hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestebrems
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hestebrems
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 03/06/2006 :  12:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har fått en liten klump på ene siden, rett bak skulderen. Hun ømmer litt når jeg trykker på den, og det virker som det irriterer henne en del. Klumpen er helt jevn og jeg kan ikke kjenne noe stikk eller sår. Hadde dyrlegesjekk på henne i går, og da kikket han også på denne klumpen. Han mente det kunne være en brems-larve som var på vei ut Og tok noen blodprøver for å sjekke om det kan være tilfelle. Kunne vist se det på antall hvite blodlegeme, eller noe sånt

Har aldri opplevd at noen av hestene jeg har hatt, har blitt stukket av brems noen gang, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.
Kan man kjenne larven under huden? Hvor lang tid tar det i tilfelle før den kommer ut? Noen som har bilde av en slik byll?

(Huff.. blir jo kvalm bare av tanken Stakkar hesten)

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har dessverre ikke funnetnoe bilde, men fant litt om hestebremsen her :

http://no.wikipedia.org/wiki/Hudbremser

De voksne fluene har reduserte munndeler og tar ikke til seg næring. Hunnene bruker et langt, utskytbart eggleggingsrør til å legge egg på hårene til vertsdyret. Eggene har en spesiell klamme som fester dem til håret. Hver hunn kan legge 300-800 egg. Etter noen dager klekkes eggene og de nyklekte larvene borrer seg inn under huden. Larvene til de artene som snylter på smådyr utvikler seg der de borret seg inn, vanligvis på oversiden av dyret, mens hos de artene som snylter på hjortedyr og kveg blir eggene lagt og larvene borrer seg inn på buksiden. De vandrer så under huden til ryggen på dyret der de legger seg til ro og utvikler seg ferdig.

Noen arter, blant andre liten kubrems, har et stadium der de sitter i svelget til verten før de vandrer ut under huden. Når larvene er på plass på ryggen dannes det en kapsel rundt dem, en såkalt værbyll. Disse er godt synlige fra utsiden som et par centimeter store byller. Artene som lever på mus og pipeharer utvikler seg ganske raskt, vanligvis på mindre enn en måned. Artene som lever på større dyr overvintrer under huden på dyret.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  13:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eggene klekkes i løpet av 5 dager og larvene ser slik ut (grøss):

Eggene ser slik ut:

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  14:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så den hovner opp altså?? Blir det ikke klump slik som i den andre tråden?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 03/06/2006 :  15:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg har forstått er dette snakk om 2 ulike typer brems. Hvertfall to forskjellige måter å klekkes på.
Den som du har bilde av opal, virker slik at bremsen sprayer eggene sine på bena til hesten, dette kør og hesten klør seg med tennne, og får da eggene inn i systemet, og på et eller annet vis ned i magesekken. Her klekkes eggene, og larvene blir værende i magen over vinteren, og kommer ut gjennom avføringen når det blir vår.

Jeg har aldri hørt om det som dyrlegen min mente at hesten min kunne ha. Men da er det bremsen(mulig det finnes flere typer brems) som stikker hesten og legger samtidig inn et lite egg under huden. Dette blir til en larve som vandrer i nervebanene til rygraden, noen ganger også inn i ryggraden. Dersom man gir ivomec på senhøsten eller vinteren, så vil denne larven da dø når den ligger nær disse nervebanene og kommer jo da ikke ut. Hva som skjer da vet jeg ikke, men hesten får nok en betennelse eller noe...
På våren er hvertfall larven blitt så stor at den begynner å komme opp under huden, og borer seg til slutt ut og flyr ut.
En hest kan gjerne bare ha en slik larve for bremsen legger bare et egg pr stikk.

Jeg har som sagt aldri hørt om dette før, så det kan ikke være så vanlig? Jeg har også alltid hørt at man skal gi ivomec på ettervinteren, men ble jo litt i tvil nå da

Stod mye intr. om dette under liken til bente!!

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  17:05:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så vidt jeg har forstått er dette snakk om 2 ulike typer brems. Hvertfall to forskjellige måter å klekkes på.
Den som du har bilde av opal, virker slik at bremsen sprayer eggene sine på bena til hesten, dette kør og hesten klør seg med tennne, og får da eggene inn i systemet, og på et eller annet vis ned i magesekken. Her klekkes eggene, og larvene blir værende i magen over vinteren, og kommer ut gjennom avføringen når det blir vår.

Opprinnelig postet av tebj0

Er ikke det magebrems? Leste såvidt om det da jeg fant det jeg linket til i sted. Der stod mye likt det du skriver, om magebrems.
Her er det som jeg fant om det :

http://no.wikipedia.org/wiki/Magebrems

Magebremser er parasitter (rovdyr) i larvestadiet hos hester, neshorn og elefanter, hvor larvene lever innvendig (endoparasitt). De voksne (imago) spiser ikke.

Magebremser har store øyne, kroppen er gjerne kraftig og er tett hårkledd. Den ligner ellers en bie eller en humle, men kan skilles fra disse ved at de har svært korte antenner. Til tross for denne likheten til humler eller bier, oppdager ofte hester magebremsen, og prøver å komme seg unna. Trolig er det en særpreget summing de kjenner igjen.

Hestens magebrems stuper ned mot hesten og legger sin egg på hestens skinn, svært nær hestens munn, eller i gresset der hester beiter. Eggene slikkes opp av hesten, eller kommer seg inn i hestens munn med gresset som hesten spiser. Den blir med ned i magen, hvor den biter seg fast med munnens kjever, og lever den gjennom sine larvestadier. Utviklingen tar oppmot ni måneder. Larvene er uten ytre bein og er tilsynelatende «hodeløse», ofte kalt maggott. De er nokså butte bak, men smalner av framover, hodeenden er smal og forholdsvis spiss, med en liten munn. Den er tydelig ledd delt med noen små utvekster (pigger) på hvert ledd. Når larvene når sitt siste larvestadium, lar de seg bli med avføringen ut, for å forpuppe seg.

Magebremser gjennomgår en fullstendig forvandling, med et puppestadie. Puppen er tønneformet og puppestadiet er i øvre laget, i jorden.

Nesebremser og Hudbremser både ligner av utseende og er parasitter på pattedyr. Forskjellen er at magebrems har utviklingen (larvene) i magen og tarmen på verten, og ikke under skinnet eller i nesen (svelget) som de andre bremsene har.

tebj0

Skrevet - 03/06/2006 :  22:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også trodde dette var brems, og har også sett disse dyrene "live", men dyrlegen mente at bremsen stakk hesten, og la da igjen et egg, som ble til larve og som vandret langs nervebanene i ryggraden til hesten. Et stikk utgjorde 1 egg, og det ble bare 1 larve av dette egget. På våren er larven ferdig utvokst, og den begynner å vandre opp og ut.. Kan sees som en liten byll under huden til hesten, og den borer seg ut gjennom huden og ut i det fri. Blir da et lite sår igjen på hesten..
Men har aldri sett eller hørt om dette før, så jeg vet ikke.. Dyrlegen var veldig
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  22:57:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Eggene ser slik ut:

Opprinnelig postet av Opal

Fyttikatta! Og jeg som trodde dette var frø av et eller anna slag som hadde festa seg i pelsen!!Hesten min hadde dette i fjor.

*passe på bedre neste gang *

Hvilken markkur anbefales til denne?Banminth,ivomec eller panacur??

http://www.belinda1982.piczo.com
Redigert av - belinda1982 den 03/06/2006 23:00:35 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  23:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Fysj, så ekkelt!
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 04/06/2006 :  00:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ivomec skal ta magebrems.. Viss man ser hesten har slike egg på bena så skal det klippes bort Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/06/2006 :  21:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kom jeg på at jeg har skrevet en artikkel om tidligere,så jeg kan godt kopiere den inn her.

Litt om "hestebrems" (mavebrems):

Fluelignende insekt på 15 mm.
Mavebremsen (Gastrophylus spp.) er et fluelignende insekt på ca. 15 mm.
På varme sommerdager kretser dem rundt hesten og prøver å legge egg i hestens hårlag, særlig på steder hvor hesten har mulighet å bite seg selv.

Kommer inn i munnen for at hesten biter seg
Mavebremseggene ses som små gule prikker på forbeina og på sida av buken.
Etter ca. 3 uker klekkes eggene, og de små larvene kravler rundt på huden og skaper en hudirritasjon.
Derfor biter hesten seg selv, og larverne tas opp i hestens munn.
Der borrer de seg inn i kinnslimhinna og vandrer videre under munnslimhinnen ned igjenom svelget og igjenom spiserøret ned i mavesekken.

Sitter fast på hesten til neste vår!
Larvene borrer seg frem igjenom maveslimhinna og forpupper seg. Disse puppene sitter fast i maven på hesten helt til neste vår, hvor de så slipper festet og føres med tarminnholdet ut i det fri.
Her klekkes bremseflua ut etter 2-4 uker.
Som regel gir ikke mavebremseinfeksjon anledning til sykdom hos hesten.
Kun ved massive parasittmengder kan disse puppene medføre vekttap.

Mavebrems synes ikke på gjødselprøver
Alle hester har mavebremser i større eller mindre grad i vinterperioden. Her er puppene i hvilestadie og venter på at det skal bli vår.
Det er ingen aktivitet i parasittene om vinteren,derfor kan mavebremsen ikke påvises ved å ta gjødsleprøver-med mindre enkelte pupper ved en feiltagelse slipper taket i maveslimhinna.

Flere ormekurer kan brukes som behandling
Mavebremsen kan behandles med et bredt spekter av ormemidler som inneholder ivermectin eller ivermectin-lignende stoffer, som f.eks. Eqvalan® og Equest®.
Man kan også bruke Atgard®Vet (som inneholder Dichlorvos), som er meget effektivt på denne type parasitter.
Vi kan og behandle med Ivomec (som er mest kjent her i Norge).
Det anbefales å gi hesten markkuren etter at nattefrosten har kommet, oftest i november/desember.
Nattefrosten gjør at alle bremsene dør,dermed er smittekilden redusert.

Hva kan vi gjøre for å forhindre dette ?

*Se etter- og fjern de små gule bremseeggene i pelsen på hestens forbein og bryst.

*Klipp hesten på de stedene hvor det sitter mange egg.
OBS! Du kan ikke vaske eggene av med shampo eller andre lignende ting.

* Du skal gi markkur i november/desember måned, (fordi når frosten kommer dør alle bremsene i naturen).
Hesten infiseres derfor ikke med nye egg.

Hvis alle hesteeiere behandlet sine hester; og legemidlene var 100% effektive, ville det ikke finnes mavebremspupper igjen som kan "sikre" neste års generasjon av bremselarver......

-Håper dette var til litt "ekstra" hjelp i tilegg til det andre som allerede er skrevet her.

Redigert av - xxxx den 04/06/2006 21:32:14 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  00:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester er livredde for brems, de VET at de betyr trøbbel.

Har skrevet et innlegg som kan leses her, under emnet "stikk". De hører sammen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.