hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri for instruksjon.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ri for instruksjon.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christine71

Skrevet - 15/10/2003 :  19:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når dere rir/trener synes dere det er viktig med en trener som har utdannelse fra f.eks starum,eller er ikke det så nøye?
Syns dere trenere med utdannelse er bedre til å lære bort enn andre?
Hva er viktige egenskaper en trener bør ha? og hvorfor?

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  20:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En god trener må være flink til å lære bort, og forklare ting på en grei og forståelig måte. Jeg har ridd for trenere med utdannelse på starum, uten å ha kommet noen vei, og jeg har ridd for folk uten noen utdannelse, men lang erfaring med hest, og lært mer på en time, enn et år med den utdannede. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  20:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ikke nødvendig, men det er ingen hemmelighet at de som har utdannelse på mange måter er mer kompetente. For min del når jeg rir på hest jeg har lånt selv, og rir privat trenger jeg en trener som kan se mine feil, se hva jeg skal gjøre og klare å uttrykke dette på en god måte slik at jeg skjønner dette. De siste årene har jeg ridd i hovedtrekk for tre instruktører. Hun ene har trinn 3, hun andre har trinn 2 og hun siste har ingen ridelærerutdannelse. Felles for alle tre er at de er dressurryttere på høyt nivå, og for min del har alle tre enormt mye å bidra med. Og de er alle tre flinke til å beskrive og uttrykke det det tenker og vil ha frem i meg og hesten.

Jeg synes ridelærerutdannelse er viktigere om du skal undervise i en rideskole. Ridelærerutdannelsen er så mye mer enn å se hva jeg gjør feil og påpeke dette. Det er sikkerhet som kommer inn i bildet, behandling av barn/voksene/foreldre, uttrykke ridningen og dens egenskap på mange forskjellige nivåer, undervise i flere grener (gjerne sprang og dressur), legge opp et treningsopplegg som passer både hestenes treningsuke, og elevenes utviklingsnivå (ekstra utfordrende er det at det gjerne er flere elever på samme kurs hvor hver elev har ulike sider som må tas hensyn til, og noan tar ting fortere enn andre. Hvordan gjøre en time morsom og lærerrik for alle?). Osv..

--
spoff

Redigert av spoff den 15/10/2003 20:31:35
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/10/2003 :  20:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med spoff her. Gå inn på

http://www.nhest.no/kurs2003/

og se alt de lærer på ridelærerkursene. Utrolig mye forskjellige ting!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  21:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
akkurat nå rir jeg privat, hvor vi er maks 3 på timen. læreren vår er ikke utdannet, men har konkurrert i sprang på høyt nivå. så jeg synes ikke det er nødvendig med utdannelse for ridelærerne, ikke hvis det er privattimer. men på en stor rideskole så er det en fordel. har ridd i mange år på rideskole, men for ikke-utdannede ridelærere og, selv om det har vært gøy, så kan jeg ikke akkurat si at jeg har lært så mye. særlig ikke innen dressur... jeg har også vært på rideleir hver sommer i 4 år på rad, og ridd for utdannet instruktør, og jeg lærte mer på ei uke en på 15 timer på rideskolen...

så, for meg er ikke utdanning et krav, men absolutt en fordel...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/10/2003 :  22:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på å ri for rideinstruktører som har tatt kurs på starum trinn 3,for å evaluere det de gjør.Synes det har vært veldig varierende hvor flinke de er.
Men jeg synes det er en stor fordel at instruktører som skal undervise barn,har utdannelse fra Starum.Det vi unngår da er å ha 16 åringer som kanskje har ridd i 5 år,til å undervise nybegynnere.
For de feilene man legger til seg som nybegynner,er utrolig vanskelig å rette på siden.Og å lære pedagogikk er viktig for å kunne formidle hva men mener.
Men personlig liker jeg bedre å ri for de som har rytterfølelsen.Som kanskje rir eller har ridd på høyt nivå selv.
Ofte er det ikke nok med teorien,men at treneren selv setter seg opp å føler hva problemet er,og rytterfølse lærer man ikke på et kurs,det er noe man opparbeider etter mange år på hesteryggen.
Ikke at jeg har noe imot å ri for folk som har utdannelse,jeg har møtt flinke folk både fra trinn 1,2 og 3 men Starum er ikke noe garanti for at man har rytterfølse og i allefall for dressuren er det viktig,kanskje den viktigste måten å komunisere med eleven.For det er også viktig at treneren skjønner hva man mener når man beskriver en følse i en øvelse eller et steg,og det er det ingen teorikurs som kan lære bort.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  00:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For oss på et noe lavere nivå enn Oslojente er det jo ikke alltid like greit å "ane" noe om rytterfølelsen til de vi rir for.
Selv har jeg ridd for mye rart, men tror ikke jeg kan skilte med altfor mange trinn 3 fra Starum..men jeg vet at det er ikke alltid slik at pedagogikken de skal lære går inn ..

Jeg føler at innimellom er utvalget noe begrenset her oppe i "nord" hva ridelærere angår. Men jeg har funnet noen jeg trives med og da er det jo greit

Tror viktigere enn at den du rir for har utdannelse er at dere trives sammen, at du tør å stille dine spm, og at treneren også kan sette seg på hesten og løse det som måtte oppstå av problemer, eller for å vise deg ting du ikke forstår.

Føler også at det er viktig å ri for flere, iallfall for meg som ikke er så flink. Innimellom kan det å høre en ting fra en annen få alle brikker til å falle på plass. Samt at man slipper unna en trener som er hjemmeblind og ikke lenger ser dine feil!!

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/10/2003 :  01:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det viktigste for meg er ikke hvor mye utdannelse han/hun har, men at de rir og presterer bedre enn meg selv,og at de har evnen til "og se".Jeg syns at bred erfaring er viktigere enn time etter time ved skolepultene.

Vet selv hvor mye mer jeg lærte om selve ridningen og rytter-følelsen, da jeg red opptil 5-6 forskjellige hester hver dag i flere år.Jeg taklet alle hestene jeg red,ved å bruke forskjellige teknikker på hver enkelt ettersom du lærte hva som fungerte der og da.Det kan man ikke rekke å lære på Starum fordelt på noen uker/måneder.(har vært på Starum selv også)

Har du praksis og vet hvordan det skal kjennes ut,lærer du det mye bedre/lettere bort til andre også.Men mange utdannede instruktører er flinke selvsagt,men de fleste jeg har ridd for har ingen formell utdanning, men er sabla dyktige på å ri/håndtere og så lenge de viderefører det til meg og jeg klarer det, er jeg fornøyd!
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 16/10/2003 :  09:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro.

Jeg skjønner det er vanskelig å vite om de du rir for har rytterfølelse.
Men det er et skritt i riktig retning hvis de "ser" ting,ber deg gjøre en liten korrigering og så spør om du kjenner forskjellen.Og hvis f.eks ridelæreren plutselig sier at noe var flott i en øvelse,at de også kan forklare hvorfor det ble flott,var det støtten du ga med yttertøylen?Eller var det kanskje timingen av innersjenkel?Og at de kan si,der jobbet den riktig med ryggen i noen skritt,kjente du forskjellen?Eller f.eks der fjerer den riktig med nesa,kjenner du det i tøylen. Så det som det egentlig dreier seg om er å kunne SE,og selv VITE hordan rytteren vil FØLE det og kunne FORMIDLE HVORFOR.
Men i grunnleggende ridning er det vel så viktig som du sier,kjemi og at man tør spørre om ting.Og at de kan formidle med ord så du skjønner hva du skal gjøre.Ridelærere som selv er gode ryttere er jo ikke alltid flinke til å lære bort,men med tiden blir det mer å komunisere og ha en som ser fra bakke,og evt sette seg opp å føle og prøve ting,og da ser jo eleven på så da trengs ikke så mye det å sette riktige ord på ting.
Men en ting du sier er jeg personlig helt uenig i.
Det at det er viktig å ri for flere trenere.Det synes jeg har en stygg tendens til å forvirre i.o.m at trenere er så forskjellige.Jeg synes det er best å finne en man virkelig liker ridestilen til,og holde seg til det.
Men noe som er en kjempefordel for ryttere er hvis de kan byttelåne litt hester innimellom,for å virkelig bli gode til å ri,ikke bare mestre den hesten man eier selv.

Redigert av oslojente den 16/10/2003 09:45:46
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  11:09:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oslojente skrev:
Det at det er viktig å ri for flere trenere.Det synes jeg har en stygg tendens til å forvirre i.o.m at trenere er så forskjellige.Jeg synes det er best å finne en man virkelig liker ridestilen til,og holde seg til det.
Men noe som er en kjempefordel for ryttere er hvis de kan byttelåne litt hester innimellom,for å virkelig bli gode til å ri,ikke bare mestre den hesten man eier selv.

Det at jeg syns mer enn en trener er greit tror jeg kan ha noe å gjøre med at jeg har utviklet meg mye de siste årene og på den måten kanskje oppnådd at en ny trener bringer ny kunnskap osv. (ok, dårlig forklaring..). Men skal ærlig innrømme at jeg er veldig flink til å holde meg til de jeg liker, og føler jeg har god kommunikasjon med.
En liten ting å huske også er at på grunnleggende nivå (der jeg føler at jeg er) er det ikke _så_ mange meninger og rare måter å fikse ting på:)

Siden jeg ikke har hest selv slipper jeg jo glatt unna problemer med å bare kunne ri denne

Ellers takk for forklaring på hva du mener jeg skal se etter når det er snakk om rytterfølelse .

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 16/10/2003 :  11:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du funnet en løsning du er fornøyd med,og du føler du får fremgang,så er det jo flott. For uansett er det viktig å huske at en ting som er rett for en person kan være helt feil for en annen.
Fint også at du får ri forskjellige hester.Det er en feil vi hesteeiere ofte gjør feil,holder oss kun til vår/våre hester.
Alle burde være flinkere til å bytte på.
Vi som sitter på konkuransehester burde også være flinkere til å la andre få prøve de,for å få føle hvordan det skal føles når hesten går riktig.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  12:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig delvis enig med Oslojente og delvis enig med Guro angående å ri for flere ulike instruktører. Min erfaring er at en sarlig blanding er bra. Nå rir jeg for "trinn 2" og "trinn 3" kun i forbindelse med intensive treninger på deres hester 3-4 ganger i året (weekend eller intensive ukeskurs). Disse to underviser veldig likt, og for min del er det så og si vilkårlig hvem av disse jeg rir for. Hesten jeg rir i Oslo rir jeg alltid med en annen instruktør, hun "ikke-utdannede" (hvis jeg rir for instruksjon). Skjønner problemet om jeg hadde ridd samme hest f.eks. for en instruktør en dag i uka, og samme hest for en annen en annen dag. Særlig hvis instruktørene var veldig forskjellige. Men å plukke opp litt gode tips utenfra av og til ser jeg på som veldig nyttig. Særlig siden jeg er på såpass "lavt" nivå og rir litt forskjellige hester (siden jeg ikka har egen) som også fungerer ulikt.

Den dagen jeg skaffer meg min egen hest som jeg trener mer intensivt enn jeg til nå har gjort med noen hest vil jeg nok skaffe meg en primær instruktør. Men og av og til plukke opp litt tips utenfra tror jeg ikke er dumt, men å ri med to faste instruktører hver uke kan fort gjøre virrvarr. Særlig om de fokuserer på ulike ting, og ber deg jobbe med dette også når du ikke rir for instruksjon. Mulig blanding i det hele tatt blir mye kluss når du etterhvert når toppen, men for min del har jeg ikke satset hele og mitt fulle liv på hest, og rir som hobby og har som mål å utvikle meg, men på ingen måter nå toppen. Det tror jeg er for sent..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  14:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hm, tenker jeg skal blande meg inn i de siste sammensatte samendragene her.

Jeg syns det faktisk er best å ri for forskjellige trenere, greit det er jo kjekt å ha en fast en, men jo fler du ri for jo mere kunskap og nye ting lærer du deg, ikke alt er du fornøyd med, men meste avparten blir man fornøyd med når man lærer, hvis du syns de lærer deg en ting på feil måte som f.eks; en annen treer har sakt at slik gjør man ikke, neivel da bare kaster du bort det du lærte nettopp, men alle trenere har vær sin måte å lære elever på, og da lærer man mye nytt.

Jeg selv foretrekker å ri for en, men nå rir jeg rundt om kring for mange, jeg pleier egentlig mest å dra ned til Marit Delebekk, eller en annen som heter camilla jørgensen, som har vært med i NM i sprang og har lang erfaring.
ellers så er det mange hestefolk som har lang erfaring som jeg bare lar de trene meg hvis de har lyst, man lærer alltid noe nytt!

KlEmZy Prospect's Gold xx &

Pia
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  14:19:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
spoff skrev:
Min erfaring er at en sarlig blanding er bra. Nå rir jeg for "trinn 2" og "trinn 3" kun i forbindelse med intensive treninger på deres hester 3-4 ganger i året (weekend eller intensive ukeskurs). Disse to underviser veldig likt, og for min del er det så og si vilkårlig hvem av disse jeg rir for

Tja, begge har vel lært sin ridelærer kunst hos Wille ute på Starum , og som en venninne sa en gang: "du vet bare når de har gått på Starum, og fulgt med i timene til Wille.."
(etter at jeg hadde uttalt at jeg ikke ante om ridelæreren min var utdannet eller ikke..)

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  14:40:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Guro skrev:
Tja, begge har vel lært sin ridelærer kunst hos Wille ute på Starum , og som en venninne sa en gang: "du vet bare når de har gått på Starum, og fulgt med i timene til Wille.."
(etter at jeg hadde uttalt at jeg ikke ante om ridelæreren min var utdannet eller ikke..)

Nå har vel mange mye "likt" derifra. Men glemte å si at "min" "trinn 3" har tilsvarende utdannelse fra Strømsholm i Sverige (ikke Starum) (tror jeg iallfall.. Hun har iallfall deler fra Strømsholm, og jeg tror hun har tatt alt der), mens "trinn 2" har Starum (og helt sikkert kun Starum). Grunnen til at "mine" utdannede instruktører har mye likt er nok fordi hun ene har lært å ri av hun andre, og de har jobbet sammen i over 10 år. Da blir det etterhvert endel likt..

Men som du sier så har mange mye fra Starum. Rei for en som var mye på Starum og hadde trinn 1 tidligere. Hun fulgte veldig metodene de lærte der..

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/10/2003 :  23:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Har prøvd flere ganger å ri for forskjellige trenere,men konklusjonen har nok blitt at jeg synes det er best å holde seg hovedsaklig til en trener.Grunnen til det er enkel.Det er mange forskjellige teknikker for å gjenomføre det du skal oppnå,og derfor fungerer det best at man holder seg til en teknikk som hesten er ridd inn på, og som du bare "viderefører".(Jeg snakker nå om de som rir/eier en fast hest,på skolehester er jo dette uaktuellt...)

På den annen side bør man være åpen for og høre på andres meninger og tips,men ovenfor hesten og deg selv synes jeg det er best med en konkret utdanningsmetode.Har testa ut forskjellige trenere og latt de få ri hesten min,og må atter en gang si at det er best med en som kjenner hesten og hvilken teknikk som fungerer best,og så kan man heller plukke litt herfra og derfra hvis man synes det er i den samme retning man selv syns er fornuftig.

Men dette krever jo da en viss erfarenhet fra rytteren også,så det er vel mest aktuellt for de som har ridd en stund.Men jeg synes ikke en skal "sluke alt",om man er litt mindre øvet heller,det skal kjennes riktig ut og du skal føle at du får positiv respons fra hesten.Opplever du at med en annen trener at du må "krangle" mer og til tider kanskje ikke skjønner hva treneren mener,og at du er misfornøyd etter timen,passer kanskje ikke denne treneren deg slik som den andre.Da hadde jeg lukket ørene for hva evt. andre sier,og gjort det du mener er best for hesten din og deg.Meningen er jo å få fremgang og at det skal være gøy.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.