hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Monty Roberts"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 "Monty Roberts"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxx

Skrevet - 24/05/2006 :  08:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Hestehviskere" og løgner..

Nettopp fått en mail fra Usa med linker til diverse hårreisende fakta om "hestehviskeren Monty Roberts".
Noe å ha i bakhodet..Særlig siste link er interessant..

http://citizensforjustice.org/monty/truth_wrap.html
http://citizensforjustice.org/monty/index.html
http://www.horsewhispersandlies.com/

-Fælt at enkelte skal lure uvitende hestefolk på denne måten.

Redigert av - xxxx den 24/05/2006 08:39:50

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  09:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg personlig synes er særlig interessant er vel dette:

Citizens for Justice is merely providing space to the originators of stories that we feel, through their telling, subject matter or handling may at some time benefit the general public. As to the allegations in the stories, Citizens for Justice makes no claim as to their truth or falsity.

Citizens for justice er etter hva jeg har skjønt en frivillig, såkalt selvutnevnt "domstol".
Sakene de legger ut på sine sider er historier og mer eller mindre faktaopplysninger de får fra gudoghvermansen.
De påstår videre at de legger ut historier de føler vil gagne folk generelt gjennom måten historien blir fortalt , men at de ikke kan stå for historiens validitet hverken den ene eller den andre veien.

De kontakter også "den saksøkte" i disse "sakene" og til tross for om "saksøkte" velger å uttale seg eller ikke legger de ut disse "faktaopplysningene" på sine sider hvor de oppretter et slags stemmelokale hvor folk kan legge inn sine stemmer etter å ha lest sakene på nettsiden, veldig ofte uten at den "saksøkte" har uttalt seg i saken. Utfallet av disse "sakene" blir ofte:

After posting information on this case and leaving it on the site for
the citizens to read and contemplate, a vote was called.
The following are the results:
GUILTY AS CHARGED!
Guilty - 22,005 Votes Not Guilty - 3,573 Votes

Hvorfor blir jeg ikke overrasket over utfallet mon tro?
Videre står det:

Please send us your thoughts about what would be a proper sentence for
.......... We will post the sentence that reflects the majority.
Send your sentencing ideas HERE.

Jeg får etter å ha lest dette et snev av gåsehud og fornemmelse av Ku Klux Klan uten hvite hetter...

Jeg vil personlig ikke uttale meg om Monty Roberts`historier er sanne eller ikke, det eneste jeg vil si er at jeg får en viss følelse av familiekrangel.
Poenget mitt her er at hvem som helst kan lage en type "interesseorganisasjon" på lik linje med Citizens for justice, legge det ut på nett, opprette "domstoler", "rettsaker", og holde avstemminger på "straffeutmåling". Validiteten ved denne fremgangsmåten vil i et reelt rettssystem være så dårlig at det eneste man kan si er:

Fælt at enkelte skal lure uvitende (heste)folk på denne måten...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/05/2006 :  14:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Familien har også innvolvert seg nå ja..Bla. den eldre tanten hans, Joyce Renebome.
Det er hun som har uttalt seg på øverste linken.

Selv har jeg ikke tatt stilling til det annet enn hva jeg har sett/hørt før dette kom ut.
Dette dreier seg nemlig også om hester han påstår han har fått frem men som andre egentlig har æren for.
Ett eksempel er hesten Pepinics Dually (Reined Cowhorse).
Mannen bak den hesten var Greg Ward og ingen annen..
Et annet eksempel er hesten Johnny Tivio.Harry Rose var mannen her.
Dette vet folk (ryttere,trenere og dommere) i miljøet men ikke de utenfor.

Så var det begrepet "Join Up". Monty,s far (Marwin) beskrev nøyaktig denne treningsmetoden i sin bok som ble gitt ut allerede i 1956.
Den gangen var det mange som benyttet denne øvelse/e,men under begrep som feks. "Hooking on" og "Advance and retreat", for eksempel.
Treningsmetoder som allerede hadde eksistert i flere år,men som er promotert som et nyoppfunnet "NH/Monty-verktøy".

Har derfor aldri orka å delta i de ørten MR-debattene som har vært på diverse forum ang. denne mannen.
Har min personlige oppfatning uansett, og at mannen ikke har helt "rent mel i posen" visste jeg lenge før det ble så oppstyr rundt det.

Sannheten vil komme for en dag, og dette er nok bare begynnelsen.
I bla. California er nå godt etablerte trenere og dommere i miljøet (western) blitt veldig engasjerte for de mener mannen er en "joke".
Hjelp-søkende,uvitende hesteiere er lette "ofre",og det vet noen og sno seg på..
Sad but true..

Redigert av - xxxx den 24/05/2006 16:01:52 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  17:38:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg forstod ikke så altfor mye av alt dette, ikke så veeeldig god i engelsken! Kort og greit på norsk hva dette dreier seg om? Bortsett fra at det kan tyde på at MR sine metoder har eksistert lenge før han om jeg forstod rett?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  17:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er rart jeg at hvis Monty Roberts banker livsskiten ut av hestene når kameraene er avslått hvorfor han da får så gode resultater på hester han jobber med? Var for noen måneder siden i en stall som driver med engelsk fullblodshester... De fikk Monty Roberts opp dit med jevne mellomrom for å trene hestene sine og hestene var rolige som noen lam! De skodde en av fullblodshingstene mens vi var der, og han sto ikke bundet eller noen ting; kun ei taugrime med et tau som lå løst på bakken... Og inn kommer vi, 16 skolelever og han reagerte ikke med å bli redd eller noen ting! Ingen av hestene der var nervøse eller redde og det sa eieren var fordi Monty var så flink med dem...

Det blir alltid historier når det kommer til kjente hestetrenere... Om de er sanne eller ikke kan vi bare klø oss i hodet og undre på, fordi uansett; finnes det ikke bevis blir det bare ord mot ord.

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette dreier seg nemlig også om hester han påstår han har fått frem men som andre egentlig har æren for.
Ett eksempel er hesten Pepinics Dually (Reined Cowhorse).
Mannen bak den hesten var Greg Ward og ingen annen..
Et annet eksempel er hesten Johnny Tivio.Harry Rose var mannen her.
Dette vet folk (ryttere,trenere og dommere) i miljøet men ikke de utenfor.

Sett fra en vinkel litt utenfor miljøet synes jeg kanskje det blir en smule snevert å trekke frem et par tre hester/ trenere som er furtne fordi Mr. Roberts har fått all æren for å ha fått de frem. Hvor mange hester har egentlig Monty Roberts trent/ fått frem i løpet av sitt liv? Sikkert såpass mange at ovennevnte hester kun blir "en dråpe i havet".
Om dette er fakta så kan man jo spørre seg hvorfor han hevder å ha fått frem disse hestene, og om han i det hele tatt har vært i nærheten av dem. Det er flere plan å få frem en hest på og jeg svært liten tro på at noen som har trent hundrevis av hester i det hele tatt gidder å gjøre seg til løgner for tre av dem.

Selve begrepet "join up" og metodene MR bruker har sikkert eksistert lenge før mannen var påtenkt, men jeg har aldri fått med meg at han påstår å ha "funnet opp" noe annet enn konseptet "join up" og div hjelpemidler han personlig mener er nødvendig for å bruke metoden(?)
Dette blir vel kanskje litt på lik linje med "nye oppfinnelser" som klikkertrening - samme greia bare pakket inn i et litt penere og mer iøynefallende papir

Kopi av melding:
Sannheten vil komme for en dag, og dette er nok bare begynnelsen.
I bla. California er nå godt etablerte trenere og dommere i miljøet (western) blitt veldig engasjerte for de mener mannen er en "joke".

Da har jeg et spørsmål: hva slags sannhet er de ute etter?
Hva skal de avsløre?
Skal de avsløre at faren ikke banket ham, at èn av hver hundrede hest han har trent har blitt trent av noen andre.
Fuc.... waste of time ville jeg svart om noen hadde spurt.

Kopi av melding:
Hjelp-søkende,uvitende hesteiere er lette "ofre",og det vet noen og sno seg på..
Sad but true..

Hva er det han snor seg på?
Er det fordi han selger disse grimene, bøkene osv?
Hva er det som gjør "ofrene" til "ofre" her, In Nancyville, det har jeg helt ærlig problemer med å forstå?
"Selger" han en metode som ikke fungerer?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  20:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom over dette interessante innlegget på bukefalos:

"Jag läste en hel del intressant i tidningen Hästfocus nr 5 2005, där det recenserades en bok: Horse Whispers & Lies, did Monty Roberts trade truth for glory?
Här nedan följer utdrag ur artikeln:

Han har berättat att hans far misshandlade honom under hans barndom i direktsändning i USA. Släkten var chockad efteråt, varför sade Monty detta. Montys släkt tillsammans med många, många vänner, bekanta och kolleger chockades av alla lögner de läste om i boken(Mannen som lyssnar till hästar)de var förtvivlade, arga och besvikna. Familjen ville ha upprättelse och skrev en egen bok(Horse Whispers...) I nästan 3 års tid har familjen intervjuat och sökt människor som kunnat bekräfta att Montys påståenden och äventyr i boken är sanna. Man har inte hittat någon som kan intyga att Monty talar sanning! De har också tagit fram dokumenterade fakta och andra bevis på att Monty förfar med osanning.
Monty har b.la hävdat att han var kompis med James Dean, att han fick äran att ta hand om honom i 3 månader under inspelningen East of Eden. Monty var då 19 år.
En intressant notering är att filmteamet anlände den 2 juni och åkte igen den 11:e juni, detta är 10 dagar. James Dean var aldrig hos familjen Roberts i tre månader.
Han påstår att han agerat stuntman för flera kända skådespelare b.la Mickey Rooney. Men när han påståtts ha gjort det, så var Monty 4 år och Mickey Rooney 17, föga troligt att en 4-årig kille skulle vara stuntman för en 13 år äldre kille.

Monty säger att eftersom hans far pressade honom så hårt på gården så fick han bara 10-40 % närvaro-
Hans närvaroreporter från hans skoltid visar dock på 95%.....

Han säger sig ha åkt till Nevadaöknen och studerat vilda mustanger samt att han skulle ha tillbringat flera veckor där för att fånga in dessa vildhästar som han tog med sig till rodeoarenan i Kalifornien under 1948. Han skriver att han även 1950-51 samlade ihop vilda mustanger. Det fanns stora artiklar i de lokala tidningar om en mycket känd boskapshandlare, Harry Rowell, som samlade ihop vilda hästar till rodeon under 1950-51. De anlände till rodeon två veckor före showen, men inte ett ord nämndes om att Monty var med. Monty slutade skolan första veckan i juni och tredje veckan i juni hölls den stora rodeoshowen. Monty säger att han levererade de vilda mustangerna 2 veckor innan tävlingarna. När skulle han haft tid att tillbringa tid i Nevada öknen? Monty gick i skolan och tävlade på helgerna. Han var dessutom 13 år då.
Det finns flera bevis såsom foton, tidningsartiklar, programblad och annat som visade att Monty tävlade med sina hästar så gott som alla helger under maj och juni månad från 1948-1952.
En skeptisk journalist frågade Monty om sina resor och studier av vildhästar i Nevadaöknen, då svarade Monty:

"Vad spelar det för roll var jag lärde mig det, eftersom jag kan hantera vilda hästar."

Och år 1948 hade Monty inte missat en enda dag i skolan, när skulle han haft tid att samla ihop vilda mustanger? Och att han även föreslog sin idé att samla ihop vildhästar till rodeon för Doc Leach 1948. DL blev dock inte chef förrän först 1953.

Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.

Boken är hursom helst späckad med dokumenterade fakta och vittnesutsagor från tränare, hovslagare, veterinärer, elever, boskapsuppfödare, hästtränare, vänner, släkt och familjemedlemmar som vittnar om de osanningar som Monty skrivit om i sin bok.

Monty har uppgivit att hans bok är en självbiografi. Bokförlaget Random House som publicerade hans bok ville efter alla avslöjanden inte längre publicera några mer böcker från Monty. Och den har placerats i i bokhyllorna som Skönlitteratur och inte som en självbiografi under facklitteratur."

Denne tråden kan leses i sin helhet på Bucefalos >her<
Og jeg har også postet den i en annen tråd her på HM: Monty Roberts gjør sin fars bok tilgjengelig
Har også funnet en lignende artikkel i et engelsk hesteblad for noen år siden, men desverre har jeg ikke det bladet lenger..

At Monty Roberts 'banker livsskiten' ut av hestene tror jeg er bare tull, og siden 'citizen for justice' synes jeg blir for fanatisk. Men at det er en kjerne av sannhet i det, tror jeg mer enn gjerne på.

Han beskyldes jo også for å være kommersiell, i den anledning kan det være interessant å lese bloggen til Marie, journalist på hest.no: Monty Roberts - uvoldelig og ikke kommersiell?.
Men det kommersielle, bryr jeg meg så mye over. Det skade kun folks lommebøker..

Selv er jeg veldig kritisk til en del av metodene hans. Han er veldig opptatt av såkalte quick-fixes, som i mine øyne faktisk er ganske voldelige, som for eksempel 'bukkestroppen' hans (the buck strap?), hans metode for hester som ikke vil bindes (jeg er sterkt kritisk til å binde en hest slik at hesten selv er det svakeste punktet), grimene hans (dually og 'be nice' halteret) som i følge produktbeskrivelsen er designet for å presse på bestemte nervepunkter på hestens hode. Osv... osv...
Jeg er også kritisk til deler av join up'en. Men dette er vel egentlig en annen diskusjon..

Han skal ha ros for å sette fokus på alternativ håndtering og ikke-voldelig kommunikasjon. Det skal han ha!

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 24/05/2006 20:31:59 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/05/2006 :  20:50:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Ildfuglen,der var det en oversatt versjon ja, (for de som ikke forsto det på engelsk).

Kopi av melding:
Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.

Ja,ikke sant..Dette er bare et av flere eksempler -dessverre..

At familie,etablerte trenere og dommere i samme bransje nå tar bladet fra munnen og vil vise at det faktisk er to sider av en sak, forstår jeg.
Dette omhandler mye, og rettferdighet veier tungt.
Suksess på falskt og uærlig vis godtas ikke,derfor er nå dette blitt et "hett tema" og de innvolverte vil naturlig nok at sannheten skal frem.

Å diskutere hvem som har sagt eller gjort hva,det vet de innvolverte best. Og de fleste på denne siden av "dammen" vet fint lite og det blir kun spekulasjoner omkring rykter.

Avslutter med å sitere Metallica jeg.." Justice for all".

Redigert av - xxxx den 24/05/2006 21:06:56 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  21:03:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Poenget (med mitt innlegg ihvertfall) var at vi ikke alltid bør stole blindt på hva vi ser og hører.

Og det var poenget med mitt også

Man kan nok spekulere, undersøke og avsløre i det vide og det brede- mest sannsynlig blir det ord mot ord både her og "over there" hvis ikke noe eksepsjonelt skulle dukke opp.

Til da synes jeg kanskje man kunne la ham ha tvilen til gode og sette pris på ham for å ha satt fokus på en ikke- voldelig trening og håndtering av hest.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/05/2006 :  21:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Poenget (med mitt innlegg ihvertfall) var at vi ikke alltid bør stole blindt på hva vi ser og hører.

Sorry Renate for sen edit (forb# linje),men ja-det var poenget mitt.

Redigert av - xxxx den 24/05/2006 21:09:42 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  22:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Avslutter med å sitere Metallica jeg.." Justice for all".

Og det skulle vel dekke det meste tror jeg

*thumbs up*

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hva er vold?

Line.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  12:55:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Er ikke så rart at han banker dem når kameret er slått, men banker dem etter på! Han bruker prinsipet. Han begynner med små og lette komandoer og begynner råere å råere, å hans metoder er ekstremt råe. Etter vært skjønner jo hestene også at de må lyde det minste og letteste tegne for å ikke få bank. Grusomt spør du meg!!
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  12:56:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ikke så rart at han ikke banker dem når kameret er slått på, men banker dem etter på! Han bruker prinsipet. Han begynner med små og lette komandoer og begynner råere å råere, å hans metoder er ekstremt råe. Etter vært skjønner jo hestene også at de må lyde det minste og letteste tegne for å ikke få bank. Grusomt spør du meg!!

edit: leif
Opprinnelig postet av missy_

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  13:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er ikke så rart at han ikke banker dem når kameret er slått på, men banker dem etter på! Han bruker prinsipet. Han begynner med små og lette komandoer og begynner råere å råere, å hans metoder er ekstremt råe. Etter vært skjønner jo hestene også at de må lyde det minste og letteste tegne for å ikke få bank. Grusomt spør du meg!!

edit: leif

Interessant...hvor har du sett dette?
Jeg er ingen hengiven Monty Roberts - tilhenger, men jeg har vært på et show med han og jeg må innrømme at jeg ikke så det du antyder at han driver med.
Er jo merkelig at mannen skal ha behov for å denge hestene når han får de til så bra uten, eller hva?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  13:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er vold?

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Vold: brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk

Hentet fra bokmålsordboka.
Eller du ute etter en definisjon av vold tilknyttet håndtering av hest?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.