hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri for instruksjon.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ri for instruksjon.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  20:03:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg suns det viktigtse med en trener er att han\hun er flink å lære bort åatt det er kjekt å ri for han\hun:D
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  20:35:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Som så mange andre mener jeg at "rytterfølelsen", erfaring og evnen til å formidle informasjon på en fattbar måte er mye viktigere enn en utdannelse.

Riktignok har ridetalent og talent som instruktør ikke nødvendigvis særlig sammenheng, men de fleste rutinerte ryttere har noe å lære bort. Og dersom man har gode pedagogiske evner, et åpent sinn og en solid dose kunnskap fra feks Starum el kan man nok hjelpe en rytter ganske langt på vei før man kommer til kort som instruktør...

Selv har jeg faktisk så godt som ingen erfaring med å ride for annet enn "selvlærte" instruktører, bortsett fra som rideskoleelev for maange år siden.

Etterhvert som man får noen år på baken er det mye lettere å være kritisk i forhold til hva en instruktør har å tilby. Det kan være spennende å høre nye tanker og ideer, men man må kunne si stopp dersom noen skal presse deg og/eller hesten til å gjøre noe man kjenner er helt feil eller man ikke er klar for!

De fleste instruktører har noe å tilføre, men av og til møter man på folk som instruerer "etter boken" uten å ta hensyn til den enkelte ekvipasje. Eller folk med lang, men begrenset, erfaring som mangler evne til å se en situasjon fra mer enn en side.

Da jeg konkurrerte aktivt var det ofte samlinger, kurs osv med instruktører/ryttere fra inn og utland, og med forholdsvis rutinerte hester og ryttere ser jeg på dette som stort sett svært positivt. Det er sunt og inspirerende at noen ser på både deg, hesten og samarbeidet dere imellom, med nye øyne avogtil. Men jeg føler vel at man bør være ganske samridde for at man skal få maksimalt ut av en slik situasjon.

Med forholdsvis "ny" hest med endel problemer er det uaktuelt for meg å teste mange forskjellige instruktører/kurs på jakt etter en rask løsning. Jeg holder meg til de jeg kjenner, og som kjenner meg.

Selv har jeg for tiden 2 "hovedinstruktører" som jeg rider for hver uke - en hvor jeg kun rider "på bakken" og en sprang (med mye bakkearbeide) - og disse er 100% kompatible. Måten de instruerer på kan være litt forskjellig, men det forvirrer hverken meg eller hesten og noen ganger kan det være sunt å angripe et "problem" fra litt forskjellige vinkler.

De vet hva de har å forholde seg til (mine og hestens forutsetninger osv) så løser vi problemene over tid uten å legge unødvendig mye press på hverken hesten eller meg. Og selvsagt hjelper det med kontinuitet og at instruktørene samarbeider og kommuniserer seg imellom.

Nå er jeg priviligert som har tilgang på to dyktige og erfarne instruktører slik at jeg kan velge denne fremgangsmåten, men hvis jeg ikke visste at jeg hadde hatt et slikt støtteapperat ville jeg definitivt aldri ha skaffet meg et såpass stort "prosjekt" som denne hesten.

Hvis man har en fersk/vanskelig hest, er forholdsvis uerfaren som rytter, eller rider forskjellige hester, så tror jeg at kontinuitet - altså samme instruktør eller ihvertfall måte å instruere på - gjør det lettere for alle parter. Ihvertfall til ting har stabilisert seg noe...

Redigert av - elx den 14/01/2004 20:39:00 Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  00:18:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er viktig med en god utdannelse, men det er jo som regel et +. Det viktigste er at man lærer noe å trives med treneren sin. Men, ikke alle trenere med utdannelse trenger å være gode, jeg vet om ei med god utdannelse men jeg liker ikke metodene hennes og jeg fungerer ikke bra med å ri for henne.

Om trenere med utdannelse er flinkere enn andre er jo egentlig individuelt mener jeg, ingen personer er like å de fleste har sine måter å lære bort, noen er bedre enn andre.

Selv har jeg ridd for ei dame med MANGE års erfaring, hun er super i dressur, hun har ikke utdanning, men da jeg var nybegynner fungerte det super for meg å ri for henne. Hun forklarte bra og hadde gode metoder som funka bra.

Egenskaper en god trener bør ha, er tålmodighet. Det er lett å bli irritert f.eks hvis du trener en som overhode ikke får det til, å det er ikke gøy å ri for en sånn trener. Tålmodighet er veldig viktig, å jeg mener at treneren må ha vilje til å lære bort, ikke bare trene for pengene.
Treneren må være god til å forklare slik at du skjønner hva du skal gjøre, fortelle deg HVORFOR du gjør som du gjør, og kanskje følgene av ting. Treneren bør også fortelle deg hva du gjør galt, rette på deg. Jeg liker også når instruktøren gir meg en oppsummering etter timen om hva som er bedre, hva jeg kan tenke mer på og hvordan jeg kommer meg.

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3
Redigert av - Pernille.BJ den 11/12/2006 00:18:57 Gå til toppen av siden

HennyogVira

» VIP

Skrevet - 14/01/2007 :  23:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun jeg har ridd på ridetime og privat for er ikke høy utdannet, men har ridd mange forskjellige hester og har mye erfaring, er selv sprangrytter, men legger MYE vekt på dressuren.
Hun er en suveren lærer, hun lærer å kjenne rytteren så godt att det er helt skremmende. Selv på en ridetime (på rideskole) så instruerer hun inviduelt, hjelper deg og forklarer veldig godt hvis du står fast.....

Hun slenger ikke bare ut en order, å sier nei ikke gjør slik, å så over til neste elev. (har nemmelig vert borti det å)

Vil heller ha en sånn lærer, enn en som bare kan skryte av noen papirer og det er det eneste...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.