hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tips for å få en hest til å trives på banen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 tips for å få en hest til å trives på banen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  15:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

fjordingen min er super når det gjelder tur ridning, men når det kommer til å jobbe på banen gidder han rett å slett ingen ting. Er bare så vidt han gidder å løfte beina. Han gjør seg enormt tung, og det blir nesten slitsomt for meg som rytter.
Så har dere noen gode råd for å få hesten til å trives på banen? Har tenkt til å friske opp igjen det han en gang kunne i dressur..Men slik det ser ut til nå trenger vi mye hjelp og mye tålmodighet

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  16:55:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Bomarbeid f.eks? Hoppe små serier, gjøre masse øvelser, variere. Kanskje..?

Du kan jo også muligens prøve å gi han fôret sitt der inne, kanskje han forbinder det med litt mer positivt da? :)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  16:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm.. det var ikke dumt:)
prøvd det med bommer, resultatet ble at han bare snublet i de....hehe...lat kan man si.. men som det matvraket han er så skal jeg forsøke å gi han foret sitt der inne.... takk:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  17:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Prøv å ha korte treningsøkter,at du gjør noen øvelser også rir du f.eks på tur etterpå,så vet han at han ikke må løpe rundt på banen i en "evighet" og at han får gjøre noe gøy etterpå.
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  18:11:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
prøv og ri inn på banen og bare ri noen runder og så ri på tur!
da kanskje den skjønner at det kommer en belønning når han har gått på banen!

øk med flere runder neste gang du gjør det

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  20:55:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Masse variert arbeid er lurt.
Sjenkelvikninger, versader, kavaletter, forpartsvendinger, bakpartsvendinger, overganger, økninger, forholdninger++

Når Don begynner å kjede seg litt mot slutten av en lang dressurøkt, pleier jeg å ta noen skikkelige galoppøkninger med ham; enten over diagonalen eller langs langsida. Da får han straks mer energi og pågangsmot til resten av økten:)
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:23:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg foreslår at du ikke rir på banen hvis hesten ikke liker det! Man kan gjøre det samme på tur som på bane (bare ikke volter!). Der jeg jobbet før hadde vi ikke ridebane, jeg red opptil 5 hester om dagen på tur, og likevel kunne jeg ri dressurstevner på dem og det gikk ganske bra! Om man får til det man skal gjøre på en bane, på tur, blir det desto enklere å få det til på stevner og sånt.

MIn forrige hest haaatet å gå på banen, ble bare sur fordi jeg en stund red FOR mye på banen, og det endte med at jeg øvde dressur på tur med henne!

Lykke til"!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  14:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
prøv og ri inn på banen og bare ri noen runder og så ri på tur!
da kanskje den skjønner at det kommer en belønning når han har gått på banen!

øk med flere runder neste gang du gjør det

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

For en hest er det vel neppe noen belønning å gå på tur. Den beste belønningen må vel da være å få fri?

Jeg ville da i såfall gjort det i motsatt rekkefølge, ri en liten tur, ta en liten runde på banen også få fri.

Jeg tror grunnen til at en hest misliker arbeidet på banen ofte er fordi hesten blir spurt om ting den enten ikke skjønner eller ting den ikke kan. Jeg ville da valgt å bygge opp motivasjon og selvtillit ved å gi hesten oppgaver du VET hesten kan, klarer og forstår. Ha det gøy, ri korte økter av gangen og ros masse med både stemme og evt belønning med godbit.

Løkke tell

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  16:17:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg foreslår at du ikke rir på banen hvis hesten ikke liker det! Man kan gjøre det samme på tur som på bane (bare ikke volter!). Der jeg jobbet før hadde vi ikke ridebane, jeg red opptil 5 hester om dagen på tur, og likevel kunne jeg ri dressurstevner på dem og det gikk ganske bra! Om man får til det man skal gjøre på en bane, på tur, blir det desto enklere å få det til på stevner og sånt.

MIn forrige hest haaatet å gå på banen, ble bare sur fordi jeg en stund red FOR mye på banen, og det endte med at jeg øvde dressur på tur med henne!

Lykke til"!

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

Selvsagt kan man gjøre det samme på tur som på bane, men si nå at hun en gang må flytte hesten til et sted hvor de har dårlige turmuligheter, og hun må ri mye på bane for å få trent hesten. Da er det mye bedre å allerede ha tatt knekken på dette problemet, før man kanskje blir tvunget til å gjøre det, noe som kanskje ikke blir så gøy, hverken for hest eller eier.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  17:44:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei.

fjordingen min er super når det gjelder tur ridning, men når det kommer til å jobbe på banen gidder han rett å slett ingen ting. Er bare så vidt han gidder å løfte beina. Han gjør seg enormt tung, og det blir nesten slitsomt for meg som rytter.
Så har dere noen gode råd for å få hesten til å trives på banen? Har tenkt til å friske opp igjen det han en gang kunne i dressur..Men slik det ser ut til nå trenger vi mye hjelp og mye tålmodighet

Opprinnelig postet av Angela^

Her har vi samme problemet med ene hesten på stallen, bare at det er omvendt! Hun bukker kanskje 20bukk om gangen, stikker og er helt vill i banen! sånn har hun alltid vært....=/ Vet ikke hva vi kan gjøre med det jeg...

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  20:55:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Challe_og_Mille

To små kommentarer til dette:
-Det er fullt mulig å ri volter på tur(ikke for å pirke, men...;) )
-Whitaker-brødrene hadde ikke ridebane der de vokste opp, så de red ut i skogen, og hoppet over hekker, gjerder, trestammer osv. med hestene sine før de skulle på stevne
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  22:34:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo la han rulle seg på banen og sånt slik at han forbinder det med en positiv opplevelse Ellers har du jo fått mange gode råd Lykke til!
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  18:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Korte treningsøkter, prøve å ikke gjøre hesten forvirret, men heller gi seg når man er på topp Husk å rose hesten mye Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  18:38:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Korte treningsøkter, prøve å ikke gjøre hesten forvirret, men heller gi seg når man er på topp Husk å rose hesten mye

Opprinnelig postet av annieogstirnir

Enig!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 29/07/2006 :  19:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min synes heller ikke det er noe morsomt å jobbe på banen...
men da gjør jeg heller de tingene han liker å gjøre på tur, på banen...
som f.eks økninger i trav og galopp, sjenkelvikninger, osv...
jeg begynner med korte økter så øker jeg de etterhvert
og det jeg jobber med på tur jobber jeg med på banen etterpå...
og ikke ri for mange ganger på banen til å begynne med, men heller et par-tre ganger i uka...:D
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  22:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt gode erfaringer med og sette små mål for dagen. Gjerne bare en ting av gangen. Så fort hesten har fått det til har jeg stoppet den, rost den og ridd en god tur. Det øker motivasjonen og gjør ingenting og ri tur etterpå så lenge hesten din liker det. Varm helst opp på tur og. Har selv hatt rideøkter helt nede i minutter. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.