hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trener DU?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvordan trener DU?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kurre

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  09:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men gråter om du tråkker på en maur gjør du?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  12:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror Harneshaug kanskje har misforstått litt, dette er bla. hva debattstarter wwkaja spør om:

Kopi av melding:
Jaja - er bare ute etter å lese om hvordan dere bruker tiden med hestene psykisk. :)

Hun har fått noen svar og det viser seg at ikke alle gjør ting på samme måte, det er vel ingen som krangler eller kritiserer i denne debatten?
Hele poenget med en debatt er vel at man kan diskutere, lære av andre og komme med råd
Opprinnelig postet av Brum

Ja da har jeg sikkert misforstått, for i mine øyne endte også denne debatten opp i å diskutere hva begrepet NH er....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  14:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gråter lett og om jeg dreper et insekt så blir jeg lett lei meg ja. Virker kanskje litt patetisk, men sånn er det bare med den saken. Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  16:23:00  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NH er på hestens premisser fordi det er kommunikasjon mellom menneske og hest på hesten sitt eget språk.
Kan det bli noe enklere enn det?
At NH også er forståelse av hesten er jo greit, men det må man jo også lære seg?
Hestene kan det fra før.
Hvis man ikke har lært det så praktiserer man det heller ikke.

man må jo selfølgelig kunne kropps språke til hesten før man bruker det.eg sa *prøver* for at eg prøver jo hele tiden å lære mer

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 01/06/2006 :  22:40:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Heisann Lene og Dagmøy, innlegget var absolutt ikke ment på deg.
Alle vil naturligvis gjøre ting på forskjellig måte da vi alle er forskjellige.
Og alle lærer vi noe nytt hver dag, ellers hadde det ikke vært noe morsomt..

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:28:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann Lene og Dagmøy, innlegget var absolutt ikke ment på deg.
Alle vil naturligvis gjøre ting på forskjellig måte da vi alle er forskjellige.
Og alle lærer vi noe nytt hver dag, ellers hadde det ikke vært noe morsomt..

eg misforstod vister helt enig i det du seier

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  22:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Eg får sikkert masse ris her nå men...eg synes det blir lett teit når noen folk driver med overdriving av NH. NH er ingen gren, ingen sport...men nettopp det så mange sier: Å kommunisere med hesten. det blir alt for for mykje konkuranse instinkt i dette... "Eg gjør det og det med hesten...det gjør ikkje du..." osv... eller "eg gjør det når hesten biter eg..." "jamen! det står da noe helt annet i monty roberts boka, du kan da ikkje gjere det!" Er NH blitt ei lov? Eg tenker vel aldri over at eg driver med dette...eg bare er hos hestene og kommunisere på min måte...ikkje på monty eller per sin...MEN du lærer jo masse av dem da...men føler ofte at folk syntes at alt en kjent hestehvisker sier er sant, og lov og alt det der...SÅ SETT I GANG Å RIS...

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/06/2006 :  23:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ida, her får du ikke ris. Jeg vil gi ROS!
Veldig enig i hva du skrev der.
Jeg skriver jo gjerne tips til folk om hvordan jeg tenker de kan løse sitt problem. Men dette er utfra egen erfaring. Ingen lov. Og ingen: Sånn gjør han og han,derfor kan man kun gjøre det på den måten

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 05/06/2006 :  08:20:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jo, takk...det var bra med ros..:P dessuten så er det jo i grunn litt teit om folk siterer rett fa en "horsemanship bok" Eg synes folk kan slappe av med dette...for aller driver vel egentlig med NH? NH er bare et kallenamn på å kommunisere, eller å bli venn med hesten på deres premisser. For er det ikkje det alle vil? bli venner med hesten du eiger, steller, rir, koser med, eller drømmer om?
Det er vel enkelte av oss som føler at du ikkje kan noe innen NH før du lest minst en bok. Eg har ofte oppfattet sånne bøker som beografier, eller blanding mellom fakta og beografier, som montys bok F.eks: eg har bare lest litt i begynnelsen, men oppfattet det som: det handler om kordan monty R har fått sine hester rolige, og kordan han har fått dem til å stole på han, samtidig som han lærer
bort ganske mye. så å lese bøker som det blir vel bare og han en erfaring i bakhode,for det er alltid dine metoder som kommer først, du kjenner hesten...MEN en god erfaring. men dette har utviklet seg til noe annet enn det debattskriver skrev i første omgang.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  14:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt du ser, leser, hører, erfarer, lærer, opplever osv. er ubevisst med på å forme deg som person. Om du leser bøker vil de ha sin innvirkning på deg uansett om du tenker på de bevisst eller ikke, men å tro at "alle" driver med NH.... nei, det er det IKKE.
Hesteverden er full av kasuser både når det gjelder hester og folk, det har gått fremover ja, men det er langt fra alle som behandler hestene sine med respekt og forståelse.
Tror ikke det å tenke bevisst på NH (ja, det er det jeg kaller det ) er blitt avlegs eller unødvendig.
Det innbefatter også teknikker for de som har litt mer spesielle hester, hvor hestens største ønske faktisk ikke er å bli akkurat DIN beste venn og følge deg i tykt og tynnt fordi du respekterer han og er snill...
OK, siste var ment å være litt flåsete, men det er faktisk ikke alle hester som er like enkle og da kan det være lurt å ha et triks eller to på lager, ligge et "hestehode" foran (oioioi.. dårlig humor)
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/06/2006 :  16:47:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Alle driver nok ikke med NH. Alle driver med forsøk på å kommunisere med sin hest. Men ikke all komunikasjon er så bra. Heller ikke alle ser dt nødvendig å være venn med sin hest, på den andre siden er det mange som vil være venn med sin hest, men ikke ser vitsen med å være flokklederen.
Så enig med Harneshaug. Alle driver ikke med NH. Men fler og fler komuniserer med hest på hesters vis. Enten selvlært, eller fra bøker og artikler. Noen finner en rød tråd gjennom sin omgang med hest, mens andre leser i en bok og gjør øvelsene der og glemmer å bruke samme metoder utenom den fastsatte treningstimen.

Dette var vel en av mine mest ubetydelig innlegg. Om noen klarte å få noe ut av det blir jeg imponert. Men jeg sender inn alikevle jeg, hihi

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  14:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tok det jeg. SÆRLIG det at folk praktiserer noen metoder en time i uka, det blir bare teit, og i hele tatt undøvendig å drive med det den timen, om man ikke gjør det resten av tiden.

Som sagt: mange som gir hesten sin smekk en gang i blant og bruker pisk på tur om hesten ikke hører etter, men du kan tydelig se at hesten er glad i personen. ;)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/06/2006 :  18:18:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jepp! Sålenge du ikke dæljer løs uten at hesten fostår noe som helst

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  21:36:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg behandler Dagmøy på min måte,selfølgelig har eg litt frå per,monty,parelli.men eg følger det ikkje for punkt og prikke.og det kommer helt ann på hesten sin personlighet om kordan du behandle den.bakkearbeid er etter min meining ikkje nh,det er bakkearbeid.eg slår ikkje hestene for etter min meining er det feil,men som sagt det er min meining.men eg lærer meg hesten sitt kroppsspråk og kommuniserer med hesten på den måten.eg synest man ikkje skal kritisere nokon på grunn av dei bruke sin eigen måte så lenge den ikkje inneholde tvang og vold.og det er du skjølv som bestemmer vilken skjef du vil vere for hesten,den skjefen som skjefer heile tiden og passer alltid på og vise kim som er skjefen(hingsten i klokken),eller den rolig og skjefen som veileder men allikevell setter grenser for dei andre flokk medlemene(alfahoppen).eg likar at hestane har eit naturligt liv,både Dagmøy og Aurora går på utegang heile året på eit 20 måls stort beite.la hest vere hest.
det er mange bra innlegg her som eg er enige iida hadde eit godt poeng og dett hadde månge fleire og.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.