hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Palomino
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Palomino
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  00:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har forstått det slik at det ikke finnes noen Palomino-forening i Norge. Men hvilke Palomino hingster finnes det her? Har hørt om Luxus Delight, finnes det flere?

La oss si at jeg hadde bedekket min Hollandske Varmblodshoppe med en Palomino-hingst, og føllet ble av palomino-farge, hadde jeg fått noen form for papirer et sted da? Eller hva om det ble brunt som moren? Hadde det da blitt et blandingsføll?

Innviklede greier dette her. Skal ringe rundt og sjekke litt i morgen, men lurte bare på om dere viste noe

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  09:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Om jeg har forstått dette riktig så er Palominoavlen en avl ved siden av Norsk Varmblods, på lik linje med Pintoavlen. Dvs en Palomino må også være registrert i et annet forbund (Som NV). Luxus Delight er vel også NV? Så et 'feilslått' Palominoføll vil ikke være en blanding.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  12:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er sånn at - uansett rase - om føllet blir født Pinto eller Palomino, blir registrert i pinto- eller palominoforeningen (?) da? Kommer jo an på fargen da.. (øøh.. Ble kanskje litt rotete..)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  12:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er sånn at - uansett rase - om føllet blir født Pinto eller Palomino, blir registrert i pinto- eller palominoforeningen (?) da? Kommer jo an på fargen da.. (øøh.. Ble kanskje litt rotete..)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/06/2006 :  15:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvis det finnes en palominoforening, som det gjør i DK for eksempel. Så vli føllet registreres der. Hvis far/mor er registrert i foreningen. Tror føll som ikke får rett farge blir registrert, men er ikke sikker.
For å kunne avle må også hingsten være godkjent i aktuell raseforening, da palominoforbunder ofte bare er en type/fargeforening.

Anyway. Torhild:
Hvis din hest er registrert i et raseforbund, fx Dansk varmblod (dette eksempel da det er en del godkjente palomino-hingster innen DV), og du bruker en godkjent hingst for denne rase vil føllet (uansett farge) bli reg i DV.
Samme gjelder vel for NV, men er usikker om det er noen palomino-hingster godkjent i NV.
I tillegg kan knaskje føllet registreres i forening for fargen det får.

Hvis moren er brun blir nok ikke føllet palomino (som i hvit/creme man-hale og gylden kropp)
Det vil isåfall bli buckskin. Som er "gul/gylden" med svarte ben og man-hale.
Her er en fin side om farger som blir påvirket av creme-gen: http://www.doubledilute.com/color-chart.htm

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/06/2006 :  15:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
PS: Hvis du kan bruke en DV på din hoppe, så har jeg mange gode tips på lekre Palominohingster
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:58:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
PS: Hvis du kan bruke en DV på din hoppe, så har jeg mange gode tips på lekre Palominohingster

Opprinnelig postet av carambee

HEIMDALS!!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/06/2006 :  16:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ja det var en av de ja;)
Happy Hero har en lekker farge

Lopke

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  16:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja det var en av de ja;)
Happy Hero har en lekker farge

Opprinnelig postet av carambee

Ja liker de mørke jeg og så lenge manen er LYS! men Holder en knapp på Hamlet.. uansett, dropper jeg frieseravl blir det noe slikt!
*og jeg har en partner hi hi*
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  13:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heimdals Happy Hero var nyyyyyydelig....
Finnes det ikke en palomino fullblodshingst også? Eller var det kansje i Sverige..? Hmm...

Det er mulig å få et palominofarget avkom av ei brun hoppe dersom hun ikke er homozygot (dobbeltdominant) for svart eller agouti (agouti gjør svarte hester brune).

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  13:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heimdals Happy Hero var nyyyyyydelig....
Finnes det ikke en palomino fullblodshingst også? Eller var det kansje i Sverige..? Hmm...

Det er mulig å få et palominofarget avkom av ei brun hoppe dersom hun ikke er homozygot (dobbeltdominant) for svart eller agouti (agouti gjør svarte hester brune).

Opprinnelig postet av Ildfuglen

ja men med brun hoppe er det kun 25% sjanse.. rød hoppe 50%
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  13:59:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Steik kor nydelege dei var begge hingstane! Kjempe fine.. Pokker at eg ikkje skal bedekke i år, hehe. Nokon som veit kor mykje det vil koste, til saman, å få sendt frossen sæd, inseminert, frakta, og alt?
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  14:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant :-)
Men i et annet innlegg her over forstod jeg det slik at man mente at ei brun hoppe ikke kan få et palominoavkom så jeg ville bare presisere det..
Selv om det bare er 25% sansynlighet for et palominoavkom, er faktisk sansynligheten for et borket (buckskin) enda lavere. Man kan også få et sotsvart (smokey black) avkom, men det er det enda mindre sansynlighet for.. Så å avle med cremegener på brune hester er veldig spennende :-)
Men den eneste måten man er garantert å få et palominoføll på, er å parre en cremello med en rød hest. Da er man sikret.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 08/06/2006 14:03:27 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  14:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er sant :-)
Men i et annet innlegg her over forstod jeg det slik at man mente at ei brun hoppe ikke kan få et palominoavkom så jeg ville bare presisere det..
Selv om det bare er 25% sansynlighet for et palominoavkom, er faktisk sansynligheten for et borket (buckskin) enda lavere. Man kan også få et sotsvart (smokey black) avkom, men det er det enda mindre sansynlighet for.. Så å avle med cremegener på brune hester er veldig spennende :-)
Men den eneste måten man er garantert å få et palominoføll på, er å parre en cremello med en rød hest. Da er man sikret.

Ja palominoavl er spennende!! hadde enpalomino i DK men den var welsh.. nydelige farger.

sæd kan importeres fra DK uten problemer, koster litt da.. men i frakt blir det rundt 2000,- resten går til dyrlege, sæd osv.. og det hadde det kostet i Norge på inseminasjon og.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  14:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se hva jeg fant: Et helt stutteri i Tyskland med godkjente creme-hingster til varmblodsavl
*siklesiklesiklesiklesiklesiklesilesiklesile*

Hva med denne lekre saken her Morgengold II?

Og med denne: Mascarpone's Erbe, eller denne: The Alchemist har man 75% sansynlighet for å få et palominoavkom på en brun hoppe,.

Dersom hoppa er homozygot for svart, kan hun aldri få røde eller palominoavkom, da føllet alltid vil arve et svart gen. Men da må hoppa ha fått et svart gen fra hver av foreldrene først..

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  14:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom hoppa er homozygot for svart, kan hun aldri få røde eller palominoavkom, da føllet alltid vil arve et svart gen. Men da må hoppa ha fått et svart gen fra hver av foreldrene først..

så da blir det ikke palominoføll på Lopke..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.