hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å lære en hest å gå på tøylen.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Å lære en hest å gå på tøylen.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mie Ulrika

Skrevet - 28/06/2006 :  18:24:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt meg en relativt grønn hest. Han er ikke skolert så mye, men er ridd mye på tur og kan skritt, trav og gallopp.
Jeg ser på meg selv som en erfaren rytter, men jeg har absolutt tenkt til å ha hjelp til skoleringen hans ettersom jeg ikke vil gjøre noen store feil.

Det jeg lurer på er: Hva er deres meninger om hjelpetøyler på en relativt uerfaren hest.
Treneren min sier det at mange unghester på konmtinentet går med en eller annen slags form for hjelpetøyler for "å lære å bøye nakken" og når de lærer å gi eller så tas de av og man kan jobbe hesten uten.

Jeg har aldri brukt noe serlig hjelpetøyler på noen av mine hester, mest fordi jeg ikke føler at jeg mestrer å ri med feks graman tøyler og jeg har en erfaring av at hestene blir gående bak bittet med innspenning og strikk......
Har ridd litt med DeGouge og det følte jeg gikk bedre, men har også sett hester som har blitt ridd med det og da de fikk den av så var de fullstendig sjiraff!
Mange sier at han kommer nok til å lære å gå til tøylen etter hvert, men han er en skikkelig stjernetitter og er veldig "stiv" i halsen og tar ikke kontakt med bittet, bare tar hodet mer i været!
Så jeg tenker at en DeGouge kanskje kan hjelpe han til å skjønne at han skal bøye nakken på en mykere måte enn ved konstant lirking med bittet. Er redd for at han skal bli hard i munnen og vet av jeg ikke har verdens mykeste hender (men ikke spesielt hardhendt heller altså).

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt han i mer enn 2 uker, men jeg lurer veldig på dette og ville satt pris på andres mening...

A life lived in fear is a life half lived

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  18:32:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke brukt hjelpetøyler i dette tilfellet.
Heller ventet til han blir sterkere, som du sier er han stiv, han blir ikke mykere i det øyeblikket hodet blir tvinget ned.
Heller begynne i "andre enden" enn å fokusere på hodet :)

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  18:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ikke lære en hest å gå til tøylen ved å bruke hjelpetøyle, da vil den aldri lære å bruke seg rett mener nå jeg..

Ri heller fram på han så du får med bakbeina. Når de jobber rett vil hodet gå rett og da kan du "gi etter" på tøylene, altså ikke slippe, men bare "lette" på trykket LITT og rose masse med stemmen, så hesten forstår at den gjør rett. Til slutt vil den skjønne hvor du vil..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  23:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke fullstendig i mot hjelpetøyler, men en må se an situasjon og hest for å bedømme om de kan være behjelpelige. Min første hest skjønte ikke hva "trykk" og ettergift betydde, og på henne brukte jeg noen måneder (uten hjelpetøyler) på å lære å gi etter for press. Dette lærte jeg inn både fra bakken og når jeg satt på. "Kunsten" er rett type trykk, timing (ex løsne i rett øyeblikk) og tolmodighet:)
Hege Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  23:17:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg er totalt mot hjelpetøyler....
Det må kunne gå ann å jobbe hesten riktig uten hjelpetøyler mener nå jeg. Det er riktig nok litt mer jobb fra rytterens side men mer riktig for hesten...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/06/2006 :  23:33:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her.
Vil også legge til at en hest lærer ikke å gå på tøylen. Det kommer automatisk når den blir sterk nok, og rides riktig.

Ri mye overganger slik at den begynner å sette seg litt mer (ta bakbeina mer under seg), med så lite tøylehjep som mulig.
Glem hodets plassering. Bare vær myk på hånden og ta ledende tøyletak ved behov (hvis han skal bøye seg). Hvis han søker seg ned og frem, husk å løsne slik at det kjennes ut som om han har plass til å gjøre det.

Hvis hesten aldri har vært ridd noe annet enn "rett frem på tur" så blir det i mine øyne veldig urettferdig å sette på ham innspenning/hjelpetøyler. Uansett hvor mange hester på kontinentet som går med det... Må si at det er dt dummeste jeg hører. Jo vi skal gjøre det fordi alle andre gjør det!
Nei, det høres ut som om du tenker litt selv (mange som bare gjør det treneren sier uten å tenke hvorfor), så bare følg magefølelsen du!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  23:53:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har kjøpt meg en relativt grønn hest. Han er ikke skolert så mye, men er ridd mye på tur og kan skritt, trav og gallopp.
Jeg ser på meg selv som en erfaren rytter, men jeg har absolutt tenkt til å ha hjelp til skoleringen hans ettersom jeg ikke vil gjøre noen store feil.

Opprinnelig postet av Mie Ulrika

Limer bare inn et svar jeg ga for en stund siden, det omfatter noe av det du spør om. Dette er min oppfattning men det finnes alltid hundre spørsmål med dertil tusen svar

Sakset fra Generell ridning/dra hesten ned på tøylen, så det er formulert etter et annet spørsmål

Jeg synes dette spørsmålet er av en litt vanskelig kategori å svare på. Jeg skulle så gjerne sagt tusen ting da jeg tror veldig få egentlig tenker over hva det vil si at en hest bærer seg, er i samling og hvordan hestens kropp fungerer sammen med vår. Skulle ønske instruktøren min kunne svart men hun holder seg litt for profesjonell til å være på offentlige forumer med sine meninger og synspunkter. Lett at det blir greier ut av det...
Hadde hun derimot blitt spurt men det er ikke tilfellet nå.

Men...jeg kan jo øse ut min mening...i kortversjon

En hest i det fri eller i ett naturlig miljø, uten rytter eller mekaniske innvirkninger har evnen til å samle seg helt fra fødselen av. I situasjoner hvor eks en hingst viser seg for en hoppe, hilser på en annen hest osv får de ofte en samling, som er naturlig for akkuratt den hesten, dens fysikk og dens anatomi. De er i full balanse og deres steg og begevelser kommer ut i full dans. De samler seg sjeldent over lengre tid av gangen, ofte er det korte og intensive ¨oppvisninger¨.

Når en hest får rytter på ryggen, blir utsyrt med ulike hjelpemidler som sal, hodelag, innspenning, longetau osv osv...så ødelegges hestens naturlige bevegelsesfrihet og dens balanse.
Kraft og balanse ligger i bakparten, mens balanse og styring ligger i framparten.

Hvis en kan se for seg en hest med krummet rygg som en katt som styker seg inntil et stolben?.... Tenk også at du kiler hesten under magen slkt at den løfter seg i en bue. For å klare å løfte seg opp så må bena til hesten samles mere midt under magen og hodet vil naturlig senkes ned. Tenk så det motsatte: En hest som senker ryggen...i en bue nedover, at den blir trykket ned rett bak manken... Bena vil da spre seg utover for å klare å holde balansen og hodet vil naturlig løftes i været. Vi vil helst unngå det siste i dressur...og da mener jeg god dressur.

For å unngå at hesten senker ryggen og heller løfter den i været så må rytter og utstyr være så lite hemmende og forstyrrende at hesten kan jobbe så naturlig som overhodet mulig. Det en da må fokusere mest på sits og rytters balanse. Og, en kommer neimen ikke utenom. Jeg mener med 95% sikkerhet at de problemer en ekvipasje sliter med er rytters feil. En rytter som er i ubalanse, med lut rygg, oppoverkrypende heler, lange, urolige, harde og bråe hender kan ikke vente at hesten skal jobbe slik det ønskes. Hesten har for mange påvirkniger fra rytter som gjør at den blir forstyrret og plaget. Dette er ikke lojalt mot hesten..og heller ikke slik ridning skal være. Det holder egentlig bare at rytter ikke bruker hofter og bekken riktig, slik at hesten får beskjed om å gå den ene veien via salen, mens rytter drar i tøylen den andre veien. Mangel på belønning og ros, ettergift og fri er også en vesentlig grunn til at hesten ikke jobber så godt som den egentlig kan. Hesten MÅ få tilbakemelding på at den gjør noe ønsket og noe positivt. Dersom du ber hesten om å stille seg inn i volten så MÅ du gi etter på tøylen for å fortelle hesten at det var det du ville!! Har du da balansen din og bena dine ligger der de skal så vil hesten etter all sannsynlighet bli på volten. Vær konsekvent med å si DYKTIG, BRAA, FLINK osv, og klø gjerne litt på manken med neglene dine når hesten gjør noe du ber om. Hesten vil synes det er motiverende å jobbe med deg både fordi du forteller hesten at den klarer det og fordi du assosieres med noe godt og bra.

Dersom hesten er frisk, riktig skodd/trimmet, uten spenninger og låsninger og har munnen i orden samt har tilpasset utstyr, som sal, bitt og hodelag, så skal en kunne RI en hvilken som helst hest til den samling som er riktig for den hesten. Det er veldig viktig å se hva som er riktig for den enkelte hesten. En ponni med trange ganasjer og laaang rygg vil ikke kunne samle seg på samme måte som en ponni med åpen ganasje og kortere rygg og en må ikke be om mer enn hva som er rettferdig. En hest kan IKKE dras ned til tøylen, vel, stengt talt kan den jo det men en får IKKE riktig samling...og vertfall jeg, håper også alle andre ikke er interessert i å gå disse snarveier og late som om man rir. Belønningen for nitidig arbeid og slit, rettferdighet ovenfor hesten, samarbeid og omsorg, sympati, tålmodighet og forståelse er å kunne RI hesten sin til samling uten hverken kjappe løsninger, masse feigt utstyr, harde vonde hender og sylskape heler. Og, det er verdt det...

Jeg har vært i England noen ganger nå og ridd for en fantastisk dame som heter Elaine. Hun er instruktør 3 fra Mary Wanless og praktiserer sentrert ridning.
Samtlige av Elaine sine hester er hester som ingen andre ville ha eller har klart å ri/håndtere. Mange av de er fullblodshester som kommer rett fra banen, noen er verdifulle unghester i millionklassen som ingen tør å ri, noen er topp dressurhester som kaster av alle rytterne sine.

Alle hestene går barfot og på utegang. Dette er hester som ble skodd som åringer og som nesten aldri har spist gress. Hun tilpasser utstyr, får de sjekket både i hue og ræva og starter forsiktig med tilvenning av rytter/ri. Ingen av hesten blir bedt om å samle seg...de går i skritt med lange tøyler mens hun instruerer rytter i sits og balanse. Etterhvert tar man opp tøylene for å ha litt kontakt med hesten, men fokusen er hele tiden på rytter. Uten unntak så har samtlige av de hestene jeg har ridd selv søkt seg ned, senker hodet og er i en påbegynt samling. Helt uten innvirkning med tøylene, kun fordi rytter er i så full balanse og kommer godt rundt hesten og løfter opp ryggen så vil den naturlig samle seg.

Herremin så mye jeg har skrevet.. Ok, ikke mye igjen nå.

Får en beskjed av instruktøren om å senke hendene, om å få hesten på tøylen så synes jeg en skal be instruktøren om lær en hvordan en RIR hesten dit... Instruktører som starter med å be hesten om å jobbe er ikke gode instuktører etter mitt syn. De tilhører en gruppe som skal gi valuta for pengene og gi rytter en kortsiktig og falsk følelse. Får du derimot en instruktør som satrter med å rette opp rytter, med hender, heler, rygg og hofter, som stiler sprøsmålstegn til utsyret fordi hesten gir tegn som pisking med halen, sure miner, tygging på bittet osv...da har du trolig en intruktør som er opptatt av å gi dere en langsiktig, human og lærerik forsåelse av ridningen. Det tar litt lenge tid men da slipper en kanskje frustrasjon og fortvilelse over småting senere...

Samtidig vil jeg også si at jeg vet at noen hester er spesielle tilfeller, noen ganger må en spørre om mer, noen ganger må en spørre hardere og noen ganger må en vise hesten hva en faktisk vil, da som å veilede med en tøyle eller ha med en pisk for å gi støtte på steder som en ikke kommer til...Men i det store og hele så mener jeg at det er du som begrenser din hest, det er du som setter rammene hesten skal være i, det er du som må ha fortåelse for hvordan hesten skal lære det som ønskes...... Det kan ikke tvinges frem.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  00:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et sted stod det om strikk - og det er dine hender (fingre, håndledd, albuer og skuldre) som skal fungere som strikk - eller myk gummi.

De skal hele tiden gi og ta, være myke, men ikke ettergivende.

Hesten skal rides frem mot bittet ved hjelp av sete og sjenkler. Først når den byr frem mot bittet vil den kunne komme i riktig holdning - ikke før.

Skal ikke si mer her, for det er mange gode innlegg.
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 29/06/2006 :  11:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle flotte svar!

Foreløpig så satser vi på den naturlige måten å ri på

Han skal først få litt mer kondis også før jeg begynner å skoleri han. Forhåpentligvis vil det komme etter hvert.... Det er en utrolig fin hest som tråkker godt innunder seg når han går til vanlig så det å få han til å gjøre det skal nok ikke bli så vanskelig. Det blir spennede å se om han tar kontakten min etter hvert.... Foreløpig har han nok med å skritte rundt på banen og prøve å gå langs gjerdet hele veien rundt

Tar det veldig pent og jobber som sagt mest med å ri rett frem, stille litt i sidene og skritte over noen bommer og ut i sølepytter

Han er veldig sta Ser ut som en furten shettis innimellom.....
Tømmekjører en del og så han skal få litt variasjon....

Takk for alle gode råd

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/06/2006 :  11:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes longering hjelper hesten min godt på vei til å forstå at den skal søke ned til bittet og tøylen. Jeg har fått mye hjelp med longeringen av min hest. Hun bøyer seg riktig på sporet, hun finner selv ut at den mest behagelige måten å bære seg på er å "knekke" i ryggen og få bakparten innunder seg, og hun samler seg på egenhånd ved longering.

Jeg startet med å forsøke å få henne i samlet fin arbeidstrav ved å ri, men jeg kom meg fort ned og begynte å jobbe fra bakken med longering. Nå det satt i longeringen satte jeg meg opp og jobbet videre, og det har fungert veldig bra med meg og min hest. Jeg må jevnlig ta opp igjen longeringen og "minne" henne på hvordan hun skal gå.

Ellers så rir jeg også mye volter og halvparader for å myke henne opp, og når jeg får det til blir hun myk som smør.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/06/2006 :  11:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg finner ingen rettefunskjon om dagen, er den borte? Uansett, jeg ville føye til at jeg har lagt hjelpetøylene på hylla, krøpet til korset og funnet ut at hun går faktisk bedre uten...

Men dette er min hest, at det fungerer bedre på andre gjør det helt sikkert, men jeg tar heller frem longelinene og tar en runde med bakkearbeid.
Gå til toppen av siden

Pony Power-P

Skrevet - 09/07/2006 :  02:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å longere med pessoa longeringssystem...
Dette er et system som får hesten til å bære seg og får bakparten aktivert.
Hesten arbeider ordentlig...
Her er en link til et bilde av det:
http://www.jfa.dk/purse/images/kobes/kobes13/Pessoa%20Training%20Aid%20-%20865.jpg
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/07/2006 :  09:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Og en sikker måte å nappe hesten i kjeften for hvert steg den tar.....

http://sustainabledressage.com/tack/gadgets.php#pessoa
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.