hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Småunger som rir med pisk og sporer....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Småunger som rir med pisk og sporer....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  15:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
her om dagen så jeg to små jenter ri forbi. de var vell begge i alderen 10-14 år. de var vell en rase nordlanshest/fjording de red. ingenting i veien med dette, hadde det ikke vært for SPORENE!!!!!! hun som brukte sporer hadde værre sits en ei ku! hvordan i all verden skal du da få brukt dem ordentlig når du ikke kan sitte ordentlig i salen en gang?
den andre tingen var at de var tross alt ute på tur! trodde sporer bare skulle brukes når du rir dressur og sprang? de er IKKE til for å få fart på en lat hest! dette har jeg regart på før når det har vært skrevet på pennyklubbsidene at små unger fra 8 års alderen ønsker seg sporer og pisk i pakkene? det var en som skrev "pisk for å få fart på hestene" og da ble jeg provosert!

har selv hatt en lat nordlandshest man av og til måtte bruke pisk på for å få til å gå fremmover, men det kunne ikke falle meg inn å bruke sporer for å få fart!

nå er det sikkert mange som er uenige med meg, men håper at det er noen som er enige?

-sPikE-

Guro
» VIP

Skrevet - 19/10/2003 :  15:43:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er enig i at det er mange småjenter som kanskje ikke burde ha på seg sporer osv. Men å la seg provosere fordi 8-åringer ikke vet bedre enn å ønske seg sporer for å få fart på hesten er det liten vits i!!

Dessverre er det mange rideskoler som lar barn ri med sporer nettopp av denne grunn, og det er i mine øyne en uting, men det er ikke barnas feil.
Disse du så på tur gjorde nok så godt de kunne, dessverre strekker ikke kunnskapen alltid til og da går det dessverre ofte utover hesten de sitter på.

Det som kan gjøres er å drive litt "folkeopplysning", hvorfor kan ikke du når du har lest sånne innlegg hos Pennyklubben foreslå at de kjører en serie i sitt medlemsblad om kunstige hjelpere der det understrekes at sporer er til for samling osv. og at det bare er erfarne ryttere som bør ta i bruk et sånt hjelpemiddel.

Gå selv foran med et godt eksempel, ri ikke med sporer med mindre du har bruk for dem osv.

Guro

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 20/10/2003 :  01:46:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Sporer virker jo ikke om man vil ha hesten til aa gaa fortere!? I hvertfall IKKE paa min hest! De har motsatt effekt, nemlig samlende!
Om noen hadde proovd aa ri min hest fram med sporer, hadde dem nok blitt bukket av ganske fort!

Jeg bruker sporer, noen ganger paa tur. Men at jeg har de der betyr ikke noodvendigvis at jeg bruker de. Ofte rir jeg dressur foorst, og saa paa tur. Og om jeg rir paa tur bare, vil jeg ofte jobbe hesten litt i form(ikke ALLE turer er koseturer) og gjoore litt oovelser utenfor banen for variasjon.

8-10aaringer KAN IKKE ha riktig/god sits. De er for lette og spinkle, noe som gjoor at de deiser rundt i salen. Simpel fysikk... hehe... og dem skal IHVERTFALL IKKE ri med sporer.

Neste gang du ser noen med hakke med sporer, boor du si ifra. Men om du ikke saa akkurat DET, bare sporer paa tur, burde du nok latt det vaere...
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  16:06:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg føler meg litt truffet her (jeg bruker ikke sporer, kun pisk).
Jeg har en LAT nordlandshest.

Sånn som jeg skjønner det så satt den ene av jentene værre enn ei ku.
Ja, da skjønner ikke jeg heller helt vitsen i å bruke sporer, MEN hvis jenta hadde sittet skikkelig, og viste at hun REI, og ikke koste seg på tur, så hadde det vel vært greit å bruke sporer?
Jeg bare spør jeg, ellers så har jeg missforstått.

Jeg bruker pisken for å få hesten til å gå over i gallop, hvis den ikke går over i gallop når jeg har gidd den gallop-sjenkel. Uansett om jeg rir på tur eller på bane. Men ikke hard, bare sånn at den kjenner det, og da går den over i gallop med en gang.
Jeg bruker også pisken hvis hesten av en eller annen grunn ikke gjør som jeg sier (ting som jeg vet at hesten kan). Missbruker jeg pisken da?

Jeg, som ikke har ridebane i nærheten, har liten sjangs å få trent skikkelig.
For å få trent på sjenkler, må jeg trene på veien, da kan jeg bruke sporer, da er det trening, ikke tur-ridning, selv om det kanskje ser slik ut (siden jeg rir på veien). For å få hesten til å gå i form (ved hjelp av strikk ol.) så må jeg også trene på veien, også da kan det se ut som jeg rir på tur, med strikk, men det gjør jeg heller ikke i dette tilfellet.

Jeg er bare 14 år, og jeg bruker pisk, stikk, sporer o.l. ting.
Jeg tror ikke at jeg missbruker dette, hvis jeg rir med f.eks sporer eller strikk så rir jeg på skritte-tur, dette kan heller kalles en arbeidsøkt, fordi da legger jeg foreksempel mest vekt på skjenkler, at den skal gå skikkelig i form eller at den skal gå skikkelig frem!

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 20/10/2003 :  17:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at det er mye stygg ridning både med sporer og pisk.Men jeg er ikke enig i at det er et problem som bare dreier seg om barn.Når barn rir med sporer rir de som oftest med ponnykuler og de har nesten ingen virkning.Mens voksne som ikke vet hvordan sporer bør brukes sitter og hakker med dressursporer på 2-4 cm,da kan man snakke om at sporer gjør skade.Jeg har også sett endel barn i 12-14 års alderen som rir på dressurtimer som virkelig kan bruke sporer.Jeg er for at barn lærer å ri med sporer (ponnykuler) for å lære følelsen av å bruke sporene riktig,samt å gi mer presise hjelpere.Så jeg synes alle unge som gamle burde tenke over hva slags sporer de rir med,hvorfor de bruker de og hvordan man bruker de,før man sitter og hakker i vei....uansett om det er på bane eller tur

Sweety
Jeg synes ikke det er feil av deg å korrigere hesten om den ikke gjør som den får beskjed om.Men ofte er det også hjelperene som er utydelige.Og timing er alfa omega når det gjelder korreksjon.Hvis det er en ung hest det er snakk om,bør man ikke straffe hesten om man får et feil svar,det viktigste er at den svarer,perfeksjonering mht hjelpere og øvelser kan man justere senere.Men en ting jeg ikke skjønner er hvorfor du rir med strikk på tur??
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2003 :  18:42:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann =) sorry hvis dere misforstod, det finnes mange voksne som heller ikke kan bruke sporer, men det jeg mente var: Jeg har sett den jenta før, og er sikkert på at hun ikke har hatt en ridetime i hele sitt liv! jeg har ridd ganske lenge, og har hatt to hester, men jeg bruker ikke sporer, da jeg er langt fra flink nok! Har oxo hatt en nordlandshest jeg måtte bruke pisk på for å få til å gå, men jeg kunne ikke tenkt meg å sitte og sparke hesten med sporene hele tida som det hun gjorde! det var det jeg ble sint på :) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/10/2003 :  18:49:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oslojente skrev:
Så jeg synes alle unge som gamle burde tenke over hva slags sporer de rir med,hvorfor de bruker de og hvordan man bruker de,før man sitter og hakker i vei....uansett om det er på bane eller tur

Ave til dette, stiller meg helt og holdent bak denne uttalelsen

Sweety89
Så framt i fall du vet hvordan du skal bruke ting og tang du utstyrer deg og hesten med så syns jeg da ikke det er noe værre at den ene eller den andre rir med det!!

Guro

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  20:44:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg har en 11 år gammel lat nordlandshest, som vet hva et klem med sjenklene betyr. Da korrigerer jeg den hvis den ikke gjør som jeg sier.
Jeg har kun brukt strikk på en hest, og det var på en unghest, som trenger å gå bedre i form. Strikken var ikke for stram, bare slik at den skulle venne seg til å gå mer samlet. Grunnen til at gjør dette på tur og ikke på ride-bane er at vi ikke har ride-bane.
Derfor så har vi strikk på hesten når vi rir på "tur" (har vi strikk på hesten så blir den ridd alene, og den som sitter oppå, skal kun konsentrere seg om å ri hesten så korrekt så mulig). Dette er for å finjustere f.eks. sjenkler og form på hesten.

Jeg skjekker alltid opp ting, hvordan de virker, og hva som er vitsen med de, før jeg eventuelt prøver å bruke det.

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 21/10/2003 :  21:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sweety

Det som er dumt for hesten med strikk ar at den blir presset til å gå med nesa nærmere loddplan,det er ikke det samme som at den går i en mer samlet form og jobber riktig med ryggen ofte gir den bare etter i nakken.Å gå med fin bøy på nakken kan ofte forveksles med at hesten jobber og går på tøylen.nå vet ikke jeg hvor lenge du rir på tur,men en hest bør ikke gå innspent i en strikk over lengere tid.
Hvordan reagerer hesten om du prøver å jobbe den ned isteden for å ha den på strikk?
hvis du skal ri med noe hjelpemiddel er faktisk ekvilongen snillere mot hesten enn stikk,selv om det kanskje ikke høres sånn ut.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  21:37:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei jente på stallen hadde kjøpt seg sporer, og da jeg spurte hvorfor visste hun ikke helt, hun hadde bare kjøpt det. Ei anna jente på stallen har også sporer som hun rir med, selv om hun rei den sprekeste hesten! Forklaringen hennes da jeg spurte hvorsor var at hun bare hadde de på skoene, hun brukte de ikke!!! Da er det vel helt meningsløst å bruke sporer??? Har aldri vært glad i det jeg...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  21:43:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Oslojente skrev:
Kopi av melding:

hvis du skal ri med noe hjelpemiddel er faktisk ekvilongen snillere mot hesten enn stikk,selv om det kanskje ikke høres sånn ut.

Hva er egentlig ekvilongen?

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 24/10/2003 :  12:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

En Equilonge/ekvilonge er et hjelpemiddel som gir hesten god støtte,og hesten blir ikke så låst som med strikk.
Den festes litt på samme måte som strikk.
Du legger skinnputen bak ørene til hesten,så fester du den andre enden mellom bena på hesten,i gjorden.Da har du en line som går fra øre til mellom forbena,på den linen henger det to glidehjul med kroker (maken til de på pessoaline).Krokene festes tol bittringene.
Disse linene vil gli opp og ned på den linen som går fra øre til gjord.
Det gjør at hesten fjærer bedre med hodet enn med en strikk.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/10/2003 :  15:09:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Lillings:

Hender ofte jeg ogsaa rir med sporene paa men ikke bruker de. Noen dager vet jeg ikke hva jeg skal gjoore og hvordan hesten er foor jeg har varmet opp ordentlig. Og da gidder jeg ikke holde paa aa ta av og paa sporer! Kan vel liksaa godt bare ha de der, og ikke bruke de. Saa lenge de faktisk er det man gjoor da, og ikke sitter aa hakker hesten i sidene med sporene fordi man "glemmer" at de er der... men det er vel ganske usansynlig at jeg gjoor... i hvertfall hadde jeg faatt en kraftig besjed fra hesten min om aa skjerpe meg!;) hehe...

Saa er litt uenig med deg, det er helt greit aa ha sporer paa skoene uten aa bruke de... Til dressur bruker jeg sporer(gir finere signaler kort sagt), og til sprang bruker jeg vanligvis ikke sporer(Vil forstyrre hesten minst mulig, dessuten er han ofte ganske anspent under sprang, og sporer er liten vits i aa ha hvis hesten ikke er klar for det!). Hvis jeg tror jeg skal ri dressur, men ombestemmer meg og rir sprang, lar jeg ofte bare sporene vaere der... om du skjoonner;)

Og at man har en sprek hest betyr ikke noodvendigvis at man ikke skal bruke sporer! Det kommer jo veldig ann paa rytteren... men: Sporer virker smalende. Om en sprek hest strekker seg ut litt for mye og gaar ooket trav i lang form, naar du vil gaa i arbeids trav, kan ett lite press fra sporene samle inn hesten, og den korter seg inn igjen. Sporer er veldig fine naar man vil samle inn hesten. Og hvis rytteren bare vil kunne gi finere signaler, saa er vel det greit, saa lenge hun bruker det med vett. Selv ser jeg mer styggere bruk av hender enn av sporer! munnen er jo mer sensitiv en magen/siden! Om en hest er iferd med aa loope ut, vil jeg heller se noen gi ett lite(men effektivt) klem med sporer enn saging og henging i munnen. Mange hester er faktisk nesten umulige aa samle inn ved hjelp av hender. Og saa skal man jo ri mer for skjenkler og sete enn for hender. Jeg bruker hendene mine saa absolutt lite som mulig. Holder litt/nok stootte paa tooylen, og rir ellers for skjenkler og sete. Kan korte inn og strekke ut hesten min bare ved hjelp av skjenkler(ikke noodvendigvis harde! faktsik om jeg bruker for harde skjenkler paa min veldig sensitive hest, vil han bukke meg av... eller i hvertfall proove... yepp... har laert mye av han... han sier ifra naar han ikke liker noe, men jeg vet jo hva han ikke liker, saa vi unngaar valigvis de situasjonene;)).

Men det er kanskje ikke saa mye hvorfor de sier de bruker sporene, kanskje mer hvordan de faktisk bruker de!

Boor kanskje stoppe der da... skrev langt innlegg paa den andre pisk og spore debatten...
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2003 :  21:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg prøvde å få fram er det gir ingen mening hvorfor de har sporer for hesten var veldig følsom for skjenkler og disse er vant til å ri noen treige fjordinger og bruker/brukte ganske harde sjenkler. Så at hesten ikke trivdes med det. Og de visste ikke engang hvorfor de brukte sporer, hva er vitsen med å bruke det da. Du har en grunn til å bruke sporer og bruker de på en forsiktig måte, og det var ikke kritikk rettet mot deg =)

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 31/10/2003 :  00:12:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
ok;) der er jeg enig... stortsett... bortsett fra at man ikke trenger sporer paa sensitive hester... de kan bli nyttig, om man bruker de riktig.... men jeg tror egentlig vi er enige;) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/10/2003 :  00:52:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Tror de fleste unge som rir med sporer,pisk osv.,gjør det mest fordi at "de andre gjør det jo",og betydningen av disse hjelpemidlene bryr de seg lite om..I stedet for å gå til bunns og løse problemet,er det ofte lettere å ta noen "snarveier"..

Du kan få en "dau" fjording eller hva som helst,til å bli mer oppmerksom og sensitiv,om du går inn for det.Det samme gjelder om en hest er hard i munnen,jobber du riktig med saken,blir de mye bedre.Jo mer du rir med sporer,pisk,harde bitt osv.,jo mer immuniserer du hesten, om du ikke vet NØYAKTIG hva du gør!Poenget er TIMING,og det kan du ikke 100%,om du så har ridd i over 50 år!Og da kan du jo tenke deg hvordan en 12 åring behersker dette da....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.