hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sitter skeivt:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sitter skeivt:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:48:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
det med å ri uten stigbøyler er nok bra, men hvorfor stoppe dær:p ta av hele salen og ri barbakk. det er utrolig arti og balansekrevende. rir du dressur kjenner du hestens bevegeliser bedre og hesten kjenner dine tegn bedre.

selv rir jeg 98% av tiden uten sal. ikke at det er det beste hvis jeg skal være med på no stevner, men balansen min øker, og det å kjenne hesten jobbe under seg på den måten er helt fantastisk.

Opprinnelig postet av samor

En ting er at det er gøy for oss mennesker å ri bareback, men en skal tenke litt på hesten også. Å ri uten sal 98% av tiden ville jeg aldri ha gjort, salen er ikke bare for at vi skal sitte stødigere, men for å beskytte hesten mot "humping og dumping" og fordele vekt når vi rir... Hilsen Anne som rir uten sal 2% av tiden...

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

til dette vil jeg bare svare at sitter du å "humper og dumper" i salen så er det like ekkelt for hesten. samtidig vil jeg bare høre om hvordan du rir siden du kan si at salen skal beskytte mot "humping og dumping". hvis man bruker magemuskler og jobber sammen med hesten kan man sitte nede mens man rir og da er det ikke ekkelt for hesten. selv sitter jeg mye finere og roligere uten sal.

ikke kom og si at man ikke kan sitte nede uten sal når du selv bare rir 2% av tiden uten!:)

Hvorfor tror du folk flest rir med sal, hvorfor ble salen oppfunnet? bare for å glede rytteren?....

Selvfølgelig går det fint an å sitte ned uten sal, men jeg har lite tro på at du kan sitte så stabilt at du ALDRI kommer til å miste balansen litt innimellom, og dumper da gjerne litt ned på hestens rygg..

Rir du for mye bareback vil det slite på hestens rygg. Uten sal vil ikke vekten din bli jevnt fordelt, men legge seg på et punkt. Så da nytter det ikke hvor harmonisk en måtte følge hestens bevegelser og sitter ned, trykket blir der uansett! Det sier seg jo selv at i lengden kan dette føre til skader på hestens rygg.. Ingenting i mot bareback ridning, men 98% av tiden bareback ville jeg ha unngått for hestens skyld.. Alt med måte.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:56:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig anne.. alt med måte.. red mer barback før, med Lopke tror jeg.. nei takk!! Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  02:14:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

til dette vil jeg bare svare at sitter du å "humper og dumper" i salen så er det like ekkelt for hesten. samtidig vil jeg bare høre om hvordan du rir siden du kan si at salen skal beskytte mot "humping og dumping". hvis man bruker magemuskler og jobber sammen med hesten kan man sitte nede mens man rir og da er det ikke ekkelt for hesten. selv sitter jeg mye finere og roligere uten sal.

ikke kom og si at man ikke kan sitte nede uten sal når du selv bare rir 2% av tiden uten!:)

Hvorfor tror du folk flest rir med sal, hvorfor ble salen oppfunnet? bare for å glede rytteren?....

Selvfølgelig går det fint an å sitte ned uten sal, men jeg har lite tro på at du kan sitte så stabilt at du ALDRI kommer til å miste balansen litt innimellom, og dumper da gjerne litt ned på hestens rygg..

Rir du for mye bareback vil det slite på hestens rygg. Uten sal vil ikke vekten din bli jevnt fordelt, men legge seg på et punkt. Så da nytter det ikke hvor harmonisk en måtte følge hestens bevegelser og sitter ned, trykket blir der uansett! Det sier seg jo selv at i lengden kan dette føre til skader på hestens rygg.. Ingenting i mot bareback ridning, men 98% av tiden bareback ville jeg ha unngått for hestens skyld.. Alt med måte.

hvis vi går tilbake til indianere og cowboy tiden hvil jeg spørre om hvem du synes tok best vare på hesten(e) sine? og hvem red barbakk?
jeg vil si at indianerne tok best vare på hestene sine og det var de som red barbakk.

salen ble ikke oppfunnet av en hestefrelst kar som tenkte på hestens beste og fordeling av vekt. salen ble oppfunnet for at mennesket skulle sitte bedre over lengre tid.

der har vi westernsalen. den er go å sitte i når man skal ri i terreng i flere timer hver dag. før der var det barrokk salene og krigersalene som var enda større enn westernsalene. opp igjennom tiden har den engelske ridestilen vokst og dressursalen med stilen. alroundsaler og sprangsaler har kommet med tiden med tanke på ridestil.

man kom ikke med en sprangsal og sa at man hadde en ny sal som skulle være bedre for hesten, men bedre for mennesket.

det at salen skal fordele vekten er fordi salen skal ikke forverre ryggen, men det hjelper ikke så lenge man ikke løfter paddn under opp. salen er bare laget for å gjøre ting lettere og bedre for oss mennesker. ikke for at hesten skal ha det bedre.

selv har jeg sett at folk som rir for første gang lærer seg å sitte nede lettere og raskere uten sal enn med.

jeg mener ikke at man klarer å holde seg på i alt av byks og hopp men balansen øker mye mer når man ikke har noen stigbøyler å forholde seg til.

Kopi av melding:

jeg vet ikke helt va du mener med at jeg ikke klarer å sitte nede hele tiden så stabilt at jeg aldri kommer til å miste balansen innimellom. det er helt opp til hva vi holder på med. på bane mister jeg så å si aldri balansen så lenge hesten ikke starter med noe tull og da kan jeg like fort miste balansen med sal. på tur på en vei er heller ikke noe problem så lenge man konentrerer seg og jobber sammen med hesten.

det å sitte nede uten sal vil jeg sammenligne med å ha på seg et vektbelte rundt hofta. det er der og har en vekt men førlger mine bevegelser og er derfor ikke noe ukonfortabelt å ha på.

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  02:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De fleste ryttere mister vel balansen litt innimellom uansett om de rir med eller uten sal?

Er man avhengig av salen for å sitte balansert og riktig på hesten, er ikke rytteren ordentlig balansert. (med mindre det finnes en fysisk årsak..).
Jeg vil påstå at å ri uten sal faktisk er til det beste for rytteren, og en rytter som sitter ordentlig i balanse, trenger heller ingen gjord til å holde salen på plass.

I Norge finnes det en rytter og instruktør som er utdannet ved den franske kavaleriskolen, Le Cadre Noir, som vel er verdens største rideskole. (Og muligens verdens høyeste rideinstruktørutdannelse?). Der har de en enorm terrengbane, og noe av det første de ble satt til etter at de hadde kommet inn på skolen, var å ri denne løypa barbak!
Hun forteller at den første kilometeren var lun livredd, og holdt seg fast på hesten av all kraft. Til slutt ble hun så sliten at hun ikke orket lenger og slappet av. Og hva skjedde? Pluttselig merket hun at hun kom i balanse, og at det ikke var nødvendig å bruke muskelkraft for å holde seg på hesteryggen, selv barbak over hindre på en trestjernes terrengbane.
Det finnes selvsagt heldigvis andre og mindre kamikaze-aktige metoder å komme i balanse på, vil ikke anbefale noen å hoppe terrengbaner uten sal . Men poenget mitt er at man trenger heller ikke sal for å være balansert.

Jeg hørte en liten historie om Nuño Oliveira, en av det 19. årh. store mestere.
Noen av elevene hans påpekte hans slakke gjord. "Det gjør vel ingenting", sa Oliveria, fjernet hele gjorden og fortsatte å ri.

Kopi av melding:
Rir du for mye bareback vil det slite på hestens rygg. Uten sal vil ikke vekten din bli jevnt fordelt, men legge seg på et punkt.

Veldig enig i dette. Salens jobb er å fordele rytterens vekt over et større område, og uten sal vil rytterens vekt (50 - 100+ kg) presse rett ned på et lite område av hestens rygg. Ikke bra i lengden.
Jeg vil allikevel tro at dersom hesten ris i samling med en balansert rytter, vil det gjøre mindre skade.

Kopi av melding:
Alt med måte.

Helt enig! :-)

(Red barbak på frieser-freser en gang.. Vrooooooom-oppognedogoppogned-humpe-humpe-AU!!AU!!AUAA
...Og etter et par "hopperettoppogned og totilsiden - lande med stive bein - FNYS!" hoppet Renate pent av og fant frem salen.. Litt sår og øm på unevnelige steder, ja... Skal nevnes at frieser-freser har myk og deilig rygg, så skaden ble ikke alt for stor..)

Renate
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  02:45:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hva har det om en var cowboy eller indianer å si på om en tok bedre vare på hestene sine enn den andre med å ri bareback å gjøre? Bare pga. indianerene red uten sal? Selv om indianerene hadde et annet hestehold, red de ikke med sal, så på det punktet holder jeg heller med cowboyene og hva det nå enn måtte være..

I første omgang ble salen oppfunnet for vår skyld, men med mer kunnskap og tid er det jo ingen tvil om at det er skal foregå på hestens premisser også.
Westernsalen skal jo også passe hesten, ikke bare rytteren. Samtidig som at salen med årene er blitt forbedret for at rytteren skal sitte bedre, er den også blitt forbedret for at den skal passe hesten bedre.

Jeg har ikke sagt noe om at bareback ikke er bra for balansen? For all del, glimrende trening for rytteren, men som sagt; i lengden er det IKKE bra for HESTEN.

Det er ikke naturlig for hesten å bære en rytter, det har det aldri vært! UANSETT, overdreven bareback ridning vil kunne føre til skader på hestens rygg med tiden. Man ser det jo ofte selv; feil tilpassede saler som f.eks fordeler vekten fra rytteren feil; hest som ender opp med øm rygg og senere ryggproblemer. Salen er tross alt det viktigste utstyret hesten har, så hvorfor heller ikke kutte ut stigbøyler innimellom, istedet for bare bareback og med sal litt av tiden? En får bedret balansen da også, om ikke like effektivt som uten sal, så er dette en fin måte!

Så poenget mitt er at en kan ha verdens beste balanse, sitte stabilt og hva enn det måtte være; det hindrer fortsatt ikke i å gjøre det bedre for hestens rygg, vekten blir fortsatt like dårlig fordelt. En kan jo selv tenke seg hvordan det er å bære noe på ryggen, f.eks i en dårlig sekk som legger trykk på ett sted, i forhold til å bære noe som fordeler vekten jevnt over ryggen?

Ri gjerne bareback for min del, men BEGRENS det hvis hesten skal slippe vond rygg..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  02:48:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

De fleste ryttere mister vel balansen litt innimellom uansett om de rir med eller uten sal?

Er man avhengig av salen for å sitte balansert og riktig på hesten, er ikke rytteren ordentlig balansert. (med mindre det finnes en fysisk årsak..).
Jeg vil påstå at å ri uten sal faktisk er til det beste for rytteren, og en rytter som sitter ordentlig i balanse, trenger heller ingen gjord til åholde salen på plass.

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Det er det jeg mener også ;)... Jeg ser ikke problemet for rytteren, godt for sits og balanse, men jeg tenker på hesten her, ikke rytteren.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  02:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hvis vi går tilbake til indianere og cowboy tiden hvil jeg spørre om hvem du synes tok best vare på hesten(e) sine? og hvem red barbakk?
jeg vil si at indianerne tok best vare på hestene sine og det var de som red barbakk.

Kan du utdype dette litt? Hva legger du i å ta best vare på hestene i denne sammenhengen, og har du noen beviser for at indianernes hester hadde bedre/like god rygg enn cowboyenes hester?

Jeg mener at for hestens sin del er det best å ri med sal, da den fordeler vekten av rytteren bedre over et større område.
Jeg mener at for rytterens del, er dette det beste, men ikke for hestens del..

Men dette er vel strengt talt ingen barbakdebatt..

Edit fordi jeg ikke orker å skrive nytt innlegg:
Vi er visst helt enige, da Anne :-)

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 25/05/2006 03:02:21 Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 25/05/2006 :  09:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Ildfuglen: Korleis problemer med ankelen?
Kjente meg litt igjen ser du, har og ein fot som er lengre enn det andre, men det er så lite at eg trodde ikkje at det hadde noko å seie + at eg har problemer med ein "lausare" ankel.. vanskelig å forklare men.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  10:01:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I boka "Sentrert ridning" av Sally Swift finner du også endel tips til hvordan man retter opp sitsen. Det som er bra med måten hun beskriver ting på, er at hun påpeker årsak, og ut fra det forteller hvordan man skal rette dette opp. Da har man et mye bedre utgangspunkt for å jobbe uvanene vekk. Det at man sitter skjevt kan ha noe med sal og hest og gjøre, men også at rytteren har en sterk og en svak side, hvor det er vanlig at rytterns sterke side opptrer ved å være "kortere" enn den svake.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  10:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ildfuglen: Korleis problemer med ankelen?
Kjente meg litt igjen ser du, har og ein fot som er lengre enn det andre, men det er så lite at eg trodde ikkje at det hadde noko å seie + at eg har problemer med ein "lausare" ankel.. vanskelig å forklare men.

Opprinnelig postet av viblaa

Akkurat samme problem som meg. Vinglete ankel som oppfører seg som om den er på fylla :D
I tillegg har jeg hatt noen senebetennelser i samme kneet, som jeg også tror stammer fra det. Beinet mitt er ikke så mye lenger enn det andre, jeg merket det ikke før legen min gjorde meg oppmerksom på det. Men nå som jeg er bevisst det, har jeg funnet ut at selv små forskjeller kan gi 'stort' utfall, spesielt i presisjonsidrett som ridning er (presise og nøyaktige hjelpere, f.eks)

For når det ene beinet er lengre, vil hofta/bekkenet bli skjevt, og videre oppover også ryggen og skuldrene, med mindre man bøyer av i korsryggen for å rette opp. Kan være i utgangspunktet små forskjeller, men når man sitter på hesteryggen og skal gi fine vekthjelpere eller bruke seteknokene, gir det faktisk utslag dersom man ikke passer på å sitte rett. Dessuten belaster man hesten skjevt, dersom man sitter skjevt.
Heldigvis er løsningen ofte enkel når det ikke er så stor forskjell på beina, enten kan man tilpasse stigbøylene nøye, eller så kan man også få innleggsåler i beina. Foreløpig ar jeg bare forsøkt det første, siden jeg ikke har noen spesielle problemer annet enn den lille forskjellen jeg merker når jeg rir. (Dette ble vel egentlig litt generelt..)

Men T. Boysen vet vel mer om dette antar jeg.. Kjempespennende at vi har fått en ridefysioterapaut på forumet!

Renate
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 25/05/2006 :  10:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
hehe, ja den er litt på fylla. Må på ein måte "bytte tak" i stigbøylen heile tida, eller så dett foten for langt inn. Ligg ikkje stødig slik som på andre sida. Trodde det betydde at eg var svakare på den sida eller noe, men no satte du meg på tanken at det kanskje er min korte fot. Greit å vite siden eg slit litt med sitsen, og er i intensiv sitstrening for tida. Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  11:55:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I boka "Sentrert ridning" av Sally Swift finner du også endel tips til hvordan man retter opp sitsen. Det som er bra med måten hun beskriver ting på, er at hun påpeker årsak, og ut fra det forteller hvordan man skal rette dette opp. Da har man et mye bedre utgangspunkt for å jobbe uvanene vekk. Det at man sitter skjevt kan ha noe med sal og hest og gjøre, men også at rytteren har en sterk og en svak side, hvor det er vanlig at rytterns sterke side opptrer ved å være "kortere" enn den svake.

Opprinnelig postet av spoff

Dette finner man også i "Dressur med Kyra". Her er det figurer og bilder som viser hvordan sitsen er bygd opp, fra topp til tå. Alt er delt opp i nivåer, og nøye forklart. Hvor hælen skal ligge i forhold til ryggen, hvor hendene skal være i forhold til hestens munn osv. Jeg lærte utrolig mye av dette, og når jeg konsentrerte meg for å sitte riktig ble arbeidet mye lettere! Det er helt utrolig hvor mye sitsen egentlig har å si, mye mer enn mange tror!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  16:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Har samme "problem " som deg..Beina mine er ikke like lange..Kanskje det gjelder deg også??!

Håper du finner ut av det

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  22:57:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Vio bare si at: Indianerene hadde ridd siden di var små uten sal, og hesten var ikkje vant med annet enn teppe. Indianerene hadde vel en naturlig bra sits, siden di rei barbak kvar dag, og hestene var vant med det. Di brukete ofte tepper også, og da ble jo ryggene skånt. så eg vil si, at ingen kan måle seg med indianerene når det gjelder sånnt, di behandlet hestene side bra, fordi di trodde på di, og ikkje jaktet, og di ville vel alrdri gjort noe for å skade dem? desuten var jo hestene ville fra stamme, så di hadde nok bra muskler. foresten: cowboyene red vel med cowboysal? før det veit eg ikkje ka di gjorde. syns sammeligning av det er teit, det var normalt på den tiden, nå har vik sal, som er en bevist skåne i heste ryggen, kjempe gøy å ri barbak av og til, men ikkje meir en du rir med sal.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  20:55:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Westernsalen ble ikke bare oppfunent fordi den var god å sitte i, men også får å fordele vekten på hestens rygg
Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.