hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Småunger som rir med pisk og sporer....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Småunger som rir med pisk og sporer....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Håkon__Norry

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2003 :  11:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig!!!!
Det er noen som tror at jo mere utsyr,jo tøffere er de!!! :( Det er synd at de lærer å behandle hester på denne måten.....
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2003 :  21:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei.. Må bare få si at jeg er helt enig med de fleste her. Jeg blir sinna når jeg ser små små små jenter møte opp til ridetime med 3 cm lange sporer og lange dressurpisker. De har ikke engang fått vite hvilken hest de skal ri, og om det er nødvendig med pisk og sporer!
Jeg hadde ponnien min gående i rideskole enstund, og da fikk jeg høre om episoder der småunger hadde ridd (min snille, søte, livlige, pågående ponni som verken trenger pisk eller sporer) henne og drevet og pisket som en gal uten at ridelæreren sa ifra! Den andre ponnien min kastet av rytteren så hun knakk armen når hun brukte pisken! Det fortjente hun!!

Jeg rir selv med sporer men ikke pisk, og det har en enkel grunn: Hesten min er sjenkeldød! Han lyer ikke sjenkelen. Og når dressurlærere har ridd han har de måttet sprake han hardt fordi han ikke reagerer. Det tyder jo bare på at noen tideliger har missbrukt sjenkelen på han. Jeg er ikke så glad i å bruke pisk, og bruker det nesten aldri på hesten min...

Men det at småjenter bruker pisk og sporer i vildensky har jo opphav i det at de ser opp til de eldre rytterne (som kan bruke det) og vil gjøre det samme som forbildene sine! Det som er så dumt er at ingen forklarer de dette, og at de ikke må bruke sporer for det er misshandling av hesten når de ikke kan bruke det på samme måte som en erfaren rytter. Ridelærerene bryr seg ikke nok!!!

Håper ikke folk tolker dette som er sinna/negativt innleg, for det menes ikke sånn! Jeg blir bare litt hissig når det gjelder sånne ting....

Hilsen May-linn
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  18:23:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg bruker veldig sjelden sporer eller strikk. Men de gangene jeg bruker det, så er det i 10 minutter, sporene: fordi hesten ikke lyer skikkelig på sjenkel, strikken: fordi hesten skal lære å gå i form (det nytter ikke å prøve å jobbe den den i form).

Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 04/11/2003 :  15:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært vitne til en del stygg ridning med pisk og sporer. Har et eksempel hvor jeg så ei jente mildt sagt banke hesten sin fremover. Der hvor jeg bodde før var på en høy topp på en måte. Når jeg sto på loftet og så ut av vinduet kunne jeg se hovedveien. Strekningen som jeg kunne se var på ca2 km +. Venninna mi ringte plutselig en dag og fortalte meg at hun hadde sett ei jente som vi visste hvem var gallopere forbi henne i full fart. Grunnen at venninna min ringte var fordi dette tok handling på asfalt. Vi er begge to sterkt i mot traving og galoppering på asfalt...
Iallefall sa hun at jeg måtte løpe opp på loftet og se ut vinduet for hun trodde at jenta hadde ridd oppover mor meg. Og DER så jeg det.. den stakkars hesten måtte galoppere hele den strekningen jeg hadde overblikk over.. Å jenta, at hun ikke fikk armen ut av ledd for verre pisking av en hest har jeg allldriii sett!! Det var nifst å se rett og slett.. at noen kan behandle hesten sin slik!!! Midt på asfaltert hovedvei og!! fy f... altså! Dere skulle bare sett det! Jeg ble så kvalm.. Hun har senere blitt observert rundt på hesten, og aldri i skritt.. her er det fart og spenning på gang! Jenta har aldri satt foten innenfor en rideskole, og jeg var aldri klar over at hun likte hester en gang, da hun aldri vanka i heste miljøet hvor jeg kommer fra... yuk, hater den jenta!!!

Sporer og pisk har jeg ingenting i mot så lenge det blir brukt av mennesker som vet hvordan. Pisk er ikke et straffe våpen, heller ikke sporer, men et hjelpemiddel til ridningen. Har aldri selv brukt sporer, og sjelden pisk.. Har jeg trent på bane har jeg brukt pisk til å få bedre volter og til å pirke litt for å få hesten til å jobbe litt mer i de forskjellige gangartene. ALDRI som straffevåpen.

Synes mennesker som vet inni seg at de ikke har hele roen med bruk av soprer og pisk tenker seg litt bedre om jeg...

Hilsen Trine

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 07/11/2003 :  09:00:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Ja, for aa ri med sporer maa man vaere utrolig tolmodig or rolig. Det er fort gjort aa bli agressiv hvis du og hesten ikke faar til noe, og da er det fort gjort aa hakke og piske i vei. Jeg pleier naa aa legge fra meg pisk og sporer naar jeg kjenner jeg blir irritert. Proover ogsaa aa tenke positivt... Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/11/2003 :  10:03:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner i grunnen ikke helt hvorfor alle er så "imot" bruk av pisk. Jeg for min del mener at det ofte er bedre med et slag med pisken enn å sitte og gnage med sjenklene (noen her som klager over sjenkeldøde hester som har tenkt over hvorfor de er blitt sånn!?!?)
Dette betyr ikke at jeg syns små barn på sin 3 ridetime skal sitte og piske i hjel hesten (en forklaring på hvorfor og når man benytter pisken er nok dessverre undervurdert..)

Min mening i temaet denne debatten egentlig dreier seg om befinner seg i et innlegg jeg har skrevet tidligere i debatten..

Guro

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 11/11/2003 :  12:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre er det hvertfall èn rideskole i nærheten av der jeg bor hvor det er påbudt å ri med pisk(!) Hva er vitsn med det? Det er jo sikkert fordi at hestene har blitt sjenkeldøde etter å ha blitt sparket frem hele livet, men er dette en måte å lære unger å ri på?

Det som også er dumt med unger som rir med sporer, er at ingen minner dem på at de har dem der når de rir.. De fleste glemmer det, og sparker like hardt som de gjør når de ikke har sporer på..
Stakkars hester...
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 11/11/2003 :  17:12:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er riktig at alle rir med sporer og at man fra man er liten lærer å bruke de.Hvorfor mange skolehester er sjenkeldøve tror jeg kommer av at elevene lærer å sitte å sparke og sparke med sjenklene,samtidig som de lærer å ri med "brekket" på i form av at de holder igjen på tøylene.Hadde man lært alle å ri med sporer og gi pressise signaler ville vi hatt ferre sjenkeldøve hester,man ville også unngått at folk sitter og sparker i vei for å få hesten f.eks frem i trav.For da har de fra begynnelsen lært å ri på små signaler.
Det samme mener jeg mht pisk,det er bedre å lære hvordan man riktig korrigerer hesten og forteller han at det lille signalet betydde faktisk noe,enn å måtte stadig sparke hardere og hardere for å få hesten frem.Og hadde alle lært å ri med pisk og sporer,ville jo ingen sittet å sparket,for da er jo ikke det måten man har lært å ri på,samt at det ikke ville vært nødvendig.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/11/2003 :  22:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oslojente:
Da er jeg stygt redd noen må rundt og oppdra diverse ridelærere først Ellers syns jeg det høres ut som en riktig så god ide...

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 11/11/2003 :  22:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,samt at man må satse på skikkelige lærehester som er godt utdannet og ridd.Det er det jo pr idag ingen rideskoler jeg vet om som har økonomi til:( Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  10:53:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er også av den oppfatning av at man skal heller gi hesten et rapp med pisken enn å gnage med sjenkelen. Hesten min var sjenkeldøv, helt til jeg brukte sjenkelen EN gang, og så pisken. Da fant hun fort ut at det var best å reagere på sjenkelen med en gang:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  17:48:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg mener det er riktig at alle rir med sporer og at man fra man er liten lærer å bruke de.

Mener du at alle som lærer seg å ri ordentlig skal bruke sporer på allslags hester? Har selv en hest som er så sjenkel"redd" at hun holdt på å kaste av ridelæreren når hun brukte sporer på henne

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 12/11/2003 :  21:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,jeg mener faktisk det.
En av mine hester er også helt "elektrisk" og gira,men den bør da også være så heldig å bli ridd på små,presise hjelpere.Jeg liker små og hjelpere av flere grunner.Man blir bl.a alltid sittende riktig.Du ser ganske mange ryttere som rir på store signaler og bl.a i bytter og fattninger og vrir seg nesten ut av salen.Det samme kan du f.eks se i versader og andre sidebevegelser,de har sjenklene så langt bak at de blir sittende skjevt.Jeg liker personlig at alle "knappene" ligger innenfor et felt på 5-10 cm i bredde,så man alltid blir sittende rett over hesten.Og det er helt umulig å få til uten sporer,da blir trykkflaten for stor,så man trenger større plass for å få hesten til å skjønne hva som betyr hva.
Og et trykk med sporer trenger ikke være hardere enn et trykk med sjenkel,det er bare å avpasse så det passer til hestens reaksjoner.For meg er ikke sporer sterkere signaler,bare mer presise.
Og pisk er ikke ment som straff eller å slå hesten,bare pirke borti for å korrigere f.eks et innsteg e.l.
Men skal man f.eks kun ri på en tur,trenger jo ikke hesten kunne så mange signaler og da er det jo lettere,men i utgangspunktet synes jeg alle burde lære seg å ri med sporer,og jeg mener jo også at alle hester uansett hva de skal brukes til bør kunne minimum øvelsene til/gå en lett A,for da er det ikke snakk om dressur,kun en lydig hest man kan kontrollere.
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  14:54:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har opplevd at unger har brukt sporer, og har klart å lage dype sår i hesten fordi at de ikke har peiling på hvordan de funker... De bare sitter å spenner hesten i magen fordi den ikke lyr dem!! Det er i alle fall noe man IKKE skal gjøre med sporer... Da er det vel bedre å gi den en liten rapp med pisken vel... €Ahrrrg€ Blir såå sint når jeg ser sånt!!
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  17:03:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Rytteren skal kunne ha full kontroll UTEN pisk og spora, før dei i det heile tenke på spora og pisk... Ej lar ALDRI barn under 12 år so nesten ikkje he rede få bruke pisk... Dei må kunne kontrollere hesten uten viss dei i det heile vill ride...!!!!!!!!!!!!!

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.