for så å lage et slags "fristed" rett utenfor grinda......?

Dette er vansklig å skulle løse, da jeg ikke har sett hvordan du utfører det.Jeg vil tippe at hesten har "finta" deg ut litt, og så mistet noe av respekten for deg.Det kan være en liten "filleting", som du har gjort feil.Hesten leser 10 ganger bedre kroppspråk enn oss.En liten timing-feil, og hesten har skjønnt det, desverre...

Om denne hesten er kjørt inn eller tømmekjørt, kan du jo også prøve sistnevnte, da poenget blir det samme.Du driver hesten foran deg..
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  10:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Jeg føler ihvertfall selv at hesten ikke har noe respekt for meg, og vet ikke helt hvordan jeg skal løse det. Når det gjelder arbeid jeg gjør med ham på beitet og når jeg er ute på ridetur er det ikke noe problem, jeg får ham til å gjøre det jeg vil, men å få ham ut grinda på beitet er en prøvelse, da opplever jeg det slik at han ikke bryr seg om hva jeg vil uansett.

Har vurdert å stelle ham og sale ham opp inne på beiteområdet. Det er f.eks. aldri noe problem å hente ham, han stikker aldri av.

Det jeg gjør når han ikke vil ut grinda er å gå i små sirkler med ham, noe som burde bli kjedelig for ham i lengden, han følger villig med og stopper ikke opp, men han ser ikke ut til å bli lei heller. Jeg prøver å jobbe med ham på bakken der og slipper opp presset med en gang han gjør som jeg forventet og roser ham. Passer på å ikke bli irritert eller "hardhendt". Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette problemet. Ryggingen virket så fint en stund, men nå nekter han selvfølgelig å rygge når vi kommer ned til grinda for han vet hva jeg vil. Til og med når de to andre gikk ut grinda i går skulle han ikke følge etter.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2003 :  00:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det beste for hesten og deg, er om du får en som har jobbet mye med hester på bakken/Horsemanship til å fixe dette problemet for deg .Det er nok gjort på få minutter for en som vet hva han/hun skal gjøre til rett tidspunkt.

Da står du og ser hva denne personen gjør,og så lærer du av dette til neste gang.Det samme prinsippet denne personen gjør, brukes som regel i de fleste av "konflikt-situasjonene" vi har med hesten .Mens denne personen er der ,må du da få lært hvordan du skal "lese" og bruke DITT kroppsspråk mot hesten.Og det beste i starten er da å se en annen "i aksjon", og få ting forklart underveis.

Lykke til,problemer er til for å løses!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  01:37:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som et typisk respekt-problem. Hesten aksepterer ikke deg som leder, ergo vil ikke adlyde deg.

Jeg ville prøvd å løst dette enkelt, ved å drive hesten rundt meg med en pisk når den ikke følger etter som forlangt. Jeg ville ikke gått i sirkler sammen med hesten - du skal ikke behøve å jobbe fordi om den skal det! Jeg ville heller drevet den rundt meg, mens jeg selv sto stille, til den viser tydelige tegn til å være lei, og ser etter 'utveier'. Når den da søker løsninger/utveier for å slippe dette kjedelige maset, så ville jeg tilbudt den å gå igjennom grinda. Hvis hesten ikke aksepterer dette som en løsning ved første forsøk, så lar jeg den ha ett eneste alternativ; fortsette å løpe i ring rundt meg.

Det skal ikke være noe alternativ for hesten å stå og spise, eller henge, eller å få klapp, mens jeg prøver å tenke ut en måte å få den igjennom grinda. Det eneste hesten skal få lov til til å gjøre, hvis den absolutt ikke vil gjøre det første jeg ber den om (nemlig å følge pent etter meg ut fra beitet), er å løpe i ring rundt meg.
Husk å ha med pisk til å drive med, samt en liten godbit som den skal få når den har vært flink og fulgt etter deg - ut grinda! (godbiter bør ikke gjøres til en vane)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/10/2003 :  17:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville gjort det så enkelt som å ta med meg en litt lang pisk som ser litt skummel ut, det hjelper ofte bare å vise den. Hvis hesten ikke vil gå, gi den et par kjappe. Husk å faktisk gi den rom for å gå fremover slik at du ikke holder den fast samtidig som du ber den om å gå.

Slike ting kan man selvfølgelig bare gjøre hvis man er sikker på at hesten faktisk er sta, og ikke redd på noen måte. Men det du forklarer, høres absolutt ut som en sta hest som har vent seg til å få viljen sin. Men vær litt forsiktig, uansett hvordan du gjør det. Ikke forsøk å sette hesten på plass på denne måten hvis du føler deg utrygg på hesten. Den gjennomskuer det garantert. Hvis du føler deg utrygg, er det beste å få hjelp av en erfaren person.

Dette med å drive hesten rundt seg til den går lei, er sikkert et greit alternativ, men det er ikke alle hester som går lei. Noen går lei av ting etter tre minutter, andre kan gå i tre timer. Det er kanskje å lage mer styr av det enn nødvendig. Jeg ville i det minste ha prøvd med kort prosess først, så kan man heller gå over på drive hesten rundt løsningen hvis det ikke funker.

Ellers er det viktig at du ikke firer på andre ting heller. Vær bestemt og konsekvent på alt du foretar deg, vær sjef i enhver situasjon.
Gå til toppen av siden

carcary

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  10:04:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarcary  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarcary  Svar med kopi av melding
Problemet er midlertidig løst nå ved at de ikke står på beitet mer. De er allikevel ute hele dagen i en innhengning, men det er ikke noe problem å få ham ut derfra.

Jeg har blitt mer trygg på ham nå, og "tør" å være mer bestemt, det fungerer også.

Et av de tingene jeg gjorde på slutten da han sto på beitet var å hekte på lange tøyler fra kjøresele på grima og gå bak ham og drive ham ut. Det funket, da gikk han ut med en gang.

Det blir spennende å se til neste sommer hvordan det hele arter seg med grindproblemet da ;-)

Takk for alle svar. Jeg har fått mange god råd her.

Gå til toppen av siden

lulla

» VIP

Skrevet - 24/10/2003 :  20:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange brae forslag her!
det med ryggingen er jeg helt enig i! det er ikke for å stresse hesten ,men når hesten blir nødt til og gå baklengst ut av porten tar det nok ikke lang tid før den til slutt vil gå rett framover. for når du har rygget han ett par ganger finner hesten ut at det e mye greiere og gå framover, så du kan rygge og prøve og snu hesten til og gå riktig vei, så når den stopper igjenn kan du ta og rygge videre.. hadde samme problemet med gammle hesten min. vi rygget jo nesten hele veien hjem fra beite.. det var første og siste gang han nektet og gå! for hvis du begynner og piske og skjefte får du kansje andre problem, som f.eks når du skal fange han!!
lykke til!! :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.