hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Palomino
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Palomino
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  15:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn går det når man skaffer seg en svarting

Men jeg har et forslag!
Når du har kommet i gang med frieseravl, og jeg fått meg akhal-teke stutteri, kan vi jo bytte?
Hva med en Lopkebebis mot en guling f.eks? Her er den igjen

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  15:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
DONE DEAL!! Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  17:01:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sæd kan importeres fra DK uten problemer, koster litt da.. men i frakt blir det rundt 2000,- resten går til dyrlege, sæd osv.. og det hadde det kostet i Norge på inseminasjon og.

Alt i alt!? Ikkje meir??

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/06/2006 :  17:49:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hehe, hør på meg som tror jeg er så flink. Takk for at du retta opp Ildfuglen. Etter det jeg har lest ville ikke en brun (bay) hest få palomino avkom. Men der lærte jeg noe nytt gitt.

Mye lekre hingster gitt!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/06/2006 :  17:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Når vi nå er inne på det.. Er det noen som helst sjanse for å få palomino ut av en rødskimmel hoppe? Eller er "skimmel-genet" dominant?
Skimler er det kjedeligste jeg vet om:( Selv om fargen til Matilda er spennende da hun skifter farge og blir lysere med årene (for så å anlegge masse flueprikker)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  19:01:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hørt at skimmel er dominant.. men?? Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  19:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er utrolig mange lekre hingster!!!
Jeg blir helt føllesyk, her jeg sitter og ser på bilder av både flotte hingster og hopper, og ikke minst små følliser (les; Tindra og denne lekre saken, født for to dager siden. Se så nydelig! )

Vel, det var skimler og slikt ja...
Dersom Matilda har enkel dose av skimmelgenet, vil det være 50% sjanse for at føllet arver det.
Skimmelgenet er dominant på den måten at dersom føllet først har fått genet, det bli skimmel. Genet kan altså ikke skjule seg i noen generasjoner for så å dukke opp, slik som f.eks. genet for rødt kan.
Skimmelgenet MÅ derfor arves direkte fra foreldre som selv er skimle.

Har Matilda to foreldre som begge er skimlede, kan hun ha arvet genet fra begge foreldrene. Da har hun skimmelgenet i dobbel dose (=homozygot for skimmel), og vil alltid gi fra seg et skimmelgen til avkommene sine, på samme måten som en cremello vil gi fra seg et creme-gen.

Skimmelgenet er visstnok det samme som gjør at de fleste mennesker får grå hår med alderen også, har jeg hørt.

Planlegges det føll i fremtiden?
*Renate er nysgjerrig*

Renate
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  23:37:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men jeg har et forslag!
Når du har kommet i gang med frieseravl, og jeg fått meg akhal-teke stutteri, kan vi jo bytte?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Nydelig farge det også! Kanskje jeg skulle bedekket med en Akhal-Teke heller??? Nei, da hadde iallefall ikke føllet fått papirer.... Og du kan vel ikke garantere den fargen på føllet heller. Og sist men ikke minst; finnes det noen hingster i Norge???

Uff!!! Hvorfor skal jeg være så vanskelig og like best slike spesielle farger, når min egen hoppe er brun???

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  00:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en akhal-tekehingst i Norge, 2. premiert og greier.. Desverre er det foreløpig den eneste akhal-teken i Norge. Nydelig hest og flott å ri (snakker av erfaring). se på VIP: Saad, vant 1 m. feltritt i helgen også, så han gjør det godt i sporten også.
Desverre er han ikke godkjent for annen avl en a-t.
Men du kan jo kjøpe renraset av meg når jeg begynner med avl
...Om en 10-20 år

Fargen på hingsten på bildet (Gadim) er palomino, og metallfargen kommer sansynligvis av måten hårene på akhal-teken er laget. I allefall er metallfargen ofte dominant, de fleste krysninger med a-t får også metallfargen.

Saad er borket.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 09/06/2006 00:13:17 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  01:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes en akhal-tekehingst i Norge, 2. premiert og greier.. Desverre er det foreløpig den eneste akhal-teken i Norge. Nydelig hest og flott å ri (snakker av erfaring). se på VIP: Saad, vant 1 m. feltritt i helgen også, så han gjør det godt i sporten også.
Desverre er han ikke godkjent for annen avl en a-t.
Men du kan jo kjøpe renraset av meg når jeg begynner med avl
...Om en 10-20 år

Fargen på hingsten på bildet (Gadim) er palomino, og metallfargen kommer sansynligvis av måten hårene på akhal-teken er laget. I allefall er metallfargen ofte dominant, de fleste krysninger med a-t får også metallfargen.

Saad er borket.

Nei, jeg og Lopke skal starte med Palomino-avl her på vestlandet vi

Men til den Saad, hvor høy er den? A-T er jo normal ikke så høye....

Her er en jeg hadde på for tidligere, Russisk Ridehest, kanskje det er noe A-T i den???

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  01:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker den nydelige hesten der fra debatten om Cisco ja...
Tror absolutt det kan være a-t i den.. Det kan jo også være en av de andre, mindre kjente kaukasiske/sentral-asialtiske rasene som også har metall-fargen, men jeg synes den har litt a-t trekk over seg.. Hvordan var lynnet på den?

Tror Saad er rundt 160, akkurat passe for lille meg som ikke akkurat er velsignet med lange, elegante bein..

Hah! Friesere kanke lage palomino, såhdetsåh! Så foreløpig har dere bare din hest å avle med...
Jeg, derimot... kan snart friste med hester farget i gull, sølv, perle, kobber og bronse... Slå den, du

(Hilsen Renate, som foreløpig bare har hybelkaniner og barbiehester å skryte av... Men det sier vi ikke til noen. Hysj....)

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nei, jeg og Lopke skal starte med Palomino-avl her på vestlandet vi

Opprinnelig postet av TORHILD

Ja nemlig ja!!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  01:38:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en norsk hesterase som har både palomino (gul), buckskin (borket), og de fleste andre farger - unntatt broket (tofarget), og det er Nordlands-/Lyngs-hest.

Det er i år, som tidligere, kåret og premiert flere gule, borkete, sølvsvarte, sølvbrune og skimlete hingster. I tillegg til røde, brune og svarte. Det er bare å velge og vrake.

Da må man bare se på fargen på sin egen hoppe, og regne ut sjansen for å få et føll med evt. "ønsket farge".

Hvis noen lurer på sjansen for hvilken farge føllet får, med gitte foreldre, kan de bare kontakte meg, så skal jeg gjøre en "rimelig sjanse-vurdering" ut fra det jeg får vite om hestenes farge.

Vi som er engasjert i nl-hest er rimelig oppdatert på dette emnet.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hah! Friesere kanke lage palomino, såhdetsåh! Så foreløpig har dere bare din hest å avle med...
Jeg, derimot... kan snart friste med hester farget i gull, sølv, perle, kobber og bronse... Slå den, du

pøh..
Torhild har KATIE!!!! Så vi skal lage sånne hester vi og!!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men jeg har et forslag!

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ................

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.