hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Går imot skjenkel i volter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Går imot skjenkel i volter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuperJumJum

Skrevet - 21/01/2005 :  15:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir en hest som er utrolig var for skjenkel. Dette er jo fint, men problemet oppstår når jeg rir volter og prøver å bøye den rundt skjenkel. Istedet for å bøye seg rundt skjenkel, går den imot skjenkel og dytter seg innover i volta - som da ikke lenger er noen volte. Jeg vet at dette er det naturlige for en hest å gjøre, og at det er derfor det er viktig å lære de å vike for press før innridning. Men dette er en godt voksen hest, som har lært å vike for press - og gjør det også - utenom i voltearbeid. Hva kan dette skyldes og hvordan kan dette angripes? Jeg prøver å gi så lite/myk skjenkel som mulig.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  15:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet at dette er det naturlige for en hest å gjøre, og at det er derfor det er viktig å lære de å vike for press før innridning

Misforsto jeg deg eller påstår du at det er unaturlig for hesten å vike for press ? Det stemmer ihvertfall ikke.. for fra naturens side ligger det innebygd i hesten at den skal vike for press.
Er du sikker på at det ikke er vekten sin som gjør at den skjener innover da ? Kanskje du legger for mye vekt innover i volta ?

Hva med å la innerste sjenkel være i ro, og bare bruke utvendige sjenkel samt legge vekten innover ?
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 21/01/2005 :  15:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Ok, det høres ut som at hesten er litt "vranglært" eller "feillært". Det at den er var for sjenkel, er det drivende sjenkel eller sjenkel generelt? Det er vanlig at de er vare for drivende sjenkel, men har "misset" at sjenkel også har andre betydninger.

Og det er ikke naturlig for hester å gå MOT press, det er naturlig for dem å VIKE for press fra lederen.

Tren med å vike for sideførende press fra bakken. Når det går bra og hesten har fattet hva sideførende sjenkel er kan du ta det fra ryggen.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  16:27:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er hesten slik på begge hender? Rir du, og korrigerer du med pisk? Skjer dette i samme grad i alle gangarter?

Gitt at du kan svare ja på alle disse spørsmålene:

Når du forsøker å få hesten til å vike for sjenkel, bør du om hesten går mot midten forsøke å "lede" hesten utover ved å legge vekta på utvendig sitteben. Det kan være at hesten rett og slett ikke har gått så mye på store volter før, og ikke ser muligheten for å bruke banen. Om hesten ikke hører for sjenkel og vekt bør du støtte opp med forsterkende hjelpere, uten at du blir ufølsom eller får hesten ulydig. Det kan være med et spark, korigering med pisken og/eller et ledende tøyletak som viser vei. Tenk at du skal ri rett frem, og avslutyte volta i det hesten viker inn mot midten. Om voltene ikke blir så runde i starten så får så være. En femkant eller noe i den duren kan jo være en start. Litt vanskelig å bedømme uten å ha kjent eller sett hestens reaksjon selv.

Om hesten ellers viker for sjenkel, kan du kanskje også forsøke å ri voltene slik at du tenker deg travers på voltesporet. Da vil du jo få en hest du bøyer om innvendig sjenkel, og du får nesa til å vide vei utover.. Det er ofte kun tanken som skal til, ikke at du nødvendigvis rir travers på voltesporet. Men kanskje en "overdrivelse" et godt tips i starten?

Jeg vil uannsett anbefale deg å få tak i en instruktør som kan hjelpe. Det er jo godt mulig at problemet ligger et helt annet sted. Er hesten voksen, og ellers "veldressert" er det nesten fristende å tenke at feilen ikke nødvendigvis ligger hos hesten, og da er det viktig å fange opp feilen. Noe det forsåvidt er uannsett..

Om det så er noen av de innledende spørsmålene du kunne svare nei på kan du spørre deg om det kan være en grunn der. Er hesten f.eks. slik bare på en hånd kan det ligge i at hesten har en svak og en sterk side (noe alle hester har, men i hvilken grad er veldig forskjellig).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

SuperJumJum

Skrevet - 21/01/2005 :  17:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Satte tankene i sving dette.

Dette med å vike for press – ser at jeg uttrykte meg tåpelig her. Poenget var at dette med å vike for press jo er en del av grunntreningen for en hest. Hadde det vært min hest, hadde jeg vel gått tilbake hit, men iogmed at det ikke er det, har jeg ikke anledning til dette. Samtidig er det litt snodig, fordi hesten viker fint for press fra bakken når jeg steller den o.l. Men jeg trenger altså tips til hvordan jeg skal forholde meg i salen. Den går også skjenkelvikninger greit i skritt, delvis trav. Men jeg tror kanskje du cecca er inne på noe angående drivende skjenkel – det er nemlig en del ganger et problem at hesten oppfatter den sideførende skjenkelen som drivende – derfor forsøker jeg å være så myk som mulig med skjenkel. Er også derfor skjenkelvikninger i trav ikke alltid fungerer så godt – fordi hesten tolker den sideførende skjenkelen som om den skal øke farten –og det ender med rusing i trav. Og det skal sies at den ofte i samme åndedrag som den presser innover i volta øker den også farten. Dette gjør at min konsentrasjon blir heftet med å roe ned tempo mer enn å holde volta (grovt sett).

Til Spoff – svaret er nok ja til alle dine spm. Likt på begge hender og i alle gangarter. Ellers hadde jeg selvfølgelig tenkt på dette med sterk og svak side

Hvordan jeg forsøker å ri den på volta: Legge/tenke en anelse mer vekt i utvendig fot, støtte med invendig skjenkel for å bøye den rundt denne (og her ligger jo problemet), sitte stille, bevegelig i korsryggen, være myk og lett på hånda – støtte på utvendig tøyle.

Jeg rir jevnlig for instruksjon på denne hesten. Instruktøren min sier at problemet ligger hos hesten, og ikke hos meg, men har ingen gode forslag til hva jeg skal gjøre. Det kan godt tenkes at problemet er fordelt på både meg og hesten. Jeg er ingen superrytter. Eieren av hesten sier at hesten bare ”er sånn”. Dette har jeg vondt for å tro, jeg tror den har blitt sånn...
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 21/01/2005 :  19:23:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Jepp, det var det jeg tenkte, det er et vanlig problem. Sjenkel=drivende, uansett om det er en, begge, ulike posisjoner eller annet.

Det du kan gjøre som er fine øvelser er å bruke bakkearbeid som start. Ha grime og langt tau på hesten og bruk press mot siden på hesten (som sideførende sjenkel) og få den til å gå til siden. Om den går frem i stedenfor (noe den sannsynligvis vil gjøre) så still den mot et gjerde med framparten (stenger veien fremover). Den vil da gå til siden, og tar du bort presset i rett tid vil den fort lære hva som er rett reaksjon.

Når den viker sidelengs fra bakken bra, også uten gjerdet som støtte, kan du sette deg opp og ri på lange tøyler. Ri i skritt og styr utelukkende på sjenkler. Bruk samme metode som fra bakken. Du vil fort få resultater med denne metoden!

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 27/01/2005 :  17:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass på sitsen! Det er det aller viktigste faktisk!! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/01/2005 :  17:51:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Måtte ta frem den ene boken min her nå.
Karin Bligenault som fokuserer mye på naturlig ridning på hestens premisser (i forhold til muskler, skjelett osv) har et interessant kapittel i boken sin "Succesfull Schooling - Train Your Horse With Empathy" om "Lateral Bend - Fact or Fiction", herunder er det et avsnitt om "The Illusion of Lateral Bend" som i og for seg ikke går direkte på dette med å vike for press, men som faktisk viser en situasjon hvor hesten stiller seg mot deg i stedet for å gå fra deg (dette har dog med hestens bygning å gjøre, ikke instinkter).

Om du stille deg ved siden av hesten din - du skal stå med fronten vendt mot hestens skulder, og du legger en hånd ved benet og en der du vanligvis har sjenkel og presser hesten, så oppnår du at hesten kommer nærmere deg - og ikke går fra deg. Dette fordi hestens ribben ikke henger fast i bena med ben, bare med sener og muskler - og fordi, når du dytter, så vil hestens balansepunkt forstyrres.

Det er dette som skjer når hest og rytter ikke kommuniserer godt nok til å få en virkelig bøy; hesten bøyer nakken og brystkassen 'svinger' utover, men den bøyer seg ikke slik den skal.

Litt off-topic dette, men måtte bare ta det med. Anbefaler forøvrig denne boken ;-)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/01/2005 :  20:29:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
superjumjum: hesten du rir høres akkurat ut som den jeg rir....skulle tro det var den samme =)
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 27/01/2005 :  21:03:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Må bare si at det å sette på et sterkere bitt for å hindre hesten i å gå frem når du legger til innvendig sjenkel (eller sideførende sjenkel) er en utrolig dårlig måte å gjøre det på!

Du må lære hesten hva en sideførende sjenkel betyr, et sterkere bitt gjør ikke det...

Cessa
Gå til toppen av siden

SuperJumJum

Skrevet - 28/01/2005 :  10:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima - ehem det var igrunn det jeg mente - dette med balansen. Ble bare litt forvirret et lite øyeblikk og "glemte" det Hvis noen dytter/skyver deg til en side slik at du kommer i ubalanse vil du da dytte imot slik at du opprettholder balansen og ikke faller. Altså må hesten gå ordentlig i balanse for å kunne bøye seg/vike for skjenkel...? Blir det ikke slik?

Angående bitt - vet ikke om det var myntet på meg - men jeg bruker kun det utsyret som er nødvendig, dvs et minimum. Hesten går helt fint på vanlig trinsebitt, så bittskifte uten at det er der problemet ligger anser jeg som en lettvint løsning (symtomløsing ikke årsaksløsing).
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 28/01/2005 :  10:26:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei, SuperJumJum!

Nei, det var ikke ment til deg, svarte på feil tråd (de er så like...), det var Simra som skrev i den andre at ridelæreren hadde satt på et sterkere bitt for å hindre hesten i å gå frem for sideførende sjenkel...

Og det er jo akkurat det du sier; man fjerner virkningen og ikke årsaken...noe som er helt feil.

Cessa
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  18:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
cessa: greide jeg virkelig å skrive det? var ikke det jeg mente.....hu har satt på han et sterkere for å ha mer kontroll, for han tar bittet mellom tenna og kan fort bare gå av gårde uten å lystre....
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 28/01/2005 :  19:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det å sette på et sterkere bitt pga at han tar bittet og "går avgårde" er også ille..... Dette er kommunikasjonssvikt, ikke ulydighet (hester er stort sett ikke ulydige, det vi kaller ulydighet er vanligvis bare kommunikasjonsproblemer eller feil innlæring...). Tren hesten skikkelig, ikke sett på alle mulige tvangsmidler! Man skal gjøre noe med ÅRSAKEN til et problem, ikke virkningen!

Tren på det jeg har beskrevet før i denne tråden (eller om det er i den andre, blir litt forvirret av to like...), og gjør noe med årsakene til problemene!

Cessa

Redigert av - Cessa den 28/01/2005 19:53:52 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  18:00:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ikke min bestemmelse......hadde det vært min hest, så.....
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  21:13:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke min bestemmelse......hadde det vært min hest, så...

Unnskyld meg - men, er det ikke du som rir?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.