hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Monty Roberts gjør sin fars bok tilgjengelig
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Monty Roberts gjør sin fars bok tilgjengelig
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  19:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1580/

Monty Roberts gør sin fars bog tilgængelig

Den amerikanske hestetræner Monty Roberts har lagt sin afdøde fars bog om hestetræning ud på sin hjemmeside. Bogen Horse and Horseman Training er udgivet i 1957, og beskriver Marvin E. Roberts' træningsmetoder. I sin kontroversielle selvbiografi beskriver Monty Roberts hvordan hans far brugte grusomme metoder såsom "sacking out" til at "knække" de unge heste, han skulle tilride. Beskyldningerne mod faren danner en følelsesladet baggrund for markedsføringen af Monty Roberts' egen metode, som han påstår, er mere naturlig.

Der har dog lydt høje protester fra Monty Roberts' øvrige familiemedlemmer, der påstår, at faren var god mod heste, og ikke en ondskabsfuld mand. Familien nævner bogen Horse and Horseman Training som bevis på at Marvin Roberts ikke var det uhyre, Monty Roberts portrætterer i sin bog. Derfor kommer det som en overraskelse for mange, at Monty Roberts har valgt selv at gøre bogen tilgængelig for sit eget publikum.

"Sacking out" er en metode, som fikserer hesten mens den udsættes for forskellige stressfaktorer, f.eks. en sæk med tomme dåser i, som rasler og larmer, et stykke blafrende plastik eller en rytter. Når beslagsmeden i dagens Danmark holder fast i en hest, der forsøger at trække hoven til sig, og først løsner sit greb når hesten slapper af, er det i virkeligheden det samme, der sker. Hesten lærer, at en flugtreaktion ikke kan fjerne den fra stressfaktoren, og derfor holder den op med at forsøge at flygte.

Dette princip kaldes også for flooding, og Monty Roberts bruger det selv i sine opvisninger, med den forskel, at han ikke fikserer hesten, men lader den løbe rundt i rotunden, f.eks. med en "jockey-dukke" i sadlen. Ifølge Roberts konstituerer denne praksis ikke mishandling. Der findes imidlertid ingen videnskabelig dokumentation for at en skræmt hest i løs dressur skulle opfatte situationen som mindre stressende end en fikseret hest. Med andre ord er der ikke påvist nogen reel forskel på de to metoder. Det er Monty Roberts' ord mod faderens og familiens.

Siden gammel tid har man vidst, at "flooding" kunne hjælpe med til at berolige unge og uerfarne heste, men man vidste ikke hvorfor. I dag har naturvidenskaben dokumenteret metodens virkning, og de neurologiske mekanismer, der ligger til basis beskrives bl.a. i bogen The Truth About Horses af professor Andrew McLean og i artikelserien i Magasinet Hest af samme forfatter.

Mange etologer (inklusiv McLean) regner det dog i dag for uhensigtsmæssigt at udsætte hesten for store mængder stress med "tilvænning" som eneste formål. I stedet foreslås det, at man installerer tydelige stop- og startsignaler, som kan erstatte fikseringen. Dertil introduceres stressfaktorer mere gradvist, så man helt undgår at udløse hestens flugtinstinkt. Man opnår på denne måde den samme virkning som ved "sacking out", men uden at hesten bliver skræmt.

Marvin Roberts' bog beviser utvetydigt, at forfatteren brugte fiksering i træningen af sine heste. Men billedmaterialet viser ingen umiddelbare tegn på, at hestene led nogen særlig overlast, æraens generelt usentimentale tilgang til dyr taget i betragtning. I ét kapitel beskriver Monty Roberts' far hvordan man fanger en hest, der er svær at få fat på. Metoden ligner til forveksling join-up. Man må ikke fange en uvillig hest med lasso, hedder det i bogen. I stedet skal man sende den rundt på en volte, og tage presset af den når den søger kontakt. Inden længe vil hesten så lære at komme hen til mennesket uden frygt.

Det vil måske komme som en overraskelse for mange læsere af Manden der Lytter til Heste, at der intet sted i Marvin Roberts' bog står noget som helst om at "knække" hestens vilje. Billeder af en siddende hest - på vej til at blive lagt helt ned ved hjælp af reb - skal illustrere en sikker metode til at fiksere hesten liggende i veterinært øjemed. Igen og igen nævner forfatteren, at proceduren skal foregå langsomt og roligt, så hverken hest eller menneske kommer til skade.

Dyrlægen skal tjekke hesten inden den tilrides, og ulydighed kan skyldes tandproblemer, får man at vide - et råd som langt fra optræder i enhver ryttermanual fra 1950'erne.

Roberts Senior lægger desuden stor vægt på, at hesten rides i et bidløst rebgrime/hackamore-arrangement i det første halve til hele år, indtil den kan alle sine øvelser fejlfrit. Først herefter får den bid i munden, og det indskærpes overfor læseren, at man aldrig må bruge kræfter når man indvirker med hånden.

En korrekt tilredet hest kan rides på en tynd tråd, siger Marvin Roberts. Og han tilføjer til slut i sin bog, at: "Du kan ikke fortælle en unghest, hvad du vil have, og den kan ikke læse. Den eneste måde at træne en unghest på, er at vise den, hvad du gerne vil have, at den skal gøre."

Horse and Horseman er langt fra det uomtvistelige bevis for Marvin Roberts' grusomhed, som der lægges op til. Tværtimod er den et fascinerende, historisk dokument, som måske ikke forekommer særligt genialt, og som benytter sig af nogle metoder, der 50 år senere virker unødigt grove.

Læs selv bogen på Monty Roberts' hjemmeside , og beslut om den er skrevet af et uhyre eller en almindelig hestemand af tiden.

Kurre

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  17:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se der du...
igjen får man seg en oppvekker og påminner om ikke å ta alt man hører for god fisk.
Interessant.
Første gang jeg er inne på NH-biten av MIXn,ser ut til at jeg blir nødt til å komme inom her mere...
Takk,Lopke!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  18:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ hørd om Monty Roberts sån ca ferr 2 år sia når æ først bynt å lik wester ridning, så no har æ bestilt aill filman hains å så ska æ t oslo på showe hains 20 april ... har bestilt mæ bilætta lang fram.. glede mæ sånn!! håpe d e fleir som ska dit å ler litt av ein som virkeli har sjønt sæ på hæsta... :)
..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/04/2006 :  20:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
fint om du kunne skrevet på norsk eller engelsk Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 02/04/2006 :  20:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøve du å innbill mæ at trøndersk IKKE er norsk... du kain da lær dæ å lesa trøndersk i stede.. nei da... sorry.. jeg har fått hørt det to ganger nå at trøndersk e vanskelig å lese, så jeg skal prøve å forandre dette i fremover, en vanesak når jeg skriver på maskina å som de fleste vet gammel vane ond å venne
..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  21:07:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Jeg har det problemet jeg og Mocca21.

Men jeg har en sånn rar dialekt av trønder og møring som vennina mi kan finn på og mobbe me for!!*flire*

Men seriøst, det høres rart ut når jeg snakker:)

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  21:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
se der ja.... Jeg har lært mye av Monty Roberts, men man må nok også finne ut av ting selv..
Takk for opplysningen Lopke:)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  22:21:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hmm... Jeg kaller det faktisk for både å "sekke ut hesten" og å "desensitivere den" når jeg gradvis innfører stressfaktorer for å lære hesten at de ikke er farlige...
Gammelt uttrykk på den "nye måten" å gjøre ting på?

Line.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 29/04/2006 :  00:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom over dette interessante innlegget på bukefalos:

Jag läste en hel del intressant i tidningen Hästfocus nr 5 2005, där det recenserades en bok: Horse Whispers & Lies, did Monty Roberts trade truth for glory?
Här nedan följer utdrag ur artikeln:

Han har berättat att hans far misshandlade honom under hans barndom i direktsändning i USA. Släkten var chockad efteråt, varför sade Monty detta. Montys släkt tillsammans med många, många vänner, bekanta och kolleger chockades av alla lögner de läste om i boken(Mannen som lyssnar till hästar)de var förtvivlade, arga och besvikna. Familjen ville ha upprättelse och skrev en egen bok(Horse Whispers...) I nästan 3 års tid har familjen intervjuat och sökt människor som kunnat bekräfta att Montys påståenden och äventyr i boken är sanna. Man har inte hittat någon som kan intyga att Monty talar sanning! De har också tagit fram dokumenterade fakta och andra bevis på att Monty förfar med osanning.
Monty har b.la hävdat att han var kompis med James Dean, att han fick äran att ta hand om honom i 3 månader under inspelningen East of Eden. Monty var då 19 år.
En intressant notering är att filmteamet anlände den 2 juni och åkte igen den 11:e juni, detta är 10 dagar. James Dean var aldrig hos familjen Roberts i tre månader.
Han påstår att han agerat stuntman för flera kända skådespelare b.la Mickey Rooney. Men när han påståtts ha gjort det, så var Monty 4 år och Mickey Rooney 17, föga troligt att en 4-årig kille skulle vara stuntman för en 13 år äldre kille.

Monty säger att eftersom hans far pressade honom så hårt på gården så fick han bara 10-40 % närvaro-
Hans närvaroreporter från hans skoltid visar dock på 95%.....

Han säger sig ha åkt till Nevadaöknen och studerat vilda mustanger samt att han skulle ha tillbringat flera veckor där för att fånga in dessa vildhästar som han tog med sig till rodeoarenan i Kalifornien under 1948. Han skriver att han även 1950-51 samlade ihop vilda mustanger. Det fanns stora artiklar i de lokala tidningar om en mycket känd boskapshandlare, Harry Rowell, som samlade ihop vilda hästar till rodeon under 1950-51. De anlände till rodeon två veckor före showen, men inte ett ord nämndes om att Monty var med. Monty slutade skolan första veckan i juni och tredje veckan i juni hölls den stora rodeoshowen. Monty säger att han levererade de vilda mustangerna 2 veckor innan tävlingarna. När skulle han haft tid att tillbringa tid i Nevada öknen? Monty gick i skolan och tävlade på helgerna. Han var dessutom 13 år då.
Det finns flera bevis såsom foton, tidningsartiklar, programblad och annat som visade att Monty tävlade med sina hästar så gott som alla helger under maj och juni månad från 1948-1952.
En skeptisk journalist frågade Monty om sina resor och studier av vildhästar i Nevadaöknen, då svarade Monty:

"Vad spelar det för roll var jag lärde mig det, eftersom jag kan hantera vilda hästar."

Och år 1948 hade Monty inte missat en enda dag i skolan, när skulle han haft tid att samla ihop vilda mustanger? Och att han även föreslog sin idé att samla ihop vildhästar till rodeon för Doc Leach 1948. DL blev dock inte chef förrän först 1953.

Monty skriver också att Bill Dorrance var hans mentor. Bills son Steve berättar att Bill knappt kände Monty. Han visste vem han var men de arbetade aldrig någonsin ihop. Han läste endast 6 sidor av Montys bok och förklarade sedan att sanningshalten var obefintlig och att han aldrig vill ha något att göra med Monty igen. Detta bekräftas också av Leslie Desmond som då arbetade med Bills bok True Horsemanship Trough Feel.

Boken är hursom helst späckad med dokumenterade fakta och vittnesutsagor från tränare, hovslagare, veterinärer, elever, boskapsuppfödare, hästtränare, vänner, släkt och familjemedlemmar som vittnar om de osanningar som Monty skrivit om i sin bok.

Monty har uppgivit att hans bok är en självbiografi. Bokförlaget Random House som publicerade hans bok ville efter alla avslöjanden inte längre publicera några mer böcker från Monty. Och den har placerats i i bokhyllorna som Skönlitteratur och inte som en självbiografi under facklitteratur.

Renate
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  00:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som min gamle far pleier å si: Verre og verre i norsk sjakk...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:26:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dette har vært kjent i mange år egentlig nå. Ihvertfall er det flere år siden jeg søkte på Monty Roberts på internett og fant utdrag fra denne boken samt endel uttalelser og meninger om M.R.'s hestetrening og utsagn om familie og egenkunnskap/erfaring.

Jeg hadde hørt endel om M.R. og at hans metoder skulle være meget bra og vennlige.
Så så jeg "Shy Boy" på tv og greide ikke slutte å rynke øyenbrynene over det jeg så. Det skurret for meg og jeg følte at kommentarene ikke stemte med hva jeg så. Det gav meg en ekkel følelse i magen av at en villhest ble utsatt for dette.

Så sendte min venninne i Colorado boka hans til meg. Hun hadde sett et tv-program om ham, og ble veldig begeistret. Dermed ville hun dele kunnskapen om denne vidunderlige mannen med meg. Jeg greide ikke lese mere enn etpar kapitler av boka for jeg fikk sånn avsmak for mannen. Det handlet aldri om hest, bare om han. Stakkars han. HAN hadde hatt det fælt han! Og det var så mange som var SLEMME mot han! Men han, han var så snill og dyktig, og ville fortsette å kjempe mot urettferdigheten han ble utsatt for. I den grad det handlet om hest så var det hans egen vellykkethet som var i sentrum der også.

Deretter søkte jeg opp navnet hans på nettet og fant en side med ganske skarp kritikk.
http://citizensforjustice.org/monty/
Uten at jeg nødvendigvis kjøpte all kritikken var det greit å se at ikke alle falt for mannen og hans metoder ukritisk.

Grima hans gav litt dødsstøtet for min respekt for mannen.
Jeg velger å gjøre ting uten den, for å si det sånn.
For hva er press mot nervepunkter i hestens hode? -Relativt sterkt press på hesten fysisk etter min mening. Men det er jo klart at når en skal ha en quick fix, så må en ta snarveier med midler som er tøffere for hesten. Jeg bruker heller den tida det tar.

Javisst har M.R. gjort mye bra for å fremme kommunikasjon mellom hest og menneske! Uten tvil. Hans show imponerer stort, og folk blir hektet på tanken om mykhet og samarbeid med hesten.
Flott! Sånn sett har han gjort mye for hester over hele verden.
Men som hestemenneske når han ikke opp mot Dorrance, Rashid og en hel diger haug med andre.

Men det er MIN mening, da... ;-)

Mvh Line.

edit; skirveleif... edit2: enda en skrivefeil.. uff

Redigert av - Cowgirlchris den 29/04/2006 11:44:31 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  11:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt på å legge ut en melding her,men har ikke turt i fare for å bli lynsjet.
Du satte ord på det jeg tenker,Line! Takk.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.