hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Småunger som rir med pisk og sporer....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Småunger som rir med pisk og sporer....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

mina
» VIP

Skrevet - 25/11/2003 :  17:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Det er tydelig mange oppfatninger om hva som er korrekt bruk av pisk, sporer og strikk her. Sporer har ingenting på rytteren å gjøre før man behersker hesten uten slike hjelpemiddler. det samme gjelder pisk. Dette er hjelpemiddler for å understerke signaler man gir hesten ved trening på banen, de har ikke noe ute på tur å gjøre. De bør kun brukes av erfarne ryttere som vet hva de holder på med. Uvettig bruk gjør dette til de reneste tourturredsaper. Jeg blir irritert da jeg hører og ser folk som bruker pisk for å få fart på en lat hest, da har man misforstått hva pisken skal brukes til, det samme gjelder sporer. De brukes for å forsterke signalene så de virker usynlige. Klarer man ikke å ri hesten uten, så er det nok på tide å komme seg tilbake under instruksjon så man kan lære å ri hesten korrekt. Jeg har selv drevet med hester siden midten av -70-tallet og jeg har aldri brukt sporer hverken under dressur ellr sprangtrening. På tur ville jeg ikke en gang drømme om å bruke sporer eller pisk, mitt mål med ridningen er at man må kunne mestre hesten i alle gangarter uten bruk av hverken pisk eller sporer.
Det er også en annen ting jeg merket meg her og det var strikk. Det er ikke noen vits i å knekke ned hodet på hesten uten at man først har fått med seg bakparten og ikke minst ryggen det blir jo feil, etter min mening er strikk ris til egen bak, en form for snarvei som ikke fungerer i det lange løp. Bruker man litt lengre tid (les tålmodighet...) og gjør tingene riktig så får man et bedre resultat uten alle disse hjelpemiddlene.

mina
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 30/01/2005 :  18:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei! Jeg er 11 år gammel og rir hesten som Monroe eier. Jeg får IKKE bruke sporer, men pisk må jeg bruke. Nå for tiden er hun blitt trent mye på galoppsjenkel så der er det egentlig ikke bruk for pisk. Men proglemet mitt er sitsen min som jeg må jobbe med. Men når jeg er nødt til å bruke pisken er minst en gang om dagen. Hun later som om hun ikke hører meg og reagerer ikke. Da snur jeg meg og gir en smekk midt på krysset. Da reagerer hun. Jeg gjør dette for å si: "hallo! Er det noen der? Du er nødt til å jobbe for maten" Og er dette misbruking av pisk så skal jeg si deg imot!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.