hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stikk..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stikk..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  10:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags stikk er dette?

Vilja har maange, Rosita har ingen Akkurat det er merkelig..

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:56:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Slike får hestene mine også en del av. Har alltid tenkt at det må komme av myggen jeg
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  11:21:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånne har Vickie også. Sikkert mygg ja... Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  11:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merkelig at BARE Vilja skal ha sånne. 12 stk. tellte jeg i går. Og Rosita har INGEN...

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:30:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har kanskje noe med blodet eller en eller annen lukt og gjøre? Mener og huske atdet er slik på mennesker også, noen får bare ikke myggstikk mens andre (sånn som f.eks.meg..) blir formelig stukket "ihjel" :(
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:34:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding

Om du ser nøye, så ser du 8 stykker der, bare på halsen. Ingen av de andre hestene hadde noe særlig den sommeren, men Frøya var så ille at vi unnlot å ri mye med sal ..

Jeg tror gjerne det er som med mennesker; det er myggen, men noen reagerer mye sterkere enn andre. Jeg er f.eks. superallergisk, mens min bror ikke klør en gang :-s
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:44:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror også at noen hester reagerer, mens andre ikke.
Tviler på at mygga kun stikker på en av hestene...

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  13:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dere har kanskje rett der..

De er jo vonde, stikkene til Vilja, hun tåler ikke at vi tar på de.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/06/2006 :  16:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være mygg,knott og/eller klegg.
Grunnen til at enkelte hester får store kuler/hevelser og blir ømme etter slike bitt er at de reagerer på stoffer som er i disse insektenes spytt.
Dette irriterer hudvevet til hesten og noen reagerer mer enn andre (akkurat som oss mennesker).

Og det er faktisk også dette som kan utvikle sommereksem hos enkelte hesteraser- om de blir mye utsatt for det.
For eksempel steder der det er grøfter med vann,vanndammer,tjern, mye vegetasjon,lite vind og der det er mye vannsøl pga. feks. vanntrau/dunk/badekar.
Prøv å holde det tørt så langt det lar seg gjøre.
(Spyling på stallgangen/inne i stallen er heller ikke lurt med åpne dører om kvelden for sånne vannkilder jakter myggen/insektene på..)

Som oftest er ikke disse kulene farlige,og insektspray/dekken og/eller en lindrende salve hjelper.
Det finnes en fin salve på en liten hvit boks med grønn skrift som er laget mtp. dette og som lukter som fluespray og lindrer kløe/hevelse.
Den heter "Superbra Hästsalva Grön-Sommarsalva".

Om du bruker den på selve stedet der hesten er stukket og klør blir den ikke så øm.

Redigert av - xxxx den 02/06/2006 17:04:27 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  17:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Som de andres sier her, er det nok bare mygg/knott/klegg. Og jeg kan skrive under på at noen hester reagerer helt forferdelig, men andre ikke. Cisco og en annen hest stod på beite rett etter jeg fikk han. Da jeg henta han var han HELT oppspist på halsen, kan tro jeg fikk dårlig samvittighet da. Den andre hesten hadde ikke et stikk.
Det var også en gang Cisco fikk et flåttbitt. Den sirkelen blei noe over ti cm i diameter, og ekstremt hoven. Kan tro vi lurte på hva i alle dager den bulken var før vi fant flåtten. Så noen tiltrekker seg stikkedyr, noen ikke. Noen hovner opp av stikkedyr, andre ikke. Blir det for ille får man vurdere fluedekken (som Cisco gikk med en periode), eller switch/annet insektsmidler.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  22:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har kanskje noe med blodet eller en eller annen lukt og gjøre? Mener og huske atdet er slik på mennesker også, noen får bare ikke myggstikk mens andre (sånn som f.eks.meg..) blir formelig stukket "ihjel" :(

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Jeg er og en av dem med 30 myggstikk i fjeset etter 5 min i elva. (det var virkelig over 30)
Det er ikke søtt blod som mange tror, det er en myte, derimot er det mennesker med høyt innhold av carbondioksid (om jeg husker rett) i blodet som man da utånder.. og myggen tiltrekkes av.. Dette kan man ikke gjøre noe med.

Unngå mørke flagrende klær
Brukk myggspray med DEET
Unngå områder med stillestående vann
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  02:51:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke ekstremt mange, men mine blir store og vonde og etterhvert til store sår (uten at jeg klør, for klør gjør jeg ikke). Enda verre med klegg dog. Hadde jeg vært hest hadde jeg vært hardt angrepet av sommereksem ;-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  09:43:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette må ikke nødvendigvis være stikk heller. Vi har et par hester på stallen som har slitt med "kuler". De likner på de dere avbilder her. Siden kulene dukket opp i god tid før insektssesongen, har leting etter mulig årsak vært noe annet enn "Hva slags stikk er dette?". Vet ikke om vi noen gang fant ut hva dette var, men de forsvant da hestene som fikk dette fikk regulert fôrplanen. Noen trodde det var reaksjon fordi disse hestene fikk for mye protein i fôret sitt. Om noen hester har kuler, og andre ikke, bør man være åpen for at dette også kan være årsak.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/06/2006 09:45:08 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  10:20:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg er også en "fly in"-restaurant for mygg, knott, klegg og all annen F***skap som kan bite, stikke, suge, eller som hestbremsen som gjerne stikker av med en hel biff i slengen! *Ævv!*
og jeg kan banne på at går jeg ut en tur på kveldstid (bor i "myggvenlig strøk", altså skogen), er ansiktet mitt dømt til å se ut som oversiktskartet til Veivesenet over fartshumper i trondheim....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  14:03:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Trodde det var litt tidelig for stikkeinsektene ennå? Er i hvertfall ikke spesielt plaget her på sørvestlandet ennå. Det første som slår meg er fôret til hesten. Hva får den å spise? Mange hester får slike kuler pga for mye proteiner. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2006 :  14:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trodde det var litt tidelig for stikkeinsektene ennå? Er i hvertfall ikke spesielt plaget her på sørvestlandet ennå. Det første som slår meg er fôret til hesten. Hva får den å spise? Mange hester får slike kuler pga for mye proteiner.

Opprinnelig postet av Fröya

Akkurat nå går hun på friskt gress, høy og 4 dl komplett..

Kan jo ha noe med at jeg har skiftet fòr?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.