hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kort galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 kort galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katriiine
» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  22:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan kan jeg få hesten min til å fatte kort galopp. med en gang jeg gir tegn til galopp raser hun i veg. virker ikke som hun kan å galopere sakte.

nn

Afghanistan

Skrevet - 04/07/2006 :  22:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
T.Boysen forklarte dette veldig godt i en tidligere tråd, men jeg kan ikke huske hvilke det var.

Jeg har selv en x-traver som må opp i høy hatighet for å klare galoppen. Dette går greit på tur, men kort galopp er lagt på hylla til hun har spikret traven sin. Trening, trening og atter trening for å få bygget de rette musklene, så vil galoppen komme etter hvert.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  23:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
ja, jobb masse i trav på volter og få henne balansert og sterk. og ri masse, masse, masse overganger! prøv å få til 100 overganger til sammen hver gang du rir. Lukas har blitt mye bedre på overgangene sine etter jeg fikk ham, og dermed mye roligere og mer avslappet ellers. lykke til
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  23:50:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det er sannsynligvis rett og slett umulig for hesten din å klare det!
den er ikke sterk nok, derfor må du bygge opp nødvendige muskler som sagt ovenfor.
det hadde blitt vanskelig for deg å løfte 100kg vekter når du er vant til 50;)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  00:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
T.Boysen forklarte dette veldig godt i en tidligere tråd, men jeg kan ikke huske hvilke det var.

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Er det denne tråden du tenker på, Birre?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/07/2006 :  00:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Er det denne tråden du tenker på, Birre?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Ja, det var den jeg mente.l Tusen takk Bente Det stod kanskje ikke så detaljert det å lære hesten kort galopp, men det var så bra forklart det med tre-stegs galoppen!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  10:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Bare koseligt og kunne hjelpe, Birre

Likte svaret henne meget godt jeg også, så jeg sjanset på at det var dette du også var ute etter.
Og vet du hva; Etanec kan tre-takts galoppen på tur han

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 05/07/2006 :  11:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare koseligt og kunne hjelpe, Birre

Likte svaret henne meget godt jeg også, så jeg sjanset på at det var dette du også var ute etter.
Og vet du hva; Etanec kan tre-takts galoppen på tur han

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Heldiggrisen som har en så flink pånnis...! Jeg håper vi kommer dit en dag - en gang jeg også... Vi fortsetter å trene, men det tar tid. Jeg har kommet så langt at hun nå begynner å samle seg i trav på ridebanen. Jeg er veldig stolt Og det er så gøy når man ser resultater av det man prøver på!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  00:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hyggelig at dere synes jeg skriver noe vettugt, som dere kan ha nytte av.

Nå er det kanskje ikke alle dere som skriver inn som er bilkjørere (enda), men dere skjønner sikkert forskjell på gass og brems.

Hvis en hest oppfatter det aller minste spark i siden som tegn på "full gass", så er det tegn på at den trenger å lære forskjell på en "pen start" og "full guffe" fra første tråkk på gasspedalen. (Eh - en del sjåfører kjører også slik, dessverre...)

Da er det viktig lære hesten "bremsene", som først er et igjenholdende sete (sitt DYPT i salen og hold igjen hestens bevegelser ved at du for all del ikke reiser deg opp og dermed gir tegn til "Øvrevoll neste!" Så må du ha "forholdende sjenkler", dvs. et fast "grep" om hestens sider med dine bein - ikke som spark, men som en "tang" som bremser. Og for all del: Ikke "slipp opp beina", det tar heten som et tegn på at den kan bevege seg fritt.
Og den SISTE bremsen er tøylene. Ikke hal og dra, det bare hisser opp hesten til å motstå dem, og harde, stramme og ubevegelige tøyler vil bare gjøre hesten vrangere og mer lysten på å fise avgårde. Har vel snakket om "gummi-armer" før, med myke, men også litt forholdende fingre, håndledd, albuer og skuldre.

Jeg HAR også opplevd hester som fiser avgårde - også hester som har løpt løpsk - for minste anledning, og som man må prøve å stoppe med alle midler.

MEN det er stor forskjell på en løpsk hest og en som setter avgårde av den grunn jeg vil kalle "ikke ferdig innridd enda".

Jeg har hatt mange fòr-ryttere i årenes løp, og når de har kommet til meg og sagt: Jeg behersker trav og galopp - så er mitt første spørsmål: Men kan du stoppe den??

For å si det sånn: Når man kjører bil, så er det viktigere å vite hvor bremsen er, enn hvor gassen er....

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  10:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde også dette problemet med min kaldblodstraver. jeg ville ha kort galopp, han hadde ikke muskler til det, og det ble bare krangling. det jeg gjorde var å først roe traven. Bygge muskler i trav, ikke galopp.Masse overganger og rideveier i skritt og trav. og etterhvert vil galoppen komme omtrent naturlig. antagligvis vil det forstatt gå litt fort, men lar du hesten gå litt i hurtigt tempo, vil den etterhvert kunne finne balansen i galoppen og roe seg=) funket i hvert fall på min hest
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 06/07/2006 18:15:41 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  11:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hadde sjølv ei kaldblodshoppe som kom rett fra travbanen, ho var lite ridd. Der var 3-takts gallopp eit framandord. Trente overgangar til eg heldt på å spy! skritt/trav, trav/skritt, trav/holdt, holdt/trav, skritt/holdt, osv osv. Gallopperte gjorde vi ein gang innimellom, men det gjekk himla fort da.. Men etter nokre mnd med overgangar så kunne vi begynne galloppen i bånn-gæs-turbo, og så gjekk det an å roe ned farta mykje, til galloppen faktisk var 3-taktig. Og 8 mnd etter at ho forlot travbanen fatta ho kort gallopp på venstrehanda uten problem. Og det uten å trene på gallopp.
Må legge til at eg rei mykje bakkar for å bygge musklar, og så trava vi bommar, noko som fungerte supert for å roe ho ned og få ho til å slappe av i travet.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/07/2006 :  13:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde sjølv ei kaldblodshoppe som kom rett fra travbanen, ho var lite ridd. Der var 3-takts gallopp eit framandord. Trente overgangar til eg heldt på å spy! skritt/trav, trav/skritt, trav/holdt, holdt/trav, skritt/holdt, osv osv. Gallopperte gjorde vi ein gang innimellom, men det gjekk himla fort da.. Men etter nokre mnd med overgangar så kunne vi begynne galloppen i bånn-gæs-turbo, og så gjekk det an å roe ned farta mykje, til galloppen faktisk var 3-taktig. Og 8 mnd etter at ho forlot travbanen fatta ho kort gallopp på venstrehanda uten problem. Og det uten å trene på gallopp.
Må legge til at eg rei mykje bakkar for å bygge musklar, og så trava vi bommar, noko som fungerte supert for å roe ho ned og få ho til å slappe av i travet.

Opprinnelig postet av Løkki

Veldig bra tips på treningsmetoder der altså. Takk skal du ha Jeg er selv midt i denne fasen og jobber iherdig med skritt og trav. Jeg får henne greit på tøylen i skritt, og hun kom i traven for et par dager siden. Det er bare supergøy når man ser resultater!

Jeg skal legge ut bommer til henne og begynne å trene med det også. Det blir spennende. Og så forventer jeg at jeg har en herst som fatter galopp om 8 mndr eller før!!!
(Den siste var en smule fleip da...)

Redigert av - nn den 06/07/2006 13:22:56 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  15:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg henger meg på de andre; masse masse overganger. Ikke fokuser på akkurat galoppen, for den kommer av seg selv når hesten blir sterk nok.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.