hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge regner du med at en sal skal passe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvor lenge regner du med at en sal skal passe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  18:56:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
"Alle" vet jo at om man har ung hest, eller at man har en hest man forventer at skal utvikle muskler etc, så følger man med på salen, og forsikrer seg om at den passer med jevne mellomrom.

Men om du står der med en hest du formener at har vokst seg ut i den størrelsen den skal ha, mer eller mindre i forhold til muskler osv. forventer du da at om du kjøper en kvalitetssal skal den passe "det neste århundret" med mindre det skjer noe spesiellt?

Nå vet jeg at man kanskje må stoppe om, altså pase på at stoppen ikke faller for mye sammen og sånt noe. Men altså: det jeg lurer på er: vil hesten noen gang være ferdig utviklet, eller må du regne med å bytte saler med ujevne mellomrom når du først har kjøpt deg en hest?

Guro

Flokus

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  19:04:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man rir inn en hest er den vel fullt utvokst (tilfeller)? Jeg regner ihvertfall med å bruke den samme salen til en ung hest og mens den vokser opp og musklene ''senkes'' (?), altså blir salrygget og ''eldre'' bygning.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  19:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man rir inn en hest er den vel fullt utvokst (tilfeller)?

Opprinnelig postet av Ojdiis

Hehe, sorry, ser at jeg uttrykte meg litt feil. I de fleste tilfeller er hesten noe tilnærmet utvokst ja.
Det jeg tenkte på var at en unghest på 3-4 år vanligvis ikke er utvokst i bredd, og har heller ikke utviklet muskler i den grad man ønsker at sin voksne hest skal ha, og det vil jo gjøre at den ofte utvider seg over ryggen, osv.

Derfor vil jeg iallfall svært lite trolig tro at salen jeg kjøper ved innridning skal passe når hesten har vært i ridning i 1-2 år (den slutter kanskje å passe før det også). Evt må man jo kjøpe en sal som gjør at hesten får utvikle musklers, så må man padde opp i mellomtiden? Noe som kanskje heller ikke er optimalt?

Guro
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:15:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå er nok ikke jeg den rette til og svare så mye her, siden jeg har hatt det salproblemet med hesten min så og si hele tiden...
Men hans første sal hadde jeg i et år før jeg skiftet den ut. Nå skal det sies at det var en billig utgave, og jeg var forberedt på og skifte den ut ganske tidlig.

Men hvor lenge en bør forvente at salen passer, med eller uten padding vet jeg ikke.. Håper andre vet, for det hadde vært meget kjekt og visst hva dere andre mener

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  21:28:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Bente: jeg sitter også her og håper at noen skal ha noen vektige grunner for å mene det ene eller andre;)

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette har veldig mye med alder og trening å gjøre. Men at voksene hester også "vokser" seg ut av salen sin har jeg sett bevis på.

Når en hest "vokser" seg ut av salen, er det ofte fordi hesten får mer muskelmasse. Noe som har med endring i trening. Dette er vanlig når en hest f.eks. får ny eier, eller at hesten blir stilt ennå mer krav til. Spesielt for unghester som ofte er litt uferdige og umuskulerte i kroppen, er det nok helt vanlig at en sal må byttes opptil flere ganger i løpet av unghestårene. Også når hesten er voksen kan det skje forandringer..

Har en venninde som nylig byttet ut salen på sin fullvoksene hest. Den fikk da ny sal for to års tid. Selv om hesten har vært trent av samme person, med samme trener, og med samme "strategi" fikk hesten mulighet for å "legge seg ut" ved forrige salskifte, noe som gjorde at den ønsket å legge seg ut ytterligere nå. Den fikk faktisk "pølser" med muskler forran salen, fordi salen hindret den i å bygge muskler på hele kroppen.

En annen ting som også gjør at en sal ikke lengre passer, er selvfølgelig det motsatte av muskelbygging, altså at hesten taper muskler. Årsaken til dette er vel også mange.. Trening, sykdom osv..

Jeg vet om unghester som har blitt kjøpt, fått en sal tilpasset, og etter to måneder har måttet bytte sal igjen, fordi salen på så kort tid ikke passer lengre. Ok, skal sies at det både da var en unghest, og endring i treningsopplegget pga ny eier, og at eiern da var en rytter som er veldig dyktig, og som rir litt mer "krevende" (som da bygger muskler) enn oss "dødelige".

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

kristine&iris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  23:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekristine&iris  Svar med kopi av melding
Jeg har en bomløs sal, startrekk gaiter. Det er en fordel å ha, for da slipper man å bytte sal ettersom hesten forandrer form. Den tilpasser seg etter hesten. http://www.bomfrisal.no/ Den er ikke av den gamle typen bomløs sal heller, den ser helt ut som en vanlig sal Bare det er borrelåser til å justere salputene. Så den kan man ha hele tia uansett hestens form
<3<3Iris og Löpp<3<3 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  10:48:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er akkkurat dette som spoff skriver om som jeg tenkte på, dette at man kanskje bør være litt obs selvom hesten er "voksen".
Grunnen til at jeg skrev innlegget var litt at jeg ofte ser mange som sier at de skal kjøpe dyr sal når hesten har lagt seg ut, eller er "ferdig musklet". Og jeg skjønner jo at man da forventer at man skal kunne ha en sal lenger enn hvis hesten er ung og i utvikling. Men man har altså ingen garanti for at salen fortsatt passer etter x-antall år :-)

Akkurat sal ser jeg som en av de aller vanskeligste tingene når man holder på med hest. Fordi den kan forvolde enorm skade, og det kan komme "snikende". Som i at salen slutter jo bare ikke å passe en dag, det går jo veldig gradvis.

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.