hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trener DU?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvordan trener DU?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Wichtoria

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  23:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil gjerne vite hvordan dere trener med hestene deres generelt.
Jeg trener ikke spesielt horsemanship. Jeg tar utgangspunkt i å være venn med hesten. Jeg er opptatt av å kunne ta på hesten overalt.

Jeg har alltid vært mild, så horsemanship har vel gått naturlig inn.
Jeg gråter om jeg dreper et insekt ved uhell.
Jeg er nok ikke en leder for hestene jeg driver med, men nesten-leder, kanskje? Har funnet ut at jeg ikke vil ha det slik.
Og det går supert, for jeg jobber bra med hestene uansett.
Jeg roper, de løper til meg. Jeg går, de går etter. Men jeg er likevel ikke leder.. om noen skjønner.

Jaja - er bare ute etter å lese om hvordan dere bruker tiden med hestene psykisk. :)

lino

» VIP

Skrevet - 28/05/2006 :  23:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvordan kan du si at du ikke er en leder om hesten følger deg?
Hester er enkle, de følger lederen eller dem over seg i rang. De følger ikke de under seg i rang.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/05/2006 :  00:18:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tja.. Kan vel kalle meg inspirert av diverse NH personligheter.
Har funnet min gyldne middelvei når det gjelder min omgang med hest.
Jeg krever at de holder seg unna min sone. Men jeg er fremdels deres venn som klør og koser på de. Trives best på toppen av rangstigen jeg.. Jeg "spiser" før dem. Og de får ikke flytte på meg, da får de versågod å gå rundt eller stoppe.
Er noe skummelt går vi bort og undersøker. Jeg tvinger aldri en hest med smerte som virkemiddel om den er redd noe. Likeså når hesten skal lære noe nytt. Jeg er tålmodig men bestemt i alt jeg gjør med hestene.

Jeg er bevisst HELE tiden på hvordan jeg omgås hestene. Det er ikke slik at "nå skal vi trene horsemanship", men jeg har en rød tråd igjennom alt jeg gjør.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 29/05/2006 :  11:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Om en hest følger deg, trenger det ikke bety at den ser på deg som leder. Kanskje den bare liker deg, eller den er nysgjerrig, kanskje den tror det er noe godt eller spennende i vente? Eller den følger etter fordi den har lært at det er det den skal...hvem vet

Jeg trener ikke horsemanship, men jeg praktiserer det hvert sekund jeg er sammen med dem, som carambee sier er det viktig å hele tiden være bevisst på hvordan man omgås hestene. Man kan lære masse av Nhtrenere men den beste læremesteren er hestene selv.
Jeg er alltid den trygge lederen for hesten min uansett hva vi gjør. Jeg er streng men rettferdig og gir masse ros.
Jeg er også veldig nøye på at ingen får invadere min private sone såfremt de ikke er invitert. Allerede her er grunnlaget lagt, og man kan begynne å lære hesten ting.

Det morsomste er at man ikke nødvendigvis trenger å gjøre så mye for at hesten skal stole på deg, hva man utstråler er ekstremt viktig, er du rolig og bestemt i alle situasjoner vil hesten roe seg ned å bli trygg den også. Utrykket "du må ikke vise at du er redd" er bortkastet. Det er hva du utstråler som betyr noe, hesten merker sinnstemningen din uansett.
Huff dette ble rotete, har så mye på hjertet at jeg kunne skrevet en tykk bok:)
Synes dette er så utrolig morsomt å holde på med...

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  11:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg følger parelli metoden til pungt og prikke. Har gjort det i to år nå, å jeg skjønner hva wwkaja mener, du føler deg mere som venn enn leder. Du respekterer hestene og de respekterer deg uten at du føler så sterkt lederhet, men respektfullt vennskap.
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  18:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Missy! Du skrev akkurat det jeg mente, egentlig.
Jeg passer såklart på at hestene ikke får bestemme over meg, men jeg har ikke tenkt så mye på det å bli 100% leder for hestene jeg driver med.
Så lenge de samarbeider med meg blir jeg glad. :)

Og nrå det gjelder NH så er det forskjellige oppfatninger av det.
Her på Valum, så er det mange som tror at NH er noe man MÅ lære seg før man praktiserer det, akkurat som å ri med sporer.
Men NH er vel egentlig bare forståelse av hesten?
Og når noen sier at NH er på hestens premisser, synes jeg også det blir litt rart. Hadde det vært på hestens premisser, hadde vel hesten vært fri..
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  19:31:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
nh er ingen gren så eg *trener *ikkje på det.
eg prøver og omgås med hestene på en naturlig måte,leker med 7 games med hesten,
prøver og kommunisere med hesten på en naturlig måte

og prøver og var mild og rolig(som eg trur eg som oftest er)

blei mange *prøver* her

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 29/05/2006 :  20:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
NH er på hestens premisser fordi det er kommunikasjon mellom menneske og hest på hesten sitt eget språk.
Kan det bli noe enklere enn det?
At NH også er forståelse av hesten er jo greit, men det må man jo også lære seg?
Hestene kan det fra før.
Hvis man ikke har lært det så praktiserer man det heller ikke.

Wichtoria

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  21:18:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner poenget ditt, men det jeg mener er at det virker som mange tror at NH er som teknikk. Det er jo mer psykisk forståelse i det?
Såklart lærer du det, men ikke på samme måte som matte, tenker jeg da men. Man må jo legge litt "følelse" i det om man vil oppnå vennskap med hesten.

Huff, jeg er elendig på å forklare.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 30/05/2006 :  07:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg i det.
Ta en rundpaddock foreksempel: Noen tror at å bruke en rundpaddock= NH.
Rundpaddocken er kun et verktøy og som andre verktøy kan den misbrukes.
Man kan oppnå akkurat det samme man gjør i rundpaddocken på andre måter, men det kan ta lenger tid.
Noe av det man gjør i rundpaddocken er å kontrollere hestens bevegelser, lederhesten i en flokk kontrollerer bevegelsene til hester under seg i rang ved kun små signaler.
Rundpaddocken lurer hesten til å tro at du er sprekere og sterkere enn den, i de fleste tilfeller vil den underkaste seg, men mange hester skjønner godt forskjellen på å være inni rundpaddocken og å være utenfor. Derfor må man jobbe med hesten i alle sammenhenger for å oppnå lederskap. Mange ganger går det lettere når man først har brukt rundpaddocken.

En rundpaddock har liten hensikt om man ikke kan overføre det man gjør i den til alt annet man gjør med hesten.

Så har vi den berømte taugrima, en taugrime kan fungere greit om du ikke bruker NH så Taugrime= NH er ikke sant.
Taugrima er sterkere enn en vanlig grime men brukt riktig er den et mirakelmiddel.

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor finnes begrepet om alle kan det, tenker det og gjør det hele tiden?
Bare lurer på hvorfor det finnes så mange problemhester og heste-eiere med problem... Her er det snart en uting å nevne NH fordi det er så gammelt at det er helt naturlig at ALLE gjør det, selvfølgelig.....
Vel det er faktisk ikke det, om det er noen som ikke "puster" NH og vil lære noen øvelser som 7-games kan de vel få lov til det?
Og tro at dere "naturlige tenker-som-hesten-24-t-i-døgnet" faktisk GJØR det er jo litt .. eh... merkelig.
Jeg synes det var kjekt å lese her inne før, nå er det ikke det for det er bare nedrakking og fremheving av sin egen "selvfølgelig tenker og oppfører jeg meg som en hest" og ikke bare det men "LEDEREN" attpåtil...
Slapp nå litt av, der finnes faktisk mange UTROLIG dårlige heste-eiere som faktisk ikke tenker som hester (-:
Beklager om jeg surker men blir bare så oppgitt over at alle trådene ender opp med å diskutere hvor selvfølgelig alt er i stedenfor å komme med gode råd, tips, faktiske øvelser og hjelp?
Eller er det bare meg det er noe galt med?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.
Jeg kjenner én person utenom meg selv, som er lik meg.
Vi tenker likt og behandler hestene likt. Ellers er det mye forskjellig.
Jeg får ikke sove om kvelden hvis jeg har sett noen gi hesten en liten smekk bare.
Men jeg blander meg som regel aldri inn i andres måte å behandle hesten på.
Tar gjerne i mot tips fra andre i eks ridning eller stell, og gir fra meg om noen spør.

Jeg sier aldri at jeg driver med NH, og har det derfor ikke som "interesse/gren" på VIP'en min heller. Jeg vil bare være venn med hesten, og samtidig samarbeiide..
Og det jeg sier virker kanskje også som jeg vil kverrulere og komme frem til at min måte er best, det sier jeg heller ikke. Jeg synes egentlig NH-folk kan virke litt hard mot hesten og jeg.
ALDRI noe godbiter fra hånda eks? Jeg gir ofte hestene mine litt godt i blant, og vi har det like bra sammen fremdeles.
Ser ikke så ofte hardbarka NH folk kose med hesten. De skal jo være ledere, osv osv.

Jeg koser, nusser, herjer og styrer på med hestene.

Jeg kjenner også de som ofte smekker hesten, men likevel har et veldig bra forhold til den..
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/06/2006 :  01:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg smekker til hesten. Den tåler da det. Hvis man bare skal gå å dulle med den så vil den heller ikke respektere deg. Om man klarer å få respekt uten en smekk eller tre så er det flott. Men noen hester er såpass vimsete, bøllete whatever at det kan være på sin plass med en smekk på bringen eller på baken.

Jeg føler meg "truffet" av wwkaja sin beskrivelse som en NH-perosn. Selv om jeg ikke liker å si at jeg "driver" med det pga misoppfatning og misbruk av begrepet. Men jeg kan da kose med hestene. Klø de og tulle litt med dem. Eneste at jeg ikke gir noe fra hånda, for en slemming jeg er som legger det i krybba eller på bakken. Grunnen har jeg egentlig ikke hentet fra NH i den forstand. Vil bare ikke bli sett på som et matfat som kan smakes på i ny og ne. Det har egenltig lite med "lederskap" å gjøre. At ikke hesten buser fram og spiser før jeg sier "versågod" har litt mer med lederskap å gjøre.

Får du ikke sove når du har sett noen smekke til hesten? Hva hvis en hest sparker en annen? Har du like store søvnproblemer da?

Harneshaug: Forsto egentlig ikke helt poenget ditt. Mener du at noen rakker ned på fx deg fordi du ikke er enige med dem? Eller gjør ting på samme måte som de?
Har skrevet det før i en annen debatt, og kan godt skrive det igjen. Hvis man føler man gjør det som er rett (eller best for seg og hesten) så er det ingen grunn til å bry seg om andres måte å gjøre ting på. Hvis man føler seg rakka ned på, så er det muligens fordi man føler at man ikke er helt sikker på sin måte å gjøre ting?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  02:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding

Harneshaug: Forsto egentlig ikke helt poenget ditt. Mener du at noen rakker ned på fx deg fordi du ikke er enige med dem? Eller gjør ting på samme måte som de?
Har skrevet det før i en annen debatt, og kan godt skrive det igjen. Hvis man føler man gjør det som er rett (eller best for seg og hesten) så er det ingen grunn til å bry seg om andres måte å gjøre ting på. Hvis man føler seg rakka ned på, så er det muligens fordi man føler at man ikke er helt sikker på sin måte å gjøre ting?

Opprinnelig postet av carambee

[/quote]

Eh... nei! Ikke i det hele tatt!
Jeg har jo ikke engang vært med på denne debatten... henger igjen fra det andre emnet her inne som skulle være en tråd om horsemanship-bilder...
Der også bare krangler folk om flisespikkeri, argumenterer seg selv og motparten ihel uten å komme med noe selv.
Blir bare kritikk og diskusjoner om definisjoner på ord, i stedenfor forslag til løsninger (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 01/06/2006 :  08:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Tror Harneshaug kanskje har misforstått litt, dette er bla. hva debattstarter wwkaja spør om:

Kopi av melding:
Jaja - er bare ute etter å lese om hvordan dere bruker tiden med hestene psykisk. :)

Hun har fått noen svar og det viser seg at ikke alle gjør ting på samme måte, det er vel ingen som krangler eller kritiserer i denne debatten?
Hele poenget med en debatt er vel at man kan diskutere, lære av andre og komme med råd?

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  08:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes hvertfall jeg har fått flere forskjellige syn, og det er bra.

Carambee: jeg får vel sove, var vel overdrevet. :p Men jeg greier ikke selv å smekke til hesten. Men jeg må jo være ærlig å si at om jeg får beskjed om å leie inn en av hingstene nå på våren, med masse brunstige hopper rundt, har jeg ikke tid til å bruke mine metoder på den før den prøver på noe, for å si det sånn. ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.