hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Palomino
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Palomino
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er en norsk hesterase som har både palomino (gul), buckskin (borket), og de fleste andre farger - unntatt broket (tofarget), og det er Nordlands-/Lyngs-hest.

Det er i år, som tidligere, kåret og premiert flere gule, borkete, sølvsvarte, sølvbrune og skimlete hingster. I tillegg til røde, brune og svarte. Det er bare å velge og vrake.

Da må man bare se på fargen på sin egen hoppe, og regne ut sjansen for å få et føll med evt. "ønsket farge".

Hvis noen lurer på sjansen for hvilken farge føllet får, med gitte foreldre, kan de bare kontakte meg, så skal jeg gjøre en "rimelig sjanse-vurdering" ut fra det jeg får vite om hestenes farge.

Vi som er engasjert i nl-hest er rimelig oppdatert på dette emnet.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jo men man blander jo ikke hva som helst med en nordlandshest da?? Dette er jo en evt varmblodshoppe som skal gi hestestørrelse og edel palomino.. det blir det jo ikke hvis det er halv lyngshest..

*marianne ser ikke KUN på farge*
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  04:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter det jeg har lest ville ikke en brun (bay) hest få palomino avkom.
Mye lekre hingster gitt!

Opprinnelig postet av carambee

Ja, det virker jo ganske logisk, siden brun + creme = borket, og brun er er svartbasert farge. Jeg kan forsøke å forklare hvordan dette kan ha seg.

For å starte helt generelt:
Hester faktisk bare to grunnfarger, nemlig svart og rød. Alt annet er variasjoner av disse to. Hesten har alltid to sett med gener, og føllet arver ett av dem.
Fargestoffet for sort heter eumelanin og sitter på e-locus ( et locus er en en del på et gen), derfor får grunnfargene forkortelsen E og e når man skriver dem.
Noen gener er såkalte dominante, det betyr at de 'overstyrer' de andre genene. Sort er dominant overfor rødt.

EE - to sorte gener, hesten er sort.
Ee - et sort og et rødt gen, siden sort er dominant over det røde, er hesten sort.
ee - to røde gener, hesten er rød

Når man parrer to hester, vil alltid føllet få et gen fra hver av foreldrene.
La oss si at hingsten har to sorte gener (EE), og hoppa har to røde gener (ee). Da vil føllet få en E fra pappaen og en e fra mammaen, og bli Ee.
Denne hesten vil ha sort farge, (husk: sort er dominant), men bære med seg det røde genet. Dersom denne hesten parres med en annen hest med rødt gen, Ee eller ee, kan resultatet bli et rødt føll selv om ingen av foreldrene er synlig røde. Det er derfor det i blant dukker opp røde friesere.

Som jeg skrev innledningsvis, finnes det mange ulike gener som lager variasjoner over disse to fargene. Et av disse er agouti (AA, Aa) som sitter på a-locus (locus = genplass). Den kalles en modifiserer og det er denne som gjør at en hest blir brun.
Agouti er dominant, og virker bare på sorte hester. Den gjør at bare man, hale og bein forblir sorte, resten av hesten farges rødbrun.
En rød hest kan være bærer av dette genet, men siden det ikke finnes noe svart den kan påvirke på på en rød hest, kan man ikke se om den finnes på en rød hest.

Men nå har jeg skrevet meg bort igjen.. Hvor var vi? Jo.. Hvordan kan en en brun hest få et rødt (eller palomino) føll?

Jo først; en palomino er en rød hest med et creme-gen (Cc) som bleker hesten. Derfor har en palomino rød som grunnfarge.
En palomino har ee/Cc som betegnelse. (+ muligens bærer av brungenet, men det bryr vi oss ikke så mye om her)

Katie, hesten til Torhild, kan ha følgende genkombinasjoner:

EE/AA - da vil avkommet alltid få brunbasert farge
EE/Aa - avkommet vil alltid få svart grunnfarge, 50% sansynlighet for brunt
Ee/AA - 50% sjanse for at avkommet arver et rødt gen, vil arve brungenet
Ee/Aa - 50% sjanse rødt gen og i tillegg 50% sjanse for brungenet

Dersom Katie er Ee (bærer av det røde genet), og bedekkes med en palomino ee/Cc vil føllet arve et rødt gen fra faren, og med 50% sansynlighet arve rødgenet fra Katie. I tillegg er det 50% sansynlighet for at føllet vil arve creme-genet fra faren.

Helt ærlig aner jeg ikke om dette ble forståelig.. Bare hyl ut om det er noe, og om noen ser noe feil.. Jeg har ikke sovet på nesten to døgn, så gentlig burde det være nattinatta for lenge siden nå, ikke homozygoter og recessiver og slikt tull.
Får lese over i morgen, nå er det

Edit fordi jeg kom på at det faktisk går an å si alt dette veldig enkelt!

En sortbasert hest, som brun, kan være skjult bærer av rødgenet, og når en slik hest parres med en rødbasert hest, for eksempel en palomino, kan man få et rødbasert føll.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 09/06/2006 05:28:23 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/06/2006 :  11:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Å takk og takk Renate! Der fikk jeg meg en aha opplevelse. Litt vitenskap bak fargegreiene. Ikke bare sånn: Joho du kan få palomino ut av en brun hoppe.
Forsto godt jeg!

Kopi av melding:

Planlegges det føll i fremtiden?
*Renate er nysgjerrig*

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Hehe, ja det har vært litt tanker rundt det. Men vi har ikke hatt henne på utstilling enda. Vil gjerne få høre litt hva "proffene" synes om henne før jeg begynner å lage mini-matildaer.
Flere trenere jeg har ridd for har skrytt av Matilda, så tror hun er ganske ok eksteriørmessig. Jeg synes jo selvfølgelig hun er såå flott, hehe. OG hun har et unikt lynne, og ekstremt høy arbeidsmoral!

Er 98% sikker på (gullfisk) at moren til Matilda var brun. Så det er paps som har "gjort" henne skimmel. Hadde jeg bedekt med en cremello, ville vi fått avblekbar palomino da

Tror jeg må bynne med elektrosjokkterapi eller noie, er jo helt ekstrem til å kuppe tråder og gli ut i alle retninger i innleggene mine.

Marianne: Hun som prata om palomino (osv) N/L-hest prata vel ikke om å blande med varmblods? Tolka bare innlegget som en "opplysning" om at N/L-folk tenker litt farger de også... Eller?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  11:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Marianne: Hun som prata om palomino (osv) N/L-hest prata vel ikke om å blande med varmblods? Tolka bare innlegget som en "opplysning" om at N/L-folk tenker litt farger de også... Eller?

Øh.. sorry.. mulig jeg missforstod litt der..
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/06/2006 :  08:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Inn med piggene nå

Noen ganger er vi litt kjappe i lesinga, hihi. Vi får bære over med hverandre

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  00:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - vel lest.
Mente ikke at man skal blande nl-hest med noe som helst annet enn nl-hest.

Ville bare opplyse at vi har så mange mulige farge-kombinasjoner, at noen er blitt rene eksperter på emnet.

Forøvrig meget godt fremstilt litt lenger oppe her.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  02:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Flere trenere jeg har ridd for har skrytt av Matilda, så tror hun er ganske ok eksteriørmessig. Jeg synes jo selvfølgelig hun er såå flott, hehe. OG hun har et unikt lynne, og ekstremt høy arbeidsmoral!

[/quote]

Men da er du kjempeheldig for dette er noe av det beste utgangspunktet du kan få! Godt lynne og høy arbeidsmoral kan veie opp for mange eksteriøre mangler, men selv verdens beste hest er ubrukelig dersom den ikke vil la seg ri og nekter å løfte en hov.

Lykke til, blir spennende å se hva dommerne på skjønnhetskonkurransen har å si, og ikke minst evt føll!
Hehe avblekbar palomino, ja.. Det er litt kjipt, det der... Å endelig få en hest med Drømmefargen, for å å se den bli hvitere for hver dag som går
Men det finnes mange nydelige skimler også, spesielt synes jeg de er vakre når de er ca. halvveis i 'blekeprossesen'.

T. Boysen;
Ja, dere er heldige som har et så 'fargerikt felleskap' i N/L avlen. Dere har en ganske så flott rase ellers også, som jeg desverre ikke har hatt muligheten for å stifte nærmere bekjentskap med enda. Håper på å få muligheten etterhvert. Fortsett med det gode arbeidet dere gjør!

Ellers så burde jeg vel kanskje tilføye at jeg ikke er for ren fargeavl dersom noen skulle få inntrykk av det.. En farge må aldri gå på bekostning av lynne, eksteriør, helse osv.
Men jeg synes farger er utrolig spennende, og en hest med en flott farge er en fryd for øyet..

Renate
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/06/2006 :  07:52:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg Ildfuglen!
Farger er gøy, men det kommer i annen rekke, etter lynne, eksteriør, helse, holdbarhet osv.

N/L-hesten er jo uten tvil min favoritt-rase. Mest fordi den hesten jeg ble først kjent med (utenom skolehester) var en flott representant av rasen.
Gjett om mine framtidige barn blir prakka på en N/L-hest, hihi. Føler meg litt stor på de. Men om jeg finner en som er forholdsvis stor kan jo jeg og låne hesten til mine barn. Eneste grunnen til å få barn er jo å kunne kjøpe søt minihest til de

marcello

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  23:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drømmer litt om å bruke Marcello på fuks fullblod.
Har 2 avkom etter han på skimmel hoppe,en palomino og en rød.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.