hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenings-/Ridebandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Trenings-/Ridebandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  15:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke fôrrytter til hesten, bare steller, og dessuten så er hun like gammel som meg.

Opprinnelig postet av Ojdiis

Ja her skal vi spikke fliser forstår jeg... Samme det, om du er fòrrytter eller bare steller hesten. Da redigerer jeg svaret mitt og putter inn hestesteller i steden for. (Det er sånn jeg må gjøre med sønnen min på 11 år når han er vrang og ikke vil forstå)

Uansett, dette er en person du kjenner og har et forhold til. Du steller hesten hennes, og om hun er like gammel som deg eller eldre er også uvensentlig. Hun eier hesten og hun blir "dummet" ut av deg her på Mix. Dårlig gjort synes jeg, og sier vel mer om deg enn henne...
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  15:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke fôrrytter til hesten, bare steller, og dessuten så er hun like gammel som meg.

Ja her skal vi spikke fliser forstår jeg... Samme det, om du er fòrrytter eller bare steller hesten. Da redigerer jeg svaret mitt og putter inn hestesteller i steden for. (Det er sånn jeg må gjøre med sønnen min på 11 år når han er vrang og ikke vil forstå)

Uansett, dette er en person du kjenner og har et forhold til. Du steller hesten hennes, og om hun er like gammel som deg eller eldre er også uvensentlig. Hun eier hesten og hun blir "dummet" ut av deg her på Mix. Dårlig gjort synes jeg, og sier vel mer om deg enn henne...
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  18:38:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det behagelig? Kan rytter kjenne forskjell på hesten med å ri med eller uten? Hvordan skal man bruke bandasjer på meeeeget stiv hest?

er de lagt riktig skal de være behagelig.ryttern bør ikke kjenne forskjellen.å hva har stiv hest og bandasjebruk med hverandre å gjøre??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  19:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Er det behagelig? Kan rytter kjenne forskjell på hesten med å ri med eller uten? Hvordan skal man bruke bandasjer på meeeeget stiv hest?

er de lagt riktig skal de være behagelig.ryttern bør ikke kjenne forskjellen.å hva har stiv hest og bandasjebruk med hverandre å gjøre??

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hørt at en hest med stive bein kan få klemm på beina.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  21:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg håper inderlig at eier av hesten ikke har en vip på Hestemarked og kommer over denne linken. Jeg hadde blitt rimelig forbanna, selv om jeg er enig i at bandasjebruk stort sett er unødvendig i de fleste tilfeller.

Opprinnelig postet av Birre

? Fordi???? Hadde vel ikke vært så dumt om ho og fikk retta opp i misforståelsen? Tror hvis jeg hadde vært hestens eier ville jge blitt så flau at jeg hadde løpt og kjøpt bandasje underlag og latt som jeg bare hadde glemt det. Syns det er flott jeg at man stiller spørmål ved påstander selv om de som kommer med de burde vite bedre for ingen er helt feilfrie.

Kunne ønske alle hadde tatt seg en tur på Hestemarked.no for det er alltid noe og lære for alle her!

Opprinnelig postet av kari anne

Hadde du virkelig det?

Jeg hadde blitt forbannet og såret over at fòrrytteren min hadde lagt meg ut på nettet til gud og hvermansen. Diskutert hestestellet mitt med alle andre enn meg.

Dårlig gjort og lite oppegående spør du meg. Jeg hadde nok endt opp med en ny fòrrytter til hesten min vil jeg tro.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Vanligvis gidder jeg ikke slenge meg på depattar som sklir ut sånn som det her, men jge føler der er veldig viktig at man har et slikt forum der alle kann komme med spøsmål om hva som helst uten og måtte være redd for hva andre synes og mener.

For det første har hun visstnok flere ganger tatt dette opp med eier uten og få noen vettug respons. For det andre så bruker hun ikke eiers navn så det går ikke på hennes integritet. Må si meg enig i at rent språklig sett kan det høres ut som om det er eier hun kjeller ut, men hvis man tar aldern i betraktning, så tror jeg ikke det er noe problem og forstå hva hun vil!

Jeg hadde helt erlig blitt FLAU dersom min forrytter/hestesteller eller hva skulle kommet til meg og påpekt noe så selvfølgelig som at man må ha belegg under treningsbandasjer!

Det her handler ikke om at noen vil ga noen såret og forbannet, men at hun vil hestens beste og det bør jo ALLTID gå foran enkeltpersoners integritet!!!

Spør du meg er dette det beste hun kunne gjort og svært oppegående.

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  09:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg håper inderlig at eier av hesten ikke har en vip på Hestemarked og kommer over denne linken. Jeg hadde blitt rimelig forbanna, selv om jeg er enig i at bandasjebruk stort sett er unødvendig i de fleste tilfeller.

Opprinnelig postet av Birre

? Fordi???? Hadde vel ikke vært så dumt om ho og fikk retta opp i misforståelsen? Tror hvis jeg hadde vært hestens eier ville jge blitt så flau at jeg hadde løpt og kjøpt bandasje underlag og latt som jeg bare hadde glemt det. Syns det er flott jeg at man stiller spørmål ved påstander selv om de som kommer med de burde vite bedre for ingen er helt feilfrie.

Kunne ønske alle hadde tatt seg en tur på Hestemarked.no for det er alltid noe og lære for alle her!

Hadde du virkelig det?

Jeg hadde blitt forbannet og såret over at fòrrytteren min hadde lagt meg ut på nettet til gud og hvermansen. Diskutert hestestellet mitt med alle andre enn meg.

Dårlig gjort og lite oppegående spør du meg. Jeg hadde nok endt opp med en ny fòrrytter til hesten min vil jeg tro.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Vanligvis gidder jeg ikke slenge meg på depattar som sklir ut sånn som det her, men jge føler der er veldig viktig at man har et slikt forum der alle kann komme med spøsmål om hva som helst uten og måtte være redd for hva andre synes og mener.

For det første har hun visstnok flere ganger tatt dette opp med eier uten og få noen vettug respons. For det andre så bruker hun ikke eiers navn så det går ikke på hennes integritet. Må si meg enig i at rent språklig sett kan det høres ut som om det er eier hun kjeller ut, men hvis man tar aldern i betraktning, så tror jeg ikke det er noe problem og forstå hva hun vil!

Jeg hadde helt erlig blitt FLAU dersom min forrytter/hestesteller eller hva skulle kommet til meg og påpekt noe så selvfølgelig som at man må ha belegg under treningsbandasjer!

Det her handler ikke om at noen vil ga noen såret og forbannet, men at hun vil hestens beste og det bør jo ALLTID gå foran enkeltpersoners integritet!!!

Spør du meg er dette det beste hun kunne gjort og svært oppegående.

Tull og tøys! Steller man en hest for noen og har et problem eller spm, så går man til eier eller forhører seg med andre man kjenner, ikke legge det ut på et diskusjonsforum.

Det gagner i hvertfall ikke hesten at bandasjebruken blir diskutert her, siden du velger å dra den så langt at det begynner å dreie seg om et helseproblem.

Men du skal selvfølgelig få ha din egen mening, ellers hadde det ikke blitt noe diskusjonsforum.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  10:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tull og tøys! Steller man en hest for noen og har et problem eller spm, så går man til eier eller forhører seg med andre man kjenner, ikke legge det ut på et diskusjonsforum.

Det gagner i hvertfall ikke hesten at bandasjebruken blir diskutert her, siden du velger å dra den så langt at det begynner å dreie seg om et helseproblem.

Men du skal selvfølgelig få ha din egen mening, ellers hadde det ikke blitt noe diskusjonsforum.

Ho har prata med eier! Kanskje hun ikke kjenner noen andre eller at de hun kjenner som kanskje har peiling er enda næremere hestens eier enn hun og at det faktisk vil være mest anonymt og legge det ut her? Og ho bruker faktisk ikke navn.

Det kan faktisk bli et helseproblem ved feilbandasjering med treningsbandasjer!

Kanskje vi skal treffes i en egen tråd? Bak skolen kl tre f.eks?

Må ikke skremme folk fra og komme med spørsmål her vettu!
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  11:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
He, he! Ja kanskje det?

Da tar man debatten vel personlig. Huff, det hadde jo vært for ille!
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  20:23:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har sklidd litt ut her, men har et spørsmål om bandasjer. De man får tak i på hooks (søk på nr. 610071), må man ha noe under på dem?
Og er det noen som kan prøve å forklare hvordan man skal legge på bandasjene riktig, om det er mulig? Tror ikke jeg har fått det med meg

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  20:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har sklidd litt ut her, men har et spørsmål om bandasjer. De man får tak i på hooks (søk på nr. 610071), må man ha noe under på dem?
Og er det noen som kan prøve å forklare hvordan man skal legge på bandasjene riktig, om det er mulig? Tror ikke jeg har fått det med meg

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

De er jo av fleece, og viss jeg ikke tar feil er det stallbandasjer, så jeg må nok si at det er meningsløst å bruke underlag på DE.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Ser at det er fleecebadasjer, og som Ojdiis sier er det stallbandasjer. Men jeg bruker alltid underlag på dem! Det gjør jeg på fleecebandasjer og treningsbandasjer (de bandasjene som er elastiske).

Eneste jeg ikke bruker underlag på er de med halvparten fleece og halvparten elastiske. Mener og ha lest en eller annen plass at disse bandasjene ikke bør være på hesten mer enn 2 timer om gangen, men husker ikke hvor jeg har lest det.. Så ikke ta det for sikkert, siden jeg ikke kan dokumentrere det..

Slik jeg legger på bandasjene er og begynne på midten og legge dem jevnt og "halvveis lagvis" oppover. (Forstod du det? Vet det ble forklart litt dumt, men det var det og finne ordene da... )
Når jeg har kommet helt opp under kneet (ikke så høyt at det går ut over når hesten skal bøye kneet. Og det er så liten avstand opp at det blir bare et par rull rundt benet før jeg er oppe), legger jeg det helt likt nedover igjen. Passer på at det er jevnt og likt mellomrom hele tiden.
Og går helt likt opp igjen, så er det bare og feste med borrelåsen.

Passer på at det ikke er for stramt oppe og nede ved og stikke inn en finger under bandasjene. Og kjenner etter at ikke det gjør vondt i fingrene, at jeg ikke kjenner pulsen eller noe i fingrene mine.

Når jeg legger på treningsbandasjene gjør jeg likt, men begynner oppe, går ned og så går opp helt likt (passer på at det er jevnt trykk over alt og med like "mellomrom" lagvis). Når jeg har kommet ned begynner det elastiske på bandasjene.
Viktig og ikke legge på for stramt her siden det er strikk.. Så det må du sjekke ved og gjøre likt med fingrene.
Etterhvert får du en "feeling" i hendene hvor stramt/lett du skal legge dem på.
Om jeg bruker de treningsbandasjene uten fleece, legger jeg dem på helt likt og med underlag. Begynner oppe, går ned og opp igjen. Med jevnt trykk over det hele og jevne "mellomrom".

Jah, det er slik jeg gjør det da..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  21:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, så er det jo sånn at beinene skal bandasjeres slik at den løse enden når du bandasjerer peker bakover på utsiden.

Skille altså mellom stall- og ridebandasjer. Ikke ri med stallbandasjer og aldri stalle med ridebandasjer.

Ville ikke bandasjert hesten før noen kunne vise deg hvordan det gjøres. Kanskje øve litt først og (brukte stolbeinet på min rosa kontorstol som også tjente som dressurhest i kjelleren når LC skulle inn første gangen). ;)

Sikkert lurt som lino sier her og og legge på sin egen arm, -kjenne litt på forskjellen på for stramt og for løst, med og uten underlag og ride-/stallbandasjer.

Går nok bra skal du se. Ellers er jo som nevnt tidligere senebeskyttere enkle raske og letthåndterlige.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skille altså mellom stall- og ridebandasjer. Ikke ri med stallbandasjer og aldri stalle med ridebandasjer.

Sikkert lurt som lino sier her og og legge på sin egen arm, -kjenne litt på forskjellen på for stramt og for løst, med og uten underlag og ride-/stallbandasjer.

Går nok bra skal du se. Ellers er jo som nevnt tidligere senebeskyttere enkle raske og letthåndterlige.

Åja, det er viktig og ikke blande bandasjene når det kommer til bandasjering inne på stall eller til trening! Godt du husket og skrive det, Kari Anne

Eller så kan trene på den ene foten din. Syntes selv at det var veldig vanskeligt og bandasjere den ene armen, og bare kunne bruke en arm..

Har selv hatt problemer med og finne beinbeskyttere/senebeskyttere sompasser til araberen min sine bein.. De har enten laget sår "her eller der" på ham Så bandasjer har vært greit og bruke i de periodene - eller til de treningene - jeg har hatt bruk for det.
Men har endelig funnet et sett med senebeskyttere som passer ham.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:11:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Oida, MYE jeg ikke har fått med meg Trodde man kunne bruke de jeg mente til riding også jeg. Huff og huff. Må få forskjellen inn i hodet da. Hvilke treningsbandasjer kan dere anbefale da? Og underlag, om man ikke bruker det samme?
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:34:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har en veninne som har brukt de du mener til ridning, men selv gjør jeg det ikke. Jeg bruker de som Ojdiis la ut bilde av, syntes de er greie og passe lange i lengden også
Til underlag bruker jeg like som jeg har under stallbandasjene slik som disse : http://www.skoies.no/shop.asp?p=958694
Jeg har et par jeg bruker til trening (dissse som er linket til) og et par med andre (litt bedre og mer gjennomførte) som jeg bruker til stallbruk.
Men tror ikke der er noe forskjell på hvilken type du bruker av underlag under trening o.l.
Der er jo mange varianter på markedet, og så kommer det jo litt an på om hesten din har skader og trenger "det ekstra" som back on track f.eks.
Men til vanligt syntes jeg du kan bruke f.eks. disse jeg linket til. Men grei tog ha to sett slik at du kan få tørket de

Til stallbruk/boksbruk har jeg en regel, jeg bruker ikke bandasjer med strikk/elastisitet.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.