hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Belgisk blå? Denne er amerikansk rød!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Belgisk blå? Denne er amerikansk rød!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

avur

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  23:15:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
??
NN??
HN??

Opplys de uvitende masser (dvs den uvitende Nina) hva betyr det??

Opprinnelig postet av Kurre

Jo, i quarterhesten (dermed også paint og appaloosa) finnes det en arvelig sykdom som kalles HYPP (HYperkalemic Periodic Paralysis). Det er en muskelsykdom som stammer fra en eller annen stor og vakker hingst fra gamle dager, og det er fra ham genene har spredd seg i rasen. Mange tester hestene sine for å se om de er bærere av genet. N/N betyr en normal hest som ikke har genet, N/H er en hest som har ett kopi av genet, og H/H er en hest som er homozygot for anlegget og dermed syk. Genet er et inkomplett dominant anlegg, det vil si at i enkelt anlegg kan hesten vise symptomer (disse inkluderer svake kramper og større muskler enn normalt), og i dobbelt anlegg er hesten alltid syk. (Jfr gulgenet: palomino og cremello :) Nå skal jeg egentlig ikke sitte her og påstå at N/H-hester kan få litt større muskler enn normalt på grunn av sykdommen, for det er bare noe jeg leste et sted og jeg husker altså ikke hvor. (Internett, Western Horseman, hvem vet?) Men det var det som falt meg inn. Jeg må jo innrømme at noen av hestene som har dukket opp i denne tråden ser helt groteske og ekle ut :(
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
HYPP finnes vel "bare" på hester med Impressive linjer, gjør det ikke? Og Impressive linjer er også kjent som en typisk halter-linje. Kanskje det er der du har det fra? Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  16:24:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Stakkars dyr

Spich: Morsom signatur du har Litt OT men :P

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  22:29:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hjelpes, for en syyk bakpart.. hadde jo nydelig hode og sånn, egentlig veldig pen hest, men for noen muskler. ser helt ubalansert ut!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  23:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
stakkars:(
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  19:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
??
NN??
HN??

Opplys de uvitende masser (dvs den uvitende Nina) hva betyr det??

Opprinnelig postet av Kurre

Jo, i quarterhesten (dermed også paint og appaloosa) finnes det en arvelig sykdom som kalles HYPP (HYperkalemic Periodic Paralysis). Det er en muskelsykdom som stammer fra en eller annen stor og vakker hingst fra gamle dager, og det er fra ham genene har spredd seg i rasen. Mange tester hestene sine for å se om de er bærere av genet. N/N betyr en normal hest som ikke har genet, N/H er en hest som har ett kopi av genet, og H/H er en hest som er homozygot for anlegget og dermed syk. Genet er et inkomplett dominant anlegg, det vil si at i enkelt anlegg kan hesten vise symptomer (disse inkluderer svake kramper og større muskler enn normalt), og i dobbelt anlegg er hesten alltid syk. (Jfr gulgenet: palomino og cremello :) Nå skal jeg egentlig ikke sitte her og påstå at N/H-hester kan få litt større muskler enn normalt på grunn av sykdommen, for det er bare noe jeg leste et sted og jeg husker altså ikke hvor. (Internett, Western Horseman, hvem vet?) Men det var det som falt meg inn. Jeg må jo innrømme at noen av hestene som har dukket opp i denne tråden ser helt groteske og ekle ut :(

Opprinnelig postet av avur

det står på siden at hesten er N/N..

jeg liker godt rasen Quarter og har ikke noe i mot å vise hesten min i halter når den tid kommer... men den skal være naturlig, å ikke noe glans bilde, eller redd for å bli jørmete.. hest skal være hest

MEN DENNE VAR LITT FOR MYE AV DET "GODE".. fy å æsj altså... blæææ

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  23:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Victoria - den er jo sann!
Halter er gøy det, har selv hest som jeg har vist i halter, med allrighte resultater. Men fy f.. så mye forarbeid.... Med en hest som er 90 % hvit, så er det ikke bare bare å få ham ren. Også skal de klippes overalt, eller barberes.... Og lakkes høver.... Og gnikkes og gnus..... Og ikke minst stå STILLE (som hesten min er superflink til alle andre ganger enn akkurat når det gjelder... ) Men moro likevel da.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  11:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er dette føllet også litt sånn stor-stompete?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  12:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Huff... Den rompa ligna på rompene på kjøttferasene Limousine og Charolaise.... De er avlet med mest mulig kjøtt og minst mulig bein.... De holder ikke lenge kan jeg love... Skal se om jeg ikke har noen bilder fra ei dyreutstilling jeg var på i Tyskland, tilsvarende har jeg sett i Norge... Det er biffene vi eter det... Hadde bare alle biffer stammet fra NRF så..... Eller Hereford.. De ække så verst.. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  23:36:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker Avur!
Nå er jeg igjen en opplyst masse!?!

Øydis - STORSTOMPET??

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

kjers

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  15:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
HERRE JEMININ! :O

Hingsten var ille nok, men hva med moren hans? Shiaaat.
Hun så ut som ei tønne, bokstavelig talt.

Redigert av - kjers den 15/06/2006 16:21:29 Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  09:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette så ekstremt ut. Men ikke glem at hingsten her ikke er ferdig utvokst. Den vil sikkert jevne seg mere ut etter hvert. Alle unghester er som regel overbygd på ett eller annet tidspunkt og det er klart det ser verre ut når den har slik muskulatur i bakparten.. Quarter-hesten er avlet på en annen måte enn de ridehestene vi er vant med å se her til lands.. Min "trener" som hjelper meg med innridningen av KWPN-hoppa mi driver aktivt med Western og har to Quartere på stallen sin. De er noen skikkelige kjøttkuer men det er sånn de skal være..

Syns det har vært noen litt overdrevne reaksjoner her, men er enig i at bildene var ekstreme...
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  21:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min "trener" som hjelper meg med innridningen av KWPN-hoppa mi driver aktivt med Western og har to Quartere på stallen sin. De er noen skikkelige kjøttkuer men det er sånn de skal være..

Syns det har vært noen litt overdrevne reaksjoner her, men er enig i at bildene var ekstreme...

Opprinnelig postet av Jenny&Quine

Ikke pokker om jeg trur Quartere skal være sånn som på de bildene her! Greit nok at de er hester med mye masse, men et viss sted går grensa!

Jeg synes ikke det har vært noen overdrevne reaksjoner her, fikk helt hakeslipp når jeg så disse bildene første gangen. Synes virkelig synd på disse hestene.

Redigert av - SkyggenogCo den 21/06/2006 21:48:42 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  14:01:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Dette liknet ikke på hest.
liknet mer en snau moskus (har ikke sett det nei)

det var stygge hester!

æsj!

Gjør livet til en fest,
ri ISLANDSHEST

----forrevver----

Karen, Bleikur & Herkula

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  14:08:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
P Ø L S E - H E S T ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Gjør livet til en fest,
ri ISLANDSHEST

----forrevver----

Karen, Bleikur & Herkula- vi forrevver!

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 22/06/2006 14:09:26 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.